De afgelopen 20 jaar heb ik met enige regelmaat het station van Mellerud bezocht.
Er stonden altijd wel wat wagons, maar het was mij nog nooit gelukt om het rangeren aldaar vast te leggen.
Vorig jaar hoorde ik van de machinist van de DVVJ (een private museumlijn operator) dat zij de bediening Mellerud - Billingsfors over hadden genomen van Green Cargo (de goederenafsplitsing van de SJ) en dat betekende dat er in ieder geval iets aan rangeerwerk gedaan moest worden als de DVVJ de achtergelaten wagons in Mellerud op zou komen halen.
In de dienstregeling zag ik dat Green Cargo rond 8:40 aan zou komen uit Göteborg (In Zweden zijn ook de ingelegde paden van goederentreinen gewoon online te volgen, wat in ieder geval een goede indicatie geeft), maar vanwege de zomervakantie ben ik veel eerder die kant op gereden.
De ervaring leert dat de treindienstleiding in de zomer de goederentreinen vaak eerder laat vertrekken.
Toen ik om 7:15 uit de auto stapte moest ik dan ook rennen om de trein vast te leggen (vandaar een shot zonder statief), maar hij stond er op!
De Green Cargo machinist koppelde de wagons voor Billingsfors (beladen met halffabrikaat voor een papierfabriek in Skapafors) af en na zijn vertrek was het wachten op de T44 dieselloc.
Deze kwam (ook veel te vroeg) aan in Mellerud en het rangeren kon beginnen.
Van de rangeerder hoorde ik dat ik geluk had, omdat vandaag het houttransport weer zou beginnen vanuit Billingsfors, waardoor ze een aantal houtwagons mee zouden nemen die ergens op een zijspoortje stonden.
Lekker lang genieten van de optrekkende T44 dus!
Link naar de video:Toen de trein was samengesteld ben ik snel verder gereden om hem onderweg te pakken. Dus wordt vervolgd!
Veel kijkplezier!
Peter