Nieuws: Zet in je agenda!! Op 12 en 13 januari 2019 staan ook wij weer op de Nationale Modelspoordagen in Rijswijk!! Kijk in de kalender!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omlaag

Auteur Topic: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging  (gelezen 17951 keer)

Ben den Hollander

• Stamgast
  • Voorbijganger
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
« Reactie #200 Gepost op: woensdag 05 september 2018, 17:45:00 »

Miwula leverde vroeger speciale Märklin soldeerhulpmiddelen, maar in de webshop zie ik dat ze niet op voorraad zijn: klik hier.

MiWuLa denk dat het iets heel bijzonders is, een tientje voor 25 gram. Ze zijn niet wijs daar. ;)

Het 10-voudige in grammen voor minder euro's: https://www.amazon.de/L%C3%B6tdraht-250g-S-Sn60Pb40-29453-29454/dp/B001MTQ9B2

Overigens kun je prima solderen aan het nieuw zilver met S-39 RVS. En 0,14 als draadje volstaat mits het niet te lang is.

Olav

• Stamgast
« Reactie #201 Gepost op: woensdag 05 september 2018, 19:23:19 »

Er is nog een alternatief. Een draad klemmen tussen de raillassen. Eerst een stukje isolatie verwijderen, de draadkern stevig “aandraaien” en dan in een las steken en de andere rails er in steken. Zit best strak en werkt prima.
Groeten

Olav

ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

basjuh1981

• Stamgast
  • Den Haag Staatsspoor 1900
« Reactie #202 Gepost op: donderdag 06 september 2018, 12:11:07 »

Overigens kun je prima solderen aan het nieuw zilver met S-39 RVS. En 0,14 als draadje volstaat mits het niet te lang is.
Voor €4,50 heb je een potje bij de Hornbach :thumbup:
K-rails, Mobile Station II, Tijdperk IIIb, Duitsland 1960-1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Testbaan "Die Sauerlandbahn"

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
« Reactie #203 Gepost op: donderdag 06 september 2018, 19:54:20 »

Overigens kun je prima solderen aan het nieuw zilver met S-39 RVS.
Heb ik ook in gebruik (gehad), blauw potje met rood deksel van de Gamma (circa € 4,-).
Jan Willem

64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

iVanDL

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #204 Gepost op: vrijdag 07 september 2018, 23:10:35 »

Hallo allemaal,

Dank voor de tips en de reacties ivm het solderen.
RVS solderen blijft een lastige zaak.
Zeker met een soldeerbout waarvan het soldeerpunt stuk is.  Vandaag naar de elekotronica speciaalzaak geweest om een nieuw soldeerpunt te kopen.

Ik heb nu al enkele soldeerlasjes kunnen maken, maar het is wel nodig op een klein drupje S39 te gebruike, anders wil de soldeerdraad, ik heb soldeerdraad zonder vloeimiddel  van Weller (WSW SC M1 Sn0,7 Cu 3,5% 1mm), niet blijven plakken aan de rails.

Nu kunnen de soldeerlasjes elkaar in (sneltempo) opvolgen.  Enkele gedaan nog zeer veel te gaan  :D
« Laatst bewerkt op: zondag 21 oktober 2018, 23:02:08 door iVanDL »
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.

Kelderspoorder

• Vaste Gast
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
« Reactie #205 Gepost op: zaterdag 08 september 2018, 08:49:15 »

Ivan,

ben ik al blij dat ik c-rails heb, dat ging mij veel beter af dan wat ik hier bij jou zie en lees, mocht ik met k-rails werken dat had ik al lang er de geest aan gegeven hier
maar bij jou gaat dat allemaal wel goed komen,
verder nog veel suc6
we moeten nog maar eens afspreken hé

grts Freddy
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Laurent

• Speciale Gast
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
« Reactie #206 Gepost op: zaterdag 08 september 2018, 11:33:17 »

De C rails railstaven zijn ook van RVS hoor.
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

iVanDL

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #207 Gepost op: zondag 21 oktober 2018, 23:24:05 »

Dag Allemaal,

Hier nog eens een up-date van de werken.

Ik heb zoals jullie waarschijnlijk al wel door hebben niet zo veel tijd als ik graag zou willen en zeker niet zoveel als de meeste modelbouwers, maar stap voor stap geraakt ik er wel.

Na de eerste spoorlegging heb ik ook de eerste solduurtjes gelegd.  Ik pas eerst uit waar de aansluiting het best komt en dan boor ik met een boortje van 2,5mm 2 of 3 gaatjes.  Door de twee draadjes gaan dan de rode en zwarte draad van de ringleiding, door het derde gaatje gaat dan de groene draad van de bezetmelder.
De rode draad van de ringleiding wordt in het midden van de rail aan de pukko's gesoldeerd en zwarte (massa) en de groene aan de buitenkant van de rails.

Om een "goede" soldeer te krijgen gebruik ik een beetje S39-RVS  dat ik met een penseeltje op de k-rail aanbreng, enkel op de plaats waar ik ga solderen.  Het is immers agressief spul.

Na enkele aansluitingen gemaakt te hebben ziet de onderkant van de tafel er zo uit

Als ringleiding gebruik ik naar voorbeeld van "De Geluidsman" Tasker luidspreker draad.  Het opruwen doe ik niet speciaal, wel gebruik ik mijn dr* (van een alternatief merk) om aan de onderkant van de k-rail  de laklaag te verwijderen.  Dan met wat S39 aanstippen en solderen maar.  In het midden onder het spoor moet ik dan wel een klein stukje cellenrubber wegsnijden om plats te maken voor de aansluitdraad.

Enkele dagen gelden heb ik deze doos gekregen van een vriend Elektro-installateur.  Dat komt altijd goed van pas.

Weer enkele dagen later gaat het werk gestaag verder.

In het verleden heb ik wat geluk gehad.  Bij het monteren van de deuren in mijn kelderruimte had ik voor de afkasting watervaste maf gebruik.  Om die afkasting op maat te maken moest er een stuk afgezaagd worden.  Het restje was, toeval of niet, net de maat die ik kan gebruiken als mal tussen de verschillende sporen.  Dat komt net uit ik heb daar dan twee kleine stukjes van afgezaagd zodat ik nu één lange een korte en nog een heel klein stukje heb om alle netjes uit te lijnen.

Na wat solduren gemaakt te hebben werd het tijd om de draden te beginnen geleiden voor de aansluiting op de ringleiding.  Dus aftakdoosjes monteren waarin dan de draadjes kunnen worden afgeleid.  Intussen ook, zoals je kan zien mijn cadeautje van enkele dagen geleden (kabel kanalen van L*) gemonteerd. waarin de aftakdraden netjes naar de aftakdoosjes kunnen worden geleid.

Eens in de aftakdoosjes moeten de draden aan de ringleiding worden gemonteerd.  Daarvoor gebruik ik snelkoppelingen van een gekend merk.  Draadjes strippen, inschuiven en klemmetje sluiten.
Na enkele draadjes begint er alles dan wel ordelijk uit te zien.

Ondertussen heb ik ook reeds aan de andere kant een kabelgootje gemonteerd om de terugmelddraadjes te monteren.

Alleen gisteren nog even de hulp van hogerhand ingeroepen dmv enkele krachtige uitdrukkingen.  Volgens mij mijn soldeerpunt terug stuk.  't zal wel mijn eigen fout zijn.  Ik had namelijk de afgelopen twee dagen dat ik wat een het prutsen was met de kabelgoten en de aftakdozen vergeten om mijn soldeerbout af te zetten.  Die heeft dus enkele uren aangestaan zonder te gebruiken en dat is niet echt verstandig (zo blijkt).

Dus To-Do voor de volgende dagen:
Bezoekje aan de elektronicazaak voor nieuwe soldeerbouten (maar ééntje extra meenemen)
De laatste rails van schaduwstation 1 leggen
Mijn uitrijwissels incl servo's monteren
...

Nog heel wat uren op mijn rug onder te tafel te gaan dus
« Laatst bewerkt op: zondag 21 oktober 2018, 23:26:20 door iVanDL »
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.

GWS

• Stamgast
  • Jong blijven om ouder worden niet op te merken!
« Reactie #208 Gepost op: maandag 22 oktober 2018, 07:39:59 »

-Ivan,
Jawel, toch maar even een berichtje, want de wijze waarop dit allemaal is gezegd met aanvulling van het fotomateriaal, is werkelijk "Uitstekend"! Daar hebt jij toch wel even de tijd voor vrijgemaakt. Het gaat - zo jij zegt - langzaam, maar wel heel nauwkeurig en dat is ook de 'wimpel' die jouw werk toont! Dus deze 'weg' blijven volgen en vooral 'doorgaan'!  :thumbup:
Groetjes

Gerard W. Steenhoek

marc-lin

• Vaste Gast
« Reactie #209 Gepost op: maandag 22 oktober 2018, 09:31:12 »

Hi Ivan - Ik zie dat dit heel professioneel wordt aangepakt met lasermeters etc. Ga je zeker volgen. Kan ik vast nog eea van leren.

Groet,
Marc

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #210 Gepost op: maandag 22 oktober 2018, 11:47:05 »

Ivan,

Die bedradingskokers van Legrand, wat is de maatvoering daarvan?

Ben den Hollander

• Stamgast
  • Voorbijganger
« Reactie #211 Gepost op: maandag 22 oktober 2018, 11:52:16 »

Strak werk, netjes gelgd. :thumbup:

Waar je gesoldeerd hebt aan het spoor dit even met een kwastje wasbenzine of alcohol schoonmaken om corrosie te voorkomen. :)

Wico

• Stamgast
« Reactie #212 Gepost op: maandag 22 oktober 2018, 17:54:49 »

Altijd leuk om een forum collega in dezelfde bouwfase van zijn baan aan het werk te zien. Voor mij bekende luidsprekerdraad, klemmetjes en doosjes; werkt erg prettig! Ook ik heb minder tijd dan gewenst, maar stap voor stap komen we in de goede richting! Veel succes en vooral plezier met de verdere bouw.

Groeten,
Wico 

iVanDL

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #213 Gepost op: maandag 22 oktober 2018, 23:58:26 »

-Ivan,
Jawel, toch maar even een berichtje, want de wijze waarop dit allemaal is gezegd met aanvulling van het fotomateriaal, is werkelijk "Uitstekend"! Daar hebt jij toch wel even de tijd voor vrijgemaakt. Het gaat - zo jij zegt - langzaam, maar wel heel nauwkeurig en dat is ook de 'wimpel' die jouw werk toont! Dus deze 'weg' blijven volgen en vooral 'doorgaan'!  :thumbup:

Dag Gerard,

Gezien ik niet zo veel tijd heb probeer ik het ineens goed te doen.  Immers tijd voor een tweede poging heb ik niet  :D
Ik probeer het zo nauwkeurig mogelijk te doen, daar schep ik veel plezier in.  Ik kan er niet goed tegen dat het een boeltje wordt onder het spoor.

Hi Ivan - Ik zie dat dit heel professioneel wordt aangepakt met lasermeters etc. Ga je zeker volgen. Kan ik vast nog eea van leren.

Groet,
Marc

Dag Marc,
Dank voor het compliment, ik doe mijn best om dit zo netjes mogelijk te maken. Wat die laser betreft, dat scheelt een deel bij het uitlijnen, als is het uitlijnen van de laser ook niet altijd eenvoudig. :)
Het is wel een perfect gereedschap om de hoogten af te stellen.

En nog hartelijk dank om mij te volgen.

Ivan,

Dag Bas,
De afmetingen van de kokers is 40x60mm.

Strak werk, netjes gelgd. :thumbup:

Waar je gesoldeerd hebt aan het spoor dit even met een kwastje wasbenzine of alcohol schoonmaken om corrosie te voorkomen. :)

Dag Ben,
Dank voor de tip. Die ga ik zeker niet in de wind slaan.

Altijd leuk om een forum collega in dezelfde bouwfase van zijn baan aan het werk te zien. Voor mij bekende luidsprekerdraad, klemmetjes en doosjes; werkt erg prettig! Ook ik heb minder tijd dan gewenst, maar stap voor stap komen we in de goede richting! Veel succes en vooral plezier met de verdere bouw.

Groeten,
Wico

Dag Wico,

Was jij niet diegene die de term "Methode geluidsman" had Geïntroduceerd?
Ik heb daar ook mijn boter gehaald.
Weet je al kijkend en lezend kan je veel leren  8)
Groeten,

Ivan De Laet

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #214 Gepost op: dinsdag 23 oktober 2018, 05:52:03 »

Hoi Ivan,

Goed bezig man  :thumbup: :thumbup:

Leuk dat je net als Wico mijn voorbeelden gebruikt, daar is het forum ook voor  :)

Even een tip voor de terugmeld draden, plaats de S88 in de buurt van de sporen zodat deze draden zo kort mogelijk zijn.
Deze draden kunnen namelijk storingen op pikken, door deze kort te houden is de kans op storingen echter klein.
De kabels die tussen de S88 zitten zijn minder gevoelig voor storingen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Kelderspoorder

• Vaste Gast
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
« Reactie #215 Gepost op: dinsdag 23 oktober 2018, 08:50:11 »

Ivan, :thumbup: :thumbup:
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #216 Gepost op: dinsdag 23 oktober 2018, 09:22:46 »

De afmetingen van de kokers is 40x60mm.
Thanks. Ik zat gisteren te zoeken bij de Hornbach en Gamma maar die hebben dit soort bedradingskokers niet in hun assortiment zitten. Dan kom je uit op die staandaard behuizing die je op het plafond plakt als je een lamp wilt bevestigen een meter van de centraal doos.

Uiteindelijk wel een website gevonden die ze verkoopt.

Even een tip voor de terugmeld draden, plaats de S88 in de buurt van de sporen zodat deze draden zo kort mogelijk zijn.
Deze draden kunnen namelijk storingen op pikken, door deze kort te houden is de kans op storingen echter klein.
De kabels die tussen de S88 zitten zijn minder gevoelig voor storingen.
Sterker nog: UTP-kabels moeten 100 meter aan kunnen zonder dataverlies /-verstoring.

iVanDL

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #217 Gepost op: woensdag 07 november 2018, 00:31:24 »

Dag Medespoorders,

Ik was nog vergeten op Gerrit zijn vraag te antwoorden, nl uit te leggen hoe ik de draden soldeer.  Hier wat afbeeldingen van hoe dit gebeurd:

Om te beginnen leg ik de rail op zijn plaats en boor de gaatjes om de aansluitdraden erdoor te steken (zie hoger). Dan kies ik de plaats waar de signaaldraad (rood) aan de Puco's.  Op die plaats verwijder ik met mijn dremel de laklaag.

Daarna natuurlijk de aansluitdraden strippen ...

... en vertinnen.  Ik ga ook rond de rode draad een stukje cellenpuber verwijderen, vandaar de insnedes.

Daarna met een penseeltje een beetje S39-RVS op de rail

en dan een beetje soldeer erop aanbrengen

Zo is het makkelijker om de rode draad aan de Puco's vast te solderen.

Dan leg ik de rail definitief op zijn plaats trek de rode draad terug in de uitsparing van de cellenrubber totdat de rail mooi plat ligt. Tegelijk strijk ik een beetje S39 op de rail om de massadraad (zwart) te kunnen solderen.

Een beetje soldeer tegen de rail aanbrengen en dan de zwarte draad vast solderen.

Als je dan goed op de rail kijk zie je sporen van S39 op de rail liggen.  Die verwijder ik in eerste instantie met de Dremel

Daarna nog een beetje Wasbenzine om zeker te zijn dat de sporen van de S39 worden uitgewist en dan is deze aansluiting klaar.

Wanneer ik een enkele aansluitingen heb gemaakt, fixeer ik de rail op de cellenrubber met enkele drupjes warme lijm.

Klaar is kees.

Voor de meer ervaren soldeerders onder ons waarschijnlijk niets nieuws, voor de beginners of de leken misschien nog waardevolle tips:
  • Gebruik een degelijk soldeerstation
  • Temperatuurregeling is "nice-to-have" maar niet "need-to-have"
  • Zorg wel dat je soldeerstation vermogen genoeg heeft zodat je de tin kan smelten met een kort contact
  • Wanneer je de soldeerpunt te lang op de rail/puco moet laten staan om hem op te warmen ge je de plastic biels smelten en tegelijk kan je geen mooie soldeer maken

Veel plezier ermee.
Groeten,

Ivan De Laet

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #218 Gepost op: woensdag 07 november 2018, 09:22:43 »

Dat ziet er goed uit Ivan. Een aantal details zou ik wellicht anders doen, maar in grote lijnen zou ik het zo doen als in jouw handleiding.

speeltmettreintjes

• Zeer Toffe Gast
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
« Reactie #219 Gepost op: vrijdag 30 november 2018, 16:24:59 »

Hoi Ivan,

Gebruik je speciale soldeer om een draadje aan de puko's vast te maken?
Groeten, Rob                              Mijn baan

iVanDL

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #220 Gepost op: vrijdag 30 november 2018, 22:42:51 »

Dag Rob,

ik gebruik de soldeer van Weller WSW SC M1 (Sn0.7Cu3,5%) T0051387499. (foto opladen lukt vandaag niet via Tinypic)
Om een mooie vloei en een eenvoudige hechting te bekomen van de soldeer op de Puko's gebruik ik eenbeetje S39 RVS (met een fijn penceeltje aanbrengen, niet met de borstel van de S39) daarna met een beetje wasbenzine napoetsen om de restanten ven de S39 weg te werken om zo corrosie te voorkomen.
Groeten,

Ivan De Laet

speeltmettreintjes

• Zeer Toffe Gast
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
« Reactie #221 Gepost op: dinsdag 04 december 2018, 17:36:53 »

Ik had onlangs al een poging gedaan om een draadje aan de rails te solderen, al ging het in mijn geval om de middenleider van C-rails. Dat was geen succes. Al hield ik er rekening dat het iets anders was, ik dacht dat het aan de soldeer zou kunnen liggen, vandaar mijn vraag. Vandaag heb ik hulp gehad en nu is het gelukt. Uiteindelijk bleek de S 39 doorslaggevend. Zelfs met oude, loodhoudende soldeer heb ik nu een paar goede verbindingen. Dat scheelt, want die Weller soldeer zag ik alleen voor ruim € 50 te koop staan (wel meteen 500 g) en voor een experiment vond ik dat wel wat ver gaan. Met m'n oude soldeer kan ik nog een hele tijd vooruit  :).
Groeten, Rob                              Mijn baan

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte