Is dat niet al te snel opgeven, Fred ?
Elke trein benodigt 2 draden ofwel aansluitingen om een motor te laten draaien, een lampje te laten branden of een decoder aan te sluiten.
Het verschil tussen2- en 3-rail zit in de manier van aansluiten, de positie van de twee draden is anders.
Bij 2-rail heb je een linker en een rechter spoorstaaf en dat zijn de 2 aansluitingen.
Bij 3-rail zijn beide spoorstaven met elkaar verbonden en dat is slechts 1 aansluiting, de tweede aansluiting is de derde rail, die tegenwoordig uitgevoerd is als een rij puntcontacten.
Je kan, zoals eerder hier gezegd is, NIET zo maar 3-rail wagons en loc´s gebruiken omdat hier de linker en rechter wielen met elkaar doorverbonden zijn.
Je hebt dan gewoon kortsluiting.
Maar er zijn wel gewoon losse 2-rail assen te koop, met 2 van elkaar elektrisch gescheiden wielen.
Bij loc´s kan dit moeilijker zijn omdat je met aangedreven assen zit te kijken en die dienen natuurlijk ook vervangen te worden.
Bij bijvoorbeeld Roco loc´s is dit minder moeilijk omdat Roco van huis uit ook 2-rail spullen maakt, je kan in de tekeningen meestal zien welke spullen je nodig hebt.
Let op: Dat zijn niet alleen wielen, maar ook contacten die de gewenste 2 elektrische verbindingen maken.
Bij Märklinloc´s zal dat niet altijd mogelijk zijn, maar bij versies de ze ook onder merk Trix uitgebracht hebben, maak je wel kans.
Dat moet je per loc bekijken/onderzoeken.
grv Huub