Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin hobbyloc van ESU decoder voorzien + verlichting (Er20/Br185/Ludmilla)

Gestart door Looney Tunes maandag 15 augustus 2016, 19:57:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Bedankt Frank en Peter!

Frank, ik moet er zelf ook niet aan denken om 3-4 van die locs met geluid rond te hebben rijden hoor. Maar de klant is koning, die wilde sound, dus dan regelen we sound B)

En Peter, je weet me wel te vinden :D
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Mooi gedaan John,  het geluid van de raillassen komt wat hard over op je filmpje maar ik weet dat dit in de praktijk erg meevalt.

Ik vind geluid juist een mooie toevoeging, maar je moet wel het volume van iedere loc op een redelijk nivo zetten anders wordt je gek van de herrie.

Op sommige banen hoor je een loc in de verte al aankomen dan staat hij duidelijk te hard.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
John,

Met plezier naar je ombouw en filmpje gekeken. :)
Misschien trek ik ook mede door jouw goede foto begeleiding ook wel eens de stoute schoenen aan om ook mijn CargoNet loc om te bouwen.
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
 @citaat

Incl. Een leuk ombouw verslag Michel  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Bedankt voor de reacties Peter en Michel :)

Ik ben het wel met je eens dat geluid een leuke toevoeging is, maar op een paar m² hoef ik niet meer dan 1 of 2 soundlocs hoor.
Bovendien red m'n budget dat nog niet eens, dus blijft het 'stil' uit m'n eigen locs ;)
Het geluidsnivo in deze loc heb ik al een eind naar beneden gezet, het was inderdaad veel te hard.

Ik heb mijn best gedaan om de ombouw zo goed mogelijk op beeld te zetten, en ben blij dat dit gelukt is.
Mocht je (of iemand anders) ook de loc ombouwen met sound en de esu file willen stuur dat gerust een PBtje. En dan mag een ombouwverslagje ook niet ontbreken hoor (A)
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Nette ombouw toch. :thumbup: En Sound wel of niet is persoonlijk.

Zo vind ik een stomertje met sound leuk maar meer ook niet. Helaas is er bij nieuwe modellen niet zo veel keus, veelal is Sound standaard aanwezig en dus moet je het betalen of je het leuk vindt of niet. Mijn laatste Sound aankoop was een Class66 met een LokSound aan boord, ik ros het eruit en doe er een ander een plezier mee. :D

Gr, Ben.
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 19 augustus 2016, 06:31:57
Ik vind geluid juist een mooie toevoeging, maar je moet wel het volume van iedere loc op een redelijk nivo zetten anders wordt je gek van de herrie.

Op sommige banen hoor je een loc in de verte al aankomen dan staat hij duidelijk te hard.
Hou op, schei uit. Ik was enige tijd terug bij een winkelier en daar liep iemand naar de nieuwe G2000 te kijken en beklaagde zich vervolgens over het feit dat het volume niet hoog was bij de Märklinloks... Kom ik aan, met alles terug naar 50-60%.
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Misschien was dat iemand op leeftijd  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Ja, eerst piepen over het geluid/herrie van een koffiemolen... :D

daarna maakt M nu lok's met stille aandrijving,
zit er allerlei knullig achtergrond geluid in...

neem dan een forse subwoofer in je kamer en zet een cd op met dieselgeluiden  :D
al naar gelang...

nee, geef mij maar een lok waar je toch wat van de aandrijving hoort,
een tandwiel met bramen, of zo  :P :D
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
 :D :D
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Dank voor de reacties allemaal.

Sound is en blijft natuurlijk een eigen keuze die je maakt. De ene wel, de ander niet.

Vandaag of morgen nog een eigen locje van me van dit printje voorzien, maar dan in de MTC-21p versie.
Ik zal van het resultaat ook wel een fotootje nemen.
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Als je vind de alle details erop moeten zitten dan mag sound ook niet ontbreken want in het echt zijn ze ook niet geruisloos :D
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
En hierbij nog even 2 foto's van het printje in de MTC versie:

Al ingebouwd, maar nog zonder decoder.


En met de decoder erop geprikt.
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Netjes John!

Heb je voor F3 tot F6 ook nog soldeerpunten met eventuele ruimte voor een smd voorschakelweerstand?
En... Soms is het nog handig om dmv een transistor (gekoppeld aan F0 vooruit/achteruit) oid deze richtingsafhankelijk in 2-en te splitsen.

M g. Marcel
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Bedankt Marcel.

Ik heb geen ruimte voor een SMD weerstand op de print gezet, dan zou het m.i. te krap worden. En ik ben van mening dat 1 kant van de smd weerstand aan de soldeerpad en de andere kant direct op draad solderen ook werkt ;)
Om dezelfde reden, plaatsgebrek, heb ook ook niet een Aux die met transistoren a.d.h.v. F0 schakelt. Aux 3 en 4 zijn wel versterkt.

Als ik de dingen die jij opnoemt zou willen implementeren zou ik naar een 4 layer pcb moeten gaan, maar dat vind ik net iets te duur voor dit.
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Compliment voor de fraaie ombouw!

Frans
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Bedankt Frans!
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Mooi verslag en ombouw, John.

Hartelijke groet,
Ragoem

Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien
Ook jij bedankt, Ragoem.
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien - verlichting update
Hallo Allemaal,

Zoals in de titel al te lezen is heb ik de verlichting nu ook geupdate van de ER20.
(Foto's zijn even snel genomen, maar wel met dezelfde belichting.)

Eerst een foto met alles uit.


Standaard 3 puntssein voor.


3 puntssein met schijnwerper


Alleen de schijnwerper


En sluitseinen


Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien - verlichting update
Ubergeil  :thumbup:
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien - verlichting update
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien - verlichting update
Helemaal mooi John!
Ik neem aan dat de felheid van de lampjes komt door de foto's?
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien - verlichting update
John,

Ziet er prachtig uit. :thumbup: :thumbup:
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien - verlichting update
Hoi John,

Verlichting ziet er fraai uit, maar sluitsein lijkt wel geel-oranje van kleur.
Komt zeker door de foto...

Groeten,
Ton.
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien - verlichting update
Dank voor de lovende woorden.
Het felle en geel/orange komt inderdaad door de foto. Het is in het echt minder fel en duidelijk rood van kleur.

Mvg, John
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien - verlichting update
Mooi werk geleverd John

Mvg,

Luc
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien - verlichting update
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien - verlichting update
Ziet er mooi uit John.
Maar klop het seinbeeld?
Ik weet niet hoe het voor de diesel geldt, maar bij de Br 146 ed zijn de schijnwerpers in de binnenste lampen geplaatst, en de buitenste hebben de ledverlichting met (led)sluitlichten.

M.v.g.Marcel
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien - verlichting update
Dank heren.

Marcel, ik heb deze foto als voorbeeld genomen: http://www.bahnbilder.de/bild/oesterreich~dieselloks~br-2016/433812/2016-903-lte-european-bulls-faehrt.html
En anders, loc is van mezelf, en dan schouw ik het onder de modelbouwvrijheid. ;)

Het printje wat erachter zit is ook te gebruiken voor de 146/185, en afhankelijk van waar de leds komen is binnen schijnwerper en buiten sluitsein ook mogelijk ;) Zelfs Zwitserse lichtwisseling is mogelijk.
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien - verlichting update
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien - verlichting update
Marcel, dit is alleen geen Bombardier product, maar een Siemens product. Het klopt overigens allebei, er rijden loks rond met LEDs, waarbij de rode pitten dus in de LED zitten, buiten, en de schijnwerpers binnenin en er rijden loks rond zoals John laat zien, zonder LED maar met normale pitjes, met rood binnen en de normale lichtjes buiten.

Groet,
Laurent
Re: Marklin hobbyloc van ESU Loksound voorzien - verlichting update
Dank voor de bevestiging Laurent.

En voor Marcel, en anderen, onderstaand het printje bestukt zodat de sluitseinen buiten zitten.
Ik ga ondertussen door met de volgende solderen; wil de verlichting wel aan beide kanten verbeterd hebben B)

Re: Marklin hobbyloc van ESU decoder voorzien + verlichting (Er20/Br185/Ludmilla)
Naast de Br185/186 en Er20 die ik al in het topic behandeld heb, wilde ik ook nog de ludmilla upgraden.
Het plan was om de huidige decoder eruit te halen en ook de gele verlichting eruit te halen en te vervangen voor een werkend front en sluitsein.
Een kort verslag van dit alles:

De binnenkant, met de flexibele ledprint reeds verwijderd.


De nieuwe lichtprint, momenteel zitten led van de sluitseinen voor de binnenste lichtglazen. Dit omdat er voor die optie niet in de kap hoeft worden geboord.


De originele decoder is verwijderd, en de nieuwe decoderadapter en ledprintjes zijn ingebouwd.


Met als resultaat, een wit frontsein.


Een schijnwerper.


En een sluitsein. Zoals gezegd aan de binnenkant, omdat er anders in de kap moest worden geboord.
Re: Marklin hobbyloc van ESU decoder voorzien + verlichting (Er20/Br185/Ludmilla)
Super gedaan met de Ludmilla! Ook met de dubbele leds zodat boren in de kap niet nodig is.

Ik zit er aan te denken om DCC only te gaan rijden maar ik heb een aantal locs die geen DCC ondersteunen, waaronder drie Ludmilla's waar van één zoals hier boven. Dit zou een mooie oplossing kunnen zijn.
Re: Marklin hobbyloc van ESU decoder voorzien + verlichting (Er20/Br185/Ludmilla)
Dank Alex, die dubbele leds heb ik er juist, zoals je aangeeft, op gezet zodat boren inderdaad niet perse nodig is.
Als je DCC only wil is dat zeker mogelijk, elke decoder welke een MTC connector heeft kan ingebouwd worden.