Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklin Umbauwagens - interieur verder afgemaakt en eerste Preisers (15-10-2022)

Gestart door frenkievee woensdag 17 augustus 2016, 21:36:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Verder met het interieur (1 okt 2020)
Mooie bankjes heb je gemaakt Frank. :thumbup:
Ik kijk uit naar morgen naar het vervolg.

Groet Michel
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Eersteklas banken (17 okt 2020)
Goed bezig Frank!  B)
Dit is forum(in)vulling zoals ik het graag zie! respect.
grtz
Dirk
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Eersteklas banken (17 okt 2020)
Omdat er vanuit Michelstadt enige druk gelegd werd op de voortgang van dit project, hierbij een kleine update. Ik had niet het idee dat men in Michelstadt verlegen zat om personenvervoer, maar ik kan me natuurlijk ook gewoon vergissen! Of men moet daar graag met de STMR Stoomtreinen op pad willen, dat kan natuurlijk ook zomaar :D .

76. Op basis van de plattegrond van een originele Umbau-wagon een extra wandje geplaatst. Blijkbaar was het eerste klasse gedeelte in tweeën gedeeld, dus wie ben ik dan om dat dan anders te doen.


77. En de plaatsing van de eerste 1e klasse bank is een feit.


78. In de zij-elementen, waarin de imitaties voor de wielhouders, veren, remmen e.d. zijn gegoten, zitten ook zeven omhoog stekende pennen, die in het originele Märklin wagonnetje de ramen op hun plek houden.


79. In de tweede klasse wagons komen deze netjes overeen met het interieur, zoals hier goed te zien is. In de eerste klasse is dat echter niet zo. Aangezien bij mij de ramen vastgelijmd zijn, ....


80. .... kan ik dus twee van die zij-elementen met een Roco-zaagje te lijf gaan om vier van die omhoogstekende pennen een stukje korter te maken. Uiteraard wel in spiegelbeeld van elkaar, anders klopt het nog niet....


81. En verder met plakken, zodat in de kleine coupé inmiddels alle banken staan.


82. Wat er van boven zo uit ziet.

Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Eersteklas banken (17 okt 2020)
Echt gaaf dit Frank! Ziet er zo strak uit dat als ik niet al je handwerk zou weten, dat ik gerust zou geloven dat dit uit een nauwkeurige 3D printer komt.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Eersteklas banken (17 okt 2020)
Echt modelbouw. 'Scratch building' blijft leuk!
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Interieur en licht!! (26-10-2020)
De laatste loodjes van het snijden, vijlen en lijmen en dan door met andere zaken.

83. Het interieur voor de AB3yg (dus de 3-assige Umbau voor 1e en 2e klasse) is klaar! Uiteraard behoeft een en ander nog wel een kleurtje.


84. Klein doorkijkje in de lengterichting van het interieur.


85. En het eindresultaat van het geknutsel om vier van dit soort interieurs te bouwen. Van links naar rechts de BD3yg (2e klasse en bagagedeel), AB3yg (1e en 2e klasse) en twee keer B3yg (2e klasse).


86. Een passing van het eerste klasse interieur in de kap levert dit beeld op.


87. Verder met de verlichting: eerst een paar 3mm ledjes voorzien van een gaatje van 1 mm om daarin een stukje lichtgeleider vast te kunnen lijmen.


88. Uiteraard even testen met een batterijtje van 3 volt.


89. Even een testje met één ledje met lichtgeleider in het daarvoor uitgeboorde gaatje.


90. Een hele poos terug al printjes van JdG-kwaliteit mogen ontvangen met de nodige elektronica daarbij.


91. Daar de nodige draadjes aan gesoldeerd ....


92. .... wat na aansluiting aan 12 volt een setje brandende ledjes oplevert.


93. En in de wagon, met het interieur geplaatst, ziet het er zo uit.

Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Interieur en licht!! (26-10-2020)
Bewonderenswaardig mooi allemaal  :thumbup:
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Interieur en licht!! (26-10-2020)
Prachtige reportage Frank van de ombouw. :thumbup:
De bankjes zijn goed gelukt menig preisertje wil daar wil inzitten tijdens zijn of haar treinreis. :P
Ook de lichtgeleiders zien er goed uit kortom mijn complimenten voor deze metamorfose. :) :thumbup: :thumbup:

Groet Michel
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Verder met licht (04-11-2020)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Verder met licht (04-11-2020)
Op deze best mooie dag  (al was het alleen maar vanwege ons 32-jarig huwelijk ;) ) toch een update van het een en ander.

94. Alle styreen wat ik af snij en voor goed fatsoen niet meer kan gebruiken, of wat mislukt is wat lijmen betreft en zo, gaat in een potje. Mocht ik iets nodig hebben dan kan ik altijd nog even in dat potje spieken of er toch nog iets bruikbaars in zit. En voor het doel van vastzetten van de lichtstrips tegen de dak van de wagons zaten er nog wat stukjes styreen, die ik prima kon gebruiken. In combinatie met dubbelzijdig vloerbedekking tape ....


95. .... wordt een en ander zo vastgeplakt. Voordeel van dit plakband: dubbelzijdige en flinke kleefkracht. Nadeel bij het knippen van dit spul: dubbelzijde flinke kleefkracht......


96. Drie strips verder die na controle prima bleken te werken, kwam ik deze tegen  8o. Alle soldeerpunten doorgemeten met de multimeter: nergens sluiting, dus goed gesoldeerd. Even de hulp ingeroepen van de expert en na wat heen-en-weer ge-app tot de conclusie gekomen dat de tweede led van rechts defect zou moeten zijn. Dus een ledje van een stukje china-strip losgemaakt en die hierop vastgemaakt ....


97. .... met dit als resultaat.


98. Twee kappen met interieur en verlichting even achter elkaar gezet. Wordt mooi! (al zeg ik dat tenminste zelf, maar ik denk dat ik ergens toch bevooroordeeld ben....

Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Decoder aanpassen (06-11-2020)
De wagons worden voorzien van wisselende sluitseinen en schakelbare binnenverlichting. Daarvoor moet er natuurlijk een decoder ingebouwd worden, die los kan werken van een locomotief. Dat heeft natuurlijk als voordeel dat er niet per se één locomotief gebruikt kan worden, maar ik er ook andere voor kan zetten.
Ik had nog een 60760 decoder liggen, die ik hiervoor misschien wel zou kunnen gebruiken. Maar deze decoder heeft wat beperkingen, zoals alleen een aansluiting voor de motor en met de rijrichting wisselende verlichting (F0). Dus eerst een zoektocht op onze alwetende vriend uitgevoerd en daar kwam ik een verhaal tegen over het tunen van de 60760, zodat deze niet alleen F0 heeft, maar ook een F3 functie. Dus met het plaatje op het scherm en de decoder in de hand aan de gang.

99. Eerst de krimpkous (of dwangbuis, zoals ik al te horen kreegn  :D ) verwijderd. Dan zie je dat er op zeven van de tien soldeervlakken draadjes gesoldeerd zijn (rood en bruin voor sleper en massa, blauw en groen voor de motor en oranje, grijs en geel voor de frontseinen). 


100. De aanpassing die ik moest maken: het verwijderen van de draadjes van de motor (die zijn gewoon niet nodig), toevoegen van een extra oranje draadje en tussen dat extra oranje draadje en de grijze het toevoegen van een extra draadje voor de binnenverlichting (F3). Voor het gemak heb ik daarvoor het blauwe motor-draadje gebruikt.


101. Nadat ik alles aangesloten had een proefopstelling gemaakt en met houten wasknijpers alles aangesloten. Daarop de boel in de MS2 geprogrammeerd (zie foto 103) en voila: een rood lichtje via de lichtgeleider van één van de leds voor de sluitseinen.


102. Een druk op de knop F3 geeft een brandende binnenverlichting. Op de voorgrond is vaag nog het linkse sluitseintje te zien, wat ging branden bij wisselen van de rijrichting.


103. Op de MS2 ziet her er dan zo uit. Netjes de F0 en de F3 actief.

Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Decoder aanpassen (06-11-2020)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Decoder aanpassen (06-11-2020)
Netjes gedaan maar heb je een weerstand op de motor aansluiting aangesloten ?

groet
Harald
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Decoder aanpassen (06-11-2020)
Mooie vorderingen weer Frank. :thumbup:

Groet Michel
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Decoder aanpassen (06-11-2020)
@Harald, nee dat heb ik niet. Ik heb gemerkt dat de decoder gewoon functioneert zoals ik verwacht.
Maar: waarom de vraag? En is dat iets wat ik zou moeten doen?

@Michel, dankjewel! Er komt zo langzamerhand schot in.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Decoder aanpassen (06-11-2020)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Decoder aanpassen (06-11-2020)
 @citaat

Hi Frank,

Omdat ik wel vaker heb gelezen en ook zelf heb gemerkt dat een decoder zonder aangesloten motor niet uit te lezen en niet te programmeren is.
Dus met weerstandje, op de motor aansluitingen, wel.

groet
Harald
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Decoder aanpassen (06-11-2020)
Dankjewel Harald,

Ik hou het in mijn achterhoofd. Enige wat ik nog wil doen is een ander adres toekennen, en als dat niet lukt weet ik in ieder geval een (mogelijke) oorzaak.

Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Decoder aanpassen (06-11-2020)
Zo, eindelijk even een rustig momentje om mezelf op zolder te parkeren en met de Umbau-interieurs verder te gaan. Ook had ik nog niet de diverse benodigdheden in huis om verder te kunnen, zoals de juiste kleuren verf, maar dat is inmiddels verholpen.

104. De deuren krijgen een houtkleur, maar om dat enigszins netjes te doen (ik ken mezelf met verven....) toch de boel maar even afplakken ....


105. .... en uiteraard moet dat dan gelijk vier keer. Maar met een laptop en youtube in de buurt is dat wel overkomelijk.  :D


106. En na het plakken de eerste laag houtkleur erop gekwast. Dit moet lekker drogen en dan morgenmiddag een tweede laagje.

Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Interieur schilderen (31-01-2021)
Tijd vliegt als je het naar je zin hebt....
kleindochter passen, huishouden, werken (en nachtdienst helpt ook niet echt met knutselen, ligt dan zomaar een week stil), en meer!

Maar goed:

107. De deuren goed laten drogen en daarna het plakband verwijderd. Les voor de volgende keer: goed aandrukken aan de kant waar je gaat verven.
Is het allemaal helemaal 100% strak? Nee dus. Ben ik er blij mee? Jazeker! En daar gaat het voor mij om.


108. Vorig weekend en dit weekend mezelf wat kwaad gemaakt met lederrrood en een wat lichtere groen (Park Green Flat van Vallejo), met dit als resultaat:


109.

Re: Märklin Umbauwagens - Kortkoppelingen plaatsen (08-05-2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Märklin Umbauwagens - Kortkoppelingen plaatsen (08-05-2021)
Vandaag zin in even wat anders, dus een al wat langer lopend projectje uit de bak-met-lopende-klusjes gevist en daarmee aan de gang. Als je van een aantal wagonnetjes de koppelingen sloopt, dan moeten er natuurlijk wel weer nieuwe op gemonteerd worden, dus twee wagons even deels in elkaar gezet (voor de juiste afstand en zo). Nu genoeg tekst gemaakt: plaatjes!!

110. Om de boel kort te koppelen heb ik een poosje terug al een aantal Symoba kortkoppelingen laten aanrukken. Die zijn niet helemaal glad, dus een vijltje er overheen gehaald en ontvet met wasbenzine.


111. Hetzelfde schoonmaakproces losgelaten op twee onderstellen.


112. Wat deze vuiligheid op het wattenstaafje opleverde  8o


113. En dit is het eindresultaat van de twee wagonnetjes. Volgende stappen zijn het vastzetten van de NEM schacht en afknippen van het pootje. En dan uiteraard door met de andere wagons.

Re: Märklin Umbauwagens - Kortkoppelingen plaatsen (08-05-2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Märklin Umbauwagens - Kortkoppelingen plaatsen (08-05-2021)
Afgelopen week een paar dingetjes gedaan met de Umbau-wagons.

114. Kortgekoppeld ziet de combinatie er op R2 (K-rail 2231) zo uit:


115. Aangezien ik met een vaste stam wil rijden, heb ik besloten om geen stroomvoerende koppelingen te gebruiken, maar kleine stekkerverbindingen. Ook geeft dit het (in mijn ogen) voordeel dat de bedrading alleen in de kappen blijft en (behalve natuurlijk de wagon met de sleper) er geen verbindingen tussen onderstellen en kappen hoeft te zijn.


116. Even een proefpassing zonder balgen geeft dan dit beeld. Een testje in bochten en op wissels wees uit dat het prima werkt, dus zoals ik dat voor ogen heb.


117. Dus, dan maar het point of no return voor de eerste balg en daar het bovenste klemmetje afgesneden. Gevolg is natuurlijk dat de balg met lijm vastgezet moet worden.


118. De draadjes verdwijnen namelijk in het al bestaande gat van de balg, zodat ik niet extra gaatjes hoef te boren.

Re: Märklin Umbauwagens - verder met de binnenkant op orde brengen (22-05-2021)
Verder met het inwendige.

119. Zoals op foto 118 hiervoor te zien is, ziet de buitenkant er wel netjes uit, maar aan de binnenkant is het nog één grote bundel spaghetti. Hier moet natuurlijk het een en ander aan gedaan worden om de stam netjes te krijgen.


120. Eerst de sluitseinen in één van de B3yg wagons geplaatst en die vastgelijmd, zowel aan de lichtgeleider (niet te zien) als aan de krimpkousjes.


121. Vandaag het een en ander gelijmd, maar als je lijm nog niet (helemaal) droog is en je moet toch eten gaan koken: tja, dan moet je wat  :D (spoiler: het werkte wel!)


122. En de spaghetti wordt al een stuk minder. Alleen nog de draden voor de binnenverlichting aansluiten en deze is (wat dat betreft) klaar!
Re: Märklin Umbauwagens - we pakken de draad weer op (27-08-2022)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Märklin Umbauwagens - we pakken de draad weer op (27-08-2022)
Zoals ik in het draadjes over Rijshoven al gezegd heb: we gaan weer verder. Dus ook hier!!

Ik kon mezelf vanmiddag en vanavond even heerlijk terugtrekken op een inmiddels van normale temperaturen voorziene zolder. En in plaats van nog meer schoonmaken en zo, even zin in wat klein geknutsel.
Als eerste de vraag: waar was ik ook alweer gebleven? Want de vorige update was op mijn verjaardag in 2021..... en da's dus al een best poosje terug.

123. Het stammetje gaat bestaan uit vier Umbauwagens met de BD3yg (dus de 3-assige Umbau met 2e klasse en bagage-afdeling) als afnemer van de baanspanning en van waaruit de boel verdeeld wordt. Maar hoe zat het ook alweer met al die spaghetti in de bak?


124. Even zitten zoeken, en ook met behulp van een spiekbriefje wat ik ooit gemaakt had (zie foto 125) de sluitseinen van één van de B3yg wagens aan de praat gekregen. Mooi, weet ik ook weer welke zwarte draadjes daarvoor waren.


125. En hetzelfde geldt voor de binnenverlichting in de drie op de foto staande wagens. De BD3yg heb ik uiteraard ook getest en ook daar werkt alles nog steeds naar behoren.


Nu verder met een decoder aansluiten. Het zal wel een andere worden, want ik wist nog van vorig jaar dat de omgebouwde 60760 decoder die ik ervoor bedacht had, gloeiend heet bleek te worden. Dus dat werd hem even niet..... Wat wel jammer is, dat een van de vaste Symoba koppelstukken helaas kapot gegaan is doordat ik de onderstellen verkeerd had weggelegd. Daar kon hij niet tegen helaas. Gelukkig zitten er NEM schachten nu onder, dus uitwisseling van koppelingen is geen echt probleem. Eerst maar kortkoppelingen eronder.

Wordt vervolgd!

Re: Märklin Umbauwagens - we pakken de draad weer op (27-08-2022)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklin Umbauwagens - we pakken de draad weer op (27-08-2022)
Dit zijn mooie /duidelijke voorbeelden Frank  :thumbup: :thumbup:
Jammer dat de decoder zo heet wordt, tijd voor een Esu  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Märklin Umbauwagens - we pakken de draad weer op (27-08-2022)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Märklin Umbauwagens - we pakken de draad weer op (27-08-2022)
 @citaat

Dat zal het dan ook wel gaan worden Peter, want inmiddels is na een testje gebleken dat de F3 functie die ik vorig jaar aan het ding wist te ontlokken het niet meer doet.
De binnenverlichting (die ik schakelbaar wil hebben) blijft nu continue branden. Dus maar eens wat decoders bestellen.
Re: Märklin Umbauwagens - we pakken de draad weer op (27-08-2022)
Ziet er allemaal zeer mooi uit.Wou dat ik het ook kon.
Maar vraagje:waar haal jij die stekkerverbindingen ??
Re: Märklin Umbauwagens - interieur verder afgemaakt en eerste Preisers (15-10-2022)
Tijdens vakanties gaat er ook altijd een bak vol knutselspul mee, zo ook dit jaar naar Oostenrijk. En aangezien het toch een paar dagen flink regenachtig was, heb ik daar dankbaar gebruik van gemaakt om de laatste laagjes verf op de interieurs te schilderen.

126. En dan zet je het interieur even op een tafel en hoppa: de eerste Preisers gaan ook gelijk zitten...  8o (maar ik moet nu nog een flink aantal nog maagdelijk witte Preisers van de nodige kleurtjes voorzien).


127. Weer thuis even gepast om te kijken hoe het er nu uitziet. Niet slecht, als zeg ik zelf.


128. Zoals al eerder in het verslag gemeld bestaat het onderstel van de wagon uit een stalen deel met de assen en koppelingen (die ik er onder vandaan gehaald heb en vervangen door een Symoba oplossing) en een tweetal kunststof profielen. De profielen geplaatst en twee stukjes dubbelzijdig tape geplaatst ....


129. .... om het interieur op de juiste plek te kunnen fixeren. En dat ziet er dan zo uit.


130. De kap erop gezet en binnenverlichting even aangesloten op een 12 volt voeding en dan ziet het er opeens toch wel heel leuk uit. Nu nog voorzien van reizigers en zo.

Re: Märklin Umbauwagens - we pakken de draad weer op (27-08-2022)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Märklin Umbauwagens - we pakken de draad weer op (27-08-2022)
Citaat van: demuro op maandag 29 augustus 2022, 18:33:44
Ziet er allemaal zeer mooi uit.Wou dat ik het ook kon.
Maar vraagje:waar haal jij die stekkerverbindingen ??

Dankjewel!! Gewoon beginnen en zien waar het schip strandt, zo ben ik ook begonnen en je krijgt er gaandeweg steeds meer handigheid in.

Die stekkerverbindingen komen van ebay (Duitsland): hier bijvoorbeeld.