Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

nieuwe baan

Gestart door adepqr donderdag 01 september 2016, 19:50:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuwe baan
adepqr
gast

nieuwe baan
Hallo allemaal,

Ik ben een tijdje terug begonnen met het aanleggen van een treinbaan en ben er inmiddels op diverse manieren achtergekomen dat planning een belangrijk onderdeel van het bouwen van een modelspoorbaan is. Ik ben inmiddels genoodzaakt voor de derde keer opnieuw te beginnen vanwege beslissingen die ik nogal abrupt neem. Inmiddels ben ik wel een beetje op het punt dat ik de belangrijkste beslissingen genomen heb. Ik rij (zover als dat mogelijk is) met 8 locs en heb een 4 baans schaduwstation liggen op C-rail wat ik aan wil sturen met een CS2. Voor de bezetmelding heb ik drie stuks Digikeijs DR4088 gekocht en de seinen wil ik aansturen met ViesMann decoders (5217). Ik heb op dit moment een baanplan ontworpen wat aansluit op het schaduwstation. Graag wil ik dit baanplan aan jullie voorleggen omdat ik totaal niet ervaren ben in het ontwerpen en waarschijnlijk een aantal dingen over hoofd zie.
Met andere woorden, graag jullie mening over mijn nog aan te leggen baan. Ik heb een L-vormige basis van 3.20 meter x 1.10 meter en aan de linkerkant een extra gedeelte van max 1.45 meter x 1,20 meter.

bijgaand een plaatje en het Anyrail bestaand van mijn vers ontworpen baan. Hij is wat saai want er zitten verder geen hoogte verschillen in terwijl ik dit ontzettend mooi vind maar ik heb aan twee kanten de schuine helling van het dak.

Gr.,

Arie
Re: nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: nieuwe baan
Hoi Arie,

Het voordeel van beslissingen nemen is dat je jezelf beperkt in de keuzes die je kan maken. Dat klinkt in de eerste instantie negatief, maar zeker in onze hobby valt er zoveel te kiezen, dat dit een voordeel wordt. Nu vraag je om tips/adviezen, dus die ga ik ook geven. Wat je ermee doet, dat is terecht jouw zaak :D


- Je gaf aan dat je een ontwerp gebaseerd hebt op een schaduwstation, zou je daar ook een foto van willen posten?
- Oke, 8 locs... Maar is dat goederen, of juist passagiers. Het enige wat ik zie is rails, maar wat ik wil weten is de gedachte erachter... Wat gaat er van A naar B of via C naar E? (bij wijze van spreke). Dat bepaald het uiteindelijke speelplezier in je baan. Dus graag wat info rondom waar komt je station(-sgebouw) en eventuele industrie bijvoorbeeld.
- Je komt, als ik het goed zie, via 1 spoor de baan op. Nu is het vrij lastig om op een normale manier, zonder veel wissels over te gaan, weer terug te komen in je schaduwstation. Probeer de baan als geheel als een lus van en naar je schaduwstation te ontwerpen. Nu heb je eigenlijk een ovaal met een aftakking naar beneden, dat rijdt best lastig. Eenmaal boven kom je, met meerdere treinen, lastig beneden.

Tot zover :P , eigenlijk heel weinig tips en juist veel vragen  :D O:-D

ps. eea veranderd in je plan, maar dat heeft weinig met bovenstaande te maken, puur uit het oogpunt van 'ontwerplogica'
Re: nieuwe baan
adepqr
gast

Re: nieuwe baan
Hi Simon,

bedankt voor je adviezen. Ik ga dit zeker meenemen in mijn ontwerp.

om maar even antwoord te geven op je vragen:

Ik rijd met diverse treinen. Een koploper, een ICE2 van marklin. Een stoomloc met MFX en geluiden, een NS 1200 van Roco met geluiden, een NS rangeer loc, een NS Cargo loc (hondekop) met geluiden enz. het is dus een diversiteit aan locs. Mijn schaduwstation heeft op dit moment een inrijdende baan en een uitrijdende baan. Ik was al wat verder met het aanleggen van  mijn baan maar zit even helemaal vast qua inspiratie. Voor het gemak heb ik twee foto's ingesloten. bij de eerste is goed te zien hoe het schaduwstation verloopt en bij de tweede is te zien wat ik tot nu toe bereikt hebt. Zoals gezegd ben ik een groot fan van hoogte verschillen maar zit helemaal vast qua ontwerp op dit moment.

Gr.,

Arie