Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken

Gestart door trein-ice3 dinsdag 06 september 2016, 23:41:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken
Hoi, ik heb een aantal doosjes van wagens et cetera met zo´n kijkvenster van plastic of is het cellofaan(?) waarvan het plastic los is geraakt van het karton. Ik probeer het de repareren met UHU contact maar dat werkt niet goed. Bison kit is bruin en dus zichtbaar. Dat wil ik niet. De transparante uitvoering vind ik niet mooi. Dan krijg je zo'n dikke laag te zien.
Van ROCO heb ik die Minitanks doosjes en als je daar twee dunne laagjes voor gebruikt lukt het wel. Heeft iemand een oplossing voor de Märklin doosjes? Voor zowel de oude blauwe als de latere witte uitvoering. 
En dan heb ik nog niet eens over de mogelijke reparatie van de brosse vergeelde kunststof inzetten van de loks. Dat is echt een ramp.
groet'n, Dirk
Re: Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken
Hoi Dirk.
Dit zijn inderdaad problemen waar wij op een gegeven moment toch tegen aanlopen! 8o
De plastic "vensters" kun je prima met doorzichtige alleslijm (Bison, Uhu enz) lijmen.
Maar de vergeelde en gebroken kunststof inleg is een ander verhaal, dit valt niet te lijmen en kun je het beste met een goede doorzichtige tape vastzetten.
Dat is niet voor eeuwig maar een paar jaar blijft dit wel zitten en kun je deze ook weer gewoon dichtklikken.

Het is ook niet voor niets dat voor mooie complete verpakkingen soms 'idiote" prijzen betaald worden want bij, al of niet tijdelijk, opbergen van je materieel zijn de doosjes in het algemeen de zwakste schakel.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken
@Albertjan, ik wil graag een dun laagje lijm net als Märklin dat heeft gedaan of heeft laten doen. Ik zag bij een probeersel dat de UHU transparant contact eerst wit kleurt, het plastic koud aanvoelt en ik dacht te zien dat de lijm het plastic oplost. Verder zit het uiteindelijk niet zo vastgekleeft als het origineel. En ik maak eerst met wasbenzine het plastic schoon. Nu is er wel een verschil in plastic. De oude blauwe 44xx en 41xx doosjes hebben dunner en veel meer breukgevoeliger plastic dan de witte dozen.

Kunststofinleggen van loks en wagens blijft een groot probleem. Ook als de verpakking in een la weg van de schadelijke invloed van de zon zit kan het gaan breken. Meters plakband heb ik al gebruikt :-(

off topic: klopt ik zie - ebay.de - een prijs van euro 69 voor een doos 3062, dat is een kartonnen uitvoering voor 19,99 staat er eentje met kijkvenster. Voor een krokodil CCS 800 ver over de honderd euro nl. 159,99. Maar ook de oudere doosjes met kijkvenster kunnen best in prijs oplopen. VDHL tis maar net hoe graag en hoeveel geld een koper wil besteden. Zeker als deze niet even de tijd en moeite neemt te wachten op een goede aanbieding. Even een tijdje observeren en vaak betaal je dan al minder.
groet'n
Dirk
Re: Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken
Velpon alleslijm Dirk.

Of gewoon de nietmachine hanteren, werkt prima.

Gr, Ben.
Re: Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken
Dubbelzijdig plakband, en dan een dunne soort.

Dirk-Jan
Re: Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken
Geen nietjes of dubbelzijdig tape ik wil graag weer de doosjes op origineel geplakt laten lijken.
Eens kijken wie Velpon verkoopt ;-)
Re: Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken
Velpon is dé klassieker onder de huishoud en hobbylijmen. Hoogwaardige lijmen, afgestemd op huishoudelijke klussen, hobby en knutselen. Deze lijm van Nederlandse bodem is te verkrijgen bij kantoorvakhandelaren en huishoudspeciaalzaken. Velpon behoort, net als lucifers en plakband, tot de basisuitrusting van de Nederlandse keukenlade.

Voor de volledigheid: deze tekst is niet van mij  :)
Re: Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken

Bron : Van Sabben

... maar mijn moeder meende dikwijls: Velpon lijmt alles, behalve gebroken harten! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken
Velpon ken ik nog wel van vroeger thuis. Als jullie met Velpon goede ervaringen hebben - met het lijmen van het plastic wat ik bedoel - dan ga ik Velpon gebruiken.
Ondertussen de laatste tube 25ml gekocht bij inderdaad de kantoorvak-boekhandel voor ? 1,99. Het kleeft de delen aaneen in een dunne laag en zonder agressiviteit tegen plastic dus tot zover eerst weer geholpen.
Bedankt,
Dirk
Re: Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken
Tja, verpakkingen. Ik probeer ze ook zo goed mogelijk te houden maar na verloop van tijd wordt het toch minder. Til er niet te zwaar aan, het is maar karton en plastic. Als de loc of wagon maar heel blijft :)

Koen
Re: Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken
Het enigste wat je weggooit is de verpakking.

Groetjes
Re: Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken
 @citaat Hoi en dat kun je beter niet doen met Märklin verpakkingen. Ten minste als je je modellen wilt bewaren of nog een keertje wilt verkopen. Met doos brengt een model meer geld op. Wil je toch de verpakking weggooien zet dan deze in de verkoop. Tegenspreuk: "Alles heeft een waarde zelfs afval."
Dirk
Re: Verpakkingen doosjes kijkvensters plastic plakken
Hallo

Velpon is vies dradentrekkend spul, vol met oplosmiddelen die niet bevorderlijk voor het behoud van je lok.

Pattex oplosmiddelvrij nemen. Trekt geen draden en lijmt erg mooi.
Ook ideaal om remslangen, etsbordjes e.d. aan loks te monteren.

Bart