Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Zomervakantie Zweden [update 5-4-2018 Brålanda]

Gestart door dp dinsdag 30 augustus 2016, 08:23:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zomervakantie Zweden [update 5-4-2018 Brålanda]
Deze zomer hebben we Zweden bezocht en stonden we o.a. in Älvdalen wat vroeger een station had (zoals bijna overal in Zweden).
Dit was het eindpunt van de Älvdalsbanan (Mora?Älvdalens Järnväg), welke in 1995 is ingekort tot Märbäck (later meer over dit lijntje).
De oude lokloods bestaat nog, maar heeft z'n beste tijd wel gehad.


Klik op de afbeelding voor de volgende 5 foto's.

Tegenwoordig komt SJ dagelijks in Blyberg (Siljan terminal) en (heel) sporadisch wordt Märbäck bediens, maar dat was lang geleden.

Re: Zomervakantie Zweden
 @citaat Mooie foto's :important: Ook de er op volgende zwart/wit opnamen zijn niet te versmaden... :thumbup:
Re: Zomervakantie Zweden
Lid sinds: 2011

offline
Re: Zomervakantie Zweden
Bedankt!
Die zw/w foto's zou je kunnen herkennen, aangezien die in samen met Dick worden geplaatst.
Re: Zomervakantie Zweden
Lid sinds: 2011

offline
Re: Zomervakantie Zweden
De afgelopen 20 jaar heb ik met enige regelmaat het station van Mellerud bezocht.
Er stonden altijd wel wat wagons, maar het was mij nog nooit gelukt om het rangeren aldaar vast te leggen.

Vorig jaar hoorde ik van de machinist van de DVVJ (een private museumlijn operator) dat zij de bediening Mellerud - Billingsfors over hadden genomen van Green Cargo (de goederenafsplitsing van de SJ) en dat betekende dat er in ieder geval iets aan rangeerwerk gedaan moest worden als de DVVJ de achtergelaten wagons in Mellerud op zou komen halen.

In de dienstregeling zag ik dat Green Cargo rond 8:40 aan zou komen uit Göteborg (In Zweden zijn ook de ingelegde paden van goederentreinen gewoon online te volgen, wat in ieder geval een goede indicatie geeft), maar vanwege de zomervakantie ben ik veel eerder die kant op gereden.
De ervaring leert dat de treindienstleiding in de zomer de goederentreinen vaak eerder laat vertrekken.

Toen ik om 7:15 uit de auto stapte moest ik dan ook rennen om de trein vast te leggen (vandaar een shot zonder statief), maar hij stond er op!
De Green Cargo machinist koppelde de wagons voor Billingsfors (beladen met halffabrikaat voor een papierfabriek in Skapafors) af en na zijn vertrek was het wachten op de T44 dieselloc.
Deze kwam (ook veel te vroeg) aan in Mellerud en het rangeren kon beginnen.

Van de rangeerder hoorde ik dat ik geluk had, omdat vandaag het houttransport weer zou beginnen vanuit Billingsfors, waardoor ze een aantal houtwagons mee zouden nemen die ergens op een zijspoortje stonden.
Lekker lang genieten van de optrekkende T44 dus!

Link naar de video:


Toen de trein was samengesteld ben ik snel verder gereden om hem onderweg te pakken. Dus wordt vervolgd!

Veel kijkplezier!

Peter
Re: Zomervakantie Zweden [update 1-8-2016 Video rangeren Mellerud]
Het vervolg van de video gaat verder in Dals Långed, waar ik eindelijk een shot heb kunnen maken van een goederentrein over het mooi gebogen emplacement(je) aldaar.

Vervolgens snel in de auto gestapt om haasje over te spelen met de goederentrein.
Doordat deze kalm aan moest doen bij een brug, kon ik de aankomst in Billingsfors mooi vastleggen, waarna het rangeren kon beginnen!

Blijft een mooie bediening om te zien!

Link naar video


Veel kijkplezier,

Peter
Re: Zomervakantie Zweden [update 1-8-2016 Video rangeren Mellerud]
Citaat van: dp op zondag 11 september 2016, 16:49:32
Veel kijkplezier
Da's gelukt Peter. Mooie video. Bedankt :important: :thumbup:
Re: Zomervakantie Zweden [update 11-9-2016 Video rangeren Billingsfors]
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Zomervakantie Zweden [update 11-9-2016 Video rangeren Billingsfors]
Leuke film Peter!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zomervakantie Zweden [update 11-9-2016 Video rangeren Billingsfors]
Bedankt Dick!

Zo, even wat tijd gevonden om een update te plaatsen.
Deze komt wederom uit Älvdalen (voormalig eindpunt van de Mora-Elfdalens Jernväg (MEJ), welke tegenwoordig tot Märbäck loopt (een paar km naar het oosten)).

Op 27-7 j.l. heb ik het (voormalig) emplacement aldaar gefotografeerd. Naar goed Zweeds gebruik zijn de meeste gebouwen bewaard gebleven en hebben ze een nieuwe bestemming gekregen.
Het viel mij op dat de karakteristieke Zweedse loswal doorkruist wordt door een weg. Opruimen op z'n Zweeds  ;)


Klik op de afbeelding voor de volgende 11 foto's

Veel kijkplezier.

Peter
Re: Zomervakantie Zweden [update 17-10-2016 Älvdalen]
-Peter:
Dank voor het plaatsen van een leuk filmpje, en foto,  :thumbup: :thumbup:
Re: Zomervakantie Zweden [update 17-10-2016 Älvdalen]
Graag gedaan
(PS, het zijn 12 foto's, even klikken op de foto zelf om bij de andere te komen via trainsandtrucks.nl)

Re: Zomervakantie Zweden [update 17-10-2016 Älvdalen]
-Peter:
Je hebt gelijk, ik had foto's moeten schrijven,  >:-D heb ze gezien,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zomervakantie Zweden [update 17-10-2016 Älvdalen]
No problemo!

Ofterwijl inga problem (Zweeds...)

Ik ga verder met een film uit Åmål, genomen op 1-8-2016.
Diezelfde morgen had ik rangeerder K-G ontmoet in Mellerud (zie eerder filmpje) en hij wist mij te vertellen dat hij die avond naar Åmål zou gaan voor een leuke rangeerklus.
Hier zou de containertrein Karlstad - Göteborg stoppen om drie wagons op te pikken, welke door een klant (ik weet even niet meer welke) beladen waren.
Leuk vervoer en bijzonder klantgericht.
Dus een e-loc die druk aan het rangeren was!

http://trainsandtrucks.nl/imageTable.php?imageID=3405

Vanwege de haperende flash plugin doe ik het even zo.

Re: Zomervakantie Zweden [update 20-11-2016 Oxberg en Gåsvarv]
In de avond van 27-7 heb ik een aantal voormalige stations bezocht aan de Mora-Elfdalens Jernväg (MEJ) bezocht.
Hier de foto's van Oxberg (vlak voor de Österdalälven) en Gåsvarv (een paar kilometers voor Älvdalen, het eindpunt van deze lijn).


Klik op de afbeelding voor de volgende 8 foto's.

Het eerste station (Oxberg) is overigens 1x per jaar in gebruik, als er vlak bij een langlaufwedstrijd start, de Tjejvasans.
En de locatie van het perron doet vermoeden dat ook hier ooit meer sporen hebben gelegen.
Re: Zomervakantie Zweden [update 20-11-2016 Oxberg en Gåsvarv]
Zo, het laatste station aan de MEJ welke ik heb bezocht was Gopshus.
Tegenwoordig in gebruik als woonhuis met een bijzonder vriendelijke bewoner die volop vertelde over hoe het was om hier te wonen.

Hij wist ook te vertellen dat hier 'vroeger' kolen werd verladen toen ik hem vroeg of er een tweede spoor had gelegen (de bedding wees die kant op).

Dat werd later bevestigd door een oude tekening (1909) die ik hier vond en waar ook nog een aansluiting is getekend (stippellijn) waarvan ik mezelf heb afgevraagd waar die naartoe liep. Aangezien dit de 'meer' kant van het station was en er heel weinig ruimte was aan die zijde.
Google earth

In ieder geval was het een mooi stationnetje met een bijzonder (voor zover ik hem goed begreep) toiletgebouw.


Klik op de afbeelding voor de volgende 4 foto's.

Veel kijkplezier!

Peter
Re: Zomervakantie Zweden [update 27-12-2016 Gopshus]
Tijdens de donkere dagen kwam 'het' er weer van om het videomateriaal van de plank te halen.

Dit keer een opname van 2-8-2016 in Ed (Zweden) met een klein verhaal.
Een jaar eerder had ik n.l. mijn zinnen gezet op een goederentrein uit Oslo die zou rijden, maar welke ik tot 3x toe heb gemist. (hoewel ik veel te vroeg arriveerde).

Afgelopen jaar had ik meer geluk, want hoewel hij nog -30 reed, kon ik hem netjes door de boog vastleggen.

https://www.youtube.com/watch?v=0E8C-kaL83o

Natuurlijk werden ook de treinen naar en van Oslo vastgelegd en hoopte ik op activiteiten met de opgestelde werktreinen.
Die laatste bleven rustig op hun plek staan, dus werd er gekozen voor een timelapse van het mooie meer wat onder het station begint.

Veel kijkplezier!

Peter
Re: Zomervakantie Zweden [update 13-1-2017 Ed]
Op 26-7-2016 bezocht ik de oude houtterminal in Oxberg. Althans, wat er van over was.


Klik op de afbeelding voor de volgende 4 foto's.

Hier heeft blijkbaar in het verleden houtvervoer plaatsgevonden, waar  2 sporen voor nodig waren.
De sporen zelf liggen er nog, maar voor wat ik kon zien waren beide aansluitingen verdwenen.
Zie onderstaande foto's uit 2007 van Google Earth waar de ligging van beide aansluitingen nog terug te vinden is.





Het terrein zelf wordt 1x per jaar gebruikt tijdens  een jaarlijks langlauf evenement (de Tjejvasan).

Ik probeer nog wat meer info over de locatie boven water te krijgen via Zweedse fora, dus als dat lukt dan zal ik de beelden aanvullen.

Peter
Re: Zomervakantie Zweden [update 29-1-2017 Oxberg]
Zo, de donkere dagen geven mooi wat tijd om videomateriaal te verwerken.
Dit keer betreft het een mooi spel in Mora met de Rush Rail bediening aldaar.

Omdat het zomervakantie was, lag het overige goederenvervoer stil, maar deze trein reed gelukkig nog wel.
En als bonus bleek dat ook de Wasaterminal werd bediend, wat niet zo vaak voorkwam (aldus de machinist).



Dubbel geluk dus.

Met wat voorbereiding (verkennen van de stad),  een aantal keuzes en geluk qua verkeer lukte het om bijna alles vast te leggen wat ik voor ogen had en hebben we weer een bediening vastgelegd.

Veel kijkplezier.

Peter
Re: Zomervakantie Zweden [update 02-2-2017 VIDEO Mora]
-Peter:
Knap filmpje,  :thumbup:
Dank voor het kijkplezier.
Re: Zomervakantie Zweden [update 02-2-2017 VIDEO Mora]
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Zomervakantie Zweden [update 02-2-2017 VIDEO Mora]
Peter,

Bedankt voor het lange kijkplezier van je mooie film. :) :)
Re: Zomervakantie Zweden [update 02-2-2017 VIDEO Mora]
Niet alleen een mooie, maar ook kwalitatieve goede video!

:thumbup: :thumbup:

Frans
Re: Zomervakantie Zweden [update 02-2-2017 VIDEO Mora]
Thnx allen.

Het is weer tijd voor een foto update.
Deze keer wederom van de Älvdalsbanan (Mora - Älvdalen) en wel van de gecombineerde weg / spoor brug over de Osterdalälven

Eén van de plekken die ik graag wilde vastleggen, natuurlijk het liefst met trein.
Helaas was de houtverwerkende fabriek bij Blyberg in zomerstop gedurende ons verblijf daar, dus dat schreeuwt om een nieuw bezoek.....


Klik op de afbeelding voor de volgende 5 foto's.

Ik hoop alleen dat dat nog mogelijk zal zijn, voor wat ik begreep ligt hij er uit vanwege haarscheurtjes...
En om dan te reviseren met 1 goederentrein per dag.....
Fingers crossed.

Peter
Re: Zomervakantie Zweden [update 24-2-2017 Oxberg]
-Peter:
Dank voor het plaatsen van deze mooie foto's,  :thumbup:
Re: Zomervakantie Zweden [update 24-2-2017 Oxberg]
Prachtig!! Ook ik ben altijd op zoek naar Zweedse locomotieven en locloodsen ;)

Groeten,
Henk163
Re: Zomervakantie Zweden [update 24-2-2017 Oxberg]
Zo, weer wat tijd gemaakt voor een filmpje van vorig jaar.
Ditmaal geschoten in Hova, een mooi dieselstationnetje waar het stationsgebouw helaas door brand onbewoonbaar is geworden.



De aanwezige industrie had vroeger een aansluiting en als ik de tekening bekijk was er ook aan de zuidkant een industrie met aansluiting.
Zie foto hier met de aansluiting duidelijk zichtbaar
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KCAC00825

En hier is de kruising goed zichtbaar:
http://www.samlingsportalen.se/all/CgiText-GetRecord?Table=fg_Foton&ID=38389&Formname=/all/fgblktpct.htm&Incl=0000000000051&Recnr=65

En een ander aanzicht:
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KCAC14500

Foto van het emplacement waar links nog net het aansluitwissel te zien is:
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAD00355

Tevens was er ooit nog een grindgroeve aan de oostkant waar tegenwoordig weinig van terug te vinden is.

En dan de video, geschoten op een warme 19-7-2016:
Helaas reed de ingelegde goederentrein niet (op tijd).
http://trainsandtrucks.nl/imageTable.php?imageID=3561
Re: Zomervakantie Zweden [update 5-5-2017 Hova]
Met zicht op de aanstaande vakantie richting het mooie Noorden, nog maar even wat beelden van vorig jaar verwerkt.
Dit keer een video uit Laxå, waar de vele (overwoekerde) sporen vertellen van het rijke verleden.
De lijn richting Noorwegen takt hier naar het noorden af en vlak bij ligt het grote rangeerstation van Zweden (Hallsberg), dus normaliter is het een komen en gaan van goederentreinen.
Zoals altijd is de zomervakantie iets minder druk bezet, maar desalniettemin kwam er in de 1,5 uur dat ik er stond genoeg voorbij om de camera op te richten.



Veel kijkplezier,

Peter
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Leuke filmpje met veel bedrijvigheid.
Wat me opvalt dat de sommige reizigerstreinen knipperende sluitseinen hebben en andere gewoon normaal brandend.
Heeft dit een misschien een reden?
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Ja, viel mij ook op. Ik weet het zo niet.
Ga ik navragen.
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Knipperend was de standaard in Zweden en vast in Denemarken, maar dit is sinds een aantal jaren beide gelijk getrokken voor het Zweedse net (waarschijnlijk door de vaste rail verbinding met DK, maar dat weet ik niet zeker)
.
Je ziet het nu dan ook door elkaar heen rijden.

Wat dan wel weer bijzonder is, bij de modernisering van de X2 treinstellen, is men geswitched van knipperend naar vast.
Lijkt dus de standaard zou je zeggen, maar andere (nieuwere) treinstellen knipperen weer vrolijk.

Niets menselijks is die Zweden vreemd  ;)
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Bedankt voor het snelle antwoord, weer wat geleerd.
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Hoi Peter,

Bedankt voor het plaatsen van je filmpje  :thumbup:
De green Cargo trein was top  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Thnx. Die naar Noorwegen (met Bring trailers) was mijn favoriet. Ik had tot dusver nog nooit een trein naar het noorden af zien buigen.
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Mooie filmpjes. Ik ben vorig jaar ook in Zweden geweest en heb ook een hoop foto's en enkele filmpjes gemaakt. Ook in 2011 er geweest maar inmiddels zijn toch een hoop diensten van getrokken treinen door treinstellen vervangen. Ik zat oa in Y-stad, Kil, Karlstad en Stockholm.

Gr. Marcel
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Gaaf.
Heb je al iets online staan?
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Ik heb enkele Nohabs in de wiki op mijn naam staan.
O.a gespot in Kil.
Zie:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bouwserie_MY
de onderste 8 foto's.

Ik heb ook veel foto's van de Rc serie en treinstellen.

Gr.Marcel
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Mooie foto's!

Ik heb goede herinneringen aan die locs.
Ben in 2005 met die Great Northern vanuit Bofors via Kristinehamn naar Hällefors gereden.
Mooie locs.
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Peter,

Prachtig filmpje. :thumbup:
De groene sleep van de Green Cargo loc en de Bring trailers is een fraai gezicht en deze uitvoering zou niet misstaan op mijn te bouwen baan.
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Dat was ook mijn absolute vangst van de avond.
Ga je een Zweedse baan bouwen?
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Peter,

Het is zeker een mooi vangst wat je heb vastgelegd op de camera. :thumbup:
Nee ga geen Zweedse baan bouwen maar omdat ik met alles rij wat ik mooi vindt komt deze zeker in aanmerking. :)
Heb 2 Zweedse locs in mijn verzameling die straks heerlijk hun rondjes gaan rijden maar dat mogen/kunnen  er gerust meer worden als ik je filmpje bekijk. ;)
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Aha, op die manier.
Ja, er rijdt genoeg rond daar wat potentie heeft op de baan.
:)
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
peter,
ik zie hier leuke beelden voorbij komen van zweden. ook grappig om in een van je filmpjes die in haarlem gereviseerde treinstellen te zien. rijden die in zweden? dan ga ik kijken of ik er van de zomer ook zo een kan platen :P
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-6-2017 Laxå]
Thnx!
Waar ga je heen?
Jazeker, die rijden tussen Göteborg en Oslo, dus als je in de buurt bent, dan kun je die zeker platen.

Leuk om te weten, als je in Zweden bent, http://www.tagkartan.se/ een actuele kaart met alle treinen die onder Trafikverket vallen (volgens mij mist dan alleen Inlandsbanan, dus in het hoge noorden)
Ik zie dat de site het momenteel niet doet, maar normaal gesproken erg handig als je wilt spotten want deze 'weet' de vertragingen en vervroegingen en laat die direct zien. Ook van goederentreinen.
Ik heb al even gevraagd of iemand weet waarom hij niet niet doet. 

En als je het met tijdschema's kunt:
Dit zijn de actieve spoorlijnen.
http://www.trafikverket.se/contentassets/74f78216d1314f1d9c639c94603cf804/forsattsblad_graf.pdf
En hier zie je per datum alle ingelegde treinen.
http://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/jarnvag/tagplan-att-skapa-tidtabeller-for-tag/tagplan-2017/dagliga-grafer-2017/
(per spoorlijn, dus het eerste pdfje heb je nodig om de lijnnummers te bepalen).

Die Noorse trein is hier te vinden http://www.trafikverket.se/TrvSeFiler/Foretag/System_o_e-tjanster/System_och_verktyg/Dagliga_grafer/2017/T%C3%A5gplan%20T17/170710/37_X041.pdf
(even gekozen voor 10-7-2017 naar de spoorlijn 41 gegaan, waar je o.a. op pagina 3 trein 391 ingelegd ziet die om 9:10 Zweden binnen komt bij Kornsjö-gränsen en om 9:21 haltert in Ed

Enig nadeel is dat dat niet actueel is, dus treinen die eerder of later vertrekken zijn hier niet meegenomen. Met name de goederentreinen hebben in de zomer de neiging om (veel) eerder te vertrekken.

En dan (ten slotte) http://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/jarnvag/tagplan-att-skapa-tidtabeller-for-tag/tagplan-2017/faststalld-tagplan-2017/ staan daar onderaan twee interessante excel bestanden met alle treinnummers. Vooral http://www.trafikverket.se/contentassets/a14bdea55f9a4de0965c2edde59d07b9/tagnummerforteckning-t17.xlsx is handig, daar zie je of een trein een goederen of personentrein is (Gt of Rst)
Re: Zomervakantie Zweden [update 29-6-2017 Vretstorp]
Bijna een jaar geleden stonden we in Tived op de camping en na een dag met veel regen koos ik een eerder ontdekte spotplek bij Vretstorp als locatie voor die avond.
Vlak bij Hallsberg (het Kijfhoek van Zweden), dus ook in de zomer nog voldoende leuks om te spotten.



Een heerlijke plek met mooi uitzicht en voldoende te spotten.
Re: Zomervakantie Zweden [update 29-6-2017 Vretstorp]
 @citaat Mooi :important: Bedankt. :thumbup:
Re: Zomervakantie Zweden [update 29-6-2017 Vretstorp]
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Zomervakantie Zweden [update 29-6-2017 Vretstorp]
Peter,

Bedankt voor het plaatsen van dit mooie filmpje.  :)
Re: Zomervakantie Zweden [update 29-6-2017 Vretstorp]
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Zomervakantie Zweden [update 29-6-2017 Vretstorp]
Peter,
Leuk filmpje weer. Bedankt voor alle linkjes, misschien heb ik daar nog wat aan van de zomer ;)
Re: Zomervakantie Zweden [update 5-7-2017 Blyberg]
Nu we toch bezig zijn :)

Onze derde camping van vorig jaar was in Älvdalen, waar vroeger een spoorlijn vanaf Mora naar toe liep. Het laatste deel is opgebroken, maar de fabriek in Blyberg wordt nog altijd dagelijks bedient.
Vlak voor deze fabriek kruist de spoorlijn een rivier middels een gecombineerde weg / spoor brug.
Helaas (voor mij) was de fabriek 2 weken gesloten in de zomer (net toen wij er waren), maar ik besloot toch om wat opnames te maken van de brug, want ik had (heb) wel het plan om een keer terug te komen. En dan had ik alvast wat opnames introbeelden.

Toen we weer in NL waren, hoorde ik dat de brug per direct gesloten was wegens aangetroffen zwakke plekken, dus het zou de eerste en direct laatste keer zijn dat ik de oude Oxbergbrug heb gezien.



Vandaag is de 'tijdelijke' brug in gebruik genomen. Wederom een gecombineerde brug, welke het in ieder geval nog 5 jaar vol moet houden (maar een Zweedse kennis uit de buurt verwacht dat dit nog wel langer zou kunnen worden).

Groet,

Peter
Re: Zomervakantie Zweden [update 10-8-2017 Laxå]
Bijna bijna klaar met de video's van vorig jaar :)

Deze is al weer meer dan een jaar geleden opgenomen, maar het voelt nog als eergisteren.
(we zijn net terug uit Zweden, misschien komt het daardoor)



In de zomer rijden er minder goederentreinen, maar toch gaf de vangst voldoening. Zeker omdat de Bring shuttle richting Noorwegen voorbij kwam.
Indrukwekkend met 2x Rc/Rd ervoor en al die groene trailers.

Groet.

Peter
Re: Zomervakantie Zweden [update 10-8-2017 Laxå]
Vandaag vond ik nog een toetje.
Genomen op de laatste avond van onze zomervakantie in 2016 in Mellerud.
Helaas miste ik de goederentrein die veel te vroeg was.

Gelukkig heb ik afgelopen jaar meer geluk gehad (de beelden daarvan volgen).

Re: Zomervakantie Zweden [update 19-12-2017 Åmål ]
De eerste film van vorig jaar is (eindelijk) bewerkt.



Geschoten in Åmål, waar het emplacement gerenoveerd werd (al weet ik niet waarom, zoveel gebeurt daar niet meer)
Gelukkig stonden de containerwagons er nog wel, wat betekent dat dat vervoer nog altijd leeft (het jaar ervoor heb ik hier het ophalen van beladen wagons gefilmd).

Doordat het een enkelsporige hoofdbaan is, ligt de frequentie iets lager hier en mede door de zomervakantie kwam er dusdanig weinig voorbij dat ik nog een avond 'moest' langskomen.
Toen lukte het wel om wat getrokken spul te filmen gelukkig!

Veel kijkplezier,

Peter
Re: Zomervakantie Zweden [update 19-12-2017 Åmål ]
Zo, weer eens tijd om een video te bewerken tussen de bedrijven door.
Deze stond eigenlijk al klaar, maar ik moest de treinnummers enzo er nog bij zoeken....

Afgelopen jaar had ik m'n huiswerk goed gedaan en wat locaties opgezocht die dichtbij de camping lagen (nou ja, max 1 uur rijden) om 's avonds naar toe te gaan.
Deze plek viel daar met 40 minuten zeker binnen en gaf een fraai beeld langs de baan vanaf een weg die parallel loopt vanaf Brålanda richting het zuiden.

Een combinatie van geluk (goed weer, veel treinen) en goede planning kwamen deze keer samen en maakten de drie uur staan het meer dan waard.
Mede door de interactieve treinkaart die de laatst gemelde locatie van (bijna) alle treinen laat zien, kwam alles mooi samen.



De laatste trein was eigenlijk te laat (23:00 is het ook in midden Zweden echt wel donker), maar omdat het de eerste uit het zuiden zou zijn, besloot ik om te wachten.

Veel kijkplezier,

Peter