Nieuws: Nog niet alle 15 jaar 3railforum jubileum setjes zijn opgehaald!! Lees hier verder hoe je je bestelling alsnog kunt ophalen!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren
| | |-+  Ervaringen met stroom voerende koppelingen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Ervaringen met stroom voerende koppelingen  (gelezen 3318 keer)

flyerman

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
    • Mijn Website
Ervaringen met stroom voerende koppelingen
« Gepost op: woensdag 07 december 2016, 15:08:24 »

Er is denk ik wel genoeg over geschreven maar ik zoek gebruikerservaringen over stroom voerende koppelingen.
Wie gebruikt welke en hoe bevallen ze.

Ik zelf gebruik momenteel de koppelingen van Krois, maar ben daar niet echt over te spreken, moeilijk aan en af te koppelen. Ik ben dus op zoek naar wat anders. Het gaat om 2 en meer (4) polige koppelingen.
Gelogd
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

digibert

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 07 december 2016, 17:59:44 »

Dag Martin,
Heb zelf een LIMA Rheingold stam omgebouwd en verschillende meervoudige koppelingen uitgeprobeerd.
Geen van alle gaven een goed resultaat.
Heb daar normale Märklin enkelvoudige kortkoppelingen gemonteerd en in iedere wagon (WC of pakruimte) een TAMS functie decoder geplaatst
Werkt prima

gr digibert
Gelogd
img]https://files.3rail.nl/br41_br50_erts.gif[/img]

bellejt

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 07 december 2016, 18:02:24 »

ik gebruik ook de enkelvoudige van marklin en plaats in elke wagen gewoon een massaveer ,brugcel en weerstand.Eventueel een condensator erbij en alles wordt geschakeld door 1 functiedecoder.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

hmmglaser

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 07 december 2016, 18:03:21 »

Ik ben nu zelf aan het onderzoeken of de koppeling uit een marklin koploper 37423 ook onder een dubbeldekker past,deze zijn voor 25 euro per setje te koop.
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

robert39

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Midwolda C.S. is mijn NS wereld
    • Midwolda C.S.
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 07 december 2016, 18:39:38 »

Voor de dubbeldekker heb ik marklin koppeling 7319 gebruikt, aangezien dit toch een vaste stam hoef ik geen losse koppelingen er tussen. Werkt perfect en rijd ook goed, kan nu wel geduwt rijden !! Met de gewone marklin koppelingen ging dit wel eens mis :thumbdown:
groet Robert
Gelogd
Groet Robert



Midwolda C.S.

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 07 december 2016, 18:47:20 »

Ik heb een redelijk aantal viesmann 2 polige koppelingen, deze werken redelijk.

Viesmann heeft ook 4 polige en die zoen er degelijker uit, deze worden volgens mij in MiWuLa gebruikt.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Wheels

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Uitgerangeerd ;)
    • mijn baan
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 07 december 2016, 18:49:07 »

Hoi,
Ik gebruik naar alle tevredenheid de 2-polige Viessmann 5048.
Storingen komen wel eens voor indien de contacten elkaar niet goed raken.
Koppelen. Komt niet vaak voor omdat ik een stam op de rail zet en niet er mee rangeer.
In de bagagewagens van diverse stammen heb ik een sleper geplaatst en een ESU Functiedecoder geplaatst.
Middels iTrain gaat de verlichting van de loc en de binnenverlichting tegelijk aan. Is ook apart aan en uit te schakelen.
Gr Matje
Gelogd
Gepensioneerd: C-rail Marklin, ECoS 50200, NL materiaal, HSI-S88 serieel, Prolific USB-to-Serial, iTrain prof 5.0

henkv

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 08 december 2016, 03:16:23 »

Stroomvoerende koppelingen stellen nogal tegenstrijdige eisen. Goed elektrisch contact vereist een stevige verbinding en toch moet (ont)koppelen een beetje gemakkelijk blijven.

Superieur vind ik de tweepolige magnetische koppeling van Almrose. Die voldoet echt aan beide eisen. Goede elektrische en mechanische verbinding en toch heel gemakkelijk te (ont)koppelen. Nergens in Nederland te koop voor zover ik weet, maar per post gaat het goed.
http://www.akamodels.eu/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=5

Van de vierpolige koppelingen vind ik de eerder genoemde Viessmann 5071 het best voldoen. Stevig contact en door een speciaal haakje toch nog vrij gemakkelijk te (ont)koppelen. Oorspronkelijk bedacht door Heljan trouwens.
http://www.viessmann-modell.com/shop/product_info.php?info=p210_H0-Stromfuehrende-Kupplungen--vierpolig--2-Stueck-.html&XTCsid=890f4bfc7e12ef5f066e7c092f1dc652

Deze twee typen gebruik ik momenteel vooral. Hier en daar heb ik andere merken op ouder materieel zitten.
De Roco vierpolige koppeling is best goed, maar bij aankoppelen altijd goed kijken of de contacten correct aansluiten. Gaat dat een keer verkeerd, dan is het contact ook gelijk geforceerd.
De tweepoler van Viessmann zit ook nog her en der, maar dan in de uitvoering van Tams, de bedenker van deze koppeling. Iemand hierboven merkte al op dat het electrisch contact niet volledig betrouwbaar is. Wel gemakkelijk (ont)koppelen omdat het een aangepaste Fleischmann Profikoppeling betreft.

Het doel is ook wel van belang. Hoe perfect moet het elektrisch contact zijn en hoe vaak zal er worden (ont)koppeld.
Gelogd

zofman

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • SaA-Bahn
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 08 december 2016, 07:47:26 »

Bij de viessmann 4 polige koppeling moet je altijd rekening houden met de wijze van aansluiten. Er bestaat een kans op "verpolen"  . In de stammetjes die ik ga bouwen hiermee, moet voor en achter van de wagon gemarkeerd worden omdat de aansluitingen voor en achter van elkaar verschillen.
Jan
Gelogd
Bouwt aan "S.a.A.-bahn" een Duitstalig spoorlijntje in een andere dimensie.
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

Aliebengalie

  • Gast
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 08 december 2016, 09:36:07 »

Jan .
Als je het goed doet gelijk bij het begin v/d stam moet je dit probleem toch niet meer hebben.
Als je voor je zelf een duidelijk schema maakt moet het mijninziens toch mogelijk zijn om dit probleem op te lossen?

Mvg: Alex
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 08 december 2016, 09:55:28 »

Jan bedoelt dat de tegenoverelkaar zittende draden niet met elkaar worden verbonden. De aansluitingen kruisen en daar moet je rekening mee houden. Het betekent soms dat je een rijtuig niet zomaar kan omdraaien.
De tweepolige Viessmann/Tams koppelingen kruisen trouwens ook.
Gelogd

Simon BR39

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 08 december 2016, 10:21:20 »

Ik weet niet of het gepasseerd is, maar de paar Märklin e-kortkoppelingen werken prima, alleen ik krijg ze met geen mogelijkheid aan een normale kortkoppeling, wat ik best vervelend vind...
Gelogd
Groet, Simon

hmmglaser

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 08 december 2016, 12:22:17 »

@zofman als je de stekkers van links naar rechts en de contra van rechts naar links aansluit kan er niks verkeert gaan(of er moet een draaiing in de contra zitten)zit er zelf aan te denken om een DD-AR met een 1700 serie lok te gaan koppelen meteen sleperwissel erin als dat mogelijk is met de  binnenverlichting :D
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Light My Train
    • LightMyTrain
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 08 december 2016, 12:27:08 »

Ik gebruik de Roco 4-polige. Maar het hangt er helemaal vanaf wat je door de koppelingen stuurt. Bij mij loopt de + en - erdoorheen, en een functieuitgang met de retour (blauw, u+).

Doordat in elke wagen een gelijkrichter zit voor de interieurverlichting maakt het niet uit hoe ik de trein aansluit.

Maar het is wel een klikverbinding.

Marklindak

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 08 december 2016, 22:03:35 »

Ik ben nu zelf aan het onderzoeken of de koppeling uit een marklin koploper 37423 ook onder een dubbeldekker past,deze zijn voor 25 euro per setje te koop.
Dubbeldekker set rijdt bij mij als een speer met deze tams koppelingen art, nr: te71-02021-02, stam blijft toch aan elkaar zitten, hooguit een keer een andere loc er voor.
Koppelingen kunnen in een NEM schacht worden gestoken. ±13.= per paar
Stuurtand voorzien van functiedecoder voor front/sluitlichten en schakelen van de binnenverlichting.
Tweepolig massa en spanning over de koppelingen naar de stuurstand, is achter kleine blinde wandje ruimte voor de extra's.

Gr. Fred.

« Laatst bewerkt op: donderdag 08 december 2016, 22:05:39 door Marklindak »
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





766 in model is eind april aangekomen!

Marklindak

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 08 december 2016, 22:09:59 »

ik gebruik ook de enkelvoudige van marklin en plaats in elke wagen gewoon een massaveer ,brugcel en weerstand.Eventueel een condensator erbij en alles wordt geschakeld door 1 functiedecoder.

Bij mij identiek, de M* koppelingen zijn niet met een ontkoppelrail te ontkoppelen, vind ik wel een nadeel. Als je met stammen rijdt is dit weer geen probleem. Loskoppelen gaat handmatig wel goed, je moet even de spanning van het contactpunt er af halen.
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





766 in model is eind april aangekomen!

zofman

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • SaA-Bahn
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 09 december 2016, 00:40:25 »

@zofman als je de stekkers van links naar rechts en de contra van rechts naar links aansluit kan er niks verkeert gaan(of er moet een draaiing in de contra zitten)zit er zelf aan te denken om een DD-AR met een 1700 serie lok te gaan koppelen meteen sleperwissel erin als dat mogelijk is met de  binnenverlichting :D

Hoi Mark,
Er is geen contra, de koppelingen zijn identiek. De linker en rechterpool zijn gespiegeld . Dus moet je gewoon goed opletten hoe je de rijtuigen koppelt, anders krijg je vreemde vonken en gebraden draadjes
Gelogd
Bouwt aan "S.a.A.-bahn" een Duitstalig spoorlijntje in een andere dimensie.
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.027 seconden met 25 queries.