Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Märklin Umbauwagens - interieur verder afgemaakt en eerste Preisers (15-10-2022)

Gestart door frenkievee woensdag 17 augustus 2016, 21:36:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin Umbauwagens - interieur verder afgemaakt en eerste Preisers (15-10-2022)
Märklin heeft al lange tijd de drie-assige Umbau wagens in het assortiment. Deze zijn uitgebracht onder de nummers 4067 (1e/2e klasse), 4079 (2e klasse) en 4080 (2e klasse met bagagedeel). Het zijn wagons met een metalen bodem, kunststof opbouw en geen interieur. In een gat in de bodem kan een lamphoudertje geplaatst worden, waaraan gelijk een sleper gemonteerd is.

Ik heb vier van deze wagons in huis (1 x 4067, 2 x 4079 en 1 x 4080) en wil deze per twee stuks (dus zoals dat in het echt ook gebeurde) laten rijden. Ik wil ze te zijner tijd voorzien van een interieur, binnenverlichting en mogelijk eentje ook van sluitlichten.
Maar.... dan moeten deze, toch wel onwillige dingen, wel open! Ik had er al een aantal keren naar zitten kijken en via internet één (1!!) tip gevonden hoe ze te openen, maar dat lukte dus typisch niet.

Maar! Vandaag is het me toch gelukt en als opmaat voor een toekomstig project, wil ik dat hier delen. Deze draad wordt in de toekomst ook verder gebruikt voor het verdere verloop.

1. De kunststof kap zit aan de kopse kanten geklemd in de metalen onderbouw. De kap moet daar dus iets ingedrukt worden om langs de metalen randen te kunnen komen om zodoende los te kunnen komen.
Het gewillige slachtoffer: de 4080.


2. Het gemakkelijkste is om de (imitatie-)balgen van de kopse kant te halen. Deze zitten geklemd aan de boven en onderzijde van het rechthoekje. Zie foto verder. Plaats een schroevendraaier onder de horizontale imitatiebalg en druk het klemmetje dan iets omhoog. Doe hetzelfde onderaan, bij het platformpje, maar druk dan je schroevendraaier iets naar beneden.


3. Als je het goed doet, kun je dit uit de wagon halen. Bij mijn exemplaar bleken zelfs nog wat restanten van het gietwerk te zitten.


4. Nu kun je gemakkelijk bij de plek komen waar de kap geklemd zit in het onderstel. Wrik hier voorzichtig met een schroevendraaier of iets dergelijks om de kap naar boven te kunnen krijgen.


5. Dat ging redelijk gemakkelijk en dan kun je de kap omhoog tillen. Doe hetzelfde aan de andere kant ....


6. .... om de kap helemaal los te maken. Hier zie je ook het gat waardoor de binnenverlichting gestoken kan worden. Ik heb zo'n lampje in een andere wagon zitten, dus kan met enige handigheid hier denk ik wel de toevoer voor de verlichting van maken.


7.


8. Als laatste een blik in het inwendige van de kap. Goed is te zien hoe de raampartijen met elkaar verbonden zijn. Ook is in de 4080 een aanzet voor twee wandjes meegegoten.

Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Frank

Dat gaat er mooi uitzien, als je daar klaar mee bent  ;)



Groeten


Peter
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Fijn om te lezen en te zien dat je ze eindelijk open hebt. Succes met de rest.

Mvg, John
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
@Frank
Bedankt voor het delen van deze info :arrow: :thumbup:
en ik ben benieuwd naar het vervolg. :P
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Frank, leuk dat je deze "oudjes" gaat opknappen. Dan ook maar Symoba kortkoppelingsmechanismen plaatsen. :idea:
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Deze wagens rijden mooi met kortere koppelingen.

groet
Harald
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Dag Frank.

Bedankt voor het maken van een zeer duidelijk fotoverslag
van het netjes demonteren van deze wagons! :thumbup:  :thumbup:
Wellicht handig om dit in de Wiki toe te voegen?
Ik kijk uit naar de bouwverslagen van het interieur en de
verlichting en de andere wijzigingen op dit type wagon!

Groeten,

Erik.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
handig. ik heb er een paar van verkorte koppelingen voorzien zoals ooit eens in een MM beschreven stond
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Twee kleine stapjes verder gegaan vandaag. Meer om wat dingetjes te bekijken en uit te proberen.

9. Even kijken of de china-strip onder de plastic boogjes van de raampjes passen. Dit ging zonder al te veel problemen. Echter zal ik wel moeten opletten dat dit niet als een lichtgeleider gaat fungeren. Het staat dan niet echt als vensters licht gaan geven :D. Misschien wel grappig, maar niet helemaal de bedoeling.


10. Verder bleek het onderstel nog wat verder uit elkaar te kunnen, zonder dat hier sloop- of schroefwerk aan te pas hoefde te komen. De kunststof zijkanten, zeg maar de imitatie van de remmen en wielophangingen en zo, kan je zo aar weerszijden uit het metalen middenframe schuiven. Ze zijn identiek en het frame is symmetrisch, dus hoe de wagon weer in elkaar gezet gaat worden is niet zo van belang.


11.


12. De ouderwetse binnenverlichting van één van de wagons.


13. En omdat ik het niet kon laten: een sfeerbeeldje van een BR78 met 4-assige Umbauwagon 2e klasse en drie 3-assige Umbauwagons (2e klasse, 1e/2e klasse, 2e klasse).

Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Waar is nu de 'ouderwetse' verlichting in dat sfeerbeeldje  O:-D
Verder ben je lekker bezig met slopen :P :thumbup:
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Dag Frank.

Weer een stukje verder en met duidelijke uitleg :thumbup:
Misschien kun je het doorzichtige plastic met tape maskeren,
opdat het niet als lichtgeleider gaat functioneren?

Groeten,

Erik.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Ga dit draadje volgen. Ik heb ook nog een setje van deze wagens. Had ze al wel eens open gehad (lang geleden) en van interieur en reizigers voorzien. Ben vooral benieuwd naar ombouwen van de koppeling (als je dat nog gaat doen).
Groet, Paul
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Frank, waarom plak je de ledstrip niet er niet gewoon op?
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Citaat van: pajomaho op woensdag 24 augustus 2016, 19:08:59
Ben vooral benieuwd naar ombouwen van de koppeling.
Om te beginnen het oude koppelingsgebeuren eraf gesloopt (gedemonteerd).
De ontstane verdieping in de wagenbodem tot de juiste hoogte opgevuld met laagjes karton.
Alles aaneen geplakt met huis- tuin en keukenlijm (Velpon).
Deze lijm droogt nogal langzaam zodat er ruim tijd is om één en ander af te stellen.
Tenminste één dag bij kamertemperatuur (ong. 20o Celsius) laten drogen.
Bij deze wagens heb ik de Roco kortkoppelingsset 40343 gebruikt ===> klik
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
 @citaat Bedankt voor de toevoeging én informatie Wim :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Heel lang geleden, maar vandaag toch verder gegaan met deze wagonnetjes. Maar eerst even wat antwoordjes:

@John, stond geen stroom op de baan.....  O:-D

@Erik, gaat niet helpen denk ik, dus zal gaan doen wat Ad voorstelt. Of die verbindingsstukjes er tussenuit knippen, maar dan moeten de raampjes wel vastgelijmd worden.

@Paul, ja er wordt een kortkoppeling op gezet. Dat wordt het Symoba kortkoppelingssysteem, met een stroomgeleidende koppeling.

@Ad, klinkt als de meest eenvoudige oplossing.

@Wim, dank voor je uitgebreide bijdrage en de mooie foto's! Ik zal hier dankbaar gebruik van maken. Dus wat Erik ook zegt.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Afgelopen week gewerkt aan de bodemplaat voor de wagon. Eerst een papieren mal gemaakt, om geen styreenplaat te verspillen. Ik kon op twee manieren een bodemplaatje maken: een smalle tussen de staanders door en eentje over de volle breedte van de wagon met hapjes eruit voor die staanders.

14. En uiteraard heb ik voor de moeilijke manier gekozen  :D


15. De twee streepjes, die hier nog niet opengeknipt zijn, zijn voor de aanzetjes van de wandjes in de kap.


16. Een viertal styreen-plaatjes op maat gesneden. 13,9 x 3,2 cm zijn deze per stuk.


17. De maten van het papieren model overgenomen op het styreen en de eerste hoekjes uitgesneden.


18. De hapjes voor de opstaande geleiders voor de kap zijn uitgesneden en hier daar nog wat nabewerkt om het allemaal passend te krijgen.


19. En van de kopse kant.


20. De koppelingen en de middensteun voor de middelste as zijn geklemd op de metalen bodemplaat. Dit ziet er dan zo uit. Aangezien dat uitsteekt boven de bodemplaat moet er in het styreenplaatje een tweetal hollinkjes (of hoe je noemt) bewerkt worden.


21. De twee koppelingen zijn losgehaald. De klemmetjes zijn uitgebogen, wat best nogal tegenviel, waarna de koppelingen gemakkelijk losgemaakt konden worden.


22. Zoals hierboven beschreven: de twee uitgeholde gaatjes in de onderkant van het bodemplaatje. Dit zorgt samen met de verwijderde koppelingen dat deze plat op het onderstel kan liggen.


23. En met de uitgesneden ruimte voor de wandjes in de kap ziet het er dan zo uit.


De uitsparingen van de foto hierboven zijn nodig, omdat in de kap twee extra wandjes meegegoten zijn, zie foto 8 (hieronder even in de herhaling). Deze vallen in uitsparingen in de metalen bodemplaat en  daarvoor moet er in het styreen dus ruimte zijn (of je moet die wandjes inkorten, maar dat wil ik niet).

Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Je bent weer lekker bezig geweest  :thumbup: :thumbup:

Ben benieuwd naar het vervolg. B)
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
-Frank:
Mooi ombouw projectje weer,  :thumbup:
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Een tweede wagon is inmiddels op dezelfde manier gedemonteerd als de eerste. Dit betreft de AB3yg, oftewel de 3-asser met 1e en 2e klasse. Ik wil van deze samen met de BD3yg een vaste set maken. En dan blijven de twee B3yg's over om daar een vaste set van te maken.
Alle modellen van Märklin blijken dus die voorgegoten wandjes te hebben, dus die kan ik mooi gebruiken, want in elke (echte) wagon is een dergelijk tussenwand aanwezig.

24. Als voorbereiding voor het maken van een interieur heb ik het nodige op internet gezocht en (gelukkig!) gevonden, zoals bijv. tekeningen van het interieur van deze wagons. Dit is de BD3yg met stuurstand. Dat wil ik dus niet gaan namaken.


25. Ook een afbeelding gevonden van de AB3yg (en op diezelfde website ook eentje van de B3yg). Hiervan het interieur deel met een schermknipprogramma uitgeknipt en in een tekenprogramma op maat gemaakt, nl. 121,5 mm. Dan is dat net zo lang en breed als het binnenwerk van de kap van de wagon. Hieronder de platte


De 2e klasse indeling van de AB3yg en BD3yg zijn gelijk, alsook de locatie van het toilet. Dus dat is allemaal niet zo ingewikkeld. De AB3yg heeft echter twee tussenwanden, waar de andere type wagons er maar één hebben.
Op basis van de plattegrondjes heb ik uitgerekend dat ik best nog wat styreen te versnijden heb.....
Alleen al 43 stuks zitelement. Dan daarbij nog de rugleuningen en andere details.....
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Veel succes met het uitsnijden van de WC Frank :D
Maar natuurlijk ook met alle andere stukjes.

Als ik pleisters moet komen bezorgen hoor ik het wel B)
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Hoi Frank.
Bijzonder leuk en interessant om de inbouw van interieur in deze prachtige en veel voorkomende Umbauwagen te kunnen volgen! :thumbup:
Voor de langere D-wagons heeft Märklin in het verleden wel interieur setjes uitgebracht maar voor de andere nooit.

Zelf heb ik van Märklin spoor 1 ook een aantal 3-assige Umbauwagen en deze hebben wel interieur en sommige ook verlichting standaard.
Maar ja, daar heb je voor H0 niets aan dus zelf maken is dan de enige optie.

Hopelijk wordt het een prachtige "ombouw" en kunnen alle eigenaren van deze wagons hier een voorbeeld aan nemen.

Veel succes en plezier met dit leuke project.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Nog even verder gegaan met de constructie van de wagons. Ik had bedacht om het glaswerk los te halen en de ramen per stuk weer op hun plekje te lijmen, maar dit brengt een praktisch probleem met zich mee.
De ramen van een wagon zitten op één gietstuk los gemonteerd in de wagon. Er zijn in totaal vier gietstukken per wagon: twee aan weerszijden bij de deuren, eentje voor het kleinere deel en eentje voor het grotere deel. Als je dat afzet tegen de meegegoten binnenwandjes.

26. Losgehaald ziet zo'n gietstuk van het bagagedeel van de BD3yg eruit. De bovenkanten zijn verbonden met een soort brug-stukjes en aan de onderkant van het gietstuk is een stukje waarmee de ramen aan elkaar vast zitten. 


27. En zo ziet dat er van de zijkant uit.


28. Het blijkt dat dit onderste deel onderdeel is van de constructie van de wagon zelf. Rechts op de voorgrond het gietstuk wat de imitatie is voor de wiellagers en dergelijke. Aan de binnenkant van de wagon komen dan de uitsteeksels terecht en .....


29. .... die drukken dan het gietstuk van de ramen tegen de kap aan. Nadeel is echter wel, dat de bovenkant van de ramen weer niet helemaal tegen de binnenkant van de kap gedrukt wordt.


Ik heb (uiteraard :D) geprobeerd om te zien wat het effect is als je dit weg zou laten (dus gewoon even de raampartijen niet geplaatst), maar dat levert als effect op, dat de zijwanden van de wagon iets ingedrukt kunnen worden. Nu zul je zeggen: "ja, dus, dat is toch niet zo van belang omdat die wagon toch niet te vaak van de rails af komt". Maar je weet natuurlijk niet hoe beweeglijk de rest dan wordt.
Dus samengevat: mogelijk wel de bovenkant van de raampartijen eraf vanwege de binnenverlichting, maar de onderkant zeker niet vanwege de constructie.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Frank,

Het beeld kan vertekenend zijn, maar als ik de een-na-laatste foto bekijk, heb je dan niet voldoende ruimte om de ledstrip eerst in het dak te plaatsen en dan daarna de ramen erin te plaatsen?
Uiteraard moet het dan ook zo zijn dat niet een led net op het plastic gaat staan schijnen, want dan krijg je lichtgevende ramen :P
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Dag Frank.

Begrijp ik het nu goed, dat het de beste oplossing is om de raampartijen
toch te verlijmen, maar dan zonder het verbindende bovenstuk?

Groeten,

Erik.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
@John
Er zit inderdaad voldoende ruimte tussen het dak en de boogjes van het raam, maar ik ben bang dat op sommige plekken toch de ledjes daarachter komen en dus als lichtgeleider gaan fungeren.

@Erik
Ja, dat lijkt mij wel de beste oplossing. Dan zitten de ramen in ieder geval mooi in de vensters, en niet zoals je op de laatste foto ziet, wat scheef. Voordeel is gelijk dat ik de ledstrips voor de verlichting gewoon tegen het plafond kan plakken.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Hallo Frenkievee,

Is het geen optie om de beugels te verven? Dan is het probleem volgens mij ook opgelost. Ten overvloede zou ik de zijkanten van de raampjes dan ook meenemen om lichtgeleiding daar ook te voorkomen.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Dag Frank,

zonet even mijn BD3yg (bagagewagon) uit de set 29500 opengemaakt. Een setje van vier Umbauwagen uit deze startset heb ik destijd gewoon los gekocht.  Ga nl ook met verlichting aan de slag. In onderstaande figuur het interieur om nog te kunnen raadplegen.

Groeten,

Bas

Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Hoi Frank,

Als je toch de ledstrips tegen het dak wilt plaatsen, kun je wat aluminium folie om de bovenste raam verbindingsstukken doen.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Mag ik even inbreken op dit topic?
Ik heb mijn 3-assers inmiddels verbouwd. Kortkoppelingen gemonteerd(uit draadje https://forum.3rail.nl/index.php?topic=66953.0), Led strip over de plastic ruitverbinding geplakt aan het dak met dubbelzijdige plakkussentjes (die o.a. bij de Märklin Ledstrips 73400/401 geleverd worden).
De gebruikte sleper is er een met  asymetrische bevestiging, artikel nummer 205229 (deze komt uit 73406, maar dan zonder de massaveer; scheelt nogal in de prijs). Wat onderdelen zelf gefabriekt, o.a. het messing plaatje 0,35mm dik om de sleper vast te zetten. Het kleinste gaatje is met een M2-tap getapt, om het schroefje vast te kunnen zetten. Het grote gat is 4mm.
Op de sleperveer plak ik een stukje papier, anders maakt hij kortsluiting met de as van het rijtuig.
Het blauwe schuim van 5mm dik (weet eigenlijk niet wat voor spul het is) snijd ik op maat en boor een gat van 4mm en met een verzinkboor hol ik dat nog wat uit, omdat de sleperophanging daar ook schuin loopt. Nadat dit op de sleper geklemd is, plak ik het schuim aan het messing plaatje (3-seconden lijm). Om de verticale hoogte in stand te houden, snijd ik nog een stukje uit het schuim, boor een gat van 4mm en prik dat aan de bovenkant op de sleperbevestiging (aan de binnenkant van de wagen). (het schuim is later zwart gemaakt).

Groet, Paul
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Vervolg foto's:

Ik hoop dat dit anderen ook weer verder helpt.

Groet, Paul
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Paul dit draadje volgend, is dit, iig voor mij een nuttige aanvulling, bedankt. :arrow: :thumbup:
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080
Dag Paul.

Netjes gemaakt, duidelijke uitleg met foto's en een goede aanvulling :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - verder met de ombouw in maart 202
Heel lang geleden heb ik dit draadje gestart en zijn er leuke en nuttige reacties gekomen over het ombouwen van de 3yg Umbau wagons. Waarvoor alsnog een verlaat dankjulliewel!
Door allerlei (in andere draadjes genoemde) omstandigheden en uiteraard de bouw van de patatzaak is dit project(je) wat in de vergeethoek terecht gekomen. En zoals iedereen me dan vertelt: het is hobby en geen aangenomen werk! Maar is natuurlijk altijd wel leuk als iets dan ooit een keertje gaat worden zoals je dat ooit bedacht hebt.

Maar ik heb de doosjes met de wagons en allerlei losse onderdelen, die ik inmiddels daarvoor gemaakt had, weer eens tevoorschijn gehaald en ben verder gegaan met het bouwen van het interieur voor de BD3yg, oftewel de 3-assige Umbau-er met een tweede klasse coupé en een bagagegedeelte. En nu ik wat verder ben, dit draadje eens flink afgestoft, de foto's op de server hernummerd en de teksten in dit draadje ook van een nummer voorzien, zodat zonodig een verwijzing wat gemakkelijker is.

30. Eerst maar eens zien, waar ik een paar jaar geleden gebleven was..... Een gedemonteerde wagon, met bovenbouw, metalen onderbouw met kunststof zijkanten en op de voorgrond de door mij gemaakte styreen bodemplaat. Aangezien ik via deze wagon de stroom via een sleper wil toevoeren, moest er een gat komen in die bodemplaat, dus dat gedaan.


31. Aan de kopse kanten van de bodemplaat moeten er wat uitsparingen gemaakt worden, zodat de klemmen van de kap netjes in de metalen bodemplaat vallen en vastklikken. Als je die uitsparingen niet maakt, dan past het gewoon niet.


32. In het sleufje zie je ook een stukje metaal naar beneden wijzen, dat drukt de kopse wand van de bovenbouw naar buiten, zodat dit niet per ongeluk los kan schieten. Dit stukje metaal zorgt er ook voor, dat bij het openen van de wagon je best wat weerstand ondervindt.


33. De kopse wand van de wagon op maat gemaakt en op de styreen bodemplaat gelijmd.


34. De toiletruimte afgetekend en hiervoor de wandjes op maat gemaakt en de eerste ook met een drupje lijm vastgemaakt.


35. Uiteraard gaandeweg de nodige proefpassinkjes gedaan, want ik wil niet hebben, dat ik druk bezig geweest ben, met iets wat niet blijkt te passen.

Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - verder met de ombouw in maart 2020
Kijk eens aan daar heb ik er ook nog drie van. Reden genoeg om dit topic te volgen, zodat ik de kunst van opwaarderen afkijken kan  :thumbup:
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - verder met de ombouw in maart 2020
 @citaat
Hmm.... hoop niet dat je de lat te hoog voor me legt....  :? ;)
Maar dan zal ik beginnen met je op kosten te jagen  >:-D : deze wagons reden altijd in paren, dus je zult er dan eentje bij moeten kopen (of eentje uiteraard niet gebruiken). Met een beetje handigheid kun je er op een beurs wel eentje op kop tikken voor 10 euro of zo. Is mij ook ooit gelukt.

De samenstelling maakte niet uit, want alle combinaties van twee wagons was mogelijk: dus bijv. B3yg-B3yg (2 x tweede klasse), AB3yg-B3yg, BD3yg-B3yg, etc. etc.
Ik heb zelf de mogelijkheid om een trein samen te stellen met vier van deze wagons en ik wil dat zo doen: BD3yg-B3yg en AB3yg-B3yg.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - verder met de ombouw in maart 2020
Helaas heb ik aan het perron maar plaats voor 3 wagons dus ik knijp een oogje dicht  >:-D
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - verder met de ombouw in maart 2020
Hallo Frank,
Heb jij er ook last van dat wandjes van styreen scheef gaan staan na het uitharden van de lijm?
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - verder met de ombouw in maart 2020
Mark,
Ja, dat gebeurde mij ook. Maar ik heb een winkelhaakje, waarmee ik zo'n wandje netjes rechtop kan laten staan. Dus metalen winkelhaakje tegen het wandje en dat gewoon een poos laten drogen en dan gaat het wel goed.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - verder met de ombouw in maart 2020
Hi

Ik gebruik vaak enkele kleine magneetjes om ze vast en recht te klemmen.

groet
Harald
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - verder met de ombouw in maart 2020
Verder met wat styreen op maat maken.

36. Op internet heb ik uiteraard voorwerk verricht en met een plattegrond (van hier de AB3yg) kan ik prima uit de voeten. In de plattegrond de echte maten in mm, met daarnaast gekriebeld de maten in H0. Maar zo'n plattegrond is best handig, maar ....


37. .... helpt helaas niet bij het bepalen van de hoogte van de deur in de wandjes. En met hulp van de inmiddels bekende Preiser Jan met de oliekan is duidelijk dat de hier getekende deur ruim te laag is..... Het wandje is 2,5 cm hoog.


38. Beetje onscherp, maar dit is een stuk beter!


39. En een raam erin gemaakt.


40. Verder met de rest, maar om een beetje overzicht te houden een paar simpele, maar zeker doeltreffende bakjes geproduceerd. Gewoon een velletje A4 in vieren geknipt zodat je velletjes A6 krijgt. En met vier keer vouwen en vier nietjes heb je prima bakjes om stukjes styreen in te leggen.

Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - verder met de ombouw in maart 2020
De volgende stappen heb ik ook alweer gezet. Met verplicht binnen blijven (ook de werkgever heeft de verplichting om thuis te werken ingesteld) kan je lekker doorwerken:

41. Kleine stukjes styreen vormen de voetjes van de bankjes.


42. Al met al een prima hoogte om een zittende Preiser netjes te laten zitten.


43. Proefplaatsing in het interieur.


44. Een rugleuning gemaakt door een stukje styreen met een vijl te behandelen, zodat er een bolling ontstaat. Het bleek ook dat de wand van het toilet niet helemaal klopte, dus die wat opgedikt om het wat meer kloppend te krijgen.


45. Verder met rugleuningen voor de dubbele stoelen.


46. en dat levert dan dit op.


47. En van een andere kant. Inmiddels ook een tussenwandje geplaatst. Dit wandje past precies tussen de meegegoten stukjes wand in de kap van de wagon. Ik moest hiervoor wel het nodige passen en meten voordat het naar mijn zin was.

Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - verder met de ombouw in maart 2020
Eerder in dit draadje was al een discussie over de raampjes en vooral over de (meegegoten) beugels, de ervoor zorgen, dat de raampjes netjes in de openingen van de kap blijven zitten. Maar ik wil wat meer ruimte hebben voor de binnenverlichting en ook voor andere nog te monteren zaken, dus heb ik besloten om die beugels te verwijderen en de ramen te lijmen.

48. En een eerste knip (of eigenlijk drie knipjes) met een zijkniptangetje ziet er dan zo uit.


49. Alle wagons hebben een toiletruimte aan boord, dus daarvoor het raam daarvan voorzien van een wit laagje.


50. En dat ziet er ingeplakt zo uit.


51. En ter vergelijk een foto van de binnenkant van de kap. Duidelijk is de ruimtewinst te zien die hiermee geboekt is.


52. En de nog maagdelijke bodemplaten voor de drie andere, nog te bouwen interieurs. Maar eerst nog de raampjes voor de andere kappen doen, dan is dat maar gebeurd.

Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - verder met de ombouw in maart 2020
Verder met de raampjes. In de eerste wagon was ik vergeten om deze een zwart randje te geven, maar voor de andere drie heb ik daar wel even een Edding stift voor gepakt.

53. En tijdens het kleuren. Wel opletten voor het zilveren randje van de buitenkant!


54. Losgeknipt


55. De hele verzameling voor drie wagons bij elkaar. Zoals je ziet liggen er drie bij met een wit raampje: die zijn voor de toiletruimten.


56. Tijdens het plakken ....


57. .... en het eindresultaat.

Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Interieur (september 2020)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Interieur (september 2020)
Oei... alweer die waarschuwing van 120 dagen....  8o Iets met time flies en zo denk ik dan maar.

Voor geval het minder mooi weer zou worden, of ik geen zin had in iets vakantie-achtigs te doen, had ik ook wat modelspoorwerk bij me, waaronder de nodige onderdeeltjes voor het interieur van de Umbau-rijtuigen. Dus daar in Oostenrijk nog het nodige aan zitten frunniken.

58. Gelukkig had ik een en ander zodanig meegenomen, dat het gemakkelijk te pakken en weer in te pakken was. Allerlei uitgesneden stukjes styreen in van papier gevouwen bakjes in bakjes van de Chinees (al waren dat stiekem bakjes van de Griek  :D).


59. En doordat ik al best veel had voorbereid was het snel werken. Dit is het interieurs voor de BD3yg (de 3-assige Umbau met 2e klasse en bagage compartiment).


60.


61. Proefpassing en een poging tot een foto daarvan via het raampje ziet er dan zo uit.


62. Chinese 1:100 ....


63. .... of toch 1:87 Preisers (beiden hebben dan uiteraard nog een laagje verf nodig!)

Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Interieur (september 2020)
Blijft leuk om dit te volgen, ik heb ook nog die wagons liggen die ik wil pimpen.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Interieur (september 2020)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Interieur (september 2020)
En we gaan weer vrolijk verder waar we gebleven zijn.

64. En dat betekent dus snijden .....


65. en lijmen van banken en zo voor de tweede klas compartimenten.


66. Het begint al een beetje op een assemblagehal te lijken.


67. En zo ziet een kant en klaar tweede klas interieur eruit, voordat de verfkwast er langsheen mag gaan. Dit stukje werk bestaat uit 101 onderdelen.


68. Na een paar avondjes driftig plakken en vooral flink laten drogen gaat het opeens hard en zitten alle tweede klas elementen op hun plek.


69. En nu verder met de stoelen voor het eerste klas gedeelte.

Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Verder met het interieur (1 okt 2020)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Verder met het interieur (1 okt 2020)
 @citaat Prachtig Frank, Scratch building pur sang!

Groeten,

Erik.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Verder met het interieur (1 okt 2020)
wat een project.
Re: Märklin Umbauwagens - 4067, 4079 en 4080 - Eersteklas banken (17 okt 2020)
Zoals gezegd: verder met de eerste klas stoelen. Ik liet het een collega zien en zijn reactie was: "man, je lijkt wel gek!". Maar ik vind dit leuk om te doen. Misschien verschrikkelijk omslachtig, maar ik zit lekker op zolder achter mijn knutselbureautje te snijden, te vijlen en te lijmen. En het geeft mij een hoop voldoening om deze vier interieurs te zien groeien.
Misschien nog wel meer voldoening om een en ander met een 3D printer te laten printen.

70. De diverse onderdelen voor de banken: een tweetal strookjes waaruit de hoofdsteunen gemaakt worden. Rechts de achtergrondplaat met daarop de inmiddels in vorm gevijlde rugleuningen.


71. De zitting en de rugleung samen vormen dit geheel.


72. Eén van de strookjes van 3 mm breed en 1 mm dik gebruik ik om een halfronde vorm aan te vijlen en deze dan op ong. 3 mm af te snijden. En dan krijg je de hoofdsteunen, die links en rechts van het hoofd op de stoel zitten.


73. En van die kleine priegeltjes heb ik er drie per stoel nodig, dus in totaal 36.


74. En samengevoegd ziet dat er zo uit. Is het helemaal 100% gecentreerd en in het midden? Nee, niet. Zit alles 100% haaks gelijmd? Nee, ook niet. Maar ik ben er wel content mee. In het echt zitten er in het midden twee van die steunen, maar ik vind dat ik best een beetje mag sjoemelen en plaats er eentje.


75. Het voorlopig resultaat van begin van de avond.


Morgen verder.