Dag Medespoorders,
Hier na lange tijd nog eens een up-date van mijn baan.
Ik ben na de vakantie terug aan het bouwen geslagen. De ruwbouw deel I was al een tijdje klaar dus nu konden we starten met het leggen van de eerste sporen.
Om te beginnen moest ik eerst het één en ander goed uitpassen, gelukkig bestaan er A0 plotters.
Als alles goed was uitgepakt mocht het papier er af en werden de eerste wissels op hun definitieve plaats gelegd.
Dan ben ik begonnen met de montage van de servo's onder de wissels.
Om de werking van de servo te optimaliseren heb ik een plexi plaatje gemonteerd tussen de servo en de wissel die de hefboomwerking van het veerstaal verbeterd.
Ik maak gebruik van plaatjes van ongeveer 4cm x 5 cm. (Plexi zagen met een ijzerzaag viel eerder tegen, het breekt snel).
Dan heb ik op het bijgevoegd montageplannetje aangeduid waar het veerstaal precies is gemonteerd.
Met een ponsnaald de maatvoering voor de boorgaten overbrengen ...
En dan voorboren met 2,5mm voor de schroefjes en 1mm voor het veerstaal en het veerstaal over een afstand van ongeveer 5mm onder een hoek van 90° plooien.
Uit de wissels heb ik de plastic overbrenging van de hendel naar de wisseltong weggeknipt. In het gaatje dat dan in in de wisseltong verschijnt past het veerstaal.
Het veerstaal schijf ik in de wissel en dan lijn ik het plexi plaatje aan de onderkant van de plaat uit.
Als dat ik gebeurd schroef ik de montagebeugel vast en plaats de Servomotor in de montagebeugel en plooi het veerstaal om.
Als alles correct is uitgelijnd en met hand enkele keren het omzetten van de wissel is getest, kan de programmatie van de servo's beginnen.
Als servo aansturing gebruikt ik Qdecoder zoals je in een eerdere post hierboven kan zien.
Als alle 5 de wissels waren geplaatst en de servo's gemonteerd waren, kon ik beginnen met het leggen van de andere sporen en het solderen van de voedingsdraden.
Om de draden op hun plaats te krijgen boor ik drie gaatjes van 2,5mm door de plaat, één in het midden voor de stroom voerende aansluiting, en één aan beide kanten van het spoor, de ene zijde voor de massa, de andere zijde voor de terugmelding.
Nu is het nog enkele dagen wachten op mijn draadgoten om alles netjes af te kunnen monteren.
Verdere up-dates volgen.