Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De nieuwe Marklin armseinen

Gestart door maarten santegoets zondag 28 augustus 2016, 12:55:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De nieuwe Marklin armseinen
Hoi,

Weet iemand of er schema's te vinden zijn over het analoog aansluiten van de nieuwe Marklin armseinen, bijvoorbeeld voorsein 70361. In het bijgevoegde boekje is niets te vinden namelijk. Ik rij digitaal, maar ga de wissels en seinen analoog aansluiten, daarom de vraag.
Re: De nieuwe Marklin armseinen
Maarten

Volgens pagina 13 van de gebruiksaanwijzing mag het sein in analoog bedrijf alleen aangesloten worden op schakelkastje  72760.
Wanneer je het sein in analoog bedrijf gebruikt, dan zijn de verschillende functies beschreven op pagina 13 t/m 15 niet beschikbaar.
Waarom dan zo'n duur sein gekocht als er een alternatieven, speciaal voor analoog bedrijf beschikbaar zijn ?
Kijk eens naar de "Formsignale" van Viessmann; aanmerkelijk goedkoper en met een k-83 decoder ook geschikt voor digitaal bedrijf.

Cees
Re: De nieuwe Marklin armseinen
Hoi Cees,

Ik heb hier duidelijke redenen voor:

1: de Viessmann seinen heb ik al gehad, echter deze zijn mijns inziens erg teer en kan ik door de constructie van de baan niet de lange 'koker' motor kwijt. De Marklin seinen ga ik ook niet onder de vloer monteren.
2: ik heb geen Central Station, die is mij te duur.
3: voor een kleine baan acht ik het niet nodig om de seinen digitaal aan te sturen
Re: De nieuwe Marklin armseinen
Maarten,

Volgens de gebruiksaanwijzing zijn de digitale seinen van M ook te programmeren met een MS 2 (pagina 14, voorlaatste alinea).
Wanneer je een MS2 gebruikt, dan zou ik zeker die mogelijkheid benutten en geen afzonderlijk schakelkastje gebruiken.
Overigens denk ik dat de armseinen van M net zo teer zij als die van V
Succes verder.

Cees
Re: De nieuwe Marklin armseinen
Ik heb een MS 1, dus dat wordt hem niet. Ik ga het eerst zo doen als beschreven, denk dat dat goed moet werken.