Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.

Gestart door iVanDL vrijdag 19 augustus 2016, 23:45:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Hey Sven,

Het is niet op een wissel dat de trein ontspoort, maar op een linkse R1 bocht (ttz bochten kunnen in beide richtingen natuurlijk) ik bedoel wanneer ik de trein in de normale rijrichting laat rijden neemt hi daar een bocht naar links.  Het is in mijn klimspiraal.  Alle andere wagen gaan er perfect door (eerder hier werd al eens gesuggereerd dat R1 in een spiraal niet goed ging komen, alleen ik merk geen probleem uitgezonderd bij de Thalys en dan nog in één rijrichting.
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Beste Ivan,

De bocht is opgebouwd uit standaard railstukken?, is de overgang naar de bocht goed? en zijn de volgende overgangen goed? licht de rail in de breedte gezien horizontaal?

Groet, Anne W
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Dag Anne,

Ja, ik gebruik de standaard 2221, ze liggen horizontaal.  De ontsporing gebeurd echter net voor het uitkomen van de bocht, dus ongeveer een 5-tal cm voor het einde van het railstuk.  Dit railstuk is proper, ttz er zijn geen oneffenheden in , geen resten van solduur, geen andere zaken die voor problemen zouden kunnen zorgen.
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Ivan,

Is het een optie om de rail te vervangen door een andere rail?

Grts Freddy
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Beste Ivan,

Ook geen spleetje in de buitenrail tussen de 2221 en de opvolgende rechte?vernieuwen van dat stuk of die stukken rail is een goede test

Groet, Anne W
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Citaat van: iVanDL op zaterdag 23 mei 2020, 21:43:05
Hey Sven,

Het is niet op een wissel dat de trein ontspoort, maar op een linkse R1 bocht (ttz bochten kunnen in beide richtingen natuurlijk) ik bedoel wanneer ik de trein in de normale rijrichting laat rijden neemt hi daar een bocht naar links.  Het is in mijn klimspiraal.  Alle andere wagen gaan er perfect door (eerder hier werd al eens gesuggereerd dat R1 in een spiraal niet goed ging komen, alleen ik merk geen probleem uitgezonderd bij de Thalys en dan nog in één rijrichting.

Oeps! Had ik mislezen. Maar inderdaad, zoals aangegeven, vervang het stukje waar 'm ontspoort, als het kan (en misschien ook het stuk ervoor).
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
De rail vervangen is niet simpel, maar moeilijk gaat ook het kost alleen meer tijd (en soms ook meer geld)  :D

Hij is nl ingebouwd, vastgemaakt in mijn klimspiraal.  Maar ik ga hem eerstdaags eens vervangen.
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Het vervangen van de rails waarop de trein ontspoort lijkt mij ook het eerste om uit te proberen. Als dat werkt, ben je klaar. Zo niet:

Citaat van: iVanDL op zaterdag 23 mei 2020, 21:43:05Het is in mijn klimspiraal.

Dit werpt nieuw licht op het probleem. Ligt die ene rails misschien nét iets te steil, steiler dan de rest van de spiraal? Of rijdt een deel van de trein in de klimspiraal en een deel niet, en is de overgang van de hellingshoek tussen twee rails misschien net iets te groot? Märklin adviseert maximaal 1% verschil in hellingshoek tussen twee normale rechte rails. Voor een overgang van 3% naar vlak liggende sporen heb je alleen daardoor al 36 cm nodig (waarbij ik een 2200 als 'normale rechte' interpreteer). Bij bochten is het nog wat meer, zeker als het om R1 gaat.
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Dag Rob,

Het is raar, het is enkel op die ene plaats, dat de trein ontspoort.  De rails liggen overal even stijl <2,7%.  Verder liggen de rails goed vlak. Het is om zo te zeggen halfweg mijn onderplaat (ik heb één plaat per ronde in mijn spiraal laten uitzagen) die dan mooi gelijkmatig is uitgelijnd.  Dus er zijn nergens te bruuske overgangen.
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Citaat van: iVanDL op vrijdag 22 mei 2020, 23:37:30
Nu ik terug kan rijden komen natuurlijk de problemen.

Ik heb de Kuifje Thalys 37795 en naast het feit dat er een wiel altijd uitviel (snel  8o gerepareerd door M) heb ik nu een ander probleem.  Destijds op mijn proefbaan (Ovaal met R1 en R2) raasde hij rondjes in alle richtingen.

Nu is er één wielstel dat telkens ontspoord wanneer wij ene linkse R1 bocht uitkomt.  Wanneer ik hem rechts door dezelfde bocht laat razen dan gebeurd er niets  :(

Weet iemand raad?  Ik kan aan het wielstel niet veel zien.  Ik kan het niet openmaken (of dat denk ik toch tenminste).
Ik begrijp dat het al weer een tijdje geleden is dat je dit schreef. En dat de mensen die op dit forum destijds hebben gereageerd, dit bericht nu niet gezien hebben.

Want er zijn twee draadjes over Thalys TinTin, een uit 2012 en een uit 2018.
Daarin heeft men het niet over eruit vallende wielen maar eruit vallende assen.
Ook kan een van de cardanassen eruit springen. Tevens is vetophoping mogelijk onder de tandwielen.
Belangrijkste van al: de draaistellen kunnen open gemaakt worden.

Märklin 37795 Thalys Tintin met motorprobleem
oplossing in dit draadje (en het openmaken van de draaistellen)
verdere stappen in dit draadje

Marklin 37795 Thalys PBKA Tin-Tin uitvoering
Hierin Olivier77 over cardanassen

Ik kwam daarop vanwege deze Märklin tekst:
bron: https://www.marklin.nl/producten/details/article/37795
exploded view: https://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=37795&lang=1

Citeer
Motortreinstellen overgangsrijtuigen en tussenrijtuigen zijn in paren vast aan elkaar gekoppeld,
met speciale kortkoppelingen en schaargeleiding.
Extra schaargeleiding in het Jakobs-draaistel.
(...)
Schaalgetrouw model,
daarom berijdbare railbogen vanaf minimumboogstraal 360 mm bij vrij doorlaatprofiel.

Toen ik de Duitse versie van deze tekst las, begreep ik de vertaalfout.
Lichtraum= vrij doorlaatprofiel = profiel vrije ruimte=PVR

CiteerMotortreinstellen overgangsrijtuigen en tussenrijtuigen zijn in paren vast aan elkaar gekoppeld, met speciale kortkoppelingen en schaargeleiding.
CiteerTriebköpfe und Übergangswagen sowie die Mittelwagen sind paarweise fest miteinander gekuppelt, mit Spezial-Kurzkupplungen und Kulissenführung.

Deze trein kan door 360 mm radius mits het profiel vrije ruimte groot genoeg is. Een dichtbijzijnde draadstang in de binnenboog binnen de PVR, en beng, foute boel. Dat staat er feitelijk niet, maar zo is de zin in het Duits wel bedoeld.

Dat verklaar niet waarom jouw trein vooruit rijdend feilloos rijdt, maar achterwaarts ontspoort.

Daarvoor moet je kijken naar hoe de trein in elkaar zit, en wat er in die ene richting rijdend ontspoort:
a. Triebköpfe
b. Übergangswagen
c. Mittelwagen

Of, om het iets strakker aan te trekken:
i. draaistellen van de motorrijtuigen (stuurstanden) of
j. Jakobs-draaistellen.

Want die observaties leiden sneller tot de juiste aanpak (en oorzaak).
Re: Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.
Hallo Modelspoorders,

Het is weer een hele tijd geleden dat ik nog eens iets gepost heb.

Het werk aan de baan heeft een tijdje stil gelegen.  Wij hebben thuis wat verbouwingswerken gedaan ttz een opfrissing van enkele kamers waardoor ik eerst geen tijd meer had dan even geen zin (blij dat ik even in de zetel kon liggen) en uiteindelijk geen plaats (als je alles van je woonkamer, bovenverdieping elders in je huis moet stokkeren dan wordt er wel eens wat in de treinkamer geplaatst.  ;)

Uiteindelijk staat alles weer terug op zijn plaats  en kan ik met mijn zoon terug de kelder in om aan de baan, en zijn modelproject verder te werken.

Nu tijdens de kerst had ik al enkele vreemde geluiden van onder de kerstboom horen komen en die klonken veel belovend.  Er kwam namelijk dit te voorschijn:



Ik moet zeggen dat dit een leuk cadeau was voor zowel de papa als onze oudste zoon, maar  :(

Ik wou natuurlijk een mooi presentatie filmpje maken maar ik krijg op de één of andere manier de verlichting in de wagons niet aan de praat.  Wel aan de laatste bagagewagen (die met de sleeper) meer de rest van den verlichting blijft uit.  Nu is het de eerste keer dat wij een stam hebben met stroomvoerende geleiders dus misschien doe ik iets fout, maar wat dan??

Ik heb de traditionele kortkoppelingen al vervangen door de meegeleverde starre koppelingen, ik heb alle massacontacten al eens uitgemeten ook de elektrische kortkoppelingen "doorgepiept", volgens mij is alles ok maar zoals je in bovenstaand filmpje kan zien brand er in geen enkele wagon verlichting.

Wat ik wel heb gezien bij het vervangen van de koppelingen is dat deze "doordrenkt" zijn van olie (denk ik) is dat normaal?  Indien dit olie is dat werkt inderdaad isolerend dus dat zou verklaren waarom de verlichting niet brandt, maar wat doet die daar dan?

Voordat ik terug naar mijn geliefkoosde treinschop in Genk stap wil ik eerst jullie mening, advies, raad vragen.

Wie kan mij verder helpen?

Van zodra het euvel is verholpen maak ik een deftig filmpje
Re: Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.
Hoi Ivan,

Bij deze stroomvoerende koppelingen dient het koperen stripje aan de bovenkant te zitten, heb jij dat ook gedaan?

Gaat vast goed komen, veel plezier met deze mooie set.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.
Citaat van: iVanDL op donderdag 31 december 2020, 01:37:54
Ik heb de traditionele kortkoppelingen al vervangen door de meegeleverde starre koppelingen

Best vreemd dat jezelf de stroomgeleidende koppelingen erop moest zetten.
Heb diverse rijtuigen van Märklin met ingebouwde verlichting maar nog nooit zelf de stroomgeleidende koppelingen erop hoeven te plaatsen.

Wel mooi om te lezen dat je weer tijd hebt om met de hobby bezig te zijn. :thumbup:

Groet Michel
Re: Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.
Ivan, dat probleem heb ik niet bij mij brandt alles stabiel. Ik heb wel problemen bij het bergop rijden in een spiraal van 2,3% helling. De loc heeft er moeite mee. De andere orient-express (bruine versie) is terug naar Märklin voor make-good omdat hij de helling niet op kan. Bij die bruine versie flikkeren de lampjes constant.
Afwachten hoe die terug komt.

Fijn jaareinde nog.

Luc
Re: Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.
Dat is een mooie set en des te vervelender dat de verlichting het niet doet! :thumbdown:

Als je alles hebt doorgemeten worden je oplossingen verder beperkt. Wat DeGeluidsman aangeeft, idd de starre verbindingen het koper naar boven en vooral goed aandrukken (ja het is niet de beste verbinding). Het is even pielen, maar je zal een 'klik' horen en dan weet je dat de starre verbinding goed zit en dat moet je natuurlijk aan beide kanten van de verbinding doen...

Wat je ook nog kan proberen is alle wielen even goed reinigen, zodat die goed contact kunnen maken. Daarnaast de vraag of ieder rijtuig een massaveer heeft die de as raakt. Zo niet, dan die massaveer buigen zodat deze de as raakt.

Ik zie in de handleiding van de marklin site dat je set mfx heeft, dus wellicht kan je ook nog per wagon verlichting schakelen en is dat het uitzoeken waard. Verder staan er in dezelfde handleiding nog plaatjes over massaveer en sleepcontacten plaatsen :).

Succes!
Re: Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.
Dag Allemaal,

@Peter
Het koperen stripje zit aan de bovenkant.
Verder is het inderdaad een mooie set.

@Mies
In de doos zitten er inderdaad al stroomvoerende koppelingen op, de gewone kortkoppelingen maar er zitten ook starre koppelstukken bij (zoals je die ook hebt bij een Rola maar dan wel stroomvoerend).
Zat er bij jou wagons ook een soort olie in de NEM-schachten?  Het zou misschien een soort contactvloeistof kunnen zijn om corrosie van het koper tegen te gaan.  Misschien weet Peter hier meer van

Ik ben ook blij dat er terug tijd is voor de baan.

@Luc
Inderdaad klimmen in spiralen doet hij niet graag, de wielen slippen snel door.  Ik heb gisteren alle rails eens goed ontvet en dat help, maar om te zeggen dat het een kampioen bergop rijden is niet het geval.  Mijn helling is 2,7%.
Voor een loc van net geen €650 verwacht je toch wel betere prestaties  :?

@Silco
Vervelend ja, teleurstellen zeker.  Een totale sleep van om en bij de € 1.300 en dan klimt de lok niet goed en branden de lichtjes in de wagons niet...

Ik heb de koppelingen goed aangedrukt, het pielen valt nog wel mee vind ik ;) en inderdaad drukken tot je een "klik" hoort.
De wielen goed reinigen heb ik nog niet gedaan, ze zijn "proper" maar misschien moet ik ze toch maar eens ontvetten gezien in de NEM-schachten een olie-achtige vloeistof zit.  Hierdoor zit er op de wielen misschien ook een laagje olie.
Wat de massa veren betreft, elke dubbelassig draaistel heeft massaveren die een goed(?) contact maken met de wielen (ik kan ze toch doorpiepen, bestaat daar eigenlijk een correcte term voor  :) )
Er staat inderdaad mfx, dat is voor het aanmelden  van het rijstel makkelijk te maken.  Je niet per wagon de verlichting schakelen, enkel verlichting aan en uit, achtersein aan/uit en er zijn verschillende geluiden die je kan laten horen (deuren open/dicht, keuken, slapen, aankondigingen, ...). ik zal ze binnenkort wel eens duidelijk laten horen/zien).  Ik had eerlijk gezegd ook gedacht dat je door de mfx de verlichting per wagon zou kunnen schakelen, dat had het wat levendiger gemaakt en anno 2020 zou dat toch moeten kunnen.

Ik ga nog enkele pogingen doen en anders zit er niets op dan met de ganse set terug naar de treinshop om alles te laten nakijken door M*.

Alvast nog bedankt voor jullie reacties en nog een prettig einde an het oude en een goed begin van het nieuwe jaar gewenst.  Hopelijk wordt 2021 een jaar waarin:

Corona terug gewoon een bier is,
Donald gewoon een eend is,
Ranst gewoon een gemeente is,
En er enkel nog bubbels zijn in Champagne.

PS: voor onze Nederlandse vrienden (Van Ranst is de Belgische Ab Osterhaus)
Re: Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.
Ivan,

Ik heb even gekeken bij mijn stroomvoerende koppelingen maar die zijn "droog" dus geen vloeistof of iets dergelijks te bekennen in de NEM-schachten.
En wat doet de verlichting als je de eerste kortkoppelingen er weer opzet ?

Goed uiteinde toegewenst Ivan.

Groet Michel
Re: Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.
Om te  beginnen, allemaal een gelukkig en gezond nieuwjaar gewenst.

Hopelijk wordt alles in 2021 weer normaal en kunnen we elkaar terug ontmoeten op de een of andere modelbeurs.

@Mies,
Ik heb geprobeerd met de beide soorten koppelingen en enkel in de laatste wagon, die met de sleeper, brand er licht.
Alles terug in de doos en naar de treinenwinkel vrees ik  :(
Re: Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.
Kijk eens goed naar de koppelingshouders van de twee koppelingen tussen de een na laatste en het laatste rijtuig waar de verlichting wel brand. Zit het koperen lipje in de kopellinghouder er wel goed in?  Is er eentje niet per ongeluk maar buiten gedrukt, dus uit de koppelinghouder vandaan?

Re: Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.
 @citaat

Dank voor de tip, maar de koppelingen zitten goed (al meermaals gecheckt  ;))
Re: Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.
Dit alles is een vol jaar geleden. En dat is lang voor een hobby, en lang voor een koortsachtige hobby zoals "treintjes". Hoe staat het nu?  :P
Re: Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.
Dag Jan,

Dat is in orde gekomen.  Ik heb de wagons en de loc opgestuurd naar Mä.  Daar zijn ze nagekeken en na een kleine 3 maanden heb ik ze terug gekregen.  De verlichting werkt, maar de loc is niet sterk genoeg om de volledige sleep in mijn R1 spiraal vlot naar boven te trekken en de R2 spiraal lukt het beter maar nog niet zoals het hoort.  Als ik een andere loc voor de sleep gaat alles prima, maar deze speciale loc die bij de set hoort. Mä zegt dat de loc meer dan voldoende trekkracht ontwikkeld.  't zal waarschijnlijk zijn omdat de ganse set maar ongeveer € 1.400 gekost heeft zeker?  voor die prijs kan je natuurlijk geen wonderen verwachten....  :(
Re: Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.
Ivan

ik heb net hetzelfde probleem met die loc. Ook naar Märklin gestuurd en nu gaat hij wel de R3-spiraal op maar met veel moeite.
Andere locs krijgen de trein wel naar boven. Er is duidelijk iets mis met deze loc.
Je moet bijna een tweede loc in tractie hebben, maar dat is wel raar zicht voor een Oriëntexpress.
De lichten flikkeren ook als een discotheek.
Dit is de enige trein van M waar ik  niet tevreden over ben.

Groeten

Luc
Re: Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.
Dag Luc,

Inderdaad een raar zich de OE met dubbeltractie

Het flikkeren van de lichten in de wagons is bij mij verholpen sinds ze terug zijn van M.
Bij mij in R2 geraakt hij boven van een hellingsgraad <3%, maar moeizaam.