De wagons worden voorzien van wisselende sluitseinen en schakelbare binnenverlichting. Daarvoor moet er natuurlijk een decoder ingebouwd worden, die los kan werken van een locomotief. Dat heeft natuurlijk als voordeel dat er niet per se één locomotief gebruikt kan worden, maar ik er ook andere voor kan zetten.
Ik had nog een 60760 decoder liggen, die ik hiervoor misschien wel zou kunnen gebruiken. Maar deze decoder heeft wat beperkingen, zoals alleen een aansluiting voor de motor en met de rijrichting wisselende verlichting (F0). Dus eerst een zoektocht op onze alwetende vriend uitgevoerd en daar kwam ik een verhaal tegen over het tunen van de 60760, zodat deze niet alleen F0 heeft, maar ook een F3 functie. Dus met het plaatje op het scherm en de decoder in de hand aan de gang.
99. Eerst de krimpkous (of dwangbuis, zoals ik al te horen kreegn

) verwijderd. Dan zie je dat er op zeven van de tien soldeervlakken draadjes gesoldeerd zijn (rood en bruin voor sleper en massa, blauw en groen voor de motor en oranje, grijs en geel voor de frontseinen).

100. De aanpassing die ik moest maken: het verwijderen van de draadjes van de motor (die zijn gewoon niet nodig), toevoegen van een extra oranje draadje en tussen dat extra oranje draadje en de grijze het toevoegen van een extra draadje voor de binnenverlichting (F3). Voor het gemak heb ik daarvoor het blauwe motor-draadje gebruikt.

101. Nadat ik alles aangesloten had een proefopstelling gemaakt en met houten wasknijpers alles aangesloten. Daarop de boel in de MS2 geprogrammeerd (zie foto 103) en voila: een rood lichtje via de lichtgeleider van één van de leds voor de sluitseinen.

102. Een druk op de knop F3 geeft een brandende binnenverlichting. Op de voorgrond is vaag nog het linkse sluitseintje te zien, wat ging branden bij wisselen van de rijrichting.

103. Op de MS2 ziet her er dan zo uit. Netjes de F0 en de F3 actief.