Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Treinbaan op oma's zolder

Gestart door twanh076 maandag 29 augustus 2016, 11:44:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Treinbaan op oma's zolder
Na een hele tijd niks meer te weten hebben gelaten op ons oude topic De treinbaan van mij en mijn broertje (een baan zonder naam) wil ik opnieuw leven in de baan gaan brengen dus daarom dat ik hier een nieuw forum start waar ik veel foto's zal uploaden

Groetjes Twan Hoefs
Re: Treinbaan op oma's zolder
Hier ziet u de eerste schets met de ideeën die we toen in ons hoofd hadden
Re: Treinbaan op oma's zolder
na een paar aandachtspuntjes hebben we de baan veranderd en is dit het eind resultaat geworden
Re: Treinbaan op oma's zolder
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Treinbaan op oma's zolder
Hoi Twan,

Leuk dat je (jullie) je vorderingen willen gaan delen hier  :thumbup:
Vraagje: weet je zeker dat je hellingen niet te stijl gaan worden?
Re: Treinbaan op oma's zolder
We hebben met de hoogtes idd nog iets gespeeld de maximale stijging is nu 3%
Re: Treinbaan op oma's zolder
Blijf dit volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Treinbaan op oma's zolder
Hoi,

Citaat van: twanh076 op maandag 29 augustus 2016, 12:37:37
We hebben met de hoogtes idd nog iets gespeeld de maximale stijging is nu 3%

Eerder tegen de 5 en 6% als ik zo de plannen een beetje bekijk....  ;) Je hebt nergens echt lange hellingen om minimaal 6,5cm met 3% te kunnen stijgen. Of je moet op sommige plaatsen het onderdoorgaande spoor laten zakken ;)

Groeten Ronald.
Re: Treinbaan op oma's zolder
Hier een paar foto's van het proces van onze baan hier ziet u het onderstel van onze treinbaan
Re: Treinbaan op oma's zolder
Hier zie je dat we 2 lagen hebben waar op de bovenkant het rijbare gedeelte komt en onder de tafel een schaduw station
Re: Treinbaan op oma's zolder
Onder de baan spuiten we pur zodat de rail overal ondersteund is
Re: Treinbaan op oma's zolder
we zijn van plan om alles te gaan bekleden met pulp (soort papier marché) om in de kosten te kunnen bessparen
Re: Treinbaan op oma's zolder
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Treinbaan op oma's zolder
Dag Twan.

Da's een zeer bijzondere manier om de ondersteuning van de rails te maken,
maar als het naar wens functioneert: waarom niet. Ik ben benieuwd of er nog
meer van dergelijke niet-alledaagse oplossingen hier zullen worden getoond :roll:
Succes met de verdere bouw van jouw modelbaan! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Treinbaan op oma's zolder
We bekleden nu de zeikanten met pulp om het pur mee af te dekken en omdat het spul goedkoop te maken is en makkelijk te bewerken
Re: Treinbaan op oma's zolder
We hebben nu ook een berg gemaakt met een tunnel die er door heen loopt. We hebben hem zelf gemaakt met kippengaas met een handdoek erover en daar hebben we de pulp over heen gelegd en wanneer dat opgedroogd is heb je een sterke stevige goedkope zelfgemaakte berg
Re: Treinbaan op oma's zolder
met klei en figuurtjes hebben we een stenen wand tegen het pulp aan kunnen maken
Re: Treinbaan op oma's zolder
we hebben de berg uit gebreid nu die uitgehard is op de zelfde manier
Re: Treinbaan op oma's zolder
Ik hoor graag wat jullie er van vinden en of jullie nog tips hebben?
Re: Treinbaan op oma's zolder
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Treinbaan op oma's zolder
Dag Twan.

Een beetje mosterd na de maaltijd: die pulp bevat toch nog een beste hoeveelheid vocht,
en waar M-rails heel slecht tegen kan is vocht. Wellicht had je de naden van de rails met
de ondergrond kunnen aftapen met crepe- of schilderstape, waarmee je het gelijk fixeert.
Houdt er ook rekening mee dat de papierpulp enigszins kan krimpen tijdens het droogproces.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de rails nu veranderde rij-eigenschappen heeft gekregen. :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Treinbaan op oma's zolder
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Treinbaan op oma's zolder
Heb je ook rekening gehouden met het uitzwaaien van loks zoals een big boy of de ruimte die nodig is voor lange wagons? Het lijkt er namelijk niet op.

Gr. Dennis
Re: Treinbaan op oma's zolder
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 29 augustus 2016, 21:15:57
Dag Twan.

Een beetje mosterd na de maaltijd: die pulp bevat toch nog een beste hoeveelheid vocht,
en waar M-rails heel slecht tegen kan is vocht. Wellicht had je de naden van de rails met
de ondergrond kunnen aftapen met crepe- of schilderstape, waarmee je het gelijk fixeert.
Houdt er ook rekening mee dat de papierpulp enigszins kan krimpen tijdens het droogproces.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de rails nu veranderde rij-eigenschappen heeft gekregen. :roll:

Groeten,

Erik.

we hebben de rails nu nog maar op een plek van stroom voorzien dus hij rijd nog niet helemaal lekker maar we hopen dat dat gaat veranderen wanneer de rails op meerdere punten van stroom is voorzien
Re: Treinbaan op oma's zolder
Citaat van: dennisreij op maandag 29 augustus 2016, 22:15:42
Heb je ook rekening gehouden met het uitzwaaien van loks zoals een big boy of de ruimte die nodig is voor lange wagons? Het lijkt er namelijk niet op.

Gr. Dennis

Ik ben daar inderdaad vergeten rekening mee te houden gelukkig hebben wij niet veel lange locs en wagons maar moeten nu met een mesje alles mooi passend maken maar dat komt wel goed gelukkig
Re: Treinbaan op oma's zolder
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Treinbaan op oma's zolder
Dan komt t goed. Het zou jammer zijn als je een mooie set zou kopen en er dan niet mee kan rijden.

Gr. Dennis
Re: Treinbaan op oma's zolder
IK heb via marktplaats de Fleischmann H0 1780 Draaischijf gekocht is wel een grote opknapper maar ik kom er niet uit hoe die geïnstalleerd moet worden heb er een kleine schakel kastje bij gekregen om hem te kunnen bedienen weet iemand hier raad mee?
Re: Treinbaan op oma's zolder
Re: Treinbaan op oma's zolder
aah super Ben dit is precies waar ik naar opzoek was
Re: Treinbaan op oma's zolder
Ik heb vandaag geprobeerd de draaischijf aan te sluiten alleen weet niet op wat voor stroom voorziening hem moet aansluiten we hebben een oude trafo nog liggen en een mobile station hoe kan ik hem werkend maken?
Re: Treinbaan op oma's zolder
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Treinbaan op oma's zolder
Dag Twan.

@citaat Volgens het schema wat Ben postte wordt de motor van de draaischijf
aangesloten op een wisselspanning. Er staat niet vermeld welke voltage, maar
met een oude regeltrafo van Marklin kun je langzaam de spanning opvoeren.
Waarschijnlijk zal de spanning ergens tussen de 12 en 16 Volt uitkomen.
Deze spanning wordt middels een keuzeschakelaar voor links- of rechtsom
aangesloten via de gele, de grijze en de rode draad, waarbij niet duidelijk is
welke draad voor de massa, welke linksom en welke rechtsom is.

Uiteindelijk blijkt Albert Jan ook ooit eens zo'n draaischijf gehad te hebben: klik.
Wordt er op het Duitse Forum Alte Modellbahnen over gesproken: klik.
Ook op een Frans forum komt deze draaischijf ter sprake: klik.
En zelfs bij de overburen heeft men er ooit een topic over geopend: klik.

Het apparaat heeft dus al het nodige stof doen opwaaien, v.w.b. het aansluiten!
Helaas zijn sommige topic al oud en kloppen de verwijzingen naar foto's niet meer ...
Je eens kunnen beginnen met Albert Jan een privé bericht hierover te sturen.

N.B.: indien je de Duitse en/of Frans taal niet machtig bent, kan Google Translate je op weg helpen :wink:

Groeten,

Erik.