Citaat van: Simon BR39 op donderdag 25 augustus 2016, 12:34:04
maar als je het blauwe nu gewoon eens weglaat?
Die linker blauwe gebruik je voor de loc-wissel voor alle opstelsporen rechts.
Je kunt dus denken aan 2 sporen met een loc-loods (inderdaad dan met meegebogen wissel).
Maar wat ook zou kunnen, tenminste als je auto's vervoert, is een kort autoverlaadperron, of inderdaad, "abgestellte loks"of minder gebruikte stuurstand-rijtuigen (die per definitie "verkeerd om" staan om bruikbaar te zijn). In mijn geval een wagon met sluitlichten die je eigenlijk zou moeten keren met een wagon-draischijf.
Citaat van: VT601 op donderdag 25 augustus 2016, 12:53:05
De dubbele kruising (hosentrager) is wat overdone
Kweenie. Die dubbele kruising maakt wel mogelijk om het rangeerdeel van 2 kanten in te kunnen, en uit te kunnen, en om bij loc-wissel de loc weg te parkeren op het kopspoor.
Vaak zijn dubbele kruiswissels te vervangen door 2 o.a. boogwissels, dat is me vaker op gevallen, en dubbel kruisingen nemen inderdaad veel ruimte in, meestal minimaal 45 cm.
Wel of niet vervangen hangt met name af van de verwachtingen omtrent de rol van het gele spoor, en of je ion principe links of rechts rijdt (Zwitsers-Belgisch versus Nederlands-Duits). Bij Zaandam verwacht ik NL, dus rechts-rijdend, en dan geef ik John eerder gelijk. Want een rechtsrijdende trein die het station aan de rechterkant in rijdt, kan eigenlijk niet zonder meer op het lichtblauwe en gele spoor komen. Daarvoor is in de tunnel ergens een paar overloopwissels nodig.
Maar als je het gele spoor m.b.v. een kruiswissel ook een kopspoor geeft, dan ligt het verhaal anders, en zou ik de dubbele kruiswissel handhaven.