Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.

Gestart door iVanDL vrijdag 19 augustus 2016, 23:45:40

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2015

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hallo Ivan;

Ik heb deze topic gevolgd , en ik moet zeggen , hopelijk krijg je het klaar met dit sporenplan. :wink:
Ik had eerst ook een groot plan getekend (ik ging eventjes het station van Bellinzona namaken met bijhorend rangeerstation.
Het tekenen was snel gegaan , gelukkig is het maar bij een ontwerp gebleven , want het was niet doenbaar.

Nu heb ik maar 1 niveau verschil , verspreid over 2 kamers (de 2e kamer is zelfs nog leeg bij wijze van spreken ...  :lol:)
Ik ben al bezig van 2009 , en er is maar 1 boosdoener : tijd , tijd en nog eens tijd.
Bijvoorbeeld alles bedraden en aansluiten op een  systeem : inclusief de sporen in blokken verdelen : 1 jaar
ballast leggen in het zichtbare gedeelte : 1 jaar enz ...

Maar goed , als je aan dit baanplan begint , succes en hopelijk komt het goed.
En zeker met zo'n lengte moet je ervoor gaan. 9m lang heeft niet iedereen denk ik ...  :mrgreen:

Ik blijf het volgen.  :biggrin:
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hallo medespoorders,

Een tijdje niets gehoord van mij.
Ik heb wat zitten zoeken naar een spoorplan waarbij ik de volledige lengte van mijn kelder gebruik.  Echter op dit ogenblik vind ik niet direct een geschikt plan.  Het komt natuurlijk niet zo maar uit je mouw rollen, maar ja, ik bewaar dit voor in de toekomst.
Verder kan ik ook nog steeds niet beginnen bouwen omwille van een discussie met de verzekering.  Ik heb in het voorjaar waterschade gehad in mijn kelder (regenwaterput overgelopen tgv hevige regenval)  en hieromtrent is mijn expert nog steeds in discussie met mijn verzekering gevolg: ik kan mijn kelder nog steeds niet opruimen, laat staan opnieuw beginnen inrichten in sporen natuurlijk.  Ik heb die bewust avond, na enkele uren water ruimen ook alles van mijn spoorbaan (2 ovalen waarop ik experimenteer) opgeruimd en dat zit sindsdien in dozen te wachten om terug te kunnen rijden.  :? :(

Hopelijk komt er vlug een oplossing zodat ik van start kan met mijn baan.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn BLS wereld
Ondanks het water probleem wil jij dus toch een treinbaan in je kelder?
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn BLS wereld
Ivan, ik zou me nog wel minstens twee keer bedenken om je treinen in de kelder op te bouwen!! Fors noodweer is inmiddels eerder regel dan uitzondering.

Zou maar eens serieus naar een andere (en misschien wat kleinere) ruimte omzien of serieuze maatregelen nemen dat je 200% zekerheid dat je kelder niet weer lek slaat.

(je hebt wel een ruimte om van te kwijlen  >:-D >:-D)
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hoi Ivan,

Dit is voor hier een bekend verhaal, helaas. Ondertussen hangen hier een tweetal zware pompen, dus moet het wel extreem hard regenen wil het nog een keer gebeuren. Helaas is de Wet van Murpy hier altijd weer present, dus in het geval dat, staat alles hier op poten. De baan idem (logisch, maar goed), waarvan de onderste 10cm bestaat uit een wiel en een stuk vervangbaar hout. Wil ik dus echte waterschade krijgen, dan moet er 10cm water in komen, maar in dat geval zijn we geëvacueerd denk ik.  B)

Mij heeft het nooit tegengehouden, maar je moet wel op alles voorbereid zijn en het risico willen nemen. Nu weet ik niet hoeveel water er bij jou normaal binnen kan komen, als het gelijk een halve meter is, is het een ander verhaal...
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn BLS wereld
De laatste keer dat ik water overlast had in mijn kelder zonder treinbaan stond het water 75 cm hoog.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Mijn BLS wereld
Dat hangt misschien ook af van het 'soort' overlast. Hier alleen bij teveel regen op de inrit, bij jullie misschien ook door te weinig afvoer vanaf de straat, dat t overloopt? Anyway, ik probeer niemand over de streep te trekken hoor  :P , ik was alleen nieuwsgierig naar het hoe en wat.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mijn BLS wereld
Citaat van: Simon BR39 op vrijdag 14 oktober 2016, 10:01:16
Ondertussen hangen hier een tweetal zware pompen, dus moet het wel extreem hard regenen wil het nog een keer gebeuren.

Dat heeft mijn buurman ook. Probleem is alleen dat de pompen uitkomen op de riolering, die in het extreme geval al overbelast is van het regenwater. Dan helpen de pompen ook niet meer, iedere liter eruit komt net zo snel weer binnen. Zo gebeurde het begin deze zomer nog dat een heftige wolkbreuk zo'n beetje alle straten blank stonden, en de genoemde buurman 23.000 liter water in zijn verdiepte garage had staan.  :( De brandweer is het uiteindelijk leeg komen pompen.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Mijn BLS wereld
Ja dat is helemaal waar! Om nog een laatste keer off-topic te gaan, met goedkeuring van Ivan?  O:-D
Wij hebben daarom tussen de pompen een T stuk gezet, zodat r n flinke slang aangehangen kan worden, hop de sloot in. Maar is niet altijd mogelijk uiteraard.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Beste medespoorders,

In principe is het water geen problem.  Dit was een samenloop van omstandigheden.  Ik heb reeds jaren een kelder die kurkdroog is (hoera hoera  :D)
Deze keer was het zeer uitzonderlijk.  Het was het overlopen van de regenput door een gat op een hoogte van 2.2m (aanzuig opening).

Het is de eerste keer dat dit ooit gebeurd, en dit zal nooit meer gebeuren in de toekomst.

Duus geen zorgen dat de treinen in de kelder staan, ik heb daar lang over nagedacht.

Toch bedankt voor de bezorgdheid.
Re: Mijn BLS wereld
nobody
gast

Re: Mijn BLS wereld
 @citaat
Bron afbeelding ===> klik
Re: Mijn BLS wereld
BR98-10
gast

Re: Mijn BLS wereld
Ivan, 

Trek je plan !
Wanneer je al ruim zes maanden in discussie bent met de verzekeringsmaatschappij over het al dan niet uitkeren van een vergoeding waterschade, dan is de uitkomst voorspelbaar: negatief  !
Overigens: waarom zou het opnieuw inrichten / gebruiken afhankelijk dienen te zijn van een uitspraak  van die mij. ?
Ik neem aam dat de schade voldoende gedocumenteerd is
Dus waarom / waarop wachten  ?

Cees                         
Re: Mijn BLS wereld: terugmelders en MiWuLa
Hallo modelspoorders,

Momenteel ben ik mijn baan aan het opdelen in blokken.  Ik maak blokken van minimum 2m30 (station en schaduwstations), maar meestal zijn de blokken 3m of 3,5m zodat er zeker voldoende ruimte is om met een aantal treinen veilig te kunnen rijden.  Ik twijfel tussen de terugmelders van Littfinski of die van Tams.  Wat is jullie ervaring?

Een andere vraag waar ik nog niet goed uit ben is de hoogte van de sporen tov het grondoppervlak.  Het hoogte verschil tussen het laagste schaduwstation en het hoogste spoor is 805mm.  Het station zou op 610mm boven het laagste schaduwstation komen.  Wat is jullie advies naar de hoogte toe boven het grondoppervlak?

Daarnaast, hoera, gaan ik en mijn zoon woensdag nog eens naar MiWuLa in Hamburg.  Ik ben daar vorig jaar ook geweest en heb toen ook een rondleiding achter de schermen gehad.  "Ja wadde", wat ze daar allemaal hebben opgesteld.  Dit jaar ga ik achter de schermen kijken in het Zwitsers gedeelte, de luchthaven en het nieuwe Italiaanse gedeelte.  Dat zal weer een memorabele dag worden. 
Re: Mijn BLS wereld
Opazwitserland
gast

Re: Mijn BLS wereld
Ivan,

Ik gebruik Litfinski.  Werken goed.  Ik ben jaloers op je bezoek in Hamburg.  Staat ook al even op mijn verlanglijstje.  Geniet ervan.  We moeten toch eens afspreken. Na 16/11 zit ik terug in België.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hoi Ivan. Ambitieus maar supergaaf plan :thumbup:. En volgens mij best goed over nagedacht en geen roekeloze bevlieging. Ik snap de bezorgdheid en bedenkingen van anderen wel, maar neem die opmerkingen mee als tips en laat ze je niet demotiveren. Ik ken je situatie niet, maar als je tijd, geld én ruimte hebt om dit plan te realiseren, why not?
Ik hoop dat je er snel uit bent met de verzekering zodat je lekker verder kunt om je droom te verwezenlijken, het kan een prachtbaan gaan worden. En ondanks dat er altijd mensen zijn die je -meestal goedbedoeld- vertellen hoe het wel of niet moet blijft het natuurlijk wel jouw baan. Veel plezier en succes met bouwen, ik ga dit met belangstelling volgen!
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn BLS wereld
Dag Ivan,

Ik denk dat alle type bezetmelders goed zijn en goed functioneren (ik gebruik zelf RohSoft). De ander houdt het weer bij ESU en de volgende bij Viessmann). Dat geldt evenzo met een treinbesturingssysteem: iTrain, Koploper, Modellstellwerk en digitale units zoals ECOS, Intellibox, Märklin CS2 of 3.

Ga in eerste aanleg op je eigen gevoel af: wat voelt voor jou goed en welk systeem is voor jou het prettigst hanteerbaar. Omdat een ieder zo zijn eigen ervaringen heeft, is dit zo relatief!!! En dat maakt de keuze tussen de goedbedoelde adviezen waar Hans op doelt, zo ontzettend lastig. Makkelijker zou zijn een vraag "ik heb Littfinsky aangeschaft en wie kan me op weg helpen?" (in dit geval zou Paul dat kunnen zijn bij wijze van spreken).

En dan de hoogte van het station: ik zelf heb de keuze gemaakt om het stationnetje op 160 cm boven vloeroppervlak te bouwen (oog-hoogte). Daaronder schaduwstations met voldoende marge tussen de niveau's om er aan te geraken bij calamiteiten.

Ik sluit me verder aan bij de opmerking van Hans: En ondanks dat er altijd mensen zijn die je -meestal goedbedoeld- vertellen hoe het wel of niet moet blijft het natuurlijk wel jouw baan Een opmerking die ik al in een aantal hobbybladen heb teruggelezen, zowel in NL als daarbuiten.

Succes en ik blijf je lezen!
Re: Mijn BLS wereld: terugmelders en MiWuLa
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn BLS wereld: terugmelders en MiWuLa
Citaat van: iVanDL op zondag 30 oktober 2016, 01:19:46
Dit jaar ga ik achter de schermen kijken in het Zwitsers gedeelte, de luchthaven en het nieuwe Italiaanse gedeelte.
Heb je daar foto's van die je wil delen?
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Dag Jan Willem,

Geen probleem hoor Ik zal ze eerstdaags on-line zetten.

Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
@ Jan Willem,
Mijn excuses dat ik de foto's nog niet on-line heb gezet.  Je vraag kwam net voor onze vakantie, en ik ben teruggekomen met een gebroken schouder. Daarnaast heb ik af te rekenen gehad met een nukkige computer, dus die ben ik ook even kwijt geweest.  Nu lijkt alles terug normaal te werken, dus zal ik ze zeker eerstdaags on-line zetten.

@ Allen,
Ik heb zo net in een lok (marklin 36851 RE482 Cargo) een ESU Loksound V4.0 geïnstalleerd.  Ik ben die dan ook aan het instellen en heb daarbij (voorlopig) één vraag: via CV 48 kan je kiezen welk geluid er wordt afgespeeld als "stationsmededeling".  Ik heb op internet al heel wat af gesurft maar ik vind de juiste instelwaarde voor CV 48 niet.  Is er iemand die kan helpen?
Re: Mijn BLS wereld: Foto's MiWuLa
Dag mede modelspoorders,

Hier eindelijk de gevraagde foto's van mijn bezoek achter de schermen van Miwula.

Ik zal er enkele on-line zetten.  Zo veel foto's had ik niet genomen (al mag je zoveel fotograferen als je wil) maar bij het maken van de foto's verlies je de aandacht voor de gids en dan weet je uiteindelijk minder.

Foto1: het laadstation voor de auto's.
Foto2: Op de achtergrond enkele schaduwstations onder de Zwitserse bergen (de mevrouw was onze gids)
Foto3: Een voorbeeld tableau met signaaldecoders (Zwitserland)
Foto4: Een deel van de sturing van het Zwitsers gedeelte
Foto5: Ook in MuWuLa gebruikt men bedden op wieltjes om (te slapen of) onder spoorbaan de nodige technische ingrepen uit te voeren.

Meer foto's zie verder.
Re: Mijn BLS wereld
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Mijn BLS wereld
Leuk om dat zo te zien. Maar.... foto 1 en 2 lijken wel erg veel op elkaar.  :P
Re: Mijn BLS wereld: Foto's MiWuLa
Dag mede modelspoorders,

Deel 2 van de foto's "onder en achter" MiWuLa.

Foto1: Voor diegene die het niet moesten weten, zo ziet een Vulkaan er van binnen uit (of toch in MiWuLa).  dit is de sturing van het Model van de Vesuvius in het niet gedeeld Italië
Foto2: Deze transportband zorgt voor de nodige lava, samen met enkele duizenden glasvezels.
Foto3: Ook in MiWuLa ontsporen er geregeld treinen, dus dit is niet enkel een frustratie bij ons als hobby modelbouwers.
Foto4: Hier een voorbeeld van de gebruikte Boosters
Foto5: De ganse spoorbaan is uitgerust met brand/rookmelders.


Veel meer bruikbare foto's heb ik nu niet.  Immers zoals reeds geschreven
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Oeps, bij Foto 1 van deel 1 is blijkbaar iets misgelopen.  :?

Hier de goede foto.
Re: Mijn BLS wereld
Jørg
gast

Re: Mijn BLS wereld
-Ivan:
Dank voor het plaatsen van de schitterende foto's van achter de schermen.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Mijn BLS wereld
-Ivan,
Het is een indrukwekkend deel van de MiWuLa! Jij hebt ons weer een prachtige indruk van dat deel gegeven.  8) Ja, ook bij hen ontspoort er wel eens wat!  :-) Dat "oplaadstation" is ook indrukwekkend! Gelukkig was het niet al te druk tijdens jullie 'rondgang'!  :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn BLS wereld
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Dag mede spoorders,

@ J?rg, Gerard, Jan, ...: graag gedaan.  Ik weet of jullie reeds MiWuLa bezocht hebben en reeds achter de schermen zijn geweest.  het is echt wel eens de moeite als je het nog niet gedaan zou hebben.

@Allen,
Ik zit met een vervelend probleem.  Gisteren even niet opgelet en twee treinen op elkaar gebotst.  Bij mij stoomlok (M** 37918 bouwsrie 03) was er een riempje van de wielen afgegaan.  Ik heb de lok deels gemonteerd, zoals voorgeschreven in de handleiding, maar na montage loopt de lok telkens van de sporen na een bocht.  Ttz het eerste wielset, met daaronder een koperen veerplaat loopt goed, maar de grote wielen wippen telkens van de sporen af.  De sporen van mijn testbaan zijn C-rails, ik heb ze gecontroleerd maar die liggen goed.

Weten jullie soms raad?
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn BLS wereld
Ivan,

Bedankt voor het delen van de mooie foto's achter de schermen. :)
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2011

offline
Re: Mijn BLS wereld
@Allen,
Ik zit met een vervelend probleem.  Gisteren even niet opgelet en twee treinen op elkaar gebotst.  Bij mij stoomlok (M** 37918 bouwsrie 03) was er een riempje van de wielen afgegaan.  Ik heb de lok deels gemonteerd, zoals voorgeschreven in de handleiding, maar na montage loopt de lok telkens van de sporen na een bocht.  Ttz het eerste wielset, met daaronder een koperen veerplaat loopt goed, maar de grote wielen wippen telkens van de sporen af.  De sporen van mijn testbaan zijn C-rails, ik heb ze gecontroleerd maar die liggen goed.

Weten jullie soms raad?
[/quote]

Heb je al gecontroleerd of 1 of 2 van de assen waarop de (hoofd-)drijfwielen zijn gemonteerd voldoende zijdelingse speling hebben? Ook misschien dat de koppelstangen er te strak tegenaan liggen (bijvoorbeeld verkeerd om gemonteerd?)
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Dag Atte,

Dat is ok, heb ik reeds nagekeken.
Toch bedankt om mee te denken.
Re: Mijn BLS wereld
Jørg
gast

Re: Mijn BLS wereld
-Ivan:
Zijn je wielen nog juist gekwartierd?
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn BLS wereld
Citaat van: Jørg op donderdag 06 april 2017, 20:43:33
Zijn je wielen nog juist gekwartierd?

Zie voor foto's dit draadje.
In dat draadje staat uitgelegd hoe je de wielen moet kwartieren bij stoomlocs.

Citaat van: hvanschaik op zaterdag 10 januari 2015, 09:21:20
Goedemorgen. Even voor de duidelijkheid: bij onze modellocs bestaat er geen verbinding in de vorm van een stoommechanisme tussen rechts en links. Het is daarom absoluut niet van belang of de wielen rechts/links op precies 90 graden staan, zolang de  wielen per zijde maar precies op lijn staan zal de loc probleemloos lopen.

We gaan een nieuwe test doen om uit te sluiten dat het probleem ergens anders zit, bv. in een gemeen hard vuiltje in een tandwiel. Haal om te beginnen even beide drijfstangen plus schuifbewegingen er helemaal af en controleer nu of alle assen soepel en weerstandsvrij draaien. Als dat zo is dan zit het probleem inderdaad in het stangenstelsel.

Monteer nu aan de rechterzijde alleen de rechte stang, die alle vier de assen verbindt, laat de schuifbeweging met de zuigertjes etc. nog even liggen. Nu weer testen, de loc zou soepel moeten lopen. Dan weer naar de linkerkant, goed kijken hoe de wielen staan en zonodig weer iets bijdraaien.

Dan de linker drijfstang monteren, eerst op de tap plus de schroef van wiel 1 (andere twee schroefjes nog even niet). Weer testen op soepele loop. Daarna schroefje 3 erbij en weer testen. Tenslotte schroefje 4.

Als alles nu soepel loopt kunnen de schuifbewegingen worden gemonteerd, wat geen problemen zou mogen geven. Klaar!

Mocht er tijdens de montage stappen toch weer frictie ontstaan dan weet je nu precies welk wiel dat veroorzaakt, dat wiel dus iets bijstellen, totdat het soepel loopt, daarna pas naar de volgende as...

Dit citaat had, samen met de foto's, hier kunnen staan. Maar helaas.
Er wordt nog aan gewerkt, neem ik aan.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Dag J?rg en Jan,

Bedankt voor de tip.  Ik han hier nog nooit van gehoord ('k ben nog steeds maar een beginnend modelspoorder). Als ik het goed begrijp gaat dit om het uitlijnen van de wielen.  Ik ga dit straks even nakijken, maar ik kan wel zeggen dat ik aan de wielen zelf eigenlijk niets heb gedaan. 

Maar toch maar even nakijken.
Re: Mijn BLS wereld
Jørg
gast

Re: Mijn BLS wereld
-Ivan:
Heb zelf geen ervaring met het kwartieren van de wielen van de loc, maar er vast iemand die het voor jou wil doen.
Re: Mijn BLS wereld
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn BLS wereld
Wellicht een drijfstang die niet goed gemonteerd zit?

Je kunt even hier kijken, 4 foto's in hoge resolutie: https://www.haertle.de/Modelleisenbahn/Spur+H0/Lokomotiven+Spur+H0/ausverkauft+maerklin+37918+Schnellzug+Dampflok+BR+03+10+mfx+Sound+Spur+H0.html

Gr, Ben.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hallo allemaal,

Ik denk het probleem gevonden te hebben.  Eerst had ik zoals reeds aangegeven nagekeken of de wielen goed gekwartierd waren, maar op het zich leek daar niets mis mee.
Dan heb ik de lok terug ontmanteld en hem laten proefrijden, resultaat: geen probleem met ontsporen.
Daarna heb ik stuk voor stuk de lok terug gemonteerd totdat hij terug ontspoorde.  Oorzaak bleek het te vast aanschroeven van de opbouw (ketel en bestuurdershuis) te zijn.

Nu rijd hij reeds minuten lang toertjes over mijn Ovaal zonder problemen.

Nogmaals bedankt voor alle tips (daar heb ik toch wel weer wat uit bijgeleerd). :thumbup: :wink:
Re: Mijn BLS wereld
Jørg
gast

Re: Mijn BLS wereld
-Ivan:
Goed dat het probleem gevonden is,  :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hallo Ivan, bedankt voor het delen van de MiWuLa foto's.
En fijn dat je de oplossing voor loc zelf hebt gevonden.
Re: Mijn BLS wereld: Eerst stappen in het computergestuurd rijden
Hallo medespoorders,

Ik ben nog steeds in afwachting van een definitieve uitspraak van mijn verzekering (ondertussen bijna een jaar) en dus kan ik nog steeds niet beginnen met de bouw van mijn baan.

In afwachting heb ik toch niet stil gezeten.  Zoals ik eigenlijk eerder van plan was, maar door het ontwerpen van mijn baan een beetje naar de achtergrond verdrongen, heb ik mijn ovalen intelligent gemaakt. Ttz ik heb er een terugmeldmodule van L** op aangesloten en iTrain aangeschaft.

Daar ben ik dan wat mee gaan stoeien.  Opmerkelijk wat er dan allemaal naar boven komt.  Op zo'n momenten is internet echt wel een hulp om allerlei, schijnbaar voor vele o zo duidelijke zaken, op te helderen.
'k heb wat zitten stoeien met, jawel terugmelders die niet naar behoren functioneren. Met het in brengen van de terugmelders in iTrain, met het intekenen van een blok in iTrain, ... maar op allerlei Fora vind je schatten van info, waarvoor dank oa aan jullie.  Want uiteindelijk zijn het jullie, die beginnelingen zoals ik via al die fora op weg helpen.  Ik heb zeker nog een lange weg af te leggen, maar deze eerste stappen zullen mij bij de bouw van mijn baan toch geen windeieren leggen. 

En bovendien, nog belangrijker, door de problemen en het zoeken naar de oplossing (waardoor soms de moed een beetje in de schoenen zakt) en de vreugde van het vinden van de oplossing lijkt de hobby alleen maar mooier te worden.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hallo Spoorvrienden,

Hier wat foto's van mijn proefbaan.  Het is geen Eureka gevoel, gezien het om een standaard dubbele ovaal gaat met een inhaalspoor (klassieke verhaal) maar toch zeer leerrijk in afwachting van de start van de "grote" baan.

De eerste 2 foto's geven een overzicht van mijn proefbaan/Commando centrum.  Naast de computer kan ik wat soldeerwerk verrichten en voor het grotere werk heb ik achteraan in de ruimte een werktafel (foto 2).

De derde foto geeft mijn huidig tractie potentieel weer:
RE 10/10 (M* 37320)
RE 482 Cargo (Märklin 36853) omgebouwd naar een Loksound v4.0
RE 485 BLS "Die Alpinisten" (uit de M*startset 29486)
RE 4/4 I (M* 37045)
AE 6/6 (M* 3338 JubileumLoc)
BR 03 (M*37918)
BR 101 (M* 37358)

De Wagons zitten grotendeels nog opgeborgen.

Op de vierde foto zijn mijn huidige bezigheden te zien: Proefrijden en parameters (trachten) aan te passen.  Hierover ga ik op in het draadje Itrain voor beginners enkele vragen stellen aan de pro's.

En op de laatste foto is dan mijn commandocentrum (CS2 en iTrain) te zien.
Re: Mijn BLS wereld
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hoi Ivan,

Een proefbaan is altijd verstandig om te bouwen, goed voor de ervaring.

Zag net je foto,s van MiWuLa pas  8o ondanks dat ik de toer al twee keer gedaan heb zie ik nu toch weer andere technische hoogstandjes  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Dag Peter,

Het was eerst de bedoeling om mijn eerste schaduwstation als testbaan te gebruiken, maar door omstandigheden loopt dit project vertraging op, vandaar dat ik dan min ovaal maar als testbaan heb gebruikt.

Ja MiWuLa laat altijd andere dingen zien.  Ik ben er nu reeds enkele malen geweest en inderdaad telkens je ergens komt, vanwaar je denk de vorige keer of keren alles gezien te hebben dan zie je toch telkens weer iets nieuws.  Goed voor de inspiratie voor thuis.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn BLS wereld
Ivan,

Zat nog even je mooie foto's van achter de schermen bij MiWuLa te bekijken maar bij foto 5 van de rookmelders daar speelt een toch wel lugubere tafereeltje zich af lijkt net of de rode die rookmelder heeft veroverd op de witte preisertjes. >:-D

Mooi materiaal heb je trouwens staan/rijden. :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Dag Michel,

Daar werden de brandweermannen van Preiser opgeleid. Zo staat MiWuLa ook achter de schermen vol van dergelijke kleine tafereeltjes die je natuurlijk onmogelijk kan zien vanuit het publiek.

Mijn rijdend Materieel dat is een begin.  Ik heb nog heel wat lekkers op het oog, maar ja, tegen onze kinderen zeggen wij steeds dat "de ogen niet groter mogen zijn dan de honger", bij ons modelspoorders mogen  "de ogen niet groter zijn dan de portefeuille"  :D.  Gelukkig bestaat er zoiets als Kerst en verjaardagen.
Re: Mijn BLS wereld
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hoi Ivan,

ik zie dat wij een kleine gedeelde interesse in moderne BLS eloks hebben... Alleen van de Vectron ontbreekt bij mij momenteel een exemplaar in mijn collectie, de 485 heb ik 2x, nog steeds de bedoeling eentje om te kwasten naar de versie zoals in jouw profielfoto, de 485 003, een lease 185 met BLS logo's, een geleasde Railpool 186 zoals die in Nederland komt, de 486 en een 187 zoals geleased van Railpool.

Leuk testbaantje. Hoe heb je de CS2 aangesloten aan je laptop? Via de internetkabel of heeft de CS 2 nog wel een aparte aansluiting daarvoor?

Groet
Laurent
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Dag Laurent,

Inderdaad, BLS is mijn favoriete spoormaatschappij.  Mijn Loc's zijn echter niet allemaal 100% BLS, maar het zijn wel locs die je op de BLS-lijnen kan tegen komen.  Als ik jou verzameling bekijken is dat ook al een mooi assortiment en inderdaad de Vectron nog een mooi exemplaar om de verzameling mee uit te breiden.

In d winkel waar ik geregeld kom staan ook nog enkele mooie exemplaren op mij te wachten: nog een AE8/8 en ik geloof nog een AE 4/4 ook.

De verbinding tussen mijn CS2 en mijn computer heb ik via een ethernet switch gedaan, maar kan ook via een cross-link kabel.
Indien je niet via je "thuis-netwerk" gaat, dus rechtstreeks een verbinding wil leggen tussen de CS2 en de computer gebruik je de cross-link kabel.  Deze kabel ziet eruit als een gewone ethernet kabel, maar in de kabel zijn twee draadjes (RX en TX) aan één connector omgewisseld (opletten wanneer je later toch zou overstappen naar ethernet, dan deze cross-lik kabel best doorknippen, want als je hem dan zou gebruiken als verbinding tussen bv je terugmelders werkt dit niet).

Ikzelf heb 1 ethernet-kabel van aan mijn Telenet router naar de treinkamer in de kelder gelegd en daar deze kabel aangesloten op een kleine TP-link Switch.  Daarna gewoon zowel de computer als de CS2 via een standaard ethernet kabel verbinden met de switch en klaar is kees (mits de juiste instellingen van de IP-adressen op de computer en CS2).  Ik had ook de CS2 rechtstreeks aan de ethernet-kabel vanaf de Telenet router kunnen aansluiten en dan mijn MacBook Air via Wifi koppelen, maar ik verkies indien ik op een vaste stek zit nog altijd kabel boven draadloos.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn BLS wereld
Citaat van: iVanDL op vrijdag 14 oktober 2016, 14:47:29
Beste medespoorders,

In principe is het water geen problem.  Dit was een samenloop van omstandigheden.  Ik heb reeds jaren een kelder die kurkdroog is (hoera hoera  :D)
Deze keer was het zeer uitzonderlijk.  Het was het overlopen van de regenput door een gat op een hoogte van 2.2m (aanzuig opening).

Het is de eerste keer dat dit ooit gebeurd, en dit zal nooit meer gebeuren in de toekomst.

Duus geen zorgen dat de treinen in de kelder staan, ik heb daar lang over nagedacht.

Toch bedankt voor de bezorgdheid.

Ivan,

heb je nog nieuws gekregen van de verzekering, wanneer denk je te kunnen beginnen met opbouwen van je baan

grts Freddy
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Dag Freddy,

De afgelopen weken is er wat schot in de zaak gekomen.  De verzekering heeft ingestemd met een tweede expertise door een onafhankelijke expert.  Deze zou binnenkort kunnen doorgaan.
Als dat achter de rug kan ik mijn kelder terug in orde brengen en starten met de opbouw van de baan, maar gezien de zomer en vakantie voor de deur staat denk ik pas te starten in september, maar ja met het weer in België weet je nooit.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn BLS wereld
Ivan,

dat is toch al goed nieuws, en het weer in België dat kan hier altijd alle kanten op
we zullen duimen op een goede afloop :thumbup: :thumbup: :thumbup:

grts Freddy
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Dag medespoorders,

Eindelik kan ik nog eens iets in mijn eigen draadje posten.

Ivm mijn verzekering is er eindelijk een uitspraak.  Het resultaat is dat mijn verzekering nog eens in haar buidel zal moeten tasten en mij nog wat Euros toestoppen :), maar... ik vrees dat de euros nog niet op korte termijn zullen gestort worden.

Hoe dan ook ik kan nu eindelijk alles opruimen en de ruimte terug in orde maken.  Ik heb dan ook enkele weken geleden alles wat weg moest naar het containerpark gebracht en mijn kelder opgeruimd, alhoewel nu staat hij pas echt overhoop.  Maar er is beterschap op komst.  Nieuwe laminaat is gekocht en deze zal rond de kerstdagen gelegd worden.
Daarna kan ik dan eindelijk aan de opbouw van mijn baan beginnen.

Ondertussen ben ik ook reeds inkopen aan het doen, rails, benodigdheden, hout, geluidsisolatie, decoders, .... waarvan een deel dan nog even een tussenstop maakt onder de kerstboom.

Maar in afwachting daarvan heb ik gisteren op mijn verjaardag al eens kunnen oefenen en kijk wat er op mij lag te wachten.








Als dat geen mooie generale repetitie is. :D