Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

BR 23 M* 3005 ombouwen naar digitaal

Gestart door topslob zaterdag 03 september 2016, 21:58:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 23 M* 3005 ombouwen naar digitaal
De herfst komt er weer aan, tijd om de sloep in de stalling te zetten en weer na te denken over wat ik de winter wil doen met de modelbaan.
In ieder geval de BR 23 ombouwen naar digitaal. Daarover is op het forum vrijwel alles wel te vinden, echter een ding is mij nog niet duidelijk, het rook garnituur.
Er komt een ESU Lokpilot 4 in en wil ik het rook garnituur schakelen dat moet die gevoed worden door blauw en schakelen via groen of violet. Het garnituur raakt echter de schoorsteen en daarmee massa. Einde ESU lijkt mij.

Nu kan je het garnituur aan massa laten zitten en via groen / violet schakelen. Dat doen sommigen ook met de front verlichting. Echter gaan deze dan flikkeren. Wat is het effect als je dat met een rook garnituur doet, werkt dat of krijgt deze te weinig spanning om goed te werken?

Indien het hierboven genoemde niet werkt, hoe moet het dan. Isoleren van massa lijkt me best lastig.

Ik hoop dat jullie hier ervaring mee hebben!

Alvast bedankt, Hans

Re: BR 23 M* 3005 ombouwen naar digitaal
Hans, al mijn stomers, die ik heb omgebouwd naar digitaal met een ESU decoder, heb ik uitgerust met een Seuthe rookgenerator
geschikt voor 16 Volt en aangesloten op AUX1 (groene draad) en massa aan het huis.
Van flikkeren heb je geen last, want daarvoor koelt de generator niet snel genoeg af... ;)
Re: BR 23 M* 3005 ombouwen naar digitaal
Kijk, daar had ik niet aan gedacht, afkoelen gaat natuurlijk niet zo snel.
Ik zal kijken of het met de nu ingebouwde generator gaat, weet zo gauw niet of die af fabriek of naderhand is ingebouwd.
Bedankt!
Re: BR 23 M* 3005 ombouwen naar digitaal
Voor zover ik weet bezat de 3005 een massieve schoorsteen met een - redelijk natuurgetrouw - vrij kleine diameter. Ik heb zelf ooit een rookgenerator in zo'n kap gebouwd, maar het resultaat was vrij lomp. Het type met de smalle tuit had mogelijk een beter resultaat opgeleverd, maar die had ik even niet. Jouw 3005 zal dus ook later in z'n leven van een rookgenerator zijn voorzien. De roker aan massa hangen en voeden via een decoder uitgang gaat uitstekend.
Re: BR 23 M* 3005 ombouwen naar digitaal
Kan óók met een oude Märklin decoder... Zie ---> klik
Re: BR 23 M* 3005 ombouwen naar digitaal
Mooi plaatje Wim.

Ik zal mijn best doen om uit de mijne ook zoveel rook te laten blazen.

Groet, Hans