Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Goederenstation layout (Hoe moet dat? hoe ziet zoiets er uit ?)

Gestart door Arjan zondag 04 november 2007, 21:01:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Goederenstation layout (Hoe moet dat? hoe ziet zoiets er uit ?)
Waarde medeforumanten,

Ik ben nog op zoek naar een voorbeeld van een goederenstation.
Zijn hier gebruikelijke indelingen voor ?

Ik ben nu aan het tekenen met een loc depot (7286) en daaromheen wel rangeer en afstelsporen met wat hijskranen hier en daar maar daarnaast moet er dus ook een goederenstation komen.

Voor de setting;
C -rails en ik ben aan het tekenen met Wintrack.
Tijdsperiode eind II, begin III. Plaats ruhrgebied. Loc's; Alle grote zwarte stomers.

Als je een dergelijk voorbeeld hebt hou ik me zeer aanbevolen.
Als je nadere info hebt in tekst of verwijzingen/links naar layouts; graag !

Met vriendelijke groet,
Arjan
Re: Goederenstation layout (Hoe moet dat? hoe ziet zoiets er uit ?)
Goederen station, wat bedoel je precies ? Wat goederen sporen naast een Station ? Een Rangeerterrein ?

Groetjes,

Robbert
Re: Goederenstation layout (Hoe moet dat? hoe ziet zoiets er uit ?)
Je kunt de loodsen tussen de sporen plaatsen voor overslag en de kranen bij losgestorte goederen erts e.d. en kanen bij bulkgoederen zoals buizen e.d.
Re: Goederenstation layout (Hoe moet dat? hoe ziet zoiets er uit ?)
Citaat van: Robbert op zondag 04 november 2007, 21:28:29
Goederen station, wat bedoel je precies ? Wat goederen sporen naast een Station ? Een Rangeerterrein ?

Groetjes,

Robbert

O, :| Bedankt voor je tip Robbert,Weer wat geleerd.
Kwist dat ook niet  :oops:
Re: Goederenstation layout (Hoe moet dat? hoe ziet zoiets er uit ?)
Tja, wat bedoel ik precies.. Dat is de kern van de vraag..
Ik denk aan goederen laden en lossen...
Stortgoed als kolen, erts etc, containers, grote losse goederen....

Ik zit me af te vragen of dat sporadisch zo langs psoren geplaatst moet worden of dat je daar een wat meer ingerichte plek (een goederenstation) moet hebben.

De personenstation heeft dat tenslotte ook...

Groeten
Arjan
Re: Goederenstation layout (Hoe moet dat? hoe ziet zoiets er uit ?)
Het mooiste is alles te groeperen, als je het spreid valt het minder op
Re: Goederenstation layout (Hoe moet dat? hoe ziet zoiets er uit ?)
Hoi Arjan,

Een goederenstation in het tijdperk waarin jij zit is nog in de tijd van vele kleine en uiteraard grote goederenstations. Containers waren er nog niet.
Je zou - afhankelijk van de beschikbare ruimte - een aankomstspoor, een rangeerheuvel en aan vertrekspoor kunnen aanleggen. Je hebt dan al veel rangeer mogelijkheden en je benadert de werkelijkheid. Het aantal sporen is natuurlijk facultatief, m.a.w. zoveel als je denkt nodig te hebben of als je kunt plaatsen. De heer Enter heeft een boek uitgegeven over goederen vervoer, maar of die nog verkrijgbaar is weet ik niet.
Zie maar of je hier wat mee kunt.

Groeten,
Jan.
Re: Goederenstation layout (Hoe moet dat? hoe ziet zoiets er uit ?)
het boekje van Enter is via markten als 2de hands nog te koop .

Een rangeerheuvel is meer 3 dan 2
Re: Goederenstation layout (Hoe moet dat? hoe ziet zoiets er uit ?)
Okee, MakMan en MarklinJan,

Bedankt voor de tips... dat van die GEEN containers had ik nog niet bij stilgestaan..  :D

Ik zal eens kijken of ik iets van dat boekje kan vinden.

Gr
Arjan
Re: Goederenstation layout (Hoe moet dat? hoe ziet zoiets er uit ?)
Nog even ter aanvulling Het boek van H.F.Enter heet "Moderne modelspoorwegen goederen vervoer" Ik beschouw het eigenlijk als HET standaardwerk voor de serieuze modelspoorbouwer die iets meer wil als een krakelingmodelbaan met Faller Schwarzwald romantiek (Woorden van da auteur!) In die zelfde serie was er ook een deeltje over moderne reizigers vervoer en voor de nostalgie liefhebbers het deeltje "Spoortje spelen romantiek en techniek van het modelspoorbedrijf."
De gepubliceerde sporenplannen zijn strak en efficient opgebouwd volgens de toen  (jaren 70) geldende opvattingen maar zijn zonder veel aanpassingen naar het heden te transformeren ,ons voordeel is dat er veel meer Nederlands materiaal te verkrijgen is als toen wat dat betreft is er een hoop veranderd.
De boekjes zij nog wel op Ebay,marktplaats te vinden anders wel in Houten.
Re: Goederenstation layout (Hoe moet dat? hoe ziet zoiets er uit ?)
De eerste containers stammen uit 1955 vergis je daar niet in en werden gebouwd door WP&YR voor het Schip de Clifford j. Rogers
Re: Goederenstation layout (Hoe moet dat? hoe ziet zoiets er uit ?)
IK ga nu eerst op zoek naar de genoemde boeken en naar de artikelen 76500, de portaalkraan en 76510, de kolenbunker...