Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.

Gestart door iVanDL vrijdag 19 augustus 2016, 23:45:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.
Hallo,

Ik ben Ivan De Laet en na een tijdje te hebben meegelezen op dit forum denk ik dat het nu aan mij is om ook mijn plannen uit de doeken te doen.  Ik ben eigenlijk nog een beginner in de modelspoor, mijn eerste starterspakket kocht ik een 3-tal jaar geleden, maar heb sindsdien zeer veel gelezen op het internet, in boeken en in diverse forums.
Tot op heden heb ik gereden op een spoor van 2 ovalen, bestuurd met de CS2 maar enkele maanden geleden ben ik dan aan de slag gegaan met RailModeller pro om mijn eerste baan uit te tekenen.

Ondertussen heb ik ook mijn modelbaanruimte klaargemaakt.  het is een kelder van ongeveer 9m bij 4m die ik geheel ter beschikking heb. Dwz dat ik op termijn wel iets moois zal kunnen bouwen.

Mijn voorkeur gaat zoals zovelen modelspoorders uit naar Zwitserland en dan voor mij bepaald het BLS traject (Spiez - Frütingwen - Kandersteg - Goppenstein - Brig).  Wanneer ik op het internet rondkijk, blijkt dit zeker niet het meest originele idee te zijn, maar het is zo'n mooi stukje spoorbaan, dat je dit niet kan laten links liggen.  Al moet ik toegeven dat ik lang heb getwijfeld tussen het andere prachtige, eveneens majestueuze spoortraject, de Gotthatdbahn en het BLS traject.

Ik kom jaarlijks bij beide trajecten en het is werkelijk wonderbaarlijk te aanschouwen hoe men dergelijke projecten kon waarmaken eind 19°eeuw en begin 20° eeuw.

Maar ok, mijn keuze valt op de BLS (Bern-Lötschberg-Simplon bahn).  Ooit wil ik in mijn kelder een grote baan bouwen met de high-lights van de BLS, maar nu zal ik me maar beperken tot een modelbaan met een station, 4 sporen, en naar alle waarschijnlijkheid de Bietschtalbrücke.

Dus nu mijn plan toelichten.  De afmeting van de baan zal ongeveer 4,6m bij 2,2m zijn.  Ik voorzie twee schaduwstations met elk 6 opstelsporen.  Onderstaande foto's geven het baanplan weer.
Het is de bedoeling om de baan te bouwen met volgende componenten:

Sporen: Märklin K-spoor
Besturing: CS2 gecombineerd met train
Signalen: voorkeur voor MicroScale Models
Decoders: Wissel en signalen decoder
Terugmelders: Nog geen echte keuze gemaakt, ik denk aan Tams of Littfinski

Rijdend materieel, in hoofdzaak alles wat terug te vinden is op het BLS traject, aangevuld met allerlei andere leuke treinen.

Volgende foto's zouden een beeld moeten geven van hoe mijn baan er gaat uitzien:
Paarse sporen schaduwstation 1 (Spiez)
Groene sporen schaduwstation 2 (Brig)
Rode sporen eerste tussen niveau
Gele sporen tweede tussen niveau
Blauwe sporen: dat zijn de sporen die uiteindelijk zichtbaar zullen zijn.

Zoals jullie merken, heb ik gekozen voor redelijk lange sporen in de stations, dit komt omdat ik graag lange treinen zie.  Op de baan zullen treinen met een lengte van 2,3m kunnen rijden.

Dus zoals reeds gemeld ik ben nog maar een beginner, die direct met een groot project zal starten alhoewel ik het verder eenvoudig tracht te houden, en dus zal ik alle raad en tips van jullie kunnen gebruiken, alsook al jullie logische antwoorden op mijn mogelijk domme vragen.

Vriendelijk groeten,
Ivan De Laet
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Omdat in mij eerste deel niet alle foto's van mijn ontwerp konden worden meegegeven, volgen er hier nog enkele. Ik heb ook geprobeerd enkele 3D-zichten weer te geven.

Vriendelijke groeten,
Ivan De Laet
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2013

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hallo Ivan,

Dit wordt een leuke baan en jij weet al wat je gaat bouwen..... :thumbup:.Ben zelf ook een fan van de BLS en mijn baan staat in de ruwbouw.
Lees hier ook net als jij al een tijdje mee en zou ook eens mijn baan moeten voorstellen....maar komt er altijd net niet van.
Je plan is dik OK....maar waarom ga je niet voor de volle lengte van 9m zeker als je met lange treinen gaat rijden ga je misschien later spijt van krijgen.
Ik vind het leuk dat jij ook een BLS baan gaat bouwen en wens je veel plezier met je baan.
Groeten Guy

P.S. Ga je zeker blijven volgen
Re: Mijn BLS wereld
Jørg
gast

Re: Mijn BLS wereld
-Ivan:
Hartelijk welkom op het boeiende en leerrijke forum.
Hier is genoeg kennis aanwezig om de meeste van je vragen te kunnen beantwoorden.
Veel plezier met de start van je BLS wereld, ik rij zelf ook met K-rails en bestuur mijn baan met iTrain.

Hier al een voorsmaakje

Re: Mijn BLS wereld
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hoi Ivan,

Welkom op het forum, je hebt een mooie ruimte ter beschikking.

Kijk ook eens voor terug melders en dergelijke naar de producten van Rosoft, erg goed en scherp geprijsd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn BLS wereld
peterke33
gast

Re: Mijn BLS wereld
Hoi Ivan

Wees welkom op het forum, jij gaat gelijk een prachtige baan bouwen.  :P


Veel plezier gewenst hier.  :thumbup:


Groeten

Peter
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Mijn BLS wereld
-Ivan,
Welkom en vooral heel veel suk6 met jouw toekomstige BLS-baan. En kijk maar naar wat Jørg heeft neergezet op het YT-filmpje! Denk maar niet dat het in werkelijkheid niet kan voorkomen. Daarom ben ik even in mijn 'archief' gedoken en heb de volgende kunnen vinden.
Beeldkwaliteit is niet al te best, maar het evenaart in elk geval wat onze vriend "J" bedoeld.

http://www.youtube.com/watch?v=y4iOG3

Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hi Ivan,

Dat is een behoorlijke ruimte die je tot je beschikking hebt en een imposant sporenplan.

groet
Harald
Re: Mijn BLS wereld
Spoorman
gast

Re: Mijn BLS wereld
Goedemorgen,

Welkom hier. :)

Om maar met de deur in huis te vallen: je beginners project is nogal ambitieus.

Citaat van: iVanDL op vrijdag 19 augustus 2016, 23:45:40

Dus zoals reeds gemeld ik ben nog maar een beginner, die direct met een groot project zal starten alhoewel ik het verder eenvoudig tracht te houden......


Natuurlijk is dit te realiseren maar je gaat tegen een heleboel problemen aan lopen als je gaat starten met zo'n soort baan. Het dringende advies is toch altijd even met een proefbaantje te starten. Daarbij krijg je inzicht in wat de automatisering (iTrain) eigenlijk doet, waar terugmelding moet komen, hoe treinen zich gedragen (optrekken, remmen, stoppen). In een paar weekenden knutsel je zo'n baantje in elkaar, als voorbeeld een dubbel ovaal met wat kopspoortjes:



Of iets uitgebreider, het gaat daarbij niet om "Koploper" maar meer het karakter van een proefbaantje:



Als je wat rond kijkt op dit en andere fora zie je van alles langskomen aan banen maar ook met regelmaat de ontmanteling daarvan. Het bracht toch niet datgene wat het moest worden door technische problemen, bereikbaarheid, te steile klimspiralen of hellingen, enz., enz.. Teleurstelling overheerst dan bij de bouwer of erger: einde hobby.

Succes.

Gr, Ben.
Re: Mijn BLS wereld
Spoorman
gast

Re: Mijn BLS wereld
Re: Mijn BLS wereld
Piwie
gast

Re: Mijn BLS wereld
Hallo Ivan,

Welkom op dit prachtige forum.

Ik zou de tips van Spoorman eerst doen voor je aan zo'n project gaat beginnen.

Waarom gebruik je niet de volledige lengte van je kelder?

Blijf dit volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn BLS wereld

Hoi Ivan,

Welkom hier op het forum !

Het eerste wat ik dacht, was ; waarom niet meer ruimte pakken en veel eenvoudiger bouwen ?
Wat je gepland hebt, duurt jaren voor je aan de scenery kunt beginnen. Is niet erg, als je het van te voren weet en wil.
Maar stel, dat je inzichten en ervaringen over een jaar totaal anders zijn. Wat doe je dan ? Afbreken en opnieuw beginnen ?

Het zijn maar wat overwegingen, maar de moeite van het overdenken waard  :P

Grtz Tony
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn BLS wereld
Welkom, natuurlijk welkom. Hoe meer BLS, hoe mooier.

Spoorman's waarschuwing is serieus. Ik heb heel wat forummers met ambitieuze plannen zien afhaken, hetzij zodra het technisch af was, hetzij halverwege de aanleg. Onbegrijpelijk is dat niet. Als je de uitvoering van je project net zo plant als het tekenen van de baan zelf, dan weet je dat het je jaren gaat kosten. En hoe houd je ondertussen je plezier erin: wat is je drijfveer, is die sterk genoeg?
Als die drijfveer landschap is, dan is de huidige ambitie te hoog. Als die techniek is, dan haak je af op het moment dat je aan het landschap gaat beginnen. Als de motivatie rijden met treintjes is, blijf dan vooral tussendoor veel rijden met treintjes.

Een ander aspect is de ruimte: je hebt nu royaal de ruimte voor wat je wilt, maar blijft dat zo, en heb je dat zelf in de hand? En stel dat je ooit kleiner zou moeten gaan wonen. Sorry about this: schaal Z past zelfs nog in een doodskist. Is de schaal okee. Kun je dit plan niet beter in schaal N realiseren? Dan lijkt een ravijn tenminste echt op een kloof. En BLS materieel in schaal N bestaat er ook genoeg.

Je zult wel weten wat je doet, en het lijkt me leuk om het verslag daarvan te lezen.



Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Dank Allen voor de reacties.

Ik weet dat het een ambitieus project is.  Maar ik heb hier reeds een hele tijd over gedacht voordat ik eraan begon.  Ik heb ook al heel wat projecten "zien" starten en stoppen, maar ik denk dat het me wel zal lukken.

Waarom ik niet de ganse lengte gebruik: Op vandaag Eigenlijk om dir belangrijke redenen: Tijd, kennis en euro's  :).

Ik besef zeer goed dat enkele jaren zal duren voordat het project klaar is.  Maar ik zie het als volgt: ik heb de ruimte dat is geen probleem.  Het aantal wissels is voorlopig nog beperkt, wat de complexiteit te goede komt.  Ik wil nu starten en in eerste instantie mijn technische kennis te verruimen en tegen dat de techniek klaar is wil ik mij ook reeds wat geschoold, geïnformeerd, getest hebben ivm de scenery.

Ik heb vroeger reeds heel wat modelbouwdozen in elkaar gestoken dus dat deel heb ik al onder de knie.  Ik heb ook de afgelopen 3 jaar op een dubbel ovaal gereden, bestuurd met de CS2 en MS2, met digitale wissel eerst met een decoder van Märklin later met de SwitchPilot, omdat de Märklin decoders snel stuk gaan maar helaas zonder bloksturingen of een PC-sturing.

De volledige ruimte wil ik in een tweede project, veel jaren later (pensioen) gaan benutten, maar dan moet ik nog veelspaan en leren.

Een mooie voorbeeld is terug te vinden op Stummiforum, nl de BLS Nord- und Südrampe (http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=72298).

Groeten,
Ivan De Laet.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hallo Ivan, welkom op het forum.
Het ontwerp wat je ons laat zien is al een langdurig project en zeker ambitieus te noemen.

ECHTER wil toch ik ook de waarschuwing van Ben (Spoorman) herhalen.
"Het dringende advies is toch altijd even met een proefbaantje te starten. Daarbij krijg je inzicht in wat de automatisering (iTrain) eigenlijk doet, waar terugmelding moet komen, hoe treinen zich gedragen (optrekken, remmen, stoppen)."

"In een paar weekenden knutsel je zo'n baantje in elkaar, als voorbeeld een dubbel ovaal met wat kopspoortjes"


Dit is echt een belangrijke (tijds)investering, die zich later meer dan dubbel terugbetaald.
En zoals Ben schrijft in relatief korte tijd te realiseren.
Zelf heb ik de ervaring ook gemaakt. Ik ben nu met een kleine testbaan en Traincontroller aan het stoeien.
Met een proefbaan van jouw grootte zou ik het "spoor" al snel bijster zijn.

Ik wens je veel plezier met de hobby en ik zal je met belangstelling volgen.
Re: Mijn BLS wereld
Spoorman
gast

Re: Mijn BLS wereld
Citaat van: iVanDL op zaterdag 20 augustus 2016, 21:15:56

Ik wil nu starten en in eerste instantie mijn technische kennis te verruimen......


Je kunt natuurlijk ook bouwen, leren en testrijden met alléén het paarse schaduwstation. Knoop begin en eind aan elkaar, bijvoorbeeld aan het eind van de eerste klimspiraal, en je kunt rijden. Het zijn slechts 6 aangedreven wissels en uiteraard terugmelding uit de blokken........



.......en als het allemaal netjes werkt sloop je de keerlus voor de volgende stap......



.........met als voordeel dat je een stukje baan werkend hebt opgeleverd en dat geeft je voldoening.

De link naar Stummis ken ik en heb het een tijdje gevolgd maar ik krijg er koude rillingen van. :D


bron: http://stummiforum.de/

Gr, Ben.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn BLS wereld
Jaren geleden stapte ik over van metaal rails (M) naar kunststof rails (K).
Sindsdien zijn er veel meer soorten rails verschenen, aanvankelijk met en zonder bedding, later ook met andere spoorstaaf afmetingen (code 100, code 83, code 75, ...).  De puko boeren volgden elkaar op met allerlei vindingen (erbert, peco, weichen walter).

Een van de dingen die toen bleek was dat de metalen mat (marklin, erbert) onder de k-rails minder efficiënt omgaat met rijspanning dan een dunne draadconstructie (peco, weichen walter). Ook bleken nikkelzilveren spoorstaven makkelijker in het gebruik dan rvs.  Ik had toen al zo'n 100 meter rvs code 100 liggen, en pieker er niet over dat nog te veranderen.

Maar als je nu gaat investeren, dan spreekt RVS Code 100 Marklin k-rails niet meer van zelf. Er bestaan net zulke mooie, zelfs mooiere 2-rail varianten die voorzien van pukostrip goedkoper en beter zijn bij aanleg, gebruik en herbruik. Prijzen voor 2ehandse k-rails zakken daardoor ook per meter naar ? 6,- tot 7,- want voor dat bedrag ben je klaar met alternatieve rails met alternatieve puko's. Als je honderden meters gaat verleggen, dan gaat dat toch schelen.

Als je de wissels nog moet aanschaffen, ga dan voor handwissels. Servo's en wisselmotoren zijn betrouwbaarder dan de Marklin spullen. En als je die knoop al hebt doorgehakt, niet Marklin-wissels zijn leverbaar met slankere bogen dan slanke Marklin k-wissels, en ogen daardoor natuurgetrouwer. Je kunt ze zelf aanpassen, of dat laten doen. Je verwijst zelf naar het stummiforum, daar vind je ook de betere alternatieven.
Re: Mijn BLS wereld
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hoi Ivan,

ik ga mij aansluiten bij Ben, ben je niet bang dat dit te groot wordt? Weet je zeker dat je altijd modelspoor leuk blijft vinden?

Je hebt een enorm en waarschijnlijk ook fraai baanplan ontworpen, maar hoe zit het met de bereikbaarheid? Als er ergens in het midden halverwege een trein ontspoort, kan je er dan wel bij? Ik vrees van niet. En met goed ontwerpen kan je inderdaad een hoop ontsporingen voorkomen, maar het is nooit helemaal uit te sluiten. Ik had deze zomer een as waarvan de klempassing niet meer klemde. Gevolg was dat een van de wielen over de as schoof en de wielafstand dus kleiner werd. Gevolg hiervan was ontsporen en kortsluiting veroorzaken. Staat ie dan, in het midden van je plan.

Bij een ruimte van 9 bij 4 meter, kan je niet beter je baan opbouwen langs de muren van de kelder? Op die manier zou je het zelfs gefaseerd kunnen doen en eerst langs de ene kant kunnen opbouwen en vervolgens door kunnen gaan langs de andere kant. Hierdoor blijf je geen jaren zitten met een onrijdbaar plan, maar kan je alweer in een redelijk vlot stadium gewoon gaan rijden, als je geen zin hebt om te bouwen. En heb je wel zin om te bouwen, dan bouw je langs een van de andere muren een ander deel. Daarop knappen veel mensen namelijk af, het voor langere tijd niet kunnen rijden tijdens de bouw van de baan. Tevens kan je zo'n klein deel dan ook als kweekvijver gebruiken. Leren, proberen, experimenteren.

Overigens begrijp ik de wens om een grote baan te bouwen maar al te goed. Ik heb ook een voorliefde voor lange treinen. Mijn laatste vloerbaan (ik ben nog steeds tapijtrijder) had niet voor niets een rijlengte van 28 meter... ;)

Laurent
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hallo allen,

@Ben,
Het is inderdaad de bedoeling om de baan stapsgewijs en stuksgewijs op te bouwen. Daarnaast heb ik ook nog altijd mijn dubbele ovaal met een klein uitwijkspoor en een opstelspoor waar ik ook nog steeds kan leren.  Ik sla je gouden raad zeker niet in de wind.
De reden waarom ik nu reeds naar een grotere baan wil overstappen is om een doel te hebben de komende jaren, en omdat het rijden op een ovaal ook begint te vervelen, ook al ben ik daar nog aan het experimenteren.

Trouwens de bouw van de grotere baan zal hoe dan ook pas begin volgend jaar aanvangen, maar ik wou nu reeds polsen naar de reactie van de ervaren modelspoorders om zo reeds een aantal valkuilen te omzeilen.

@Laurent,
Qua bereikbaarheid denk ik dat ik goed zit.  Ten eerste kan ik ronde de baan lopen, en ten tweede hem ik de ruimte binnen de klimspiralen vrij gehouden zodat ik daar ook altijd van onderuit toegang heb.  Deze ruimt zitten ongeveer in het midden van de baan en dus kan ik langs twee zijden aan de schaduwstations.  De helling op mijn spoorbaan is overal beperkt tot 2,8%  (op alle forums heb ik gelezen dat hellingen tot 3% perfect berijdbaar zijn).  Verder heb ik gestrest naar een hoogteverschil tussen twee niveaus van 10cm, Ik denk dat er dan nog mogelijkheden zijn om met servo's te werken bij de wissels.

@Jan22
Is het werkelijk een probleem met de K-rails?  Ik zie toch een veelvuldig gebruikt hiervan.  Ik was van mening dat met een goede ringleiding en frequent aansolderen dat dit geen probleem zou zijn.

Alvast bedankt voor de op- aanmerkingen.

Groeten,
Ivan De Laet
Re: Mijn BLS wereld
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mijn BLS wereld
Ivan, met alle respect, ik vind 10 centimeter ruimte tussen 2 niveaus niet voldoende ruimte, zeker als je er ook nog servo's bij gaat plaatsen. Zoals ik al zei, als er eentje uit loopt en kortsluiting veroorzaakt, dan rijdt er niets meer. En dan met je armen tussen de andere treinen en de bovenliggende plaat door, terwijl je half gehurkt en half op je knieën zit, proberend niets van de daken of bovenkanten af te rammen. Overigens is dat vrij makkelijk op te lossen door een extra ronde in je spiraal te rijden.

Laurent
Re: Mijn BLS wereld
RobVille
gast

Re: Mijn BLS wereld
Ivan,

Zelf heb ik een redelijk, grote baan met twee spiralen en twee schaduwstations boven elkaar. Een paar zaken waar ik tegen aan liep ;) Je kiest voor k-rails. zelf zou ik nu kiezen voor een andere code, geen 100 maar 75 voor het zichtbare deel van de baan en eventueel k-rails code 100 voor niet-zichtbare deel. Waarom? Je kiest net als ik voor lange treinen en dito locs. Ik heb een multitractie van BLS elocs van ACME. Wanneer deze combinatie over de slanke wissels gaat, dan wordt het draaistel met de sleper van de loc omhoog geduwd vanwege de hoge puko's en de geringe ruimte onder de loc om deze hoogte op te vangen .... Trouwens hoe los je de situatie met de Hosentrager op? Zelfbouw? Op dit forum zijn al de nodige discussies geweest over fabrikanten met zelfbouw wissels voor 3rail.

Geloof me, de stijgingspercentages van de spiralen zijn te steil. Lange personentreinen met twaalf wagons hebben de neiging schokkend naar boven te rijden, als ze de top al halen. Zelf gebruik ik personenwagons op de echte schaal (1:87). Dus hou daar rekening mee met dubbelspoor in de spiralen ;)  De buitenste ring gebruik ik voor klimmend verkeer, de binnenring voor dalend verkeer. Op zich werkt deze verdeling. Stoomlocomotieven met grote drijfwielen slippen al met vier personenwagons  :(

De afstand tussen beide schaduwstations is echt te klein. Mijn stations liggen ongeveer dertig cm boven elkaar en geloof me, deze afstand is nog niet voldoende. Voor mij is het het behoorlijk vermoeiend om aan de onderkant van het bovenliggende station te werken bij het leggen van bv kabels.

Groetjes,
Rob
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn BLS wereld
Eventjes terug naar dit model:


Hoe moet ik dat zien in de ruimte:
- er lopen paden rondom?
- er is een centraal point-of-view (links onder op de tekening=laagst zichtbare niveau)?
- m.a.w. wat is de geplande zichtlijn (van links voor naar rechts achter)?
- er lopen (onderhouds)paden tussendoor?

Als ik naar het ontwerp kijk, dan zie ik geen landschappelijke opbouw,
geen hoogtelijnen (anders dan spoorlijnen).

Als de blauwe spoorvakken zichtbaar zijn, en alle andere kleuren niet,
dan neem ik aan dat de onderkant van de tekening de voorkant is, en dat in de gele spiralen staruimte is,
ofwel dat daar een gangetje onder loopt (zo als ze dat bij de helderse spoorclub hebben gedaan).
Want je moet er natuurlijk ergens makkelijk bij kunnen.

Als ik aanneem dat er rondom ruimte is, dan is er direct toegang tot de schaduwstations vanaf de bovenkant van de tekening, maar niet tot het centrale station in het midden.

Met mij kun je alle kanten uit met zo'n tekening. Eerst zien, en dan geloven.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2012

offline
Re: Mijn BLS wereld
Ambitieus plan maar inderdaad niet te onderschatten. Zelf ben ik al meer dan een 10 tal jaar aan het bouwen en werd/wordt nog vaak voor gek verklaart.

Mijn baan is dan ook redelijk van formaat  ( zie mijn draadje project Göschensteg - een BLS baan met een SBB tintje ) en soms lijkt het dat er hele tijd niets gebeurt ( wat helaas soms te vaak ook wel waar is  omdat gezin en beroep me niet altijd toelaten al mijn vrije tijd erin te stoppen)  maar zolang je het als hobby blijft beschouwen en ondertussen buiten willen rijden net zo goed je kan bezig houden met andere zaken zoals ombouw, bovenleiding etc dan loopt het wel los.    Mijn streefdoel is gewoon ontspanning  / bouwen en lekker prutsen om mijn hoofd eens leeg te kunnen maken en als het tegen mijn pensionering af is , dan is het wel goed voor mij.

Toch moet je inderdaad de mogelijk voorzien om tussendoor eens gewoon lekker te kunnen rijden.   

Ik ben nu bijna zover dat het sporenverloop eindelijk zowat rond is.  ( hoop binnen een week of 3 )  Bloksecties  etc zijn reeds voorzien maar nog niet aangesloten en deel van baan kan tzt  dmv een " shortcut " weer omgevormd worden tot testbaantje voor het rijden met koploper.

Ondertusssen net zo goed bezig met scenery / bovenleiding etc waardoor het boeiend en afwisselend blijft.

Het kan dus wel.... maar je moet goed weten waar je uiteindelijk aan begint.

Groetjes
Peter
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2013

offline
Re: Mijn BLS wereld
He Ivan,

Zoals velen hier aanhalen zou ik een max stijging van 2 % aanhouden en geen spiralen gebruiken....zeker als je een lengte van 9meter kan benutten en met lange treinen gaat rijden. Ik zelf ga rijden met 8 tot 10 rijtuigen op schaal en gebruik de volle lengte van mijn zolder (9mx9m) om te stijgen.
Tussen mijn beide schaduwstations van 9 en 15 opstelsporen is er min 35cm en toegankelijk langs beide zijden .
Hoop dat je hier wat mee bent
Groeten Guy
Re: Mijn BLS wereld
Spoorman
gast

Re: Mijn BLS wereld
Met een klimspiraal van 2,8% is niks mis. Ik sjouw hier met gemak 14 bakken 1:87 met één Roco lok omhoog dus die sterke Marklin machines moeten dat toch ook kunnen? Dit filmpje heb ik gemaakt vanwege de rare Marklin versus Roco discussie over stalen kappen etc. maar dat terzijde.  :D



Citaat van: iVanDL op zondag 21 augustus 2016, 18:25:43

@Jan22
Is het werkelijk een probleem met de K-rails?  Ik zie toch een veelvuldig gebruikt hiervan.  Ik was van mening dat met een goede ringleiding en frequent aansolderen dat dit geen probleem zou zijn.


Ik heet geen Jan22 maar dit verhaal (en bijna al zijn andere verhalen) snap ik niet. Heb jaren betrouwbaar op K-rail gereden. Ik ben er van af gestapt om cosmetische redenen maar dat is persoonlijk.

Gr, Ben.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hallo Allemaal,

@Laurant,
Ik heb mij voor de hoogte gebaseerd op de info op beneluxspoor.net (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Schaduwstations) .    Ik ben niet van plan om met openstaande pantograven te rijden.  Hiermee heb ik op mijn ovaal baan al een aantal maal problemen gehad wanneer er een trein ontspoorde.  Daarnaast ben ik ook niet van plan op wissels op te nemen in de spiralen.  Tot daar, maar inderdaad in de schaduwstations zou dit een probleem kunnen zijn.  Ik ga dat zeker nog eens bekijken en de afstand tussen de twee stations vergroten.  Dan voor de input.

@Rob,
Zoals ik reeds hierboven meldde ga ik de ruimte tussen de schaduwstations en het bovenloggend niveau verhogen.
Welk probleemverwacht je met de Hösentrager?  Ik bouw deze met standaard k-railstukken. Hierdoor neemt de afstand tussen de sporen toe, maar gezien het om de ingang en uitgang van het station gaat, en er tussen de sporen perrons komen leek mij dat juis ok.

@Jan,
Ik kan inderdaad rond mijn spoorbaan lopen.
Het klopt dat links onder het laagste punt is, en dat vanaf daar elk blauw niveau hogerop gaat.  Ik heb getracht in het begin met enkele 3D beelden dit weer te geven.  Met Railoddeler kan ik geen hoogte lijn inteken (of ik weet toch niet hoe dat moet).  Ik heb wel overal de hoogte bijgezet, maar dat is niet leesbaar in de downloads.  Binnen in de spiralen kan ik ook rechtop en eventueel kan ik nog achter mijn station een wegneembaar landschapdeel opnemen waardoor ik van daar aan de baan kan indien dat nodig zou zijn.

@Peter,
Een mooie baan heb je in de jaren al bij elkaar gekregen.  Ik weet ook nu reeds dat mijn project één van lange adem zal zijn omwille van het gekende probleem dat een dag maar 24h duurt en dat je daarin moet werken, slapen en ook nog tijd maken voor de huiselijke taken en de familie.  Maar zoals je zegt het is een hobby waar geen tijdsdruk tegenover staat.  Zoals ik reeds eerder meldde ga ik het project wel opdelen zodat er zowel tijd is voor bouwen als voor rijden.

@Guy,
Die 9m blijft voor de toekomst, dan kan ik nog wat verder dromen van een echt grote baan.  :) En wat betreft de ruimte tussen de stations zie hoger.

@Ben,
En als zelfs een Fyra niet stilvalt ?.  :-)

Ook nog een foto van enkel de zichtbare rails toegevoegd.  Dat was in mijn eerste bericht blijkbaar misgelopen.
Re: Mijn BLS wereld
RobVille
gast

Re: Mijn BLS wereld
Ivan,

Blijkbaar heb ik een inschattingsfout gemaakt bij de stijging van de spiralen :oops: In de tekening zie ik dat deze spiralen als ovaal zijn ingetekend. In mijn geval zijn deze cirkelvormig en met een straal van R2 en R3 en tellen beide spiralen respectievelijk 6 en 9 lagen.





Ik weet niet of je van plan bent de rails in het zichtbare gedeelte met flex-rails te bouwen. Dit geeft een mooier beeld:



Nog een overweging.

CiteerTerugmelders: Nog geen echte keuze gemaakt, ik denk aan Tams of Littfinski

Dit is een belangrijke keuze, althans voor mij. Als je met een computerprogramma (iTrain) gaat werken, zijn deze contacten essentieel om de positie van je treinen door het programma te bepalen. Maak je gebruik van stroom- dan wel massadetectie? In hoeveel blokken deel je de baan op en ook niet onbelangrijk, hoeveel terugmeldingen je per blok wil gebruiken. Bij de bouw van je baan zul je deze voorzieningen gelijk moeten inbouwen.

CiteerWelk probleemverwacht je met de Hösentrager?  Ik bouw deze met standaard k-railstukken. Hierdoor neemt de afstand tussen de sporen toe, maar gezien het om de ingang en uitgang van het station gaat, en er tussen de sporen perrons komen leek mij dat juis ok.

In dit geval geen. Zelf stoorde mij de grote afstand tussen beide rails. De breedte van mijn perrons zijn bepaald door het variëren van de kromming van de bogen van de rails.



Groetjes,
Rob
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn BLS wereld
Citaat van: Spoorman op maandag 22 augustus 2016, 20:15:58
Ik heet geen Jan22 maar dit verhaal (en bijna al zijn andere verhalen) snap ik niet.
@Ben
Leuk filmpje. Had er al zo'n idee van, sinds ik las dat je Amsterdam moest mijden.

@Ivan
Ik ben benieuwd hoe dat draadje verder gaat. Ook die discussie over de dubbele kruiswissel heeft raakvlakken met wissels en kruiswissels in dit forum, zoals MadMenno, maker van onderstaande foto:

en met name over de vragen hoe slank is een slank wissel, en wat is de ideale spoorafstand.
Re: Mijn BLS wereld
Spoorman
gast

Re: Mijn BLS wereld
Ook die snap ik niet. :D Het plaatje van Menno is een kruiswissel, niks dubbel. Hier zie je een dubbel kruiswissel:


Bron: DMV Delft

Gr, Ben.
Re: Mijn BLS wereld
Opazwitserland
gast

Re: Mijn BLS wereld
Ivan
Welkom op dit prachtige forum.
Persoonlijk zou ik ook volledige lengte van je kelder gebruiken maar me in de breedte beperken.
Met vallen en opstaan was ik voor de eigen baan ook tot die vaststelling gekomen.  Veel succes👍🏻
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2013

offline
Re: Mijn BLS wereld
Beste Ivan

Ik vind je ontwerp best boeiend, maar ik sluit mij aan bij opazwitserland, ik zou de volledige lengte gebruiken maar eventueel in U vorm zodat je baan smaller wordt maar wel met een enorm lengtepotentiëel.
Het voordeel is dat alles bereikbaar wordt. Zelf ga ik nooit breder dan 160cm als ik er van twee kanten bijkan. Als ik er maar van één kant bijkan hou ik het op 80 cm. Waar je diepere stukken hebt kan je met inspectiegaten van 50 op 50 werken.
Ikzelf heb reeds 20 ontwerpen gemaakt en ben slechts over één tevreden. Nu ben ik dat aan het uitwerken in slake wissels. Zie mijn draadje marceltal.

groetjes

Luc Diels
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hallo Allemaal,

@Rob,
Het is ook niet altijd duidelijk wanneer je pas in iemand zijn ontwerp kijkt om alles in één blik te vatten.
Wel Mooie klimspiralen die je hebt.  Ikzelf heb ondertussen mijn spiralen ook nog wat hoger gemaakt (meer omwentelingen) en dit om met de opmerkingen van oa Laurant (te weinig ruimte tussen de schaduwstations en de bovenliggende sporen) rekenig te houden.  10cm was inderdaad veel te weinig als ruimte tussen de verschillende niveau?s voor een schaduwstation.

Het is inderdaad de bedoeling om zo veel mogeklijk Flexrails te gebruiken om het effect van de vlakke bochten te krijgen.

@Paul en Luc en ?
Misschien moet ik inderdaad eens bekijken of ik het huidige spoorplan niet kan aanpassen en meer in de lengte werken.
Ik heb trouwend toch nog wel even tijd voordat ik kan gaan bouwen.  Ik heb namelijk onlangs een waterprobleem gehad in mijn kelder (Regenput was overgelopen waardoor de kelder was ondergelopen) en nu is de verzekering nog aan het tegenpruttelen ivm de uit te betalen schade. Maar totdat dit alles is uitgeklaard kan/mag ik niet verzanderen in mijn kelder.  Dus sinds een 3-tal maanden ligt mijn treinverkeer stil in de kast.

Groeten,
Ivan
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn BLS wereld
Dag Ivan,

Welkom op 3Rail! Op zwitsers gebied (SBB/BLS voornamelijk) is veel info bij elkaar gezet om te raadplegen en forumleden die een baan bouwen of gebouwd hebben naar het Zwitsers voorbeeld: HIER KLIKKIE DOEN

Een forse schat aan informatie waar je zeker antwoord zult kunnen vinden op je vragen. Eén woont wel heel dicht in je buurt: "Opazwitserland" (Paul Janssens). Verder onze Vlaamse vrienden C.B. (Claudio Bolognese), Viking (Johan Michiels), Petdig1 (Peter Spruit).  Er is van allerlei expertise onder de CH-rijders te vinden. Doe er je voordeel mee!

Succes !!

Re: Mijn BLS wereld
Spoorman
gast

Re: Mijn BLS wereld
Citaat van: Has-bls op maandag 29 augustus 2016, 18:07:53

Er is van allerlei expertise onder de CH-rijders te vinden.


Zeker waar. Maar er is ook allerlei expertise bij de niet CH-rijders. Sterker nog: veel niet CH -rijders leren CH-rijders modelspoor kunstjes.

Gr, Ben.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn BLS wereld
@citaat

Ook dat is zeker waar Ben!

We zijn er om te leren van elkaar ............... (je kent dat liedje vast nog wel  >:-D ) En dat proberen we dan maar toch ;-)
Re: Mijn BLS wereld
Spoorman
gast

Re: Mijn BLS wereld
Citaat van: Has-bls op maandag 29 augustus 2016, 18:20:07

We zijn er om te leren van elkaar ...............


Zekers. Maar ik ben ook lid van de Spoorman groep.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn BLS wereld
Dag Ivan,

Ik ben zo vrij geweest om je aan de Zwitserse modelbouwers toe te voegen: zie de link http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44994.0=

en dan onder het kopje Zwitserse forummers MET eigen CH-baan topic Nogmaals van harte welkom Ivan: we gaan met belangstelling je bouwkunsten volgen!
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Dag Henk,

Het is voor mij een eer dat je mijn baan nu reeds opneemt in jou geweldige Zwitserse draad :D
Alvast bedankt.

Groeten,
Ivan De Laet
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Dag Spoorders,

Ik heb zoals door een aantal van jullie aangegeven de afstand tussen een schaduwstation en het bovenliggende niveau vergroot.  Nu is dit 30cm.

Nu ga ik de raad van enkele andere forumgenoten opvolgen en mijn ontwerp uit te rekken naar de volle 9m die ik heb ttz een dikke 8m omdat ik de mensen van de gasdienst toegang toen de gasmeter dien te verschaffen.

hieroder twee 3D beelden uit Rail Moddeler.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hallo Spoorders,

Ik heb een vraag ivm het opdoeken in blokken.  Als ik mijn spoorbaan opdeel in blokken en ik werk met Flexrails, hoe maak ik dan de isolatie tussen de verschillende blokken?  Kan ik dat doen dmv het doorsluipen van één van de sporen of doe ik het beter door op de plaatsen van de scheiding gewone klassieke ruilstukken te gebruiken en dan isolatielasjes te gebruiken?  OP het forum vind ik wel een korte discussie (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=56806.0) maar geen uitspraak.

Hoe doen jullie dit?
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hallo Spoorders,

Ik bedoel natuurlijk het opdelen in blokken.  De spellingscontrole is soms te eigenzinnig. :)
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Mijn BLS wereld
Re: Mijn BLS wereld
RobVille
gast

Re: Mijn BLS wereld
Ivan,

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken. Mijn voorkeur heeft stroomdetectie zeker omdat ik een "rijbaan" heb. Waarom? Deze vorm van detectie is naar mijn bescheiden mening betrouwbaarder wel duurder. In eerste instantie paste ik ook massadetectie toe. Vaak had ik te maken met valse meldingen, geen trein maar wel detectie van het blok. Oorzaken waren divers. Door warmte (zolder) waren de spoorrails uitgezet en maakte beide blokken contact  :( Soms waren ijzerdeeltjes de oorzaak die niet voldoende opgezogen werden door de Lux stofzuiger dan weer de lipjes van de kunststof (Fleischmann) lassen verweerd danwel vervormd. In het zichtbare deel liggen bij mij alleen flexrails. De isolatie ontstaat doordat ik de (koper)lipjes aan beide kanten verwijder en de rails normaal door raillassen worden verbonden. Elk blok moet je dan wel apart van spanning voorzien door een terugmeldmodule.

Groetjes,
Rob
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2012

offline
Re: Mijn BLS wereld
Ik rij dan wel 2 rail maar gebruik ook enkel flexrails.  Om blokken te maken slijp ik  1 rail gewoon op 1 kant door en zet hier dan een kunststof isolatielas van Peco tussen.   Op deze manier kan ik elke scheiding maken die ik wens op de plek die ik wil.   Ik werk met blokken van pakweg 4 mtrs lang met op het einde een stopmelder van ongeveer 30/40 cm lengte. 
De isolatielas ( of insolatierailverbinder hoe je ook maar noemt is ook heel vlot in flexrail tussen te priegelen omdat je hem kan buigen ;-)

Mvg
Peter
Re: Mijn BLS wereld
Opazwitserland
gast

Re: Mijn BLS wereld
Ivan
De methode van Peter gebruik ik ook. Op rechte stukken geen probleem.  In bocht moet je voorzichtig zijn dat de rail niet naar buiten gaat plooien.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hallo Spoorders,

OK, dan kan ik gerust zoveel mogelijk met Flex-rails werken.  Dank voor de info.

Ik heb nog een andere vraag:
Ik zou mijn onderstel ipv in hout, met metalen hoekprofielen willen maken.  Sat lijkt mij een stuk makkelijker.  Maar ik vind deze nergens bijeen doe-het zelf zaak. Ik vind ze wel bij OBI (http://www.obi.de/decom/product/Winkelprofil_250_cm_Baukasten-Schraubsystem/2755072) in Duitsland, wat opzicht niet zo ver is, maar enkele weken geleden heb ik op het forum ook foto's van een baan in opbouw gezien van iemand die ook gebruik maakt van dergelijk profielen, alleen weet ik niet meer wie of welke baan en ik vind het ook niet direct terug.  Heeft iemand van jullie deze foto's ook gezien?  Weten je dan nog over welke baan het ging?

Alvast bedankt,
Ivan
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Hallo Spoorders,

Zoals zo dikwijls, zodra je hulp in roept vind je zelf de oplossing, de sleutels, de schroef, .... Maw ik heb net het draadje van Henk (Kaleb - gebroken Bahn) gevonden.  :?
Re: Mijn BLS wereld
Opazwitserland
gast

Re: Mijn BLS wereld
Ivan
Als ik meniet vergis vind je die ook bij Gamma en Hubo en bij Ooms in Balen en Tessenderlo.
Re: Mijn BLS wereld
Lid sinds: 2016

offline
Re: Mijn BLS wereld
Dag Paul,

Alles ok in der Schweiz?

De profielen die ik bij Hubo of Gamma vind, zijn hoekprofielen voor tegel- of pleisterwerk, niet voor het maken van rekken.  Bij Ooms geloof ik ook niet dat ze die hebben.  Ik denk dat ik dat al eens gevraagd had, maar volgende keer dat ik daar kom informeer ik me nogmaals.

Tjüss.
Re: Mijn BLS wereld
-Ivan:
Ik denk dat je voor zo een profielen eens moet denken aan Makro, daar verkopen ze rekken voor zware lasten en daar gebruiken ze zware hoekprofielen om die rekken samen te stellen.
Die worden meestal in pakketten verkocht samen met de legplanken.