Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

2 rail digitaal...help

Gestart door jeroen582 woensdag 07 september 2016, 19:37:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 rail digitaal...help
jeroen582
gast

2 rail digitaal...help
hallo mensen,misschien heeeele stomme vraag dit maar ik kom van 30 jaar geleden analoog

ik ben pas overgestapt van 3rail naar 2rail van piko ( vind ik mooier en natuurlijker dan die hoge balast bedding van marklin)  en eindelijk een digitale versie van piko op de kop weten te tikken.
ik heb een digi controller van marklin gehouden en daar ga ik ook mee werken.

maar nu mijn vraag; qua locomotieven, als er een ondersleep aan zit voor de 3rail, kan ik die dan ook gebruiken voor de digitale 2rail? ofwel neemt de loc dan de commando's over via de assen?
                               qua wagons; kan ik nog steeds de analoge wagons gebruiken of moet ik alle assen vervangen voor de 3rail versie?

grtz een herboren spoorbouwer
Re: 2 rail digitaal...help
Jeroen,

Alle materieel, zowel locs als wagons, bestemd em gemaakt voor 3-rail is niet te gebruiken voor 2-rail.
Bij 2-rail geschiedt de stroomafname via wielen de via de assen van elkaar geïsoleerd zijn. De sleper heeft dan geen enkele functie meer.
De wagons zullen kortsluiting veroorzaken omdat de wielen niet via de assen van elkaar geïsoleerd zijn.
Ergo wil je 3-rail materieel inzetten op 2-rail dan moet alles omgebouwd worden om te beginnen bij de wielen c.q. assen
Bij locs zal ook de stroomafname aangepast moeten worden

Cees


Re: 2 rail digitaal...help
ik heb nog een hele treinlading vol aan 2rail ofwel analoge wagons, dus die zou ik gewoon kunnen gebruiken dan?
en de locs die een sleep as hebben moet ik dan zo ombouwen dat die sleepas niet meer bestaat?
Re: 2 rail digitaal...help
Volgens mij begrijp je het niet: lees nog eens goed wat er staat:
ALLE wielen/assen isoleren én stroofafname aanpassen.
Stroomafname geschiedt via twee wielen: een plus en een min (massa)

Twee rail wagons mét geïsoleerde wielen/assen kun je wel gebruiken

En een naam onder je bericht vinden we hier op dit forum ook wel prettig

Cees
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: 2 rail digitaal...help
Hola,

Wanneer ik het relaas van onze Jeroen zo lees, maak ik op dat hij werkelijk geen idee heeft waar het om gaat.
Dat is helemaal niet erg, maar wat tevens ervaar is dat geen enkel antwoord onzerzijds enig soulaas zal bieden en slechts nieuwe vragen zal opwerpen.

Jeroen, ik heb zomaar het gevoel dat je je veel beter thuis gaat voelen bij een "echt" 2-railforum, bv benuluxspoor.net.

Hasta la Pasta
Fred
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2008

offline
Re: 2 rail digitaal...help
Is dat niet al te snel opgeven, Fred ?

Elke trein benodigt 2 draden ofwel aansluitingen om een motor te laten draaien, een lampje te laten branden of een decoder aan te sluiten.
Het verschil tussen2- en 3-rail zit in de manier van aansluiten, de positie van de twee draden is anders.

Bij 2-rail heb je een linker en een rechter spoorstaaf en dat zijn de 2 aansluitingen.
Bij 3-rail zijn beide spoorstaven met elkaar verbonden en dat is slechts 1 aansluiting, de tweede aansluiting is de derde rail, die tegenwoordig uitgevoerd is als een rij puntcontacten.

Je kan, zoals eerder hier gezegd is, NIET zo maar 3-rail wagons en loc´s gebruiken omdat hier de linker en rechter wielen met elkaar doorverbonden zijn.
Je hebt dan gewoon kortsluiting.

Maar er zijn wel gewoon losse 2-rail assen te koop, met 2 van elkaar elektrisch gescheiden wielen.
Bij loc´s kan dit moeilijker zijn omdat je met aangedreven assen zit te kijken en die dienen natuurlijk ook vervangen te worden.
Bij bijvoorbeeld Roco loc´s is dit minder moeilijk omdat Roco van huis uit ook 2-rail spullen maakt, je kan in de tekeningen meestal zien welke spullen je nodig hebt.
Let op: Dat zijn niet alleen wielen, maar ook contacten die de gewenste 2 elektrische verbindingen maken.

Bij Märklinloc´s zal dat niet altijd mogelijk zijn, maar bij versies de ze ook onder merk Trix uitgebracht hebben, maak je wel kans.
Dat moet je per loc bekijken/onderzoeken.

grv Huub
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: 2 rail digitaal...help
voor het geval je de wielen wil omwisselen ik heb nog diverse 2 rail assen liggen en wil ze wel omruilen voor 3 rail assen zonder bij betaling

zeg maar hoeveel je nodig hebt en dan kijken we wel hoe dat we dat gaan doen

misschien samen even een keer afspreken en dan kunnen we ook over de rest even praten en kijken wat ik voor je kan betekenen?

Gr Ed
Re: 2 rail digitaal...help
aha ... nee ik snap hem volkomen nu. het word gewoon iets beter rondkijken wat voor locs ik en de toekomst ga aanschaffen.
omdat ik ben begonnen met 3rail en overgestapt ben naar 2rail zit het 3rail idee nog een beetje in mn hoofd.
het makkelijkst is analoge loc aanschaffen en dan digitale decoder erin. heb al bij uhlenbrock zitten kijken en die prijzen vallen nog best mee.

tot zover bedankt voor de hulp allen

grtz jeroen
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2008

offline
Re: 2 rail digitaal...help
Jeroen,

Ik wil me vooral nergens mee bemoeien, maar ik heb zelf hier alle Uhlenbrock-decoders uit de betreffende loc´s gehaald en er ESU´s in gezet.
(en dat deed ik niet zonder redenen....)
Ik ben een paar weken terug nog in Houten geweest en kocht de ESU 54610 voor 27 Euro.

grv Huub
Re: 2 rail digitaal...help
Huub,

alle tips en ervaringen zijn altijd welkom zodat ik me niet onnodig op kosten hoef te jagen of wat dan ook.
meteen even bij esu wezen kijken, decoder met 8 polige stekker nem652  21 euro.
goedkoper dan uhlenbrock :D

grtz jeroen
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2008

offline
Re: 2 rail digitaal...help
Je hebt toch niet gekeken bij de FX-decoder ? Dat is een functiedecoder en heeft geen motoraansluiting.
Als je alleen DCC gebruikt, kan je ook met de ESU 54611 aan de slag, die zie ik op Ebay voor 25,95 Euro.
Er is wel nog een instapmodel, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Re: 2 rail digitaal...help
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2023

offline
Re: 2 rail digitaal...help
Jeroen,

In je 1e post schrijf je dat je nog een digi-controler hebt van Marklin. Goeie kans dat die geen DCC praat.
Heb je wel een DCC centrale, of bedoel je daar
Citaat van: jeroen582 op woensdag 07 september 2016, 19:37:47
een digitale versie van piko
mee ?
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2008

offline
Re: 2 rail digitaal...help
Jawel,
Die ESU bij Lippe is het instapmodel.
Ik weet niet hoe goed of slecht die is, dus kan ik er geen waardeoordeel aan hechten.
Verder is dit ding ook alleen met het DCC-protocol aan te sturen.

Wat Fonzo al aanstipt:
Als je een CS1R, CS2 of een MS2 hebt, dan is dit geen probleem.
Is het echter een gewone CS1 of een MS1 of nog ouder een 6021, dan heb je wel een probleem.

Ik zelf prop overal de ESU 54610 in (of eventueel een uitvoering met een andere aansluiting) omdat die wel werkt op Märklin-spullen.
Dat is puur i.v.m. de compatibiliteit met andere Märklinrijders; ik prefereer zowiezo DCC.
Maar ja, ik kan natuurlijk niet in je beurs kijken  :)
Re: 2 rail digitaal...help
ola..
mijn digi controller van marklin praat ook dcc dus dat zou in principe geen probleem moeten worden.
controller is de   Mobile Station 60652

grtz jeroen
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2023

offline
Re: 2 rail digitaal...help
Citaat van: jeroen582 op maandag 12 september 2016, 20:41:49
mijn digi controller van marklin praat ook dcc dus dat zou in principe geen probleem moeten worden.
controller is de   Mobile Station 60652

De 60652 is een Mobile Station 1. Ik denk niet dat die DCC praat
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2008

offline
Re: 2 rail digitaal...help
Ik denk het ook niet........
Ik heb zelf nog een MS1 liggen en die kent echt geen DCC.
Die MS1 is er ook in de Trix-versie geweest, heeft dan groene opdruk en die kan wel DCC aansturen.

Trouwens, als je een oude Märklin ombouwt, kan het goed zijn dat je nog meer moet ombouwen.
Als er n.l. een veldwikkeling in zit (met die wikkeldraad), dan moet je die vervangen door een permanente magneet.
Die zijn er ook van ESU, maar er zijn ook ombouwsets van Märklin.
effe fotootje:
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 2 rail digitaal...help
Er is een uitzondering: als je 2+3 rail combineert:
zie:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hybridebaan_(Tweerail/Drierail)

edit: laten ze bij beneluxspoornet dit linkje nou net ff geschoond hebben!  8o

Oorspronkelijk verwees dat draadje naar http://www.aswinkrol.nl/
de maker van de 2+3 rail printplaat: http://www.aswinkrol.nl/elektronica/printplaten/2-3-rail.php
De site is een beetje traag, en nogal leeg.

Je zit dan wel meteen ook vast aan een soort van blokgestuurd rijden.
En waarschijnlijk kun je die MS1 dan beter verkopen.
Eigenlijk zijn alle adviezen die ik gelezen heb ook dat je die MS1 beter kunt afstoten als je alleen 2-rail gaat rijden (vanwege de dcc ondersteuning die ontbreekt).

Zelf combineer ik 2+3 rail op piko rails (met peco puko's), maar dan analoog.
En ook blokgestuurd.
Ieder z'n hobby.
Re: 2 rail digitaal...help
Citaat van: Jan22 op dinsdag 13 september 2016, 17:29:35

Eigenlijk zijn alle adviezen die ik gelezen heb ook dat je die MS1 beter kunt afstoten als je alleen 2-rail gaat rijden (vanwege de dcc ondersteuning die ontbreekt).


Er zijn genoeg 2railers die nog steeds op Motorola of MFX rijden. Het een sluit het ander niet uit. Zo zijn er ook horden 3railers die DCC rijden. ;)
Het maakt voor een decoder echt niet uit hoe de stroom wordt afgenomen, via een middenrail met puko's of via 2rail.

Maar MS1 en DCC gaan niet samen zoals eerder gezegd.

Gr, Ben.
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2007

offline
Re: 2 rail digitaal...help
Nou, veel tweerailers die nog Motorola rijden zijn er niet meer, aldus deze voormalige tweerail Motorolarijder. Stop op zijn minst decoders in je locs die zowel Motorola als DCC verstaan. Dan kan je voorlopig met de oude ms1 rijden, maar op den duur zou ik toch een DCC-centrale aanschaffen. Ik heb lang een zelfbouw Motorolacentrale gehad, maar ik had op den duur een Roco Multimaus (DCC) alleen om de decoders een beetje gemakkelijk te kunnen programmeren. Dat sloeg natuurlijk ook nergens op. Bovendien zijn de mogelijkheden van DCC inmiddels een stuk groter dan van Motorola. Ik ben toch maar overgestapt op zuiver DCC en als je verder wilt in tweerail digitaal zou ik de ms1 inruilen voor een Multimaus of zo'n witte z21 van Roco of zoiets. Die dingen zijn ook niet erg duur.
Re: 2 rail digitaal...help
Zoals al hier aangegeven gaat een MS I niet samen met DCC. Wat al aangegeven is zijn goede opties Roco / Fleischmann Multimaus of z21 (witte uitvoering). Daarbij kan je met de z21 naast DCC ook motorola als protocol gebruiken. Samen met de Wifi-accesspoint en een slimme telefoon / tablet kan je je locomotieven en wissels op je baan besturen. Dat geldt voor de "oude" witte z21. Tegenwoordig levert Roco de witte z21 als z21start, dat is inclusief een multimaus. Deze is tot nu toe alleen "draadloos" te maken met het uitbreidingsset met ontgrendelcode voor de z21start.

Groeten Ronald.
Re: 2 rail digitaal...help
ola,

bedankt voor de reakties .. maar volgens de gebruiks aanwijzing praat de marklin controler dcc?
volgens gebruiksaanwijzingen praat ie : marklin Motorola,mfx,dcc volgens nrma/nem-norm

grtz jeroen
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2014

offline
Re: 2 rail digitaal...help
Is het dan toevallig deze die je hebt?
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2006

offline
Re: 2 rail digitaal...help
Jeroen, ik merk een hoop onwetendheid, dat geeft niet maar ik zou eens rondkijken naar iemand met verstand van de digitale wereld (2 en 3 rail) in je omgeving en daar eens op bezoek gaan. Dat kan bijvoorbeeld ook bij een modelspoorclub. Daar kom je verder mee denk ik.

Het plaatje van hmmglaser hierboven is inderdaad een Mobile Station 2, deze kan naast Motorla ook DCC praten

Als je deze hebt kan je alleen Motorola:


Koen
Re: 2 rail digitaal...help
Volgens mij is een forum (dit forum) bij uitstek geschikt om vragen te stellen. Er is altijd wel iemand die een oplossing weet. Bij verenigingen of hobbyclubs is het maar zeer de vraag of je daar vindt wat je zoekt. Vaak is de kennis aldaar eenzijdig omdat men niet verder kijkt dan de eigen neus lang is.

Daarnaast zie ik geen verschil tussen 2 of 3rail waar het gaat om de digitale wereld: het maakt toch geen ruk uit hoe een lokkie z'n stroom afneemt?

Dus Jeroen: laat je niet ontmoedigen en stel je vragen.

Gr, Ben.
Re: 2 rail digitaal...help
mark,

dat is idd het mobile station wat ik heb.

grtz jeroen
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2023

offline
Re: 2 rail digitaal...help
Foei Mark, voortaan wel het goede artikelnummer opgeven.
Je zet een heel forum op het verkeerde been.   :D :P
Re: 2 rail digitaal...help
Dan kun je dus gewoon DCC gebruiken en een 2 rail baan aanleggen, maar dan kun je geen standaard Marklin materiaal (treinen en rijtuigen/wagons) meer gebruiken.
Ombouwen van treinen naar 2 -rail is te moeilijk en meestal te duur, het overige materiaal is een kwestie van andere wielen.
Maar dat is je een stukje terug ook al verteld.

Groetjes
Re: 2 rail digitaal...help
Sprinter,

Dat had ik idd al door ja, gelukkig heb ik alles wat analoog en 2rail rijdt nog liggen en gelukkig niet weggedaan.
Het begint langzaam aan de kwestie van bouwen worden.

allen bedankt voor de info die ik op dit moment nodig had.

greetz jeroen
Re: 2 rail digitaal...help
Huub, kan je uitwijden over Uhlenbrock verwijderen? Ik heb er (nog) geen problemen mee. Heb ook geen ESU geprobeerd, dus kan niet vergelijken.
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2008

offline
Re: 2 rail digitaal...help
Tja, ik kan het volgende over de UH-decoders zeggen:

1. Ze zijn niet zo betrouwbaar; ik heb al twee stuks uit spiksplinter nieuwe loc´s moeten verwijderen omdat ze gewoon rot waren
    (behoorlijke domper als je thuis komt vanuit Houten met een nieuwe loc)
2. Verder ook nog eentje die het liet afweten na 1 jaar
3. De treinen waar ze in zitten, sprinten plotseling keihard weg, ook zonder dat er maar iets veranderde op de baan qua aansturing
    (kan je kennelijk verhelpen door analoog rijden uit te schakelen, maar dit duidt op brakke software)
4. Vreemde geluiden uit de loc´s bij langzaam rijden

Verder wil ik zoveel mogelijk dezelfde decoders in al mijn loc´s/treinen hebben.

Maar als ze volgens jou goed werken, laat je ze toch lekker zitten ?

grv Huub
Re: 2 rail digitaal...help
 @citaat Is ook mijn ervaring met Huilenbrok decoders. :(
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 2 rail digitaal...help
Citaat van: Sprinter op zaterdag 17 september 2016, 21:29:22
Dan kun je dus gewoon DCC gebruiken en een 2 rail baan aanleggen, maar dan kun je geen standaard Marklin materiaal (treinen en rijtuigen/wagons) meer gebruiken.
Wagons ombouwen van 3->2 en van 2->3 is simpel, locs niet.
Althans van 2->3 onbouwen is een stuk eenvoudiger dan van 3->2.
Zelf zie ik af van loc-ombouw; ik stel wel de asafstand zo nodig bij.

Bedenk dus wat je hebt aan 3-rail locs, en of het de moeite waard is om ze af te stoten (verkopen).
Als dat wel zo is, koop je van de opbrengst nieuwe 2-rail locs.
Als dat niet zo is, dan wordt het sparen,
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 2 rail digitaal...help
Beste Jeroen, in je openingsverhaaltje geef je aan dat je van 3-rail afstapt omdag je de marklin rails met hoge bedding lelijk vindt. Daarnaast maak ik uit je verhaal op dat je nogal wat 3-rail materieel hebt.
WAAROM maak je het jezelf dan zo vreselijk moeilijk om over te stappen naar 2-rail???
WAAROM blijf je niet gewoon bij Marklin 3-rail??? Je kan toch gewoon overstappen op Marklin K-rails (rails zonder bedding) :?!?!
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 2 rail digitaal...help
Citaat van: jeroen582 op woensdag 07 september 2016, 19:37:47
pas overgestapt van 3rail naar 2rail van piko ( vind ik mooier en natuurlijker dan die hoge balast bedding van marklin)
Piko rails oogt mooier dan k-rails, maar piko flex-rails is veel slapper. De schoonheid zit in de combinatie van een smaller spoorstaafprofiel en smallere bielsen. Piko en k-rail zijn code 100. Piko rail oogt ook wat kwetsbaarder, en is veel goedkoper per strekkende meter. Piko heeft gekozen voor wissels met een hoek van exact 15 graden; dat combineert veel handiger dan bijvoorbeeld 14,xx graden. Dus tja, de geometrie van piko is handiger, en de uitvoering is naadje.

Ik ben op zich wel benieuwd wat jeroen er zelf zo mooi aan vindt. Vergeleken met de hoge bedding van C-rail is al gauw alles mooier, tenzij je die C-rails rails in ballast legt, want dan heb je wel een eerlijker vergelijk van biels en spoorstaaf.
Re: 2 rail digitaal...help
Huub heeft gelijk, dat de UB erg gevoelig zijn voor DC-signalen intepreteren, bijv ook tijdens een kortsluiting ergens op de baan.
CV29 = 6 omzetten naar CV29 = 2 helpt, maar ja, dan doet' ie het helemaal niet meer op de baan van je maatje.
Zou natuurlijk ook DC=remmen kunnen inschakelen (CV49 bit 7).
Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 2 rail digitaal...help
# jeroen582
Ik ben benieuwd hoe het gaat. Na al deze commentaren.
Re: 2 rail digitaal...help
Ben den Hollander
gast

Re: 2 rail digitaal...help
 @citaat Niet denk ik.

Jeroen is al jaren bezig om van de slepers af te komen, dit staat op BNLS november 2014:

Citeer
hallo allemaal,

kleine voorstelling ... ik ben jeroen 36 jaartjes en net als zovelen .. modelspoor opnieuw opgepakt.

maar nu het volgende ...
vorig jaar begonnen met startsets van marklin digitaal en c-rails .. mooi allemaal maar
sinds kort vind ik de a-rails van piko toch een stuk mooier.

ik snap inmiddels dat de marklin locs niet op de piko rails kunnen rijden (3-rail/2-rail gebeuren)
maar kan ik wel met behulp van de digitale aansluiting die ik bij de rails heb aangeschaft, de digitale besturing van marklin blijven gebruiken?
zo ja moet ik dan de analoge locs van piko ombouwen naar digitaal of kan ik digitale locs van maakt niet uit wat voor merk aanschaffen zolang er maar geen sleep onderhangt?

Re: 2 rail digitaal...help
Lid sinds: 2014

offline
Re: 2 rail digitaal...help
Ik denk ook dat het makkelijker is je 3rail materiaal te verkopen of om te ruilen voor 2rail :D