Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.

Gestart door iVanDL vrijdag 19 augustus 2016, 23:45:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn BLS wereld
Jørg
gast

Re: Mijn BLS wereld
-Ivan:
Das geweldig nieuws om te lezen,  :thumbup:
Als de verzekeringen een premie moeten ontvangen zijn ze gewoonlijk wel wat vlugger.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Mijn BLS wereld
-IVAN,
Allereerst is een "gelukwens" op zijn plaats. Ja, altijd draait het om geld, want daar zijn 'ze' niet snel mee. Jij hebt weer de moed opgepakt om een aanvang te gaan maken. Dat is uiteraard ook weer goed nieuws. Nou, jouw verjaarsgeschenk is niet "mis"! Die zal menige ronde willen gaan draaien! Toch nog maar  hopen op een snelle 'oplossing', nietwaar? Jij bent in elk geval al doende met de nieuwe vloer; hierna zal de 'rest' wel snel gaan volgen! Suk6! :thumbup: :thumbup:!
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn BLS wereld
Citaat van: iVanDL op maandag 20 november 2017, 22:55:49









Als dat geen mooie generale repetitie is. :D

Hoi Ivan,

dit prachtexemplaar heb ik al eerder mogen aanschouwen hetzij dan wel in de doos, maar op de rails is hij nog vele mooier. B) B)

ik zie ook dat je de link hebt gevonden om de foto's hier te posten, je kan de foto's ook nog wat groter zetten

alleszins veel rijplezier gewenst :thumbup: :thumbup:

grts Freddy
Re: Mijn BLS wereld
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hoi Ivan,

Fijn dat de verzekering over de brug komt en je er binnenkort weer goed bijzit  :thumbup: :thumbup:
Iets laat, maar alsnog gefeliciteerd  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn BLS wereld
peterke33
gast

Re: Mijn BLS wereld
Hallo Ivan

Eindelijk betaald de verzekering dan toch, en ja betalen doen ze niet graag jij moet en mag alles netjes betalen.

En je loc ziet er mooi uit, veel plezier gewenst alvast.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Dag medespoorders,

Zo tegen het einde van het jaar gebeurd er vanalles.  bv staat er sinds enkele dagen hout in mijn kelder en liggen er enkele pakken laminaat te wachten:







Daarnaast zijn er de afgelopen dagen enkele leuke cadeautjes onder de kerstboom vandaag gekomen:















Deze cadeau's werden mogelijks gebracht door deze loc, want die kwam ook onder boom uitgereden.







Al deze zaken laten het beste verhopen, waar ik nog uren plezier aan zal hebben.

Re: Mijn BLS wereld
Jørg
gast

Re: Mijn BLS wereld
-Ivan:
Dan kan je met het nieuwe jaar aan de slag,  :thumbup:
Mooie aanwinsten,  :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld
peterke33
gast

Re: Mijn BLS wereld
Ivan

Dat zijn mooie cadeau's jij kan weer even verder.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Mijn BLS wereld
-Ivan,
Die boom bij jullie thuis was welk heel groot! Tsjonge wat een cadeaus en wat een materiaal is er binnengekomen (gereden)! Jij komt tijd tekort! Het aanstaande jaar wordt geheel gevuld met alles! Tijd tekort! Maar het mooiste van dat alles, is toch wel de bekende Ch-Lok! Prachtig, prachtig!
Wordt best wel een uitdaging om alles klaar te krijgen! Dus: moed verzamelen en de 'gang' erin zetten! Die lok kan snel genoeg over de baan rijden, maar of jij hem dan ook nog kan bijhouden? We zien het wel! :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn BLS wereld
Ivan,

Man dat zijn heel wat cadeau's daar ben je een hele tijd mee zoet, de laminaat zal  morgenavond wel geplaatst zijn,( met wat extra hulp) je weet wel,wat ik er mee bedoel

En dan die geweldig mooie lok, die mag er ook wezen,
Veel plezier gewenst


Grts Freddy
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn BLS wereld
Ivan,

Dat zijn de cadeau's om het nieuwe jaar goed te beginnen. :thumbup:
De loc is een hele mooie die hier nog niet rijd maar die hoog op de verlanglijststaat dus wie weet ooit. :)
Heel veel bouw knutsel en rij plezier toegewenst. :)
Mijn BLS Wereld: Problemen met Postimage
Hallo mede spoorders,

Om te beginnen mijn beste wensen voor het nieuwe jaar en een goede gezondheid voor ieder va, jullie en al wie je lief is.

Ik zit steeds te vodden met Postimage.org.  Telkens ik inlog krijg ik de boodschap "Please log in or sign up to view this page" en wanneer ik een nieuw paswoord aanvraag lukt dit ook niet.  vandaar dat ik nu eens probeer via een andere applicatie om foto's te up-loaden.

https://images2.imgbox.com/45/31/Hejn3Syq_o.jpg

Niet gelukt., een andere poging dan maar.
Re: Mijn BLS wereld - problemen met Postimage
Nu probeer ik eens met Tinypic:

Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn BLS wereld
 :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld - problemen met Postimage
OK, gelukt.

Met de hulp van een medeforumlid (waarvoor mijn dank) heb ik mijn treinkamer weer op orde gebracht.  Nu ben ik bijna klaar voor het grote werk  :)

Hier onder wat foto's van mijn treinkamer:

Een overzicht van de ruimte




Hier zie je mijn tafel voor de proefbaan (die moet nog terug opgebouwd worden) en het plattegrond van een schaduwstation van mijn "grote" baan.


Het is de bedoeling dat in deze hoek mijn werktafel komt.


Dit is dan het eerste schaduwstation (op papier :)).  De afmeting van het papier zal ongeveer de breedte van de volledig baan worden.


In dit hoekje kan wat gekeuveld worden over de opbouw van de baan of kan een geïnteresseerde komen kijken hoe ik verder werk (vrouwlief of een andere modelspoorder).


Het is de bedoeling dat ik morgen de laatste materialen ga kopen zodat ik dan kan starten met de opbouw.
Re: Mijn BLS wereld
Jørg
gast

Re: Mijn BLS wereld
-Ivan:
Das al een behoorlijke ruimte, daar kan je wel wat mee doen,  :thumbup:
Veel plezier met de opbouw van de baan.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Mijn BLS wereld
-Ivan,
De "BLS" stond reeds te wachten en nu bent jij er helemaal klaar voor, want met de foto's gaat het prima. Slechts nog wat materiaal inkopen en dan kunt jij eindelijk gaan beginnen? Suk6 met het maken en construeren van de tafel! Jij zult met frisse moed het begin gaan maken om die ruimte te gaan vullen; en dat is een flinke grote ruimte!  :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2017

offline
Re: Mijn BLS wereld
Ziet er goed uit Ivan.
Een mooie start van een nieuw spoorjaar.
Grtz, Arjan
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn BLS wereld
Ivan,

Wat een schitterende ruimte heb je tot je beschikking. :)
Ik ben gewoon jaloers op de ruimte ik zag meteen al schaduwstation(s) over de hele lengte van de lange muur. :D
Succes met de bouw van je proefbaan en daarna met de bouw van de grote baan en ik blijf je bouwvorderingen volgen. :)
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Mijn BLS wereld
Succes met de start. Het ziet er veelbelovend uit met een mooie ruimte en een groots plan!
Re: Mijn BLS wereld
Piwie
gast

Re: Mijn BLS wereld
Hallo Ivan,

Wat een mooie ruimte zeg, hier gaat vast een prachtige baan gebouwd worden.

Het zit hoekje is ook leuk, kunnen de mensen jou vorderingen zien en kun je zelf even uitrusten van al je werkzaamheden.
Ga maar gouw je materiaal kopen zodat wij de vorderingen van de opbouw kunnen volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hi Ivan,

Dat is een mooie grote ruimte die je daar hebt.

groet
Harald
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn BLS wereld
Amen!  :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hoi Ivan,

Leuke en handige kado,s heb je gekregen, de kabel komt mij trouwens bekend voor  :D

Je hebt een prachtige ruimte, succes met de bouw waarvan ik graag mee kijk


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn BLS wereld: Laatste cadeau's
Hallo medespoorders,

Onder onze kerstboom lagen nog een paar cadeautjes en kijk eens wat er op nieuwjaarsdag nog vanonder de boom kwam gereden:

Meer bepaald een TRAXX BR187.0 van Railpool geleased door BLS met als lakei de beschildering van "die Alpinisten".







En omdat een loc niets is zonder wagons, waren er ook nog wat goederenwagons beschikbaar:

Een set van M* 47096 Twee containerwagens van SBB Cargo






en een setje Doppeltaschen-Gelenkwagen van R* (67391).






Zoals je ziet is er nog wat bouwwerk aan deze wagons. Dat is voor binnenkort.  Om toch een beeld te krijgen van hoe het er zal uitzien (met een betere belichting):


Daarna ook nog naar Aken, naar de OBI Baumarkt (zeg maar de Duitse Brico) geweest om mijn profielen voor de onderbouw op te halen, samen met de voetjes en de hoekverstevigers.  Daarna naar de Doe het Zelver hier in Ham om wat draadstangen, moeren, ... te kopen.







Ik heb ook nog wat Plexiglas meegebracht.  Daarmee ga ik proberen goedpraten voor de servoaandrijving van de wissels te maken.  Het is de bedoeling dat ik een soort hefboomwerking hiermee krijg.


Nu kunnen de bouwwerken beginnen.

De volgende dagen zal ik jullie op de hoogte houden van de bouwstart.
Re: Mijn BLS wereld: Laatste cadeau's
-Ivan:
Dat zijn mooie aanwinsten weer, veel plezier er mee,  :thumbup:
Veel suc6 met de baanbouw.
Re: Mijn BLS wereld: Laatste cadeau's
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn BLS wereld: Laatste cadeau's
Ivan,

Prachtige aanwinsten kwamen er onder de kerstboom vandaan gereden. :thumbup:
De prachtige SBB containers wagons staan vanaf nu hier op de verlanglijst net als de prachtige BLS loc. :P

Nu alle bouwspullen in huis gehaald zijn wens ik je veel bouwsucces en we zien de vorderingen hopelijk snel verschijnen hier. :) 
Re: Mijn BLS wereld: Laatste cadeau's
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Mijn BLS wereld: Laatste cadeau's
-Ivan,
Jouw 'spullen' zijn allemaal binnen en nu gaat het beginnen! Heel veel suk6 met jouw treinruimte te gaan vullen en dat de BR187 maar heel wat rondjes mag gaan rijden!  :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld: Laatste cadeau's
Ivan

Mooie dingen heb je daar gekregen kan je weer lekker verder.


En ja een goed en gezond 2018 gewenst voor jou en je gezin. (vrouw)
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Dag Medespoorders,

Eindelijk is dan het begin gegeven van de opbouw van mijn baan.

Ik ben niet spectaculair uit de startblokken geschoten, maar toch, het begint stilaan vorm te krijgen.

Ik welk enkele malen gesakkerd voordat alles recht stond en vooral bleef staan.  Daarnaast heb ik ook nog wat geworsteld met de schroeven en moertjes vooraleer ik de juiste gevonden had, maar nu alles uitgeklaard is kunne wij verder.

Het is de bedoeling om in eerste bouwfase het paarse gedeeld van mijn baan in eerste instantie op te bouwen en te automatiseren, voordat de rest verder zal worden opgebouwd.

Hier staan de eerste profielen recht




Om dan wat meer stabiliteit trachten te bekomen


Om te weten hoe ver ik naar voor moet komen, eerst even het klimspiraal uitpassen om te zien waar de rails exact uitkomen


Maar hulp is nooit ver weg  :D


Eenmaal een constructie die niet vanzelf omvalt, dan uitpassen of het één en ander waterpas staat.


Dan verder bouwen




Nakijken of de wisselaandrijvingen geen probleem zouden vormen, dus eens uitpassen waar de wissels zullen uitkomen.


Na enkele uren labeur ziet het resultaat er voorlopig zo uit:




Dit is ongeveer 80% van de lengte van het eerste schaduwstation.


De volgende stap is de oppouw van de klimspiraal hier zal ik ook wel het nodige plezier beleven.
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Het eerste gedeelte is een feit Ivan, de constructie heeft wel iets weg van Mecano ( speelgoed van vroeger  :) ) daarmee kom je ook met boutjes en moertjes van alles bouwen.

Het ziet er solide uit, succes met de van je spiraal.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Ivan,

Je bent goed begonnen aan je baan de basis ziet er goed en solide uit  :thumbup:mocht ik trouwens ooit gaan verhuizen dan ga ik deze constructie van bouwen ook overwegen. :)
Succes met de verdere bouwvorderingen en ik blijf dit met plezier volgen. :)
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Gaaf hoor!
De eerste bouwdelen zijn een feit.
De vraag die bij mij opkomt: gaan die metalen profielen resoneren bij het rijden van treinen over de platen?

Mooi begin van het jaar.
Succes Ivan
Grtz, Arjan
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
@citaat dat valt reuze mee; ik heb dat spul (Dexion heette dat) ook ooit gebruikt voor een eerdere baan. Als je de houten platen maar goed vast schroeft aan de profielen is er niks aan de hand.
Wel de zaagkanten van de profielen goed afwerken/afvijlen; het kan anders erg scherp zijn.
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
-Ivan,
Aan "stevigheid" behoeft jij niet meer te twijfelen! Kan erg veel gewicht dragen, dus dat zit 'goed'! Onder de geplande rails nog iets aan 'isolatie' doen en je hoort de trein niet meer aankomen! Jouw bouwwijze heeft iets weg, van wat ik allemaal gezien en gelezen heb bij een forum van onze 'oosterburen'! Hun kelderruimten staan vol met die 'stellingen'! Volhouden zo en binnenkort staat er een volledige 'baan'!  :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Ivan,


de eerste bouwsteen( allee, de eerste profielen) zijn geplaatst :thumbup: :thumbup:
ziet er behoorlijk en stevig uit, het vergt wel veel sleutelwerk hé.... :)
ben zeer benieuwd hoe je het verder gaat aanpakken, maar met de hulp van de jongste zoon gaat dat zeker in orde komen, en dit zal ik zeker allemaal op de voet blijven volgen

grts Freddy
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Alvast véél succes met de opbouw van de baan Ivan  :thumbup: Kijk al uit naar het eerste filmpje met jouw mooi rijdend materiaal op  :D
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
-Ivan:
Mooie start alvast met je baanbouw,  :thumbup:
Ik heb de layout van de baan ook op ware grootte uitgeprint om een duidelijk beeld te kunnen vormen.
Is tevens handig om je rails mooi het trajekt te laten volgen door ze op het plan te leggen.
De moeren die je gebruikt zijn dat zelfborgende of doe je er een product tussen tegen het lostrillen?
Want als er een aantal treinen aan het rijden zijn treden er wel wat trllingen op.
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Allen, bedankt voor jullie reacties.

Citaat van: degeluidsman op zondag 07 januari 2018, 06:16:19
Het eerste gedeelte is een feit Ivan, de constructie heeft wel iets weg van Mecano ( speelgoed van vroeger  :) ) daarmee kom je ook met boutjes en moertjes van alles bouwen.

Het ziet er solide uit, succes met de van je spiraal.


Peter, Het heeft inderdaad wat weg van Mecano, of Lego Technics (waar ik vroeger veel mee speelde).  Dat zorgt ervoor dat je geen schrijnwerker moet zijn om een baan op te bouwen.

Citaat van: h0_miessie op zondag 07 januari 2018, 08:21:30
Ivan,

Je bent goed begonnen aan je baan de basis ziet er goed en solide uit  :thumbup:mocht ik trouwens ooit gaan verhuizen dan ga ik deze constructie van bouwen ook overwegen. :)
Succes met de verdere bouwvorderingen en ik blijf dit met plezier volgen. :)

Dag Michal, solide is het wel, als je eenmaal een deel hebt rechtstaan en met elkaar verbonden hebt.  Om de eerste profielen stabiel recht te krijgen heb wel enkele krachtwoorden moeten gebruiken, maar daarna luisterden ze beter en bleef alles mooi recht.

Citaat van: ArjanBosman op zondag 07 januari 2018, 08:56:27
Gaaf hoor!
De eerste bouwdelen zijn een feit.
De vraag die bij mij opkomt: gaan die metalen profielen resoneren bij het rijden van treinen over de platen?

Mooi begin van het jaar.
Succes Ivan
Grtz, Arjan

Arjan, voor resonantie heb ik niet direct bang.  Ik heb deze bouwwijze als eens elders gezien en op basis van beeldmateriaal blijkt dit geen probleem, zelfs op delen zonder geluidsisolatie. Ikzelf ga nog geluidsisolatie leggen van celrubber.

Citaat van: Hanzi op zondag 07 januari 2018, 09:04:53
@citaat dat valt reuze mee; ik heb dat spul (Dexion heette dat) ook ooit gebruikt voor een eerdere baan. Als je de houten platen maar goed vast schroeft aan de profielen is er niks aan de hand.
Wel de zaagkanten van de profielen goed afwerken/afvijlen; het kan anders erg scherp zijn.

Dag Hans,  Hoe dit heet weet ik niet, ik heb dat gekocht bij de OBI Bouwmarkt in Duitsland.  In België vond ik hiervoor niet direct een (betaalbaar) alternatief.
DE platen inderdaad goed vastschroeven is een must, ook voor de stevigheid, en het ontbramen van die gezaagde profielen mag idd niet vergeten worden, anders wordt het een bouw met bloed, zweet, en ....

Citaat van: GWS op zondag 07 januari 2018, 09:06:57
-Ivan,
Aan "stevigheid" behoeft jij niet meer te twijfelen! Kan erg veel gewicht dragen, dus dat zit 'goed'! Onder de geplande rails nog iets aan 'isolatie' doen en je hoort de trein niet meer aankomen! Jouw bouwwijze heeft iets weg, van wat ik allemaal gezien en gelezen heb bij een forum van onze 'oosterburen'! Hun kelderruimten staan vol met die 'stellingen'! Volhouden zo en binnenkort staat er een volledige 'baan'!  :thumbup:

Gerards,  ik denk dat we hetzelfde bedoelen (https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=72298) en daar heb ik idd mijnmosterd gehaald.  Indruwekkend wat je met deze zaken (en de nodige ruimte en vooral euros) kan bouwen.
Als isolatie ga ik celrubber toepassen, naar het voorbeeld van Harald.

Citaat van: Kelderspoorder op zondag 07 januari 2018, 09:55:08
Ivan,


de eerste bouwsteen( allee, de eerste profielen) zijn geplaatst :thumbup: :thumbup:
ziet er behoorlijk en stevig uit, het vergt wel veel sleutelwerk hé.... :)
ben zeer benieuwd hoe je het verder gaat aanpakken, maar met de hulp van de jongste zoon gaat dat zeker in orde komen, en dit zal ik zeker allemaal op de voet blijven volgen

grts Freddy

Dag Freddy, eindelijk de eerste zaken kunnen opstellen doet deugd.  En met de nodige hulp lukt het wel (jij weet daarvan  ;)). Spring meer eens binnen als je hier passeert.

Citaat van: JoBe op zondag 07 januari 2018, 10:07:14
Alvast véél succes met de opbouw van de baan Ivan  :thumbup: Kijk al uit naar het eerste filmpje met jouw mooi rijdend materiaal op  :D

Johan, het eerste filmpje, daarop wachten we allemaal denk ik.  Maar ... dan moet er nog wel heel wat gebeuren.  Ik zit namelijk nog met wat issues die moeten opgelost worden, naast de baan. Maar dat is een deel van de hobby zeker. :)

Citaat van: Jørg op zondag 07 januari 2018, 10:57:52
-Ivan:
Mooie start alvast met je baanbouw,  :thumbup:
Ik heb de layout van de baan ook op ware grootte uitgeprint om een duidelijk beeld te kunnen vormen.
Is tevens handig om je rails mooi het trajekt te laten volgen door ze op het plan te leggen.
De moeren die je gebruikt zijn dat zelfborgende of doe je er een product tussen tegen het lostrillen?
Want als er een aantal treinen aan het rijden zijn treden er wel wat trllingen op.

Jørg, Het uitprinten heeft inderdaad het voordeel dat je je sporenplan op de platen kan uitmeten zonder dat ze effectief moeten gelegd worden, wat heel wat werk bespaart.
De moeren zijn borgmoeren, tegen het trillen.  Dat schroeft wat lastiger en zeker voor de klimspiraal, maar dan hoop ik mater geen onaangename zaken mee te maken dat het één en ander los komt te zitten.

Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Hi Ivan,

Dat schiet al aardig op en het ziet er ook uit als een erg stevige constructie.  :thumbup:

groet
Harald
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Hallo Ivan,

Het begin van je baan is een feit, mooie degelijke constructie.
Ik zou wel kijken of je bouten en moertjes niet los trillen zoals Jorg al aan geeft.
Ik weet niet of je deze hebt toegepast maar deze voldoen heel goed.


Gr.
Piwie
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
om lostrillen te voorkomen zou je ook 2 moeren strak tegen elkaar aangeschroefd kunnen gebruiken of wat locktight smeren op overgang moer-bout.
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
-Ivan,
Jij hebt het bij het juiste eind; "Philipp" heeft ook een flinke kelderruimte onder zijn huis. (Hebben trouwens veel CH-ers.) Ja, hij heeft ook veel besteedt aan het materiaal! Met hem als voorbeeld kunt je het heel erg ver schoppen! Suk6 ermee!  :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Dag allen,

Citaat van: Haradigi op zondag 07 januari 2018, 12:22:51
Hi Ivan,

Dat schiet al aardig op en het ziet er ook uit als een erg stevige constructie.  :thumbup:

groet
Harald

Stevig is het wel Harald.  Harald,  Met wat kan je schrijven op de cellenrubber?

Citaat van: Piwie op zondag 07 januari 2018, 12:23:23
Hallo Ivan,

Het begin van je baan is een feit, mooie degelijke constructie.
Ik zou wel kijken of je bouten en moertjes niet los trillen zoals Jorg al aan geeft.
Ik weet niet of je deze hebt toegepast maar deze voldoen heel goed.

Gr.
Piwie

Dag Piwie, Ik gebruik deze borgmoeren van PGB-F*


Citaat van: feniks op zondag 07 januari 2018, 12:31:51
om lostrillen te voorkomen zou je ook 2 moeren strak tegen elkaar aangeschroefd kunnen gebruiken of wat locktight smeren op overgang moer-bout.

Dag Feniks, Dat zou ook kunnen, maar dan moeten de bouten langer zijn en dat vind ik niet ok.

Citaat van: GWS op zondag 07 januari 2018, 12:46:26
-Ivan,
Jij hebt het bij het juiste eind; "Philipp" heeft ook een flinke kelderruimte onder zijn huis. (Hebben trouwens veel CH-ers.) Ja, hij heeft ook veel besteedt aan het materiaal! Met hem als voorbeeld kunt je het heel erg ver schoppen! Suk6 ermee!  :thumbup: :thumbup:

Dag Gerard, We proberen het zo ver mogelijk te schoppen, maar ja dat doen we allemaal zeker?  Bedankt.  :)
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Citaat van: Hanzi op zondag 07 januari 2018, 09:04:53
@citaat dat valt reuze mee; ik heb dat spul (Dexion heette dat) ook ooit gebruikt voor een eerdere baan. Als je de houten platen maar goed vast schroeft aan de profielen is er niks aan de hand.
Wel de zaagkanten van de profielen goed afwerken/afvijlen; het kan anders erg scherp zijn.

Heb profiel van Harald overgenomen, en daar zitten plastic hoekjes voor op de afgezaagde kanten.
Die zou je ook als pootonderzetter kunnen gebruiken, maar ik heb vroeger gekozen voor ronde metalen poten van de gamma, en die heb ik eronder staan. Voor L-profiel bestaat er ook nog een ander type poot, met behulp van een gietijzeren hoekstuk en een zwartplastic kubus met draadstang gat of een wiel met rem en draadstang. Helaas is de winkelier die me dat alles geleverd heeft allang ter ziele.

Vroeger schroefde ik de houten platen met bout en moer vast aan het profiel; bleef het rammelen dan zat de moer niet goed vast. Gebruik dan ringen tegen het trillen. Plastic ringen in plaats van metalen ringen ertussen werken ook, en zijn stiller en veel goedkoper dan borgmoeren.

Tegenwoordig heb ik de platen op een andere wijze vastliggen. Ik gebruik het hoekprofiel ondersteboven, want het hoeft toch bijna niks te dragen. Daarbinnen liggen dunne latjes met daarop een U-vormig aluprofiel (20x20x2 mm). Dat alu-profiel is met bisontix verlijmd aan de plaat, en valt over een kort stukje aluprofiel (10x1x1) heen. Dat korte stukje is verschroefd aan de lat.
Op de plek van de overlap van beide profielen zit een korte tentharing. Haringen los, plaat los. Dat is het idee erachter. Elke plaat is een apart segment (van verticaal meerdere lagen), en is als segment uit het frame te tillen. Door de haringen kan de plaat niet meer verschuiven t.o.v. de plaat ernaast. En dat is met rails, gescheiden per segment, een must.

Het klinkt duur, dar was het ooit ook, maar is nu allemaal herbruik van materiaal van een vorige baan.

Voor de toplaag (daar ben ik zelf ook nog niet) heb ik inmiddels koppelmoeren in huis en boutjes met een verzonken kop. Die leidden nog even tot een verrassing. Het blijkt dat de maat van de verzonken kop meegerekend wordt bij de lengte van het boutje. En daar kun je je aardig op verrekenen.

Zo'n koppelmoer gebruik je boven op een draadstang. De helft van de lengte van de koppelmoer is gevuld met draadstang, de andere helft met het boutje-met-verzonken-kop, en de bedoeling is dat de kop niet boven de houtplaat uitsteekt, oftewel zo'n boutje is 0,5x lengte koppelmoer+ houtdikte. Daar moet je maar op komen als databaser.

Mocht je er ooit ook toe over gaan: je bent nu gewaarschuwd.
Re: Mijn BLS wereld: Start baanopbouw
Dag Jan,

Bedankt voor de info.  Ik ga dit zeker in het oog houden.  Moest het hier ook gaan rammelen weet ik je nog wel te vinden voor wat meer uitleg :)
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Hallo spoorders,

Ik heb de laatste dagen niet zo veel tijd gehad om aan mijn baan te bouwen, maar wel om al enkele eerste foutjes te ontdekken. :?

Eerst ruw uitpassen waar de spiraal dient ingebouwd te worden.


Ook opletten dat alls een beetje haaks staat.


Van zodra het frame is uitgelijnd, het hout voor de spiraal inpassen om dan vast te stellen dat ik een meetfout heb gemaakt. 


Het hout (waarop de lamp staat) ligt te ver achteruit.  dat lost zichzelf wel op, maar ik vrees dat ik ook het frame opnieuw zal moeten uitpassen.



Om zeker te zijn dat ik niet nog meer correcties zal moeten uitvoeren, eerst uitpassen waar de draadstangen komen te staan.




Om dan vast te stellen dat ik ergens een spoor liggen heb waar een draadstang moet komen.


Dwz dat ik de ingang van mijn schaduwstation moet redesignen. Ik ga de ingang wat rechter maken zodat er ruimte komt voor de draadstangen van mijn klimspiraal.


't zal waarschijnlijk niet de laatste keer dat ik iets zal moeten herdoen vrees ik  :)
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Ivan

Dat ziet er ondanks enkele kleine foutjes heel erg mooi uit, stevig en lichte constructie dat je daar aan het bouwen bent.

Hopelijk is het nu allemaal goed en kan je na dit weer mooi en goed verder bouwen.
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Hoi Ivan,

Je manier van werken is prima hoor, natuurlijk kom je foutjes tegen en zullen er aanpassingen gedaan moeten worden.
Dat overkomt mij en velen ook, we zijn ook hobbyisten en geen professionals op dit gebied  :)

Mijn ervaring is dat je tegen dingen aanloopt ( in dit geval rijd  :) ) en daar komt vanzelf weer een oplossing voor omdat je nu concreet ziet wat er fout gaat en hoe je het op kunt lossen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Mooi om te volgen. Het is nog een beste klus maar dat gaat ook best goed komen. En deel je fouten want dan leren wij er ook van! Bij mij lijkt op papier in in mijn hoofd altijd alles veel groter en heb je ruimte genoeg, in de realiteit valt dat nogal eens tegen :).