Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451

Gestart door PaulC zondag 14 augustus 2016, 13:49:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Beste Forumleden,
Verleden week wilde ik deze loc nog eens op mijn laten rijden. Eens op de baan viel onmiddellijk Marklin digitaal uit, eerst dacht ik dat de wielen niet schoon de rails stonden en kortsluiting maakte of de sleper scheef stond. Niets van dit alles.
Vervolgens de kap eraf en een paar metingen uitgevoerd, zonder resultaat. Zou het de decoder kunnen zijn? Zelfs met een nieuwe decoder geen resultaat, de oude decoder in een andere loc geplaatst en alles was Ok. Zelf op mij analoge proefbaantje springt de transfo uit, zelf met en zonder decoder. Op het eerste gezicht zijn alle draadjes nog correct verbonden en vertonen ze geen beschadigen, de motor draait schoon rond met de hand aangedreven.
Heeft iemand van jullie ervaring met Mehano? Ik zelf ben altijd zeer tevreden geweest van het merk (6 loc's)
Graag verneem ik jullie reactie en eventuele herstelling mogelijkheden.
Vriendelijke groeten,
Paulc



Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
-Paul:
Eerst heel de baan eens uitmeten,  >:-D
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
beste,

Ik had niet vermeld dat mijn andere loc's die op de baan stonden wel reden en nocht steeds rijden. De kortsluiting of het uitvallen van de digitale centrale gebeurde op het moment dat de loc diesel G 2000 op de sporen staat.
Bedankt voor je reactie.
Paulc
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Paul, wat voor metingen heb je gedaan?
Al eens gemeten of er kortsluiting in de loc zit tussen de sleper en de massa?
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Heeft die lok het eerder wel probleemloos gedaan of heb je er iets aan gewijzigd?
Hier heb ik recent een nieuwe decoder in een lokomotief ingebouwd waarna de mobile station het wel goed bleef doen maar de 6021 op tilt ging. Na het verwijderen van een weerstand in de rode voedingdraad, die bij de oude decoder kennelijk wel nodig was, reed de trein uitstekend.
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Beste,
Voorheen heeft de loc zowel analoog als na het inpluggen van een decoder normaal gereden , zowel op mij digitale als op mijn analoog proef baantje. het is een originele AC versie;
Wat betreft de metingen, ik meet met een Ohm-meter of de stroom van punt A naar punt B geen onderbreking heeft ( :
(bvb van de sleper naar de printplaat, zelfde voor de massa enz.... maar een kortsluitmeting dat gaat mijn petje te boven! Kan men het misschien uitleggen.
Dank voor jullie reacties.
Grt, Paulc
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Paul,

Je doet dan hetzelfde als je nu doet, alleen tussen de sleper en de massa. Als je dat ook geen weerstand meet zit er een kortsluiting tussen de sleper en de assen.
Kortsluiting betekend dat er minimale weerstand is, en dat meet je gewoon met een ohm meting.
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
John,
Ik denk het probleem gelokaliseerd te hebben, nl tussen de sleper en of de wielen. Ik heb de draad van de sleper doorgeknipt en de kortsluiting was weg, nadien terug hersteld. Vervolgens de draad  van de wielen doorgeknipt en de kortsluiting was weg. Maar rijden doet het ding niet.
Er moet volgens mij een brug gemaakt worden met de massa??? Ik heb geprobeerd de aandrijving en de sleper te demonteren maar helaas niet gelukt en wordt ook niet vermeld op de bijgeleverde bijsluiter. Aangezien de bougie van plastic is gemaakt en vele kleine details opzitten is wringen uitdeboze zonder een verminkt model overtehouden. In dat geval rest er niets anders op de sleper aftekoppelen en het model in de vitrinekast te zetten of op een uithoekje op mijn baan.
Alvast bedankt voor je reactie.
Grt. Paulc
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Paul,

Dat is ook een optie om te kijken of er kortsluiting is tussen de sleper en de massa :D Zolang daar een sluiting zit zal de loc nooit gaan rijden (en alle andere locs op je baan ook niet + er is kan dat je centrale/trafo kapot gaat).
Ik ken de G2000 van Mehano zelf niet zo goed dat ik weet hoe het precies zit. Maar misschien kan iemand anders je helpen het op te lossen. Of post een aantal foto's, misschien zien we dan waar de sluiting zit.
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Paul,

probeer een op een los stukje Märklin-rail met de lok met sleper te meten of er sluiting (verbinding) is tussen de middenleider en de spoorstaven.
Ik vermoed dat de sleper wel eens kontakt zou kunnen maken met de assen, als de lok op het spoor staat.
(De decoder mag er uit, er hoeft geen spanning op het losse stukje te staan.)

Mocht dat zo zijn, dan kun je kijken of je een stukje isolatietape op de bovenzijde van de sleper kunt plakken.

John (VT601)
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Ik sluit me aan bij John, met als toevoeging dat je meting alleen zinvol is wanneer de sleperdraad is losgenomen. Je moet zeker weten dat je alleen de sleper test en niet de hele constructie met eventuele dragerprint etc. Dus los stuk rails, geen verbinding met voeding en sleperdraad los van de decoder/dragerprint. Op zich zou het probleem daar niet mogen zitten, omdat je lok het eerst goed heeft gedaan. Mogelijk is je sleper iets verbogen op een wissel ofzo of zit er een stukje van het een of ander tussen.
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Beste Paulc,

Ik heb wat ervaring met modellen van Mehano. Hier hoe ik de bogie demonteer.
Is voor een type 77 maar ik heb juist gekeken naar de G2000 en is blijkbaar dezelfde constructie.
Een puntpincet langs beide zijde van de bogie steken (aan de achterkant, achter de as, je kunt in de midden de kleine metalen nok zien waarmee de bogie
geblokkeerd zit), op de as van de wielen steunen en zo naar boven wrikken/duwen, zo komt de kunststof bogie los.
Is een tip geweest van iemand op Modelspoormagazine forum.
Voor de beugel die de sleper vasthoudt moet deze wat open en naar boven geduwd worden.
Ook kun je best de sleper vervangen door een dunne Marklin fluistersleper (van een stoomlok type 96), ik heb K rails en
bij mij is er niet genoeg vrije hoogte onder de sleper bij overgang van wissels en kruisingen.
Is een gekend probleem bij de types 77, G2000, 51 en elektrische loks van Mehano.

Mvg

Olivier 77
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
John, Olivier,

Ik heb de sleper losgemaakt en nadien verwijderd. Meeting middengeleider, sleper en vervolgens de draad geeft geen weerstand. Andere meeting de middengeleider enerzijds en de rail anderzijds geen weerstand (op een los stukje spoor).
De massa draad wielen (kant sleper) afgekoppeld stroom opgezet, en de digital valt uit, maar bij een gewone meting geen weerstand??
Wat mij wel opvalt is waar men de decoder inplugt (de stroom van de rails toekomt ((L boven)) de massa ((R onder)) bij de meeting geen weerstand is wat volgens mij normaal is daar de decoder verwijderd is. Of gaat het via de printplaat?
Misschien zit daar de fout, maar voor mij stopt het hier. Met de sleper eraf kan hij in hoekje op de baan ofwel in de vitrinekast en de decoder steek ik maar weer in ander machine.
Bedankt voor jullie aandacht en reacties.
Grt Paulc
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Tja, nogal wiedes dat de kortsluiting verdwenen is wanneer je de sleper verwijdert. Je verhaal is overigens niet erg duidelijk, ik heb de indruk dat je niet echt weet wat je aan het meten bent, zodat er verkeerde conclusies aan de meetresultaten worden verbonden. De simpelste test om vast te stellen of je sleper kortsluiting maakt: soldeer de sleperdraad los bij de dragerprint, zet je lok op een los stuk rails en meet nu met de eerste meetdraad aan dat sleperdraadje en de tweede meetdraad aan de puko's eerst de weerstand naar de puko's en daarna (tweede meetdraad aan de railstaven) de weerstand naar de railstaven. Tussen sleperdraad en puko's moet de weerstand heel laag zijn (niet 0 want zo precies zijn onze meetapparaten niet) en tussen sleperdraad en railstaven moet de weerstand oneindig hoog zijn. Ik lees graag de uitkomst van deze metingen.
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
hvanschaik,
Bedankt voor je reactie en ik heb de metingen gedaan en hopelijk correct volgens je instructies.
Sleper los gemaakt, vervolgens lok op een los stukje spoor geplaatst.
Meting tussen sleper draad en puko geeft 0
Meting puko/ puko geeft 0
Meting sleperdraad /railstaaf geeft O
De naald van mijn Ohm meter wijkt helemaal uit naar Rechts.
Bedankt allemaal voor jullie hulp en tot later.
Grt Paulc
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Als de naald helemaal uitwijkt ga ik er vanuit dat er geen weerstand is, wat dus betekend dat er kortsluiting tussen de sleper en de massa zit. Maar die constatering hadden we al gedaan ;)

Paul, plaats eens wat foto's. Dan is het makkelijker voor ons om het probleem te vinden dan met alleen tekst.
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Waarmee - zoals Looney Tunes al schrijft - is vastgesteld dat de kortsluiting in/bij de sleper moet worden gezocht. Aangezien het tijdens het rijden is ontstaan en daarna is gebleven - dus geen tijdelijk contact tussen sleper en as door het opduwen van een hoge puko - zijn er niet veel mogelijkheden meer over. Ofwel je sleper is verbogen, of er zit ergens een metaaldeeltje tussen waar het niet hoort of er is een beschadiging ontstaan in de sleperdraad op een plek waar die het frame kan raken. Meer opties zuig ik zogauw niet uit m'n duim. En inderdaad.... foto's zijn vaak een prima hulpmiddel.
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Zoals gevraagd stuur ik jullie enkele foto's. Misschien helpt dat om het probleem te helpen oplossen.
Ondertussen heb ik de draad van de sleper al vervangen, maar het resultaat is echter nog steeds hetzelfde.
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Paul,

Als ik de foto's zo zie lijkt het allemaal goed aangesloten te zijn.
Heb je ook nog een foto van het sleperdraaistel, met name de plek waar de sleperdraad aan de sleper zit? Mijn vermoeden zegt dat het daar misgaat en de sleper in het draaistel al sluiting maakt met de massa.
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Misschien is er eenstukje isolatie van de rode kabel naar de sleper verdwenen, zodat de draad bloot is komen te liggen en zo kortsluiting maakt.

Misschien maken de 'losse' uiteinden van de rode draad aan het soldeerpunt op deprint ongewild kortsluiting?
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
 @citaat

Op rode draad op de print maakt geen kortsluiting, dat is te zien ;)

En de sluiting bleef ook bestaan nadat de sleperdraad van de print was.
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
De tweede foto laat een mogelijke oorzaak zien: de sleper zit niet meer gecentreerd in z'n houdertje, is iets naar achteren gedrukt. Het zou me niet verbazen wanneer onder het plastic bevestigingsplaatje een schroefje o.i.d. zit wat nu contact maakt met de koperkleurige veer van de sleper. Ook lijkt het of er aan de achterzijde van het plaatje een dun stripje ontbreekt. Je kunt beginnen om met een pincet of klein tangetje de sleper weer op z'n plek te schuiven. Blijft een gokje, zo op afstand, maar de positie van de sleper is i.i.g. niet correct.
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
TS hult zich in stilzwijgen - vakantie? - maar ik ben heel benieuwd of er al een oplossing is.
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Beste leden,

Het heeft even geduurd, maar een vriend van me die goed thuis is in elect/electronica heeft even het machine volledig uitgemeten, oorzaak kortsluiting in de motor.Zoals ik voorheen schreef op dit forum gaat de sleper eraf en het model krijgt een plaatst op mijn baan, weg geparkeerd. Einde verhaal.
Veel  dank voor jullie reacties.
Paulc
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
-Paul:
En een andere motor plaatsen gaat niet?
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Beste PaulC,

Ik zou toch eens de motor uit de lok halen, dit zijn zeer eenvoudige goedkope motors.
Even uit elkaar halen, wat ga je vinden:
Een motorhuis met 2 vaste magneten, een anker en 2 koolborstels.
Vertel ons hoe de motor eruitziet, als nieuw of zeer vuil.
Meet het anker eens door.
Kunnen wij nog wat tips geven.

Mvg

Olivier 77

PS Ik heb vroeger aan slotracing gedaan, dwz racen met elektrische wagens met zeer, zeer krachtige zelf bijgewerkte gelijkstroom
motoren.
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Hallo Paul, de gevonden oorzaak komt niet overeen met je beschrijving van het probleem. Als de motor kortsluiting veroorzaakt, dan doet hij dat op de motoruitgang van de decoder; de beveiliging treedt dan in werking en de zaak stopt. Je zegt in je eerste post dat de decoder in een andere lok goed functioneerde, dat is dus allemaal in orde. Wat in die situatie NIET gebeurt is dat deze kortsluiting ook een kortsluiting op je stuureenheid/voeding veroorzaakt. Bovendien zeg je ergens dat de lok ook kortsluiting veroorzaakt zonder decoder en ook dat wijst er op dat de sluiting vlak bij je sleper zit, omdat zonder decoder de motor helemaal niet is aangesloten. Laten we e.e.a. even testen: je haalt de decoder en de printplaat uit de lok zodat je een kaal lokframe met motor over houdt. Nu verbind je dmv. twee draadjes de motoraansluitingen met een 9V batterij of met een gelijkstroom!!!!! voeding (Trafo van Fleischmann, Roco, Lima zolang het maar geen Märklin is). De motor moet nu draaien, zo niet dan is hij kapot, maar eerlijk gezegd verwacht ik daar geen enkel probleem. Vervolgens - nog steeds zonder decoder en print - zet je de lok op een stukje rails, waar een voeding aan hangt. Als dat gelijk weer kortsluiting geeft dan weet je dat de sluiting wordt veroorzaakt door de sleper of de bedrading ervan richting decoder. Gaat lukken!
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Beste,
Bedankt voor jullie reactie, ik heb ondertussen een 9V pil gebruikt en met resultaat dat de motor draait, ondertussen heb ik ook een nieuwe draad van sleper naar printplaat geplaatst omdat ik dacht dat daar de oorzaak was te vinden, helaas zonder resultaat. Ik wou ook de massa draden van elk stel wielen vervangen, maar de bougies krijg ik niet los en op het bijgeleverde info blad is  daar niets van te vinden. Ik sluit voor deze loc het hoofdstuk af, mijn kennis is onvoldoende in verband electr./electronica, de draad van de sleper is nu onderbroken zodat deze machine een plaats op mijn baan krijgt, bij de andere die rijp zijn voor de sloop.
Bedankt voor al jullie reactie en tot later..
groetjes
Paulc
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Hallo Paul, goed gedaan en nu is dus duidelijk dat de sluiting vlakbij de sleper zit. Ik denk nog steeds dat de sleper zelf  - doordat hij niet goed in z'n houder zit (foto 2) - het probleem veroorzaakt. Ik heb geen ervaring met Mehano, maar ergens moet een exploded view van de lok te vinden zijn waar je op kunt zien hoe de "Drehgestellblenden" losgemaakt kunnen worden. En over je kennis: die wordt bij ieder opgelost probleem een stukje groter ;=).
Re: MEHANO G 2000 diesel loc AC doosnr 9451
Beste Paul,

Je bent van Merksem lees ik in U gegevens.
Ik ben van Mortsel en wil wel helpen.
Laat maar per email weten hoe we kunnen afspreken.

Mvg

Olivier 77