Märklin heeft al lange tijd de drie-assige Umbau wagens in het assortiment. Deze zijn uitgebracht onder de nummers
4067 (1
e/2
e klasse),
4079 (2
e klasse) en
4080 (2
e klasse met bagagedeel). Het zijn wagons met een metalen bodem, kunststof opbouw en geen interieur. In een gat in de bodem kan een lamphoudertje geplaatst worden, waaraan gelijk een sleper gemonteerd is.
Ik heb vier van deze wagons in huis (1 x 4067, 2 x 4079 en 1 x 4080) en wil deze per twee stuks (dus zoals dat in het echt ook gebeurde) laten rijden. Ik wil ze te zijner tijd voorzien van een interieur, binnenverlichting en mogelijk eentje ook van sluitlichten.
Maar.... dan moeten deze, toch wel onwillige dingen, wel open! Ik had er al een aantal keren naar zitten kijken en via internet één (1!!) tip gevonden hoe ze te openen, maar dat lukte dus typisch niet.
Maar! Vandaag is het me toch gelukt en als opmaat voor een toekomstig project, wil ik dat hier delen. Deze draad wordt in de toekomst ook verder gebruikt voor het verdere verloop.
1. De kunststof kap zit aan de kopse kanten geklemd in de metalen onderbouw. De kap moet daar dus iets ingedrukt worden om langs de metalen randen te kunnen komen om zodoende los te kunnen komen.
Het gewillige slachtoffer: de 4080.

2. Het gemakkelijkste is om de (imitatie-)balgen van de kopse kant te halen. Deze zitten geklemd aan de boven en onderzijde van het rechthoekje. Zie foto verder. Plaats een schroevendraaier onder de horizontale imitatiebalg en druk het klemmetje dan iets omhoog. Doe hetzelfde onderaan, bij het platformpje, maar druk dan je schroevendraaier iets naar beneden.

3. Als je het goed doet, kun je dit uit de wagon halen. Bij mijn exemplaar bleken zelfs nog wat restanten van het gietwerk te zitten.

4. Nu kun je gemakkelijk bij de plek komen waar de kap geklemd zit in het onderstel. Wrik hier voorzichtig met een schroevendraaier of iets dergelijks om de kap naar boven te kunnen krijgen.

5. Dat ging redelijk gemakkelijk en dan kun je de kap omhoog tillen. Doe hetzelfde aan de andere kant ....

6. .... om de kap helemaal los te maken. Hier zie je ook het gat waardoor de binnenverlichting gestoken kan worden. Ik heb zo'n lampje in een andere wagon zitten, dus kan met enige handigheid hier denk ik wel de toevoer voor de verlichting van maken.

7.

8. Als laatste een blik in het inwendige van de kap. Goed is te zien hoe de raampartijen met elkaar verbonden zijn. Ook is in de 4080 een aanzet voor twee wandjes meegegoten.