Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Pantografen 'verlagen'

Gestart door kiezel maandag 05 november 2007, 10:50:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pantografen 'verlagen'
Vraagje over knutselen met pantografen!

Mijn baan heeft geen bovenleiding. Ik rijd echter wel met de pantografen omhoog want anders is het geen gezicht vind ik. :shock: Alleen... Ook met de pantorgrafen omhoog ziet het er eigenlijk niet waarheidsgetrouw uit (even afgezien van het ontbreken van de bovenleiding). Ze staan immers veel te hoog als ze niet door de draad worden tegengehouden. Ze zouden lager moeten worden afgesteld!

Heeft één van jullie hier toevallig ook al eens over nagedacht en wellicht een oplossing voor gevonden? Ik zou natuurlijk langere veertjes kunnen zoeken o.i.d. maar dat is wel een gepruts. Of vinden jullie het geen probleem, die hoog uitstekende pantografen? :?

Groetjes,
Kiezel
Re: Pantografen 'verlagen'
Je kunt 

A) de aanslagnokjes iets verbuigen, of hie iets oplijmen.
B) de veertjes eruithalen en de panto fixeren met iets secondelijm. Dit kun je weer ongedaan maken door de pant een paar keer op en neer te bewegen.

bart
Re: Pantografen 'verlagen'
Hoi,

je zou een kunnen proberen door met een heel dun touwtje de pantograaf
op de juiste hoogte vast te zetten.
Ik heb ooit eens bij iemand gezien die dat deed omdat hij geen bovenleiding in zijn tunnels wou en daarom de pantograven 1mm lager dan de bovenleidingdraad vast heeft gezet met een dun touwtje

Misschien is het een oplossing

Groeten Martin
Re: Pantografen 'verlagen'
Hallo Kiezel,

de touwtjes oplossing heb ik al eens eerder gezien dat is een goede oplossing en daarbij hoef je niets te verwijderen of te verbuigen.

Voor het "touw" kun je vislijn gebruiken dat is dun sterk en bijna niet te zien en is niet duur  :)

met 1 klosje kun je wel 1000 E locs voorzien  8)

groetjes Fulco
Re: Pantografen 'verlagen'
Hallo Kiezel,

Ook bij geplaatste bovenleiding is het met vislijn de ideale oplossing om de pantografen 1 a 2 mm onder de bovenleiding te laten staan. Blijven de pantografen bij vermeende onvolkomenheden niet hinderlijk ergens hangen, met alle nare gevolgen vandien.

Succes,

Tighfield
Re: Pantografen 'verlagen'
Hoi Kiezel,

Een kei van een oplossing.
Zet tussen de punten A en B een stukje ijzer(naai)garen.
Je zal er niets van zien.



Ik heb dit al eens eerder aangegeven maar zal inmiddels wel in het archief zitten.

Succes.

P.s. ik persoonlijk vind het helemaal geen zicht, E-loc zonder bovenleiding.  :roll:
Ik ken iemand die heeft de pantografen er helemaal af geschroefd, nu zijn het diesels zei hij.  :? :? :?
Is ook een oplossing  :shock: :shock:

Re: Pantografen 'verlagen'
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pantografen 'verlagen'
Ha die Riny.

Citaat van: Riny op maandag 05 november 2007, 16:21:02
Zet tussen de punten A en B een stukje ijzer(naai)garen.
Je zal er niets van zien.

Dit is echt een onzichtbare oplossing, hoe ik ook keek, niet te zien!

Citeer
P.s. ik persoonlijk vind het helemaal geen zicht, E-loc zonder bovenleiding.  :roll:

Hier sluit ik mij helemaal bij aan, liever een simpele bovenleiding dan geen!
Zag ook op Eurospoor diverse banen met E-locs, maar helaas alleen portalen en geen draden! :(

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Pantografen 'verlagen'
Lid sinds: 2007

offline
Re: Pantografen 'verlagen'
Ik gebruik sinds het digitale tijdperk (geen funktionele bovenleiding) de aanslagnokjes-verbuig-methode. Voordeel is dat de pantograven niet meer slijten of ergens achter blijven haken, als ze de draad net niet raken. Op bruggen, waar de boveleiding iets lager ligt, raakt de pantograaf wel de draad. Maar doordat de verende functie nog steeds aanwezig is, geeft dat geen problemen.

m.vr.gr
Martin
Re: Pantografen 'verlagen'
Hallo,
Ik heb zelfs nog wel eens bij een treinenclub gezien dat iemand een druppeltje soldeer gebruikte om de pantograaf zo vast te zetten. Erg definitief reageerde ik maar de man zei dat hij de doos (verpakking) aangepast had om de loc zonder beschadigingen van de pantograaf op te bergen. En als het soldeer eraf moet dan met een soldeerzuiger.
Is maar een ideetje. Ik prefereer liever het zwarte draadje, hoewel het niet als een "rode draad" door je baan moet lopen  :lol: :lol:

Groet Ronald
Re: Pantografen 'verlagen'
Ik rij ook met bovenleiding (enkel op zichtbare gedeelte) en heb ook mijn pantografen met een heel dun naaigarendraadje (grijs of zwart volgens kleur bovenkant loc) vastgemaakt.
Trouwens op alle grote (bezichtbare) modelbanen doen ze dit zo omdat anders het risico op vastlopen veel te groot is, met alle gevolgen vandien.

Guy
Re: Pantografen 'verlagen'
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Pantografen 'verlagen'
Citaat van: Varekamp op maandag 05 november 2007, 18:57:01
Hallo,
Ik heb zelfs nog wel eens bij een treinenclub gezien dat iemand een druppeltje soldeer gebruikte om de pantograaf zo vast te zetten.

Jaaaaah en dan lekker veel S39 erop en als het niet pakt, gewoon even de gasbrander erbij halen........ :? :lol:
Re: Pantografen 'verlagen'
Bedankt voor alle goede en minder goede :P tips!
Ik zal binnenkort eens gaan pantoknutselen...

Groetjes,
Kiezel
Re: Pantografen 'verlagen'
off topic
ik heb even een vraag over boveleiding algemeen
ik het heel erg als de pantograaf er tegen aan komt ik wil allen op zig bare stukken doen en war maak je dan zoon draadje aan vast of wat moet je om buigen

off topic

mvg ronnie
Re: Pantografen 'verlagen'
modelspoorlover
gast

Re: Pantografen 'verlagen'
hallo,
ik zit zelf een beetje met mijn lima ns 1200,de pantografen zijn niet gelijk :?
dus deze tips kan ik wel gebruiken  :lol:

tijs
Re: Pantografen 'verlagen'
Citaat van: roerijzer op dinsdag 06 november 2007, 17:21:16
off topic
ik heb even een vraag over boveleiding algemeen
ik het heel erg als de pantograaf er tegen aan komt ik wil allen op zig bare stukken doen en war maak je dan zoon draadje aan vast of wat moet je om buigen

off topic

mvg ronnie

Ronnie,

Kijk eens een paar reacties terug.
Je zal daar een foto zien met daarop de punten waar je het draadje kunt plaatsen.

Re: Pantografen 'verlagen'
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Pantografen 'verlagen'
Hoi Kiezel,

De standaard vierbeens stroomafnemers van het oudere type kun je eenvoudig bijstellen door deze twee nokjes wat omlaag te buigen, zoals ik hier gedaan heb:



Martijn (die erg blij is met zijn nieuwe camera :mrgreen:)

Re: Pantografen 'verlagen'
En als het niet helemaal wil vlotten 8), pak je gewoon de



:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re: Pantografen 'verlagen'
oke
maar is het beter om ze te verlagen
Riny ik snap het nu helemaal
Re: Pantografen 'verlagen'
slijten die panto's zo snel dan

ik dacht zuist dat ze er wel tegen konden

mvg ronnie
Re: Pantografen 'verlagen'
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Pantografen 'verlagen'
Citeerik heb even een vraag over boveleiding algemeen
ik het heel erg als de pantograaf er tegen aan komt

@ ronnie, waarom vind je het "heel erg" als de stroomafnemer tegen de bovenleiding aan komt?
Daar zijn ze toch voor gemaakt?

Ik verlaag ze omdat ik geen bovenleiding heb, puur voor het zicht omdat het er onnatuurlijk uit ziet als-ie in zijn hoogste stand staat.
(Als ik wel bovenleiding zou hebben zou ik 'm ook functioneel willen hebben, in ieder geval mechanisch)

Martijn
Re: Pantografen 'verlagen'
oke
maar ik hoo berichten dat het slecht voor ze is

want ze staan veel te hoog zo
Re: Pantografen 'verlagen'
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Pantografen 'verlagen'
Neehoor, ze zijn erop gemaakt om tegen de draad te staan. Met enige druk, vandaar dat ze zonder draad hoger komen.

Als hij bij gebrek aan draad zo hoog staat is dat alleen slecht voor de stroomafnemer als-ie iets tegenkomt waar-ie niet onderdoor kan ;-)

En het staat dus niet mooi, die hoge stand zonder draad, dat is ook waarom Kiezel dit topic begonnen is. Maar kwaad kan het op zich dus niet.
Re: Pantografen 'verlagen'
oke ik ben weer wat weizer

Re: Pantografen 'verlagen'
Citaat van: JanPieter op woensdag 07 november 2007, 18:59:03
Citaat van: v200marklin op dinsdag 06 november 2007, 19:53:07
En als het niet helemaal wil vlotten 8), pak je gewoon de



:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:




Hehehehehe

Gaat veeeel makkelijker hoor!

Als men niets heeft toe te voegen reageer dan niet en plaats dan zeker geen onzin.
1 keer is leuk maar men moet niet bezig blijven.
Het lijkt wel een peuter-speelzaal. :x
Re: Pantografen 'verlagen'
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pantografen 'verlagen'
Hallo allen,

Ik moet Riny gelijk geven. Een geintje moet kunnen, maar ouwehoeren doen we eigenlijk in het e-cafe. Dus maar weer Back on Topic Please.

Groetjes

willie
Re: Pantografen 'verlagen'
De nokjes-verbuig-methode werkt perfect!
Ik heb al twee loks keurig omlaag gesteld.

Jammer dat de eenbeen-stroomafnemers niet van die nokjes hebben.
Dus daar zal ik nog eens een visdraadje aan te pas moeten laten komen! :?

Bedankt allen,
groetjes,
Kiezel
Re: Pantografen 'verlagen'
De enige reden waarom je de pantografen dient te verlagen is omdat de kans vrij groot is dat ze de een of andere dag eens aan uw bovenleiding gaat haperen. Dit vooral in bochten en bij wissels. Nog een tip: bij de oude Märklin bovenleiding ben ik nog nooit een hapering tegengekomen, bij de nieuwe (fijner, mooier, echter maar ... brozer) wél (ik gebruik hier Viessmann).
Ik heb erop gelet bij grote modelbanen en tentoonstellingen en ja : de pantografen (hoewel steeds bovenleiding aanwezig) zitten lager zodat ze geen contact maken ermee.
Bij mij dus wel. Het ziet er inderdaad echter uit (panto's veren mooi mee), maar zoals al gezegd kunnen soms blijven haperen (meestal als er juist bezoek komt - u kent hem wel hé de wet van (eddy) murphy)

Guy
Re: Pantografen 'verlagen'
@ Riny

Heb jij geen gevoel voor humor ? , waar je je al niet druk om maakt  8)

Humor combineren met je hobby , dat is dubbel fun  :mrgreen:

Mvg Gert
Re: Pantografen 'verlagen'
Citaat van: v200marklin op woensdag 07 november 2007, 22:01:19
@ Riny

Heb jij geen gevoel voor humor ? , waar je je al niet druk om maakt  8)

Beste Gert,

Natuurlijk heb ik gevoel voor humor waarom niet  :shock:
Ik maak mij dan ook niet druk om bepaalde opmerkingen, integendeel.
Alleen als er iets serieus wordt gevraagd dient daar voor de vraagsteller ook een serieus antwoord te volgen.

Een geintje tussen door vind ik best grappig maar het loopt dan altijd zo uit de hand.
En dit gebeurd dan hoofdzakelijk door mensen die geen oplossing aandragen.
Ook vervuild het de serieuze draadje/vragen voor mensen die via de zoekfunctie een oplossing proberen te vinden en ga dan maar eens door al die (meestal) onzinnige opmerkingen zitten zoeken.

Enfin, ik hou er over op.
Mijn reactie is /was geen persoonlijke aanval en is dan ook bedoeld in het algemeen.
Re: Pantografen 'verlagen'
@ Riny,

je hebt geljk, geintje tussendoor moet kunnen, maar het moet geen moppentrommel worden  :mrgreen: 8)

Mvg Gert
Re: Pantografen 'verlagen'
Nu weet ik nog niet hoe het moet
Re: Pantografen 'verlagen'
Lid sinds: 2006

K rails, Cs3

offline
Re: Pantografen 'verlagen'
Je kan ook een dun zwartdraadje of een nylon visdraadje vastmaken aan de gleider. Vervolgens kun je de schroef waarmee je panto vast zit iets los draaien. Draadje onde het schroefje en voor zichtig er aan trekken totdat de panto op de juiste hoogte staat. schroefje vastdraaien en resterend stukje draad wegknippen
Re: Pantografen 'verlagen'
Ik rijd altijd met de pantografen neer. Waarom, ik vind het zo zinloos als die dingen in het luchtledige hangen. Ik heb geen bovenleiding. Mijn excuus is dat ik hybride locs/treinstellen heb rijden. Ze kunnen rijden via de bovenleiding, bij mij rijden ze op brandstofcellen/waterstof. Zeg maar mijn eigen parallelle wereld.............
Re: Pantografen 'verlagen'
Citaat van: catzeiler op zaterdag 10 november 2007, 22:36:40
Ik rijd altijd met de pantografen neer. Waarom, ik vind het zo zinloos als die dingen in het luchtledige hangen. Ik heb geen bovenleiding. Mijn excuus is dat ik hybride locs/treinstellen heb rijden. Ze kunnen rijden via de bovenleiding, bij mij rijden ze op brandstofcellen/waterstof. Zeg maar mijn eigen parallelle wereld.............
Je kunt ook zeggen dat ze hun electriciteit krijgen via een 3e rail. Er zijn bijvoorbeeld trajecten in Frankrijk (ik dacht ergens in het zuiden) waar e-locs met gestreken stroomafnemers rijden, omdat ze stroom via die 3e rail krijgen die langs de baan staat, zoals bijvoorbeeld metro-stellen.
Ook in Engeland zijn er dat soort trajecten, alleen ligt die 3e rail dan tussen de spoorstaven. Hoe dat verder werkt bij spoorwegovergangen weet ik niet. Waarschijnlijk dat ze op die plaatsen geen 3e rail hebben liggen: de trein rijdt er stroomloos overheen, net zoals bij sommige bruggen in Nederland.
Re: Pantografen 'verlagen'
Lid sinds: 2007

offline
Re: Pantografen 'verlagen'
Hallo mensen,
Wat is toch mooi het 'spul' met bovenleiding te laten rijden.
Ben voornemens de binnenverlichting voor rijtuigen erachter te voeden via de bovenleiding.
Is een hele lichte ingreep in de Loc.
Kan je dan tevens een aparte voedingsbron voor gebruiken met allerlei leuke effecten op de koop toe.
Re: Pantografen 'verlagen'
oke
maar kan iemand mij vertellen hoe dat bij een krokodil moet
ik heb net geken maar snap er geen hout van

mvg ronnie
Re: Pantografen 'verlagen'
heeft niemand hier een krokodil met de panto's om hoog
:(
Re: Pantografen 'verlagen'
Lid sinds: 2007

offline
Re: Pantografen 'verlagen'
Citaat van: guyremgabdel op woensdag 07 november 2007, 21:26:24
Nog een tip: bij de oude Märklin bovenleiding ben ik nog nooit een hapering tegengekomen
Ik heb gisteravond net de achterste panto van m'n groene 151 in een wisselstraat krom gereden  :evil: dus zeg nooit nooit... verder inderdaad erg weinig problemen met de oude M-bovenleiding. Nu rij ik ook niet zoveel... heb daardoor wel contactproblemen, opvallend genoeg ook bij de ene loc meer dan de ander!

Maar op bovenleiding rijden is gewoon cool!  8)
Re: Pantografen 'verlagen'
Citaat van: kiezel op woensdag 07 november 2007, 21:24:09
De nokjes-verbuig-methode werkt perfect!
Ik heb al twee loks keurig omlaag gesteld.

Jammer dat de eenbeen-stroomafnemers niet van die nokjes hebben.
Dus daar zal ik nog eens een visdraadje aan te pas moeten laten komen! :?

Ook maar eens aan het punniken gegaan met de eenbeen-stroomafnemers. Ik heb geen visdraad genomen maar gewoon naaimachinegaren in een kleur die het meest op de pantografen lijkt. Eigenlijk ben ik best tevreden over het resultaat:


De 103.


De 120. Deze valt meer op omdat het draadje langer is vanwege de afwijkende constructie van de pantograaf. Maar als hij gewoon op de baan staat zal niemand het zien (als je het niet weet). En het is in ieder geval een stuk mooier dan als je hem gewoon recht omhoog laat steken, vooral bij de 120 gaat ie dan belachelijk hoog (zeker 2cm hoger dan hij nu staat).

Groetjes,
Kiezel  :)
Re: Pantografen 'verlagen'
baureihe24
gast

Re: Pantografen 'verlagen'
Ik vraag me eigenlijk af of het fixeren met een lijmpistool een optie is.
groeten Wim
Re: Pantografen 'verlagen'
Ik rij al jaren met M bovenleiding en nog digitaal ook !, gaat perfect , 0,0 storing.
Een sleper maakt ook maar op 2 puko's contact, en met 2 pantho's dus ook.

Allemaal sound locs.  ;)

Mvg Gert
Re: Pantografen 'verlagen'
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Pantografen 'verlagen'
"Fixeren" van die panto's (solderen of vastlijmen ofzo) zou ik persoonlijk afraden.
Het "draadje" is in mijn ogen de enige oplossing. Immers, zodoende krijg je geen problemen op stukken waar de bovenleiding ietsje lager zou hangen, je kan dan immers nog gebruik maken van de verende eigenschap van de panto. Als je de panto fixeert, geeft dit problemen bij dergelijke (kleine) hoogteverschillen, de panto veert niet mee, en druk de bovenleiding omhoog !