Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

RVS kroonsteentjes

Gestart door treinrobert vrijdag 09 september 2016, 08:03:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2010

offline
RVS kroonsteentjes
Hallo Allemaal,

Ik ben met mijn LGB tuinbaan bezig met de bedrading van één van de stations. Nou merkte ik dat nu na 3 weken de kroonsteentje al beginnen te roesten. Zou ze graag nog willen vervangen voor ik verder ga.

Iemand enig idee of er ergens ook RVS kroonsteentjes te krijgen zijn? Ik kan ze nergens vinden  :( Een oplossing is om het dicht te kitten maar ik wil het juist handig hebben voor onderhoud e.d.

Bedankt alvast!  :thumbup:

Gr,

Robert
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Je zou ook messing kroonstenen met porseleinen omhulsel kunnen gebruiken die verweren niet zo snel ;)
Is anders plaatsen in een waterdichte behuizing geen oplossing?
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2010

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Dat is een moeilijke opgave. Denk niet dat ze te krijgen zijn. Meestal worden verbindingen in de grond of buiten in "waterdichte" oplossingen gedaan waardoor er geen vocht kan indringen. Je zal het meer moeten zoeken in "waterdichte" oplossingen. zoals Kroonsteen IP68 of waterdichte lasdoos met eventueel afgieten zodat er geen vocht bij kan komen.

Trouwens er zijn ook RVS-soorten die "oxideren" en dus eerst een beetje roesten voordat het proces van roesten (oxideren) vertraagd of nagenoeg stopt.

Groeten Ronald.
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2010

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Messing is geen probleem. Het oxideert wel maar als dat maar gebeurd na het aandraaien is er niks aan de hand. Volgens mij is het buisje ook wel van messing maar de schroefjes niet als ik het zo op internet lees. Dus misschien is het een oplossing om alleen de schroefjes te vervangen.

Die IP68 kroonstenen zijn leuk maar wel heel prijzig.
Re: RVS kroonsteentjes
Spoorman
gast

Re: RVS kroonsteentjes
Geïsoleerde stekkertjes, mannetje / vrouwtje.

http://www.bedradingshop.nl/webshop/faston/

Gr, Ben.
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Of deze gebruiken, ook verkrijgbaar in elke doe-het-zelf :

https://www.conrad.nl/nl/trust-78051-owh-001-schakeldoos-1400215.html

Groeten,
Roel
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2010

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Die doosjes heb ik liggen maar die voorkomen niet dat het toch vochtig wordt in die doosjes. Stekkertjes zou een idee zijn idd. Wel wat lastiger met splitsen.
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2012

offline
Re: RVS kroonsteentjes
je kunt ze ook inspuiten met plasticspray isoleert prima en geeft later geen problemen als je het wil loshalen.
kost wel wat meer kracht  :P
groet Paul
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Er is nu ook pasta verkrijgbaar om lassen waterdicht te maken wat weer verwijderbaar is!
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Rommel ergens insmeren klinkt meer als onderhoudsgevoelig.
Re: RVS kroonsteentjes
Spoorman
gast

Re: RVS kroonsteentjes
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 09 september 2016, 12:51:39

Er is nu ook pasta verkrijgbaar ........


Link?
Re: RVS kroonsteentjes
Deze  is geschikt om onder de grond te worden gebruikt, beschikbaar in verschillende afmetingen.

https://www.tapeconcurrent.nl/enkelzijdig-tape/isolatietape/zelfvulkaniserende-isolatietape-zwart/
Re: RVS kroonsteentjes
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Hmmmm,

Beetje ervaring als installateur: vocht komt overal doorheen.

Kleine kabeldoosjes bestaan ook en zijn misschien handiger in gebruik dan de hele grote zoals Roel aangeeft.

Als alle bedrading die met elkaar verbonden moet worden via wartels in de doos is gestuurd kun je het beste de bekabeling in de wartels kitten. Deksel van de kabeldoos ook goed aanbrengen en dan zou er bijna geen vocht in moeten komen.

Op de hele lange termijn komt ook hier wel weer vocht in. Helemaal uitbannen doe je het niet.

Klein modelletje kabeldoos: KLIK
Model is spatwaterdicht, deksel klik je er op, bekabeling "prik" je via de markeringen er in en deze aan de buitenkant afkitten.

Dit is redelijk afdoende en je kunt gewone kroonsteentjes gebruiken.

Gr. Fred.
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Af kitten heeft weinig zin omdat door opwarming en afkoeling er een druk verschil ontstaat en hier door vocht naar binnen zal trekken.
@ben
Ik dacht dat dit het was maar weet het niet meer zeker heb het vorig jaar op de elektrovakbeurs gezien.
https://www.hkelectric.nl/files/downloadsectie/snelzoekkaarten/snelzoekkaart_raytech_2014.pdf
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2010

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Bedankt voor alle reacties. Ik heb al kabeldoosjes liggen. Het punt is vooral dat ik op deze plek de doosjes onder het spoor moet hebben. De kans dat er vocht in komt is daardoor groot.

Ben eens bij Aliexpress gaan kijken. kwam dit tegen: klik

Geen schroefjes, dicht te klappen en als het materiaal binnen nou messing of koper is (eerder messing gezien de prijs) dan kan het een goede oplossing zijn.

Wat denken jullie?
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Dit laatste van Ali. Lijkt mij de beste oplossing .
Ik zelf gebruik kroonsteentjes en deze kit ik af met zuurvrije siliconekit.

Willem.
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2012

offline
Re: RVS kroonsteentjes
het grote voordeel van de spay die ik noemde is dat er dus GEEN vocht bij kan komen en dat het (tot 1000 v)volledige isoleert. kortom geen roest geen vocht. Heb het op tientallen verbindingen binnen en buiten toegepast en nog nooit een probleem gehad , en een aantal ligt er al 20 jaar in weer en wind.
Groet Paul
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2016

offline
Re: RVS kroonsteentjes
en als je de verbindingen nou eens van een flinke klodder zuurvrije vaseline voorziet? ( houdt de accupolen ook oxidatie vrij...)
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Ik zou gewoon gaan voor die dingen van aliexpress lekker makkelijk en snel aan te sluiten en dan zou je ze nog met vulkaniserende tape kunnen afplakken om een dichte verbinding te maken ;)
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Welke draad diameter kan je hier nog goed in klemmen? Ik haal dat niet uit de web pagina.
Op zich zou het ook netjes toepasbaar zijn voor een ringleiding.

Hans
Re: RVS kroonsteentjes
die lasjes heb je ook met troep erin. die sluiten ook af, alhoewel je misschien twee adviezen kan combineren: die alidingen met vaseline erin. Vaseline heb ik veel gebruikt waar vochtgevoelige aansluitingen gemaakt werden.
Die spray van Paul wekt m'n interesse. is dat ook op stekerverbindingen toepasbaar?
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2010

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Ik denk dat ik de Ali dingen ga proberen. Duurt even voor ze binnen zijn dus geeft wat vertraging in het bouwen maar uiteindelijk levert het later minder werk op hoop ik.

Bedankt allemaal voor de reacties!

Mochten anderen ook interesse hebben in die Ali dingen dan kan ik wel een soort review geven als ik ze binnen heb. Kan ik ook kijken naar de draaddikte die erin kan.
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2012

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Jawel ook daar kun je het op toepassen
groet Paul
Re: RVS kroonsteentjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Citaat van: treinrobert op vrijdag 09 september 2016, 16:35:14
Bedankt voor alle reacties. Ik heb al kabeldoosjes liggen. Het punt is vooral dat ik op deze plek de doosjes onder het spoor moet hebben. De kans dat er vocht in komt is daardoor groot.

Ben eens bij Aliexpress gaan kijken. kwam dit tegen: klik

Geen schroefjes, dicht te klappen en als het materiaal binnen nou messing of koper is (eerder messing gezien de prijs) dan kan het een goede oplossing zijn.

Wat denken jullie?

Vergelijkbare verbindingen werden vroeger vaak in auto's gebruikt. Had ik zelf ook, totdat ik bij toeval eentje opende die in de ontstekingsleiding ivm alarm en onderbreken van deze lijn (geen hoogspanning overigens). Wat ik toen zag besloot mij alles te vervangen door wat anders. Als ik daar storing had gehad, had ik mij een breuk gezocht.

Ik ben geen voorstander van spullen die in isolatie "snijden".
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2012

offline
Re: RVS kroonsteentjes
blijkbaar begrijpen jullie niet het voordeel van de spray. Je spuit het hele gebeuren rondom in en er komt een volledig vochtdichte en isolerende laag om heen. En dit houd voor jaren stand geen problemen.
Groet Paul
Re: RVS kroonsteentjes
Paul, doe es een merk wat je gebuikt en evt het barcodenummer???
Die equivalent van die ali-snijblokkies zijn inderdaad de gehate scotchblokjes, die blauwe ondingen die door de isolatie snijden, daarmee al 4 aders doorhakken en vervolgens de hele bedrading verkloten doordat er water indringt en door slecht contact, erosie wegens niet waterdicht zijn en de daardoor ontstane overgangsweerstand een versneld vernietigingsproces van de bedrading inzetten als het gevolg van elektrolyse de gehele draadboom opvreten en onbruikbaar maken. Ja dan moet je die ali-blokjes hebben als je daarop zit te wachten...

Ik zou even naar Paul luisteren :)
Verbindingen waarvan je weet dat ze nooit meer losgaan, Ontisoleren door alleen de isolatie te werwijderen van de doorgaande draad, de aftakking eromheen draaien en zolderen
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2012

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Wat ik gebruik is PLASTIK 70 is in blank en rood te koop o.a bij Con**d
Groet Paul
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Ik verwacht niet dat het problemen gaat opleveren op korte termijn en ik verwacht ook dat de ali blokjes van een beter kwaliteit zijn dan die oude blauwe dingen ;)
In de auto moet je altijd solderen of stekker verbindingen gebruiken ivm trillingen door het rijden.
Heb zelf die blauwe blokjes wel in de tuin gebruikt voor laag spanning tuinverlichting toen de lampen(verweerd,afgebroken enz)op waren was de verbinding nog steeds goed :D
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2012

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Ok je verwacht op korte termijn geen problemen, maar wat op de lange termijn ?
Het is jouw baan en keuze maar ik zou voor zekerheid gaan ook op lange termijn.
Groet Paul
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2010

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Ik heb ze al besteld en ga eens kijken wat ik er van vind. Heb nog wat andere soortgelijke dingen van dezelfde verkoper besteld. Als ik ze binnen heb zal ik laten weten wat ik er op t eerste gezicht van vind.  :)

Re: RVS kroonsteentjes
ben toch ook benieuwd naar de resultaten met die blokjes... Ook met die blauwe ondingen ging het wel eens goed, als ze op een beetje droge plaats bij de zekeingkast of onder het dashboard zaten... vraag 10 automonteurs en bij 9 zul je binnen 3,6 seconden weer op de stoep staan
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2010

offline
Re: RVS kroonsteentjes
De blokjes kosten geen vermogen. Ik ga eens rustig kijken wat ik van ze vind en zal mijn bevindingen delen.
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Mijn ervaring is juist dat bijna alle automonteurs deze dingen gebruiken omdat het makkelijk is ook omdat het merendeel van de automonteurs te weinig verstand hebben van elektrotechniek
Bij bijna elke trekhaak die zonder passende kabelboom word geleverd worden die blauwe blokjes gebruikt niet alleen garages maar zelfs door dealers!
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Klopt.
Roesten ook geweldig snel. Zit gewoon een metalen plaatje in dat contact maakt door middel van het door snijden van de isolatie.

Voor echt waterdicht boven/ondergronds is er maar een oplossing en dat is vulkaniseren.

Groeten Barry
Re: RVS kroonsteentjes
Spoorman
gast

Re: RVS kroonsteentjes
Vroeger toen mensen nog niet op fora gluurden maar gewoon lekker bezig waren kende men dit soort problemen niet. Je stak gewoon een paar AMP stekkertje in elkaar in een doosie en hop: rijden met die LGB treintjes. En als het na verloop van tijd begon te verweren kneep je er een paar nieuwe aan. :thumbup:

Vulkaniseren deed je met Simson solutie op van die plakkers als je een lekke fietsband had. Alie bestond nog niet, hooguit heette die boerenmeid met die grote voorgevel zo. ;)

Gr, Ben.
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2012

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Of je gebruikt  de spray die ik noemde , maar hoeft niet want die werkt dus niks spannends meer , werkt het of werkt het niet ?  :P :P :P
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Citaat van: Spoorman op dinsdag 13 september 2016, 19:06:00
Alie bestond nog niet, hooguit heette die boerenmeid met die grote voorgevel zo. ;)

:P :P :thumbup:

Nu kan ik nooit meer een Alie serieus aankijken!

Hans
Re: RVS kroonsteentjes
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Citaat van: Spoorman op dinsdag 13 september 2016, 19:06:00
Vroeger toen mensen nog niet op fora gluurden maar gewoon lekker bezig waren kende men dit soort problemen niet. Je stak gewoon een paar AMP stekkertje in elkaar in een doosie en hop: rijden met die LGB treintjes.

Volgens mij heb ik in reactie #13 ongeveer hetzelfde aangegeven! :-)
Re: RVS kroonsteentjes
Vulkaniserende tape wordt veel in de telecomwereld gebruikt om ondergrondse verbindingen te isoleren.
Re: RVS kroonsteentjes
Spoorman
gast

Re: RVS kroonsteentjes
Ja jôh, dat hadden we vorige week al begrepen. :thumbup:
Re: RVS kroonsteentjes
Dan weet je het zeker >:-D
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2010

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Ik heb ze nog niet binnen maar wil die plastic 70 ook gaan bestellen en uitproberen. Maar mocht ik later nog wat willen doen, is het er wel vanaf te krijgen of moet ik dan de kabels door knippen?

Thanks
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2012

offline
Re: RVS kroonsteentjes
hallo Robert

Je kunt het met een striptang verwijderen, zoals je ook de isolatie verwijdert van een snoer/kabel.
Daarom zou ik als je later het wil verwijderen de rode versie nemen.
Ik heb zelf met de blanke versie gewerkt omdat ik het op verbindingen toepaste die permanent waren.
Heb dus geen ervaring hoe de rode versie ook echt rood is, en dus te zien.
Maar je kan de kabel wel strippen om hem weer blank te maken, daar heb ik dan wel weer wel ervaring mee.
Groet Paul
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2010

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Ik zat er aan te denken om de kroonsteentjes (of misschien die ali dingen) ermee in te spuiten. Dan is van strippen dus geen sprake. Ik ga het maar eens testen denk ik.
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2010

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Mijn lokale electro shop heeft deze:
https://www.ruttenelektroshop.nl/product/prf-202220-plastic-spray-elektrisch-circuit-220-ml/

Is neem ik aan ongeveer hetzelfde en zal ook voldoen?
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2012

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Deze ken ik zelf niet, het lijkt erop dat het de zelfde werking heeft maar zie niet de waarde voor de spanning enz waarbij de isolatie nog veilig is om aan te pakken. Maar als het alleen voor laagspanning wordt toegepast moet deze wel voldoen.
Als je klemmen en kroonstenen inspuit zal het wat meer moeite kosten om het los te halen als dat nodig mocht zijn, maar daar zie ik geen probleem in gezien mijn ervaring met het spul.
Groet Paul
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2010

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Beste allemaal,

Ik heb het pakketje van ALI binnen. Nou, ze zijn wel veel kleiner dan ik had verwacht. 1,5mm (dikte incl. huls van de draad) is wat er maximaal in past. Ik heb drie diktes geprobeerd. Voor buiten dus zeker niet geschikt omdat ik werk met veel dikkere draden. Maar, voor de H0 baan best leuke dingetjes. Zeker voor bijvoorbeeld de verlichting in huisjes e.d.

Ik heb er wad draad in gedaan en dan gaat makkelijk. Daarna met de multimeter gekeken of ze ook goed contact maakten en dat is ook prima. Had ik al wel verwacht uit de opmerkingen van andere kopers op ALI.

Ook heb ik nu de plastic spray gekocht. Maar, hoe dik moet je dit aanbrengen? En is hiermee een kroonsteentje nog wel een handige connector om te splitten? Ik kan mij voorstellen dat die spray net weer niet precies overal komt in het kroonsteentje en het toch gaat roesten.









Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Is gewoon netjes solderen en dan een goeie lange krimpkous geen oplossing?

Groeten Barry
Re: RVS kroonsteentjes
Lid sinds: 2009

offline
Re: RVS kroonsteentjes
Ik zou ook gewoon voor solderen gaan. En dan afwerken met krimpkous met harskern. Deze sluit alles netjes af.
Re: RVS kroonsteentjes
Citaat van: distroyer op maandag 26 september 2016, 16:41:37
krimpkous met harskern.
Nooit van gehoord... Kun je nadere info verstrekken omtrent dit product?