Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.

Gestart door iVanDL vrijdag 19 augustus 2016, 23:45:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Citaat van: Laurent op maandag 03 september 2018, 00:43:37

Miwula leverde vroeger speciale Märklin soldeerhulpmiddelen, maar in de webshop zie ik dat ze niet op voorraad zijn: klik hier.


MiWuLa denk dat het iets heel bijzonders is, een tientje voor 25 gram. Ze zijn niet wijs daar. ;)

Het 10-voudige in grammen voor minder euro's: https://www.amazon.de/L%C3%B6tdraht-250g-S-Sn60Pb40-29453-29454/dp/B001MTQ9B2

Overigens kun je prima solderen aan het nieuw zilver met S-39 RVS. En 0,14 als draadje volstaat mits het niet te lang is.
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Er is nog een alternatief. Een draad klemmen tussen de raillassen. Eerst een stukje isolatie verwijderen, de draadkern stevig ?aandraaien? en dan in een las steken en de andere rails er in steken. Zit best strak en werkt prima.
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 05 september 2018, 17:45:00
Overigens kun je prima solderen aan het nieuw zilver met S-39 RVS. En 0,14 als draadje volstaat mits het niet te lang is.
Voor ?4,50 heb je een potje bij de Hornbach :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 05 september 2018, 17:45:00
Overigens kun je prima solderen aan het nieuw zilver met S-39 RVS.
Heb ik ook in gebruik (gehad), blauw potje met rood deksel van de Gamma (circa ? 4,-).
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Hallo allemaal,

Dank voor de tips en de reacties ivm het solderen.
RVS solderen blijft een lastige zaak.
Zeker met een soldeerbout waarvan het soldeerpunt stuk is.  Vandaag naar de elekotronica speciaalzaak geweest om een nieuw soldeerpunt te kopen.

Ik heb nu al enkele soldeerlasjes kunnen maken, maar het is wel nodig op een klein drupje S39 te gebruike, anders wil de soldeerdraad, ik heb soldeerdraad zonder vloeimiddel  van Weller (WSW SC M1 Sn0,7 Cu 3,5% 1mm), niet blijven plakken aan de rails.

Nu kunnen de soldeerlasjes elkaar in (sneltempo) opvolgen.  Enkele gedaan nog zeer veel te gaan  :D
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Ivan,

ben ik al blij dat ik c-rails heb, dat ging mij veel beter af dan wat ik hier bij jou zie en lees, mocht ik met k-rails werken dat had ik al lang er de geest aan gegeven hier
maar bij jou gaat dat allemaal wel goed komen,
verder nog veel suc6
we moeten nog maar eens afspreken hé

grts Freddy
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
De C rails railstaven zijn ook van RVS hoor.
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Dag Allemaal,

Hier nog eens een up-date van de werken.

Ik heb zoals jullie waarschijnlijk al wel door hebben niet zo veel tijd als ik graag zou willen en zeker niet zoveel als de meeste modelbouwers, maar stap voor stap geraakt ik er wel.

Na de eerste spoorlegging heb ik ook de eerste solduurtjes gelegd.  Ik pas eerst uit waar de aansluiting het best komt en dan boor ik met een boortje van 2,5mm 2 of 3 gaatjes.  Door de twee draadjes gaan dan de rode en zwarte draad van de ringleiding, door het derde gaatje gaat dan de groene draad van de bezetmelder.
De rode draad van de ringleiding wordt in het midden van de rail aan de pukko's gesoldeerd en zwarte (massa) en de groene aan de buitenkant van de rails.



Om een "goede" soldeer te krijgen gebruik ik een beetje S39-RVS  dat ik met een penseeltje op de k-rail aanbreng, enkel op de plaats waar ik ga solderen.  Het is immers agressief spul.



Na enkele aansluitingen gemaakt te hebben ziet de onderkant van de tafel er zo uit



Als ringleiding gebruik ik naar voorbeeld van "De Geluidsman" Tasker luidspreker draad.  Het opruwen doe ik niet speciaal, wel gebruik ik mijn dr* (van een alternatief merk) om aan de onderkant van de k-rail  de laklaag te verwijderen.  Dan met wat S39 aanstippen en solderen maar.  In het midden onder het spoor moet ik dan wel een klein stukje cellenrubber wegsnijden om plats te maken voor de aansluitdraad.



Enkele dagen gelden heb ik deze doos gekregen van een vriend Elektro-installateur.  Dat komt altijd goed van pas.



Weer enkele dagen later gaat het werk gestaag verder.



In het verleden heb ik wat geluk gehad.  Bij het monteren van de deuren in mijn kelderruimte had ik voor de afkasting watervaste maf gebruik.  Om die afkasting op maat te maken moest er een stuk afgezaagd worden.  Het restje was, toeval of niet, net de maat die ik kan gebruiken als mal tussen de verschillende sporen.  Dat komt net uit ik heb daar dan twee kleine stukjes van afgezaagd zodat ik nu één lange een korte en nog een heel klein stukje heb om alle netjes uit te lijnen.



Na wat solduren gemaakt te hebben werd het tijd om de draden te beginnen geleiden voor de aansluiting op de ringleiding.  Dus aftakdoosjes monteren waarin dan de draadjes kunnen worden afgeleid.  Intussen ook, zoals je kan zien mijn cadeautje van enkele dagen geleden (kabel kanalen van L*) gemonteerd. waarin de aftakdraden netjes naar de aftakdoosjes kunnen worden geleid.





Eens in de aftakdoosjes moeten de draden aan de ringleiding worden gemonteerd.  Daarvoor gebruik ik snelkoppelingen van een gekend merk.  Draadjes strippen, inschuiven en klemmetje sluiten.
Na enkele draadjes begint er alles dan wel ordelijk uit te zien.





Ondertussen heb ik ook reeds aan de andere kant een kabelgootje gemonteerd om de terugmelddraadjes te monteren.

Alleen gisteren nog even de hulp van hogerhand ingeroepen dmv enkele krachtige uitdrukkingen.  Volgens mij mijn soldeerpunt terug stuk.  't zal wel mijn eigen fout zijn.  Ik had namelijk de afgelopen twee dagen dat ik wat een het prutsen was met de kabelgoten en de aftakdozen vergeten om mijn soldeerbout af te zetten.  Die heeft dus enkele uren aangestaan zonder te gebruiken en dat is niet echt verstandig (zo blijkt).

Dus To-Do voor de volgende dagen:
Bezoekje aan de elektronicazaak voor nieuwe soldeerbouten (maar ééntje extra meenemen)
De laatste rails van schaduwstation 1 leggen
Mijn uitrijwissels incl servo's monteren
...

Nog heel wat uren op mijn rug onder te tafel te gaan dus
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
-Ivan,
Jawel, toch maar even een berichtje, want de wijze waarop dit allemaal is gezegd met aanvulling van het fotomateriaal, is werkelijk "Uitstekend"! Daar hebt jij toch wel even de tijd voor vrijgemaakt. Het gaat - zo jij zegt - langzaam, maar wel heel nauwkeurig en dat is ook de 'wimpel' die jouw werk toont! Dus deze 'weg' blijven volgen en vooral 'doorgaan'!  :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Hi Ivan - Ik zie dat dit heel professioneel wordt aangepakt met lasermeters etc. Ga je zeker volgen. Kan ik vast nog eea van leren.

Groet,
Marc
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Ivan,

Die bedradingskokers van Legrand, wat is de maatvoering daarvan?
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Strak werk, netjes gelgd. :thumbup:

Waar je gesoldeerd hebt aan het spoor dit even met een kwastje wasbenzine of alcohol schoonmaken om corrosie te voorkomen. :)
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Altijd leuk om een forum collega in dezelfde bouwfase van zijn baan aan het werk te zien. Voor mij bekende luidsprekerdraad, klemmetjes en doosjes; werkt erg prettig! Ook ik heb minder tijd dan gewenst, maar stap voor stap komen we in de goede richting! Veel succes en vooral plezier met de verdere bouw.

Groeten,
Wico 
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Citaat van: GWS op maandag 22 oktober 2018, 07:39:59
-Ivan,
Jawel, toch maar even een berichtje, want de wijze waarop dit allemaal is gezegd met aanvulling van het fotomateriaal, is werkelijk "Uitstekend"! Daar hebt jij toch wel even de tijd voor vrijgemaakt. Het gaat - zo jij zegt - langzaam, maar wel heel nauwkeurig en dat is ook de 'wimpel' die jouw werk toont! Dus deze 'weg' blijven volgen en vooral 'doorgaan'!  :thumbup:

Dag Gerard,

Gezien ik niet zo veel tijd heb probeer ik het ineens goed te doen.  Immers tijd voor een tweede poging heb ik niet  :D
Ik probeer het zo nauwkeurig mogelijk te doen, daar schep ik veel plezier in.  Ik kan er niet goed tegen dat het een boeltje wordt onder het spoor.

Citaat van: marc-lin op maandag 22 oktober 2018, 09:31:12
Hi Ivan - Ik zie dat dit heel professioneel wordt aangepakt met lasermeters etc. Ga je zeker volgen. Kan ik vast nog eea van leren.

Groet,
Marc

Dag Marc,
Dank voor het compliment, ik doe mijn best om dit zo netjes mogelijk te maken. Wat die laser betreft, dat scheelt een deel bij het uitlijnen, als is het uitlijnen van de laser ook niet altijd eenvoudig. :)
Het is wel een perfect gereedschap om de hoogten af te stellen.

En nog hartelijk dank om mij te volgen.

Citaat van: basjuh1981 op maandag 22 oktober 2018, 11:47:05
Ivan,

Die bedradingskokers van Legrand, wat is de maatvoering daarvan?

Dag Bas,
De afmetingen van de kokers is 40x60mm.

Citaat van: Ben den Hollander op maandag 22 oktober 2018, 11:52:16
Strak werk, netjes gelgd. :thumbup:

Waar je gesoldeerd hebt aan het spoor dit even met een kwastje wasbenzine of alcohol schoonmaken om corrosie te voorkomen. :)

Dag Ben,
Dank voor de tip. Die ga ik zeker niet in de wind slaan.

Citaat van: Wico op maandag 22 oktober 2018, 17:54:49
Altijd leuk om een forum collega in dezelfde bouwfase van zijn baan aan het werk te zien. Voor mij bekende luidsprekerdraad, klemmetjes en doosjes; werkt erg prettig! Ook ik heb minder tijd dan gewenst, maar stap voor stap komen we in de goede richting! Veel succes en vooral plezier met de verdere bouw.

Groeten,
Wico

Dag Wico,

Was jij niet diegene die de term "Methode geluidsman" had Geïntroduceerd?
Ik heb daar ook mijn boter gehaald.
Weet je al kijkend en lezend kan je veel leren  8)
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Hoi Ivan,

Goed bezig man  :thumbup: :thumbup:

Leuk dat je net als Wico mijn voorbeelden gebruikt, daar is het forum ook voor  :)

Even een tip voor de terugmeld draden, plaats de S88 in de buurt van de sporen zodat deze draden zo kort mogelijk zijn.
Deze draden kunnen namelijk storingen op pikken, door deze kort te houden is de kans op storingen echter klein.
De kabels die tussen de S88 zitten zijn minder gevoelig voor storingen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Ivan, :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Citaat van: iVanDL op maandag 22 oktober 2018, 23:58:26
Citaat van: basjuh1981 op maandag 22 oktober 2018, 11:47:05
Die bedradingskokers van Legrand, wat is de maatvoering daarvan?
De afmetingen van de kokers is 40x60mm.
Thanks. Ik zat gisteren te zoeken bij de Hornbach en Gamma maar die hebben dit soort bedradingskokers niet in hun assortiment zitten. Dan kom je uit op die staandaard behuizing die je op het plafond plakt als je een lamp wilt bevestigen een meter van de centraal doos.

Uiteindelijk wel een website gevonden die ze verkoopt.

Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 23 oktober 2018, 05:52:03
Even een tip voor de terugmeld draden, plaats de S88 in de buurt van de sporen zodat deze draden zo kort mogelijk zijn.
Deze draden kunnen namelijk storingen op pikken, door deze kort te houden is de kans op storingen echter klein.
De kabels die tussen de S88 zitten zijn minder gevoelig voor storingen.
Sterker nog: UTP-kabels moeten 100 meter aan kunnen zonder dataverlies /-verstoring.
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Dag Medespoorders,

Ik was nog vergeten op Gerrit zijn vraag te antwoorden, nl uit te leggen hoe ik de draden soldeer.  Hier wat afbeeldingen van hoe dit gebeurd:

Om te beginnen leg ik de rail op zijn plaats en boor de gaatjes om de aansluitdraden erdoor te steken (zie hoger). Dan kies ik de plaats waar de signaaldraad (rood) aan de Puco's.  Op die plaats verwijder ik met mijn dremel de laklaag.



Daarna natuurlijk de aansluitdraden strippen ...



... en vertinnen.  Ik ga ook rond de rode draad een stukje cellenpuber verwijderen, vandaar de insnedes.



Daarna met een penseeltje een beetje S39-RVS op de rail



en dan een beetje soldeer erop aanbrengen



Zo is het makkelijker om de rode draad aan de Puco's vast te solderen.



Dan leg ik de rail definitief op zijn plaats trek de rode draad terug in de uitsparing van de cellenrubber totdat de rail mooi plat ligt. Tegelijk strijk ik een beetje S39 op de rail om de massadraad (zwart) te kunnen solderen.



Een beetje soldeer tegen de rail aanbrengen en dan de zwarte draad vast solderen.



Als je dan goed op de rail kijk zie je sporen van S39 op de rail liggen.  Die verwijder ik in eerste instantie met de Dremel



Daarna nog een beetje Wasbenzine om zeker te zijn dat de sporen van de S39 worden uitgewist en dan is deze aansluiting klaar.



Wanneer ik een enkele aansluitingen heb gemaakt, fixeer ik de rail op de cellenrubber met enkele drupjes warme lijm.



Klaar is kees.

Voor de meer ervaren soldeerders onder ons waarschijnlijk niets nieuws, voor de beginners of de leken misschien nog waardevolle tips:

  • Gebruik een degelijk soldeerstation
  • Temperatuurregeling is "nice-to-have" maar niet "need-to-have"
  • Zorg wel dat je soldeerstation vermogen genoeg heeft zodat je de tin kan smelten met een kort contact
  • Wanneer je de soldeerpunt te lang op de rail/puco moet laten staan om hem op te warmen ge je de plastic biels smelten en tegelijk kan je geen mooie soldeer maken

Veel plezier ermee.
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Dat ziet er goed uit Ivan. Een aantal details zou ik wellicht anders doen, maar in grote lijnen zou ik het zo doen als in jouw handleiding.
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Hoi Ivan,

Gebruik je speciale soldeer om een draadje aan de puko's vast te maken?
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Dag Rob,

ik gebruik de soldeer van Weller WSW SC M1 (Sn0.7Cu3,5%) T0051387499. (foto opladen lukt vandaag niet via Tinypic)
Om een mooie vloei en een eenvoudige hechting te bekomen van de soldeer op de Puko's gebruik ik eenbeetje S39 RVS (met een fijn penceeltje aanbrengen, niet met de borstel van de S39) daarna met een beetje wasbenzine napoetsen om de restanten ven de S39 weg te werken om zo corrosie te voorkomen.
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Ik had onlangs al een poging gedaan om een draadje aan de rails te solderen, al ging het in mijn geval om de middenleider van C-rails. Dat was geen succes. Al hield ik er rekening dat het iets anders was, ik dacht dat het aan de soldeer zou kunnen liggen, vandaar mijn vraag. Vandaag heb ik hulp gehad en nu is het gelukt. Uiteindelijk bleek de S 39 doorslaggevend. Zelfs met oude, loodhoudende soldeer heb ik nu een paar goede verbindingen. Dat scheelt, want die Weller soldeer zag ik alleen voor ruim ? 50 te koop staan (wel meteen 500 g) en voor een experiment vond ik dat wel wat ver gaan. Met m'n oude soldeer kan ik nog een hele tijd vooruit  :).
Re: Mijn BLS wereld: SBh Spiez klaar
Dag Medespoorders,

Om te beginnen nog een geweldig spoorjaar gewenst voor 2019 en een goede gezondheid voor jou en al wie je lief is.

Ik heb de laatste weken beetje bij beetje mijn schaduwstation (SBh Spiez) verder kunnen afwerken.







Eénmaal uit het SBh kom je dan in mijn spiraal terecht.



Echter om daar te raken moeten de treinen rond een draadstang rijden.  Hiervoor heb ik met behulp van Flex-sporen een vloeiende overgang gemaakt.

Eerst heb ik de sporen uitgelijnd.



Om de kromming goed te kunnen uitpassen moest ik tijdelijk de sporen vastschroeven.



Bepalen waar de Flexrail dient gezaagd te worden ...



... dan kan de rail naar de snijbank.



Hiervoor heb ik onder de kerstboom volgend pakketje gevonden



Eerst had ik een goedkoop model, dat op zich wel ok was, maar het diamantschijfje om de rails door de slijpen past er niet goed in en dat was eigenlijk een gevaarlijke situatie.  Dus heb ik maar beter materiaal aangeschaft.

Als de rail van lengte gemaakt is aftekenen waar de rail komt te liggen en dan cellenrubber kleven (het is de draadstang tussen de vrachtwagen en de cellenrubber die in de weg stond (niet goed nagedacht bij de plaatsing ervan  8o)



Ook voor de keerlus van SBh Spiez moest met behulp van een Flexrail de bocht aangepast worden.



De cellenrubber druk ik na het kleven nog even aan mbv een behangroller



Daarnaast heb ik nog een wissel aan de ingang van de spiraal gemaakt.  Hierdoor kunnen treinen, indien de binnenspiraal (stijgend gezien ik links rij) te korte bochten heeft eventueel de buitenste ring gebruiken.  Noem het maar mijn SIM corridor (wel gekend bij de BLS).



Nadat alle voedingen aangesloten zijn, nog even nameten met de laser om te zien of de juiste hoogte werd gehaald...



... en dan kan begonnen worden aan de tweede lus.



Ik ben de plaat aan het uitlijnen



Op de overgangen worden nog blokjes geschroefd om alles perfect te laten aansluiten.

Tot slot ben ik ook reeds bezig geweest met het inbrengen van mijn eerste stuk in iTrain.  Hierdoor heb ik de terugmelders reeds een adres kunnen geven.  Hier het beeld van mijn voorlopige baan in iTrain.



Van zodra mijn spiraal volledig is opgebouwd ga ik de terugmeldmodules installeren.
Nu heb ik pas een goed beeld van waar ik deze wil/kan plaatsen en ook voor mijn CS2 heb ik ondertussen in de baan een plaatsje gevonden.  Maar dat is pas voor binnen enkele weken/maanden.  Ik heb niet zo veel tijd als sommigen onder jullie.  Sommigen bouwen op een twee of drie weken waar ik maande over doe, maar het is leuk en daar gaat het om.

Tot een volgende up-date.
Re: Mijn BLS wereld: SBh Spiez klaar
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn BLS wereld: SBh Spiez klaar
Ivan,

Wat een mooie lange update laat je zien. :) :thumbup:
Het gedane werk ziet er strak en mooi uit en heel verstandig om niet met de gevaarlijke diamantschijf te werken als hij niet lekker in de dremel past.
Succes met de verdere bouw van je mooie baan en ik kijk weer uit naar de volgende update.

Groet Michel
Re: Mijn BLS wereld: SBh Spiez klaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn BLS wereld: SBh Spiez klaar
Hoi Ivan,

Zo,n baan bouwen kost jaren als je het mij vraagt, je bent weer een mooi stukje verder maar er zal nog veel werk verzet moeten worden voordat alles er technisch in zit.

Het is hobby dus hoeft niet morgen klaar te zijn toch.

Ik las dat je S39 gebruikt voor het solderen, pas op met dit spul, het vreet je materiaal langzaam op.
S39 zou ik niet gebruiken.

Succes met de verdere opbouw van je mooie baan  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn BLS wereld: SBh Spiez klaar
hallo,
:P ik doe er ook maanden over,het is hobby,geen werk;
succes met de verdere bouw;
mvg,Michel
Re: Mijn BLS wereld: SBh Spiez klaar
Leuk om te lezen en zien hoe je gestaag vordert Ivan  :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld: SBh Spiez klaar
Mooie resultaten Ivan en leuk om te zien hoe jij in iTrain de sporen aanlegt.  :thumbup:
Het is hobby en van snelheid en vluchtig werken wordt het meestal niet beter.
Greetz, Arjan.
Re: Mijn BLS wereld: SBh Spiez klaar
Heel erg mooi!
Re: Mijn BLS wereld: SBh Spiez klaar
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Mijn BLS wereld: SBh Spiez klaar
Ivan,

Het ziet er mooi uit en degelijk gebouwd. Lekker stap voor stap bouwen, heb je straks voordeel van. Haastwerk levert alleen maar meer kans op storingen. Ook ik heb een meer jaren planning: nu de schaduwstations klaar zijn, ben ik begonnen aan de spiraal. Kan ik de kunst dus mooi bij je afkijken :). Veel succes met de verdere bouw.

Groeten,
Wico
Re: Mijn BLS wereld: SBh Spiez klaar
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn BLS wereld: SBh Spiez klaar
Hey Ivan,

hoe staan de werkzaamheden?
kunnen de treinen hun rondjes al maken?

ben benieuwd naar de volgende update
grts Freddy
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Hey Allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik nog eens iets heb gepost op dit forum.  Dit wil niet zeggen dat ik niet meer met de baan ben bezig geweest, in tegendeel...

Ik heb uurtje voor uurtje (want ik her er maar enkele per week  ;)) bezig geweest. en dan zijn er ook nog perioden geweest van stilstand, maar bon...

Ik heb een tijd zitten vechten met mijn Servo's.  Ik heb eens ergens op een forum een idee gepikt  :D (waarvoor dienen forums anders) om een servo goed te laten functioneren onder een wissel.  Ik heb mijn versie beschreven in reactie #189 welnu dat was geen succes. Ik heb de servo's meerdere keren terug moeten herinstellen.  Van zodra ik ze geprogrammeerd had en er da dan even niets mee deed, moest ik de eerstvolgende keer alles herdoen.  Ik was hierin misschien wat koppig wan tik heb het alle servo's een 4-tal keren opnieuw gemonteerd, uitgelijnd en geprogrammeerd, maar telkens draaide na een tijdje alles in de soep. Het is natuurlijk ook niet eenvoudig om een rotatieve beweging om te zetten via het plexi-plaatje in een lineaire beweging :?.  Dan maar een andere aanpak, de Servo plat leggen zodat de uitwijking in één vlak blijft en hoera het werkte.  Nu ziet het er zo uit:

[/url]

Dan ben ik nog gestaag verder gegaan met de bouw van mijn klimspiraal.  Eerst de sporen uitlijnen, dan de spooras overbrengen op het hout



om dan verder de cellenrubber te plakken



en dit zo lang tot ik geen sporen meer had en mij terug moest bevoorraden.  De jongste zoon daarentegen vond het welletjes voor even en verzocht mij vriendelijk, doch met aandrang  ;) om de lus te sluiten zodat hij kon rijden.  Dat ik heb ik dan ook maar gedaan (ondertussen terug wat extra sporen gekocht zodat ik binnenkort verder kan bouwen).

Naast sporen leggen moeten er natuurlijk ook de nodige elektrische verbindingen worden voorzien.



Het wegwerken van de stroomvoorziening in de spiraal bracht op een idee om twee zaken te combineren, nl het netjes wegwerken van de aansluitdraden en de spiraal voorzien van een valbescherming.  Ik heb aan de binnenkant elektriciteitsbuizen van 16mm geplaatst.  Die beschermen de treinen tegen het vallen en daarin kunnen de draden netjes worden weggestoken.  Bovendien vind ik het er nog netjes uitzien ook



Intussen ook nog de terugmeldingen aangesloten, waarvan ik de (groene) draden wegwerk in een kabelgootje





Alle bekabeling netjes proberen te houden



Om dan te komen tot het resultaat dat de baan er op dit ogenblik zo uitziet



En dan was het grote moment daar.  Ik vond dit een bubbeltje waardig

[/url]

Allen spijtig van de Corona-toestand want normaal was een bevriend Kelderspoorder ook uitgenodigd geweest voor de eerste "maiden run" op de baan, incl bubbels.

maar om toch het één en ander proberen goed te maken en om jullie allemaal te plezieren heb ik er een filmpje van gemaakt (Mijn jongste zoon is ook een Star Wars liefhebber, merken jullie dat?) waarin een deel van mijn collectie passeert. Veel kijkplezier !!!

Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Dag modelspoorliefhebbers,

Ik zou ineens ook nog een vraag willen stellen:

In mijn filmpje  @citaat hebben jullie de gele postwagens van M zien passeren.  Het waren er maar twee ipv 3.  Ik heb ze alle drie wel, maar één wagon doet raar.  Wanneer de wagon door een bocht gaat blijft een draaistel hangen en ontspoort de lok telkens opnieuw

Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Ivan,

Maak de wagon eens open maar ook een wagon die niet ontspoort open je zal zien dat je de wielstellen kan veranderen in naar voren of naar achteren als je in beide verschil ziet legt het daar aan even veranderen in de juiste stand van de goede wagon en het probleem moet zijn opgelost.

Groet Michel
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Goedemorgen Ivan,

Dat heeft even geduurd voordat we weer wat van jou hoorden, maar het was de moeite van het wachten waard. Ineens laat je ons een mooi resultaat zien, waarbij de eerste treinen rijden. Zeker een champagne moment om (eenzaam en alleen) te vieren. Proficiat en hopelijk in de toekomst wat vaker een update, vinden we leuk :D.

Groeten,
Wico
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Fantastisch Ivan!
Mooie oplossing van de valbescherming en het wegwerken van de draden.
Greetz, Arjan
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Citaat van: iVanDL op woensdag 20 mei 2020, 00:39:15

Allen spijtig van de Corona-toestand want normaal was een bevriend Kelderspoorder ook uitgenodigd geweest voor de eerste "maiden run" op de baan, incl bubbels.


Weeral een mooie update van je werkzaamheden.
Dat is toch altijd geweldig als je je eerste treinen ziet rijden op je baan.
De bubbels die drinken we later nog wel, als alles weer op het normale is dan kom ik zeker langs om het eens in reallive te bekijken.

En als intussen bij mij de desk klaar is en deze in gebruik gaat genomen worden dan zullen er ook enkele forumleden worden uitgenodigd om de eerste druk op de knop te mogen meemaken.
Dus hopen maar op een vlugge afloop van de corona lockdown.

Grts Freddy
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Ik zie je post nu maar voor het eerst. Mooi.
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Citaat van: h0_miessie op woensdag 20 mei 2020, 06:17:08
Ivan,

Maak de wagon eens open maar ook een wagon die niet ontspoort open je zal zien dat je de wielstellen kan veranderen in naar voren of naar achteren als je in beide verschil ziet legt het daar aan even veranderen in de juiste stand van de goede wagon en het probleem moet zijn opgelost.

Groet Michel

Dag Mies,

Dank u voor de tip. Dat ga ik eens nakijken.  Ik hou je op de hoogte.

Citaat van: Wico op woensdag 20 mei 2020, 08:48:36
Goedemorgen Ivan,

Dat heeft even geduurd voordat we weer wat van jou hoorden, maar het was de moeite van het wachten waard. Ineens laat je ons een mooi resultaat zien, waarbij de eerste treinen rijden. Zeker een champagne moment om (eenzaam en alleen) te vieren. Proficiat en hopelijk in de toekomst wat vaker een update, vinden we leuk :D.

Groeten,
Wico

Dag Wico,

Ja, maar dan een jaar.  Veeeeeeeeeel te lang. maar nu ben ik tevreden. en het is de bedoeling om terug meer posts te doen vanaf nu.

Citaat van: ArjanBosman op woensdag 20 mei 2020, 15:58:24
Fantastisch Ivan!
Mooie oplossing van de valbescherming en het wegwerken van de draden.
Greetz, Arjan

Dag Arjan,

Ik vind het ook een mooie nette oplossing.  Twee vliegen in één klap.

[/quote]

Weeral een mooie update van je werkzaamheden.
Dat is toch altijd geweldig als je je eerste treinen ziet rijden op je baan.
De bubbels die drinken we later nog wel, als alles weer op het normale is dan kom ik zeker langs om het eens in reallive te bekijken.

En als intussen bij mij de desk klaar is en deze in gebruik gaat genomen worden dan zullen er ook enkele forumleden worden uitgenodigd om de eerste druk op de knop te mogen meemaken.
Dus hopen maar op een vlugge afloop van de corona lockdown.

Grts Freddy
[/quote]

Hey Freddy,
Inderdaad, die bubbels die volgen nog wel.
En inderdaad als je de eerste keer de treinen kunt zien rijden en de wissels werken eindelijk naar behoren geeft dat wel voldoening.  Nu nog enkele terugmelders aansluiten, de laatste twee ringen op de klimspiraal en dan even met iTrain gaan spelen.

Citaat van: svvander op woensdag 20 mei 2020, 19:06:49
Ik zie je post nu maar voor het eerst. Mooi.

Hey Sven,

Dank voor je compliment.  Heb jij geen post op dit forum?  Ik vind je niet direct terug.
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
 @citaat Oh jawel hoor... een heel pak.  :D Waarschijnlijk niets interessant. Ik probeer vooral te leren uit de fouten die jij maakt! :-) (Daarmee heb ik niet gezegd dat je iets foutdoet he, verre van).
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Hoi Ivan,

Super dat de treinen bij jou rondrijden  :thumbup: :thumbup:
De oplossing voor de valbeveiliging en het netjes wegwerken van bekabeling is erg goed gevonden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Citaat van: svvander op woensdag 20 mei 2020, 21:54:00
@citaat Oh jawel hoor... een heel pak.  :D Waarschijnlijk niets interessant. Ik probeer vooral te leren uit de fouten die jij maakt! :-) (Daarmee heb ik niet gezegd dat je iets foutdoet he, verre van).

Niet zo bescheiden zijn Sven,  ;) Uit alle posts kan je leren, soms ook van hoe het niet moet  :D
Ik bedoelde eigenlijk niet post, maar een draadje van jou baan.

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 20 mei 2020, 21:56:58
Hoi Ivan,

Super dat de treinen bij jou rondrijden  :thumbup: :thumbup:
De oplossing voor de valbeveiliging en het netjes wegwerken van bekabeling is erg goed gevonden.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Dag Peter,

Dank voor je compliment.
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Dag Modelspoorders,

Nog een vraag voor jullie bollebozen:
Ik heb servo's van ESU.  Er zij servo's bij die goed en soepel werken, er zijn er die minder soepel draaien maar daar is er verder geen probleem mee.  Nu zijn er wel enkele servo's die continue zoemen.  Dat werkt wel op de zenuwen.  Heeft iemand hier tips rond?

Ik heb eens gelezen op één of ander draadje dat een afzonderlijke Booster voor de servo's een oplossing zou zijn.  Ik heb alvast  een booster besteld, die zal ik op termijn toch nodig hebben, dus als het net zou werken is dit niet verloren.
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Citaat van: iVanDL op woensdag 20 mei 2020, 22:36:47
Niet zo bescheiden zijn Sven,  ;) Uit alle posts kan je leren, soms ook van hoe het niet moet  :D
Ik bedoelde eigenlijk niet post, maar een draadje van jou baan.

Baan? Welke baan? Buiten enkele schetsen en een mooi plan getekend door een kameraad, zit ik nog met een pak werk op zolder. Ik hoop voor de herfst de zolder klaar te hebben (maar die Corona-toestanden doen er geen goed aan). En dan, ja... dan zien we wel zeker?

Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Citaat van: iVanDL op woensdag 20 mei 2020, 22:43:22
Dag Modelspoorders,

Nog een vraag voor jullie bollebozen:
Ik heb servo's van ESU.  Er zij servo's bij die goed en soepel werken, er zijn er die minder soepel draaien maar daar is er verder geen probleem mee.  Nu zijn er wel enkele servo's die continue zoemen.  Dat werkt wel op de zenuwen.  Heeft iemand hier tips rond?

Ik heb eens gelezen op één of ander draadje dat een afzonderlijke Booster voor de servo's een oplossing zou zijn.  Ik heb alvast  een booster besteld, die zal ik op termijn toch nodig hebben, dus als het net zou werken is dit niet verloren.

Ik neem aan dat je dan ook ESU servo decoders gebruikt. Ik dacht dat je daar met een cv kon instellen dat de servo na het bereiken van zijn positie spanningsloos werd gezet. Of geen stuur singaal meer krijgt.
In ieder geval iets dat hij niet meer bromt. Het fijne weet ik er niet van helaas.

Mvg Robin
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Dag Robin,

Ik heb geen ESU decoders, maar wel decoders van Qdecoder (ZA3 base en Servo 16/16 module) omdat ik een Apple computer heb en de ESU software niet op een Apple draait (ook LDT werkt niet op een Apple).

Ik ga nog eens nakijken of ik in de Qdecoder ook niet zo'n CV heb.  Ik heb al eens gezocht in iTrain maar daar is er ook geen instelling om de aansturing te onderbreken na schakeling.

Bedankt voor de tip.
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Nu ik terug kan rijden komen natuurlijk de problemen.

Ik heb de Kuifje Thalys 37795 en naast het feit dat er een wiel altijd uitviel (snel  8o gerepareerd door M) heb ik nu een ander probleem.  Destijds op mijn proefbaan (Ovaal met R1 en R2) raasde hij rondjes in alle richtingen.

Nu is er één wielstel dat telkens ontspoord wanneer wij ene linkse R1 bocht uitkomt.  Wanneer ik hem rechts door dezelfde bocht laat razen dan gebeurd er niets  :(

Weet iemand raad?  Ik kan aan het wielstel niet veel zien.  Ik kan het niet openmaken (of dat denk ik toch tenminste).
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Staat de wielafstand goed?
En kan het draaistel 100% vrij bewegen?
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Dag Hans,

Als ik het treinstel in mijn handen heb voel ik geen probleem bij het draaistel. dus daarmee heb ik geen probleem.
Wat de wielafstand betreft, kan die gewijzigd worden?  Ik vermoed dat deze goed is gezien er enkel een ontsporing is bij een linkse bocht.
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eindelijk de eerste treinen kunnen laten rijden.
K-rails? Al eens geprobeerd om op dezelfde plaats een andere wissel te leggen? Indien hetzelfde probleem is het de loc, indien niet dan de wissel.