Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

prijs van treinen

Gestart door GTIBert woensdag 17 augustus 2016, 22:40:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
prijs van treinen
Lid sinds: 2012

Ecos-2

online
prijs van treinen
Waar kan ik opzoeken wat een trein nog mag kosten?
Iemand doet zijn baan weg i.v.m. stoppen van de hobby, wat zijn de treinen nu waard?
Re: prijs van treinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: prijs van treinen
Hallo,

Op marktplaats en op ebay.de kun je kijken of er soortgelijk materiaal te koop staat.
Let wel dat het nu nog volop vakantietijd is!

Groetjes

Willie
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2014

offline
Re: prijs van treinen
Normaal gesproken zou ik zeggen als de staat goed is helft van de nieuwwaarde dus een lok van 200 gulden voor een 45/50 euro ;)
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: prijs van treinen
Citaat van: hmmglaser op donderdag 18 augustus 2016, 00:34:30
Normaal gesproken zou ik zeggen als de staat goed is helft van de nieuwwaarde dus een lok van 200 gulden voor een 45/50 euro ;)
Dat is volgens mij een kwart, Mark...

Edit: excuses, ik heb niet goed gelezen en Ben wees me erop dat je gelijk ook guldens en euros verrekend
Re: prijs van treinen
Spoorman
gast

Re: prijs van treinen
Mark rekent van gulden naar euro, overigens uiterst onzinnig.

Over de vraag van Bert: wat de gek er voor geeft. Ook op dit forum zie je mensen hun materieel verkopen voor de hoofdprijs. Wat er dan altijd bij staat is "als nieuw, weinig gereden" en een hoop bla bla, ook voor materieel wat een aantal jaren oud is en feitelijk gewoon gebruikt is.

Gr, Ben.
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2023

offline
Re: prijs van treinen
Zoek gewoon eens op ebay.de.
Klik dan op het openingsscherm rechtsboven op "Erweiterte Suche"

Geef dan het artikelnummer met merk in en geef aan dat je wilt zoeken op "Verkaufte Artikel"
Dan krijg je een lijst met groene prijzen van veilingen die afgelopen zijn.

Let wel, ze zijn niet allemaal verkocht. Maar je krijgt wel een aardige indicatie
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2016

offline
Re: prijs van treinen
Indien je alles in een koop wenst te verkopen, zal de prijs ook iets minder zijn, ...

Indien je alles afzonderlijk verkoopt zullen de mooiste stukken eerst weg zijn en zal je veel moeite moeten steken om de rest nog verkocht te krijgen of zelfs gratis moeten weggeven.
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2013

offline
Re: prijs van treinen
Een kleine leidraad:

Eenvoudige analoge loc (kleine stoomloc, rangeerlocje, etc.): 15 - 30 euro
Eenvoudige digitale loc: rond 50 euro
Middelgrote analoge loc (bijv V200, BR216, etc): 40 - 60 euro
Middelgrote digitale loc: 70 - 100 euro
Grote analoge loc (bijv flinke stoomloc met tender): 100 euro of meer
Complete analoge personentrein (sprinter, ICE): 70 - 120 euro
Complete digitale personentrein: 100 - 150 euro
Kleine goederenwagon: 5 -8 euro
Grotere goederenwagon: 10 - 15 euro
Lang personenrijtuig: 15 - 30 euro
M-rails: maximaal 50 cent per stuk. Elektrische wissels 5 - 7 euro.
C-rails / K-rails: ongeveer 1 euro per stuk. Elektrische wissels 10 - 15 euro.

Als het om NS-materieel gaat, kun je wat meer vragen. Daar is simpelweg meer vraag naar, in Nederland althans. In België zal hetzelfde gelden voor Belgische treinen.
En in de vakantieperiode is het moeilijker om spullen te verkopen dan daarbuiten. Mensen hebben andere dingen aan hun hoofd en geven hun geld aan andere dingen uit.

Maar het blijft inderdaad "wat de gek ervoor geeft".
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2013

offline
Re: prijs van treinen
De genoemde prijzen zijn natuurlijk maar een indicatie en ze gelden bij losse verkoop. En met de originele verpakking kun je vaak nog 10 euro bij optellen.
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2010

offline
Re: prijs van treinen
De antwoorden wijzen allemaal in de goede richting. Geef aan om welke loks het gaat en geef de staat aan en of er dozen en boekjes bij de loks zitten. Om een prijsindicatie te geven zou het ook handig zijn om duidelijke foto's mee te sturen.

Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2008

offline
Re: prijs van treinen
Ik heb wel eens een ruwe schatting gegeven van de waarde van een verzameling, aan de hand van een lijstje en ebay prijzen. Toen ik de locomotieven en verpakkingen daadwerkelijk zag wist ik direct dat ik er flink naast had gezeten met mijn ruwe schatting, de treinen waren niet bespeeld, maar zeer zwaar bespeeld, hetzelfde voor de verpakkingen. De verzameling was daardoor eigenlijk heel weinig waard, zelfs de gek zou er weinig voor willen geven. Voor een beetje schatting moet je dus een foto plaatsen Bert, anders weten de kenners hier het ook niet.   ;)
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2014

offline
Re: prijs van treinen
Citaat van: RobVille op donderdag 18 augustus 2016, 09:07:25
In de loop van de jaren zeker een veertig tal locs verkocht c.q. ingeruild. In de praktijk krijg ik ongeveer 30 % van de nieuwwaarde of de waarde genoemd in de Koll's. Hierbij wel de kanttekening dat de locs weinig tot geen "gebruikersschade"  heeft >:-D Gezien mijn ervaringen is een inruilwaarde van  10 -15 % van de nieuwwaarde reëel.
ga je bij deze prijs uit van de winkel prijs of de cataloguswaarde hier wil soms wel is een 30% in zitten.
ik heb ooit van mijn vader een 3324 voor mijn verjaardag gehad nieuwe deze koste toen 200 gulden maar ik ben nog nooit een goed uitziend exemplaar voor onder de 45 euro tegen gekomen bijna alles wat ik heb heb ik voor ongeveer de helft van de winkel nieuwe waarde kunnen kopen soms 2/3 of 3/4 als het een half jaar tot anderhalf jaar oud was :)
En inruilen is gewoon zonde dat zou ik nooit doen dan kun je het nog beter voor die prijs hier te koop zetten anders word alleen de handelaar of winkelier er beter van ;)
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2015

offline
Re: prijs van treinen
Ik heb hier op het forum ook enkele locs en treinstellen te koop en ik
baseer m'n prijs op de Koll. Weliswaar die van 2015, maar ik denk dat deze
Koll een goede leidraad is. Ik zie vaak op tweedehandsbeurzen mensen lopen let de Koll
in hun handen.

Wat een volledige baan kost das wat anders hè... Daar staat geen prijs op,
sporen, huisjes en scenery zijn bijna waardeloos tweedehands...

Geert
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2010

offline
Re: prijs van treinen
foto's ?
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2012

Ecos-2

online
Re: prijs van treinen
Dit spul is tekoop.
Wat mag het kosten?
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2012

Ecos-2

online
Re: prijs van treinen
Nog meer spul
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2013

offline
Re: prijs van treinen
 8o Indrukwekkende collectie!  8o Alles bij elkaar lijkt het zeker meer dan 2000 euro waard, vooral de grote locs zijn dure aankopen geweest.
Maar ik zou aanraden het niet in 1x proberen te verkopen, er zijn maar weinig mensen die zo'n bedrag even neertellen.

Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2016

offline
Re: prijs van treinen
Mmmm mooi en de sporen zien er nog vrij proper uit.  die loodsen voor de draaischijf brengen ook wel wat op.  De scenery ziet er nog verkoopwaardig uit.  Dit ziet eruit als materiaal dat je kan verkopen op Ebay via de veiling en het betere moment is mijns inziens een goede maand voor de cadeautjes ...

Inderdaad wat veel voor een koper denk ik (behalve voor de opkopers, maar deze geven een minimumprijs).  Is het netwerk digitaal of analoog?

Veel succes bij de verkoop.

Re: prijs van treinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: prijs van treinen
Hallo,

In de vitrine tel ik al heel snel 17 loc's/treinstellen. Als ik 100 euro per stuk tel, zit ik al op 1700 euro. Op de behoorlijk grote baan zie ik ook een aantal loc's staan, een draaischijf, een kolenkraan(Märklin), een flink aantal wagons en het nodige railmateriaal.
Ik zie bijvoorbeeld op de baan een condenstender (BR 53). Die heb ik zelf ooit gekocht voor 190 euro in Dortmund(delta uitvoering).

Dit is niet iets wat je "snel" moet verkopen. Rustig inventariseren, fotograferen en te koop aanbieden(zorg daarbij voor goede en duidelijke foto's én een complete omschrijving wat het is en wat de mogelijkheden/functies zijn). Zeker niet in één koop wegdoen(tenzij het heel snel geld op moet brengen)!
Een handelaar zal hier ongeveer een kwart van de nieuwwaarde kunnen geven. Met een liefhebber als koper zul je een redelijk normale marktwaarde kunnen krijgen.
Het sleutelwoord is GEDULD hebben met de verkoop!

Het zal niet allemaal veel opbrengen. Zeker scenery en sommige rails wordt je soms moeilijk kwijt.

Groetjes

Willie
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: prijs van treinen
De aanwezigheid van OVP's maakt ook veel uit. Maar los daarvan zie ik het nodige verzamelspul in de vitrines.
Ik zou ook zeggen: splitsen, afbreken, en in doosjes opbergen dat zijn de dingen die de "verkoper" vaak zelf mag gaan doen, en met zijn uurloon zakt evenredig de aanbodsprijs. Zelf zie ik op die foto's 5 zaken die ik zonder meer zou kopen, in hoofdzaak Zwitsers, dat wel, en waarschijnlijk is alleen al dat samen ruim 300 ?.
Als de OVP's er nog zijn, gaat de verzameling los, denk ik, 4000-5000 euro opleveren, ongeacht of je het via catawiki, 3-rail forum of marktplaats doet, mits je zelf de bodem vraagprijs vast zet per onderdeel bij veiling.
   
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2011

offline
Re: prijs van treinen
ik zie volgens mij een Big Boy die zijn meestal best duur
en ik zie volgens mij ook een artitec 3700 serie in de vitrine die zijn overal, ook op de beurzen vrij duur meestal toch boven de 400 euro
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: prijs van treinen
Dit is absoluut geen troep, maar een serieus mooie verzameling! Zoals mijn voorgangers ook al schreven: rustig aan met verkoop! Niet alles in één keer aan een handelaar verkopen voor een te lage totaalprijs! Ga op zoek naar liefhebbers die zijn er zat en willen ook reëele prijzen betalen.
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2008

offline
Re: prijs van treinen
Zoals ik het zie, weet je niet zeker of het gaat om prijzen om deze spullen te verkopen.
Dat is goed mogelijk, maar dit volgt toch niet direct uit het verhaal van GTIBert.
Misschien wil hij wel een aantal spullen kopen en zou dan willen weten hoe ver hij moet gaan met zijn biedingen ?

Als we meer info kunnen krijgen van Bert ?

grv Huub
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: prijs van treinen
 @citaat inderdaad, de vraag kan ook andersom gelezen worden.
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2012

Ecos-2

online
Re: prijs van treinen
Heren,

Allen bedankt voor jullie reactie.
Het klopt dat ik een baan kan opkopen.
Ik weet niet hoeveel alles gekost heeft.
Misschien staan er ook verzamelaars stukken tussen.

Waar kan ik de prijzen achterhalen?


Alvast bedankt.



Mvg Bert
Re: prijs van treinen
Spoorman
gast

Re: prijs van treinen
Er staan nauwelijks verzamelaars stukken tussen, het meeste is gewoon spul wat je ook op beurzen etc. vindt. Als je iets op het oog hebt google dan wat de prijs van vergelijkend materieel doet of stel hier een concrete vraag.

Wat wil de verkoper? Het staat kennelijk al te koop of niet? En wat vraagt hij/zij?

Als je de middelen hebt (geld :D ) is zo'n hele vezameling in ene kopen best lucratief, je kunt behouden wat je aan staat en de rest van het spul dan doorverkopen.

Gr, Ben.
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: prijs van treinen
Citaat van: GTIBert op zaterdag 20 augustus 2016, 08:55:36
Waar kan ik de prijzen achterhalen?

Zijn al diverse antwoorden geven zie post #6 en #9 en #14.

Om te prijzen te achterhalen is het wel makkelijk als je een lijst heb met artikel nummers van het materiaal van wat er wordt verkocht want zoeken naar dat "gele" wagonnetje kan lang gaan duren op internet als er tientallen van gemaakt zijn. ;)
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2008

offline
Re: prijs van treinen
Als je zelf de hele baan incl. treinen wil opkopen, dan kun je het volgende rekensommetje hanteren.
- een grote loc: 150euro
- kleine loc: 100
- personenwagon groot: 20
- personenwagon klein: 10
- goederenwagon: 15
- rails: 1 euro per stuk

Tel alles bij elkaar op en biedt dat bedrag.
Kom je op een aardig totaalbedrag uit wat de verkoper kan accepteren of niet.
En, zoals Ben aangaf, wat je niet wilt doorverkopen.

Groeten,
Ton.
Re: prijs van treinen
Spoorman
gast

Re: prijs van treinen
Veel te veel Ton. Er staan veel karretjes welke nog geen ?5 doen als ook lokkies van 4 eurotientjes. En ook al is het in z.g. nieuwstaat, het blijft 2e hands.

Zo zie je maar, meningen lopen flink uit een. :D Dat maakt dat 2e hands spul zo veel op kan leveren. Zie dit aanbod: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62223.0 , ?160 voor een 2e hands Makkie en het wordt er voor betaald terwijl je op een beurs er niet meer dan ?100 voor uit hoeft te tellen. ;)

Gr, Ben.
Re: prijs van treinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: prijs van treinen
Hallo,

Ik ben het met Ben eens dat de bedragen genoemd door Ton te hoog zijn. Zeker als je nog wat wil doorverkopen. Je moet er rekening mee houden dat voor sommige dingen nagenoeg geen vraag (meer) is.
Tegelijkertijd krijg ik het idee dat GTIBert van ons een pasklaar gemaakt getal wil horen. De diverse antwoorden in dit topic zijn duidelijk genoeg met de gegevens die voorhanden zijn.

ALS je zo'n baan wil opkopen, tel je alleen de grote stukken en daar baseer je je prijs op. Al het klein spul is óf extra, óf onverkoopbaar. Daarnaast speelt nog een belangrijke rol hoeveel je zelf wil houden en welk deel je door wil verkopen. Hoe meer je wil doorverkopen, hoe lager je aankoopprijs moet zijn.

Groetjes

Willie
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2008

offline
Re: prijs van treinen
Als je het per individueel item bekijkt, zit ik zeker hier en daar te hoog, maar andersom ook.
Als je mijn bedragen als richtlijn hanteert, kom je wel in de buurt van de totaalwaarde, denk ik.

Maar als ik te hoog heb ingeschat, is dat ook iets voor mij om in de toekomst rekening mee te houden :)

Groeten,
Ton.
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2014

offline
Re: prijs van treinen
Citaat van: Spoorman op zaterdag 20 augustus 2016, 09:28:50
Zo zie je maar, meningen lopen flink uit een. :D Dat maakt dat 2e hands spul zo veel op kan leveren. Zie dit aanbod: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62223.0 , ?160 voor een 2e hands Makkie en het wordt er voor betaald terwijl je op een beurs er niet meer dan ?100 voor uit hoeft te tellen. ;)
ik weet niet waar jij dit tegen komt maar ik zie op beurzen alleen maar hogere prijzen,mijn ervaring is dat de laatste jaren alles voor steeds hogere prijzen wordt aangeboden zo wel op beurzen als op marktplaats en ebay ik heb ook wel is een makkie gezien voor 100 euro maar dat was dan een delta uit 99/00 en niet eentje uit 2010.
En tweedehands betekent niet altijd het zelfde het maakt wel degelijk een verschil uit of het een jaar oud is of 10 jaar of zelfs 20 jaar.
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: prijs van treinen
En dan staan er nog wat vitrines op de foto, zitten die ook in de deal?
Re: prijs van treinen
Spoorman
gast

Re: prijs van treinen
Citaat van: Yeoman op zaterdag 20 augustus 2016, 11:17:47

Maar als ik te hoog heb ingeschat, is dat ook iets voor mij om in de toekomst rekening mee te houden :)


Het is geen exacte wetenschap Ton want dan zou het gemakkelijk zijn. :)

Gr, Ben.
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2010

offline
Re: prijs van treinen
Natuurlijk krijg je bij een handelaar en een winkelier minder dan als je het via internet probeert te verkopen. Een handelaar of winkelier wil er nog een beetje aan verdienen. Dus de inkoop zal tegen een laagst mogelijke prijs gaan.

Citaat van: hmmglaser op zaterdag 20 augustus 2016, 12:55:55
ik weet niet waar jij dit tegen komt maar ik zie op beurzen alleen maar hogere prijzen,mijn ervaring is dat de laatste jaren alles voor steeds hogere prijzen wordt aangeboden zo wel op beurzen als op marktplaats en ebay ik heb ook wel is een makkie gezien voor 100 euro maar dat was dan een delta uit 99/00 en niet eentje uit 2010.

Sommige handelaren denken nog steeds goud in handen te hebben omdat er "märklin" op staat.

Citaat van: hmmglaser op zaterdag 20 augustus 2016, 12:55:55
En tweedehands betekent niet altijd het zelfde het maakt wel degelijk een verschil uit of het een jaar oud is of 10 jaar of zelfs 20 jaar.

Ja en Nee, soms maakt de leeftijd wel iets uit dat is alleen bij maximaal 10% van het spul wat aangeboden wordt. De rest heeft geen verzamelwaarde en is daarmee niet veel waard.

@Bert:

Citaat van: GTIBert op zaterdag 20 augustus 2016, 08:55:36
Het klopt dat ik een baan kan opkopen.
Ik weet niet hoeveel alles gekost heeft.

Is het familie van je waar je het van over kan nemen?  Wat wil je er mee? Alles kopen en de mooie stukken voor jezelf houden en de rest weg te verkopen?

Citaat van: GTIBert op zaterdag 20 augustus 2016, 08:55:36
Misschien staan er ook verzamelaars stukken tussen.

Waar kan ik de prijzen achterhalen?

Je kan er alleen achter komen door er naar toe te gaan. De verpakkingen erbij te zoeken. Alles netjes verpakken en eventueel testen. Dan weet je meteen de nummers, deze te noteren. En dan via internet zoeken op het nummer of een Koll aan te schaffen voor een indicatie van de verkoopprijs / waarde. Het is niet meer dan een indicatie, zoals eerder gezegd is het juist "wat de gek er voor geeft".

Als manlief of opa voor duizenden euro's of guldens treintjes en bijbehorend spul heeft gekocht betekend dat niet dat het dat nu weer opbrengt. Dat iets 400 gulden of zelfs euro heeft gekost betekend niet dat het nu na 10 jaar nog die waarde heeft. Houd daar gewoon rekening mee.

Groeten Ronald.
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: prijs van treinen
Stel je koopt het geheel. En je woont in de buurt van de Hoofdstad.
Dan ga je even buurten  in de regio Overtoomse sluis (Zocherstraat)
Er zit daar een treinenzaak waar je een en ander in commissie kunt verkopen.
Zij blij, jij blij. En hun klanten blij (en daarvan ben ik er eentje).
Scheelt een hoop trammelant waar je anders ook niet op zit te wachten.
Re: prijs van treinen
Spoorman
gast

Re: prijs van treinen
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 20 augustus 2016, 12:55:55

..... ik heb ook wel is een makkie gezien voor 100 euro maar dat was dan een delta uit 99/00 en niet eentje uit 2010.


Maar die ene uit 2010 is wel 6 jaar oud als je hem van een particulier of beurshandelaar koopt. Tweede hands is tweede hands, ook bij "weinig gereden", "alleen maar uit de doos geweest voor en test rondje" en "altijd binnen gestaan". Jouw verhaal gaat op als er sprake is van verzamelaarswaarde maar zo'n MaK is in dat opzicht niets aparts.

Anderzijds: kopen is ook emotie en het gevoel is belangrijk. Als je iets gekocht hebt voor een voor jou nette prijs dan is dat goed.

Gr, Ben.
Re: prijs van treinen
Spoorman
gast

Re: prijs van treinen
Citaat van: robbie103 op zaterdag 20 augustus 2016, 19:18:07

Oh ja, had ik al metalen kap gezegd ?


Zekers, een keer of twaalf al. :D
Re: prijs van treinen
Lid sinds: 2016

offline
Re: prijs van treinen
Nog nieuws over de aankoop van deze verzameling?