Allen, bedankt voor jullie reacties.
Citaat van: degeluidsman op zondag 07 januari 2018, 06:16:19
Het eerste gedeelte is een feit Ivan, de constructie heeft wel iets weg van Mecano ( speelgoed van vroeger ) daarmee kom je ook met boutjes en moertjes van alles bouwen.
Het ziet er solide uit, succes met de van je spiraal.
Peter, Het heeft inderdaad wat weg van Mecano, of Lego Technics (waar ik vroeger veel mee speelde). Dat zorgt ervoor dat je geen schrijnwerker moet zijn om een baan op te bouwen.
Citaat van: h0_miessie op zondag 07 januari 2018, 08:21:30
Ivan,
Je bent goed begonnen aan je baan de basis ziet er goed en solide uit :thumbup:mocht ik trouwens ooit gaan verhuizen dan ga ik deze constructie van bouwen ook overwegen.
Succes met de verdere bouwvorderingen en ik blijf dit met plezier volgen.
Dag Michal, solide is het wel, als je eenmaal een deel hebt rechtstaan en met elkaar verbonden hebt. Om de eerste profielen stabiel recht te krijgen heb wel enkele krachtwoorden moeten gebruiken, maar daarna luisterden ze beter en bleef alles mooi recht.
Citaat van: ArjanBosman op zondag 07 januari 2018, 08:56:27
Gaaf hoor!
De eerste bouwdelen zijn een feit.
De vraag die bij mij opkomt: gaan die metalen profielen resoneren bij het rijden van treinen over de platen?
Mooi begin van het jaar.
Succes Ivan
Grtz, Arjan
Arjan, voor resonantie heb ik niet direct bang. Ik heb deze bouwwijze als eens elders gezien en op basis van beeldmateriaal blijkt dit geen probleem, zelfs op delen zonder geluidsisolatie. Ikzelf ga nog geluidsisolatie leggen van celrubber.
Citaat van: Hanzi op zondag 07 januari 2018, 09:04:53
dat valt reuze mee; ik heb dat spul (Dexion heette dat) ook ooit gebruikt voor een eerdere baan. Als je de houten platen maar goed vast schroeft aan de profielen is er niks aan de hand.
Wel de zaagkanten van de profielen goed afwerken/afvijlen; het kan anders erg scherp zijn.
Dag Hans, Hoe dit heet weet ik niet, ik heb dat gekocht bij de OBI Bouwmarkt in Duitsland. In België vond ik hiervoor niet direct een (betaalbaar) alternatief.
DE platen inderdaad goed vastschroeven is een must, ook voor de stevigheid, en het ontbramen van die gezaagde profielen mag idd niet vergeten worden, anders wordt het een bouw met bloed, zweet, en ....
Citaat van: GWS op zondag 07 januari 2018, 09:06:57
-Ivan,
Aan "stevigheid" behoeft jij niet meer te twijfelen! Kan erg veel gewicht dragen, dus dat zit 'goed'! Onder de geplande rails nog iets aan 'isolatie' doen en je hoort de trein niet meer aankomen! Jouw bouwwijze heeft iets weg, van wat ik allemaal gezien en gelezen heb bij een forum van onze 'oosterburen'! Hun kelderruimten staan vol met die 'stellingen'! Volhouden zo en binnenkort staat er een volledige 'baan'!
Gerards, ik denk dat we hetzelfde bedoelen (
https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=72298) en daar heb ik idd mijnmosterd gehaald. Indruwekkend wat je met deze zaken (en de nodige ruimte en vooral euros) kan bouwen.
Als isolatie ga ik celrubber toepassen, naar het voorbeeld van Harald.
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 07 januari 2018, 09:55:08
Ivan,
de eerste bouwsteen( allee, de eerste profielen) zijn geplaatst
ziet er behoorlijk en stevig uit, het vergt wel veel sleutelwerk hé....
ben zeer benieuwd hoe je het verder gaat aanpakken, maar met de hulp van de jongste zoon gaat dat zeker in orde komen, en dit zal ik zeker allemaal op de voet blijven volgen
grts Freddy
Dag Freddy, eindelijk de eerste zaken kunnen opstellen doet deugd. En met de nodige hulp lukt het wel (jij weet daarvan
). Spring meer eens binnen als je hier passeert.
Citaat van: JoBe op zondag 07 januari 2018, 10:07:14
Alvast véél succes met de opbouw van de baan Ivan Kijk al uit naar het eerste filmpje met jouw mooi rijdend materiaal op
Johan, het eerste filmpje, daarop wachten we allemaal denk ik. Maar ... dan moet er nog wel heel wat gebeuren. Ik zit namelijk nog met wat issues die moeten opgelost worden, naast de baan. Maar dat is een deel van de hobby zeker.
Citaat van: Jørg op zondag 07 januari 2018, 10:57:52
-Ivan:
Mooie start alvast met je baanbouw,
Ik heb de layout van de baan ook op ware grootte uitgeprint om een duidelijk beeld te kunnen vormen.
Is tevens handig om je rails mooi het trajekt te laten volgen door ze op het plan te leggen.
De moeren die je gebruikt zijn dat zelfborgende of doe je er een product tussen tegen het lostrillen?
Want als er een aantal treinen aan het rijden zijn treden er wel wat trllingen op.
Jørg, Het uitprinten heeft inderdaad het voordeel dat je je sporenplan op de platen kan uitmeten zonder dat ze effectief moeten gelegd worden, wat heel wat werk bespaart.
De moeren zijn borgmoeren, tegen het trillen. Dat schroeft wat lastiger en zeker voor de klimspiraal, maar dan hoop ik mater geen onaangename zaken mee te maken dat het één en ander los komt te zitten.