Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

MFX PROBLEEM

Gestart door robert39 donderdag 11 augustus 2016, 19:46:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
MFX PROBLEEM
Hallo Iedereen,
Ik heb een probleem met mijn 2 Marklin koplopers 37421 en 37421.2, als ik mijn ecos opstart, kan ik mijn koplopers niet direct laten rijden. Ze reageren niet op de rijregelaar, verlichting gaat wel aan/uit met de functieknoppen en de geluidsfuncties doen het ook. Ik laat de regelaar dan op 40 km staan en druk op de functies dan gaat 1 koploper altijd weer rijden, maar de koploper Schiphol gaat niet aan de gang !! heb de decoders al meerdere keren uitgelezen met de ecos geen probleem, maar rijden ho maar. ik heb M4 (MFX) uitstaan op de ecos als ik die wel aanzet is het helemaal drama !! de ellende is begonnen toen mijn 2e koploper (Schiphol) erbij kwam, ik weet niet of dit er mee te maken heeft. Wie weet de oplossing ???
Groet Robert
Re: MFX PROBLEEM
BR98-10
gast

Re: MFX PROBLEEM
Robert,

Allebei hetzelfde adres ? Fabrieksmatig beiden ingesteld op 42. Je hebt beide decoders uitgelezen maar blijkbaar niet bij een van de treinstellen het adres veranderd. Geeft dat de oplossing ?

Cees
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2010

offline
Re: MFX PROBLEEM
Robert,

Klopt het aantal rijstappen wel ?

Heb je ook problemen als er maar een van de twee op de baan staat?

Robin
Re: MFX PROBLEEM
Seinwezen
gast

Re: MFX PROBLEEM
Als ze op Motorola 27 of 28 staan, dan wordt er automatisch het adres plus 1 gebruikt. Dus als die bijvoorbeeld adres 24 is dan wordt adres 25 ook gebruikt. Dit is alleen niet terug te vinden in de ecos. Dus ik zorg er altijd voor dat ik altijd het adres plus 1 vrij houd.

Dit geldt natuurlijk voor alle decoders die op Motorola 27 of 28 staan.

Groeten Sander.
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: MFX PROBLEEM
ze hebben niet hetzelfde adres, dat had ik gewijzigd. Vind het dan ook zo raar, dat de functies wel reageren maar het rijden niet.
groet Robert
Re: MFX PROBLEEM
Seinwezen
gast

Re: MFX PROBLEEM
Hoi Robert,

Welke adressen hebben ze dan?
En toevallig een andere Lok met 1 adres lager in de ecos staan?

Bijvoorbeeld staat de koploper op adres 12 en je hebt een andere Lok op adres 11. Dan wordt adres 12 gebruikt voor de functies f5 tm f8 voor de Lok op adres 11. Dus dan kan het inderdaad zo zijn dat je wel de functie van de koploper op adres 12 kan aansturen maar rijden doet die dan niet.

Groeten Sander
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: MFX PROBLEEM
hey Sander,
De koploper rijd wel af en toe, na wat met de functieknoppen te spelen. ik zal het ff nakijken hoe het zit met de adressen, bedankt voor de tip, ik ga het proberen.
groet Robert
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: MFX PROBLEEM
Nog steeds problemen met de koplopers !! De adressen rond de koplopers zijn vrij dus dat kan geen probleem zijn, zal de ecos het probleem zijn? ik weet niet welke software versie er op staat, maar als de ecos geupdate word zou dat een oplossing kunnen zijn ?
Groet Robert
Re: MFX PROBLEEM
Spoorman
gast

Re: MFX PROBLEEM
Aan mij heb je NIX waar het gaat om MFX. Neem eens contact op met Walter Wissels.

Gr, Ben.
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: MFX PROBLEEM
Ben  :thumbup:
Re: MFX PROBLEEM
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: MFX PROBLEEM
Hallo,

heb je iets bij dubbeltractie ingevuld, kan je via de browser je ecos vanuit de computer benaderen en mij het xml bestand sturen van je locomotieven. Neem anders via Persoonlijk bericht contact met mij op,

met vriendelijke groet,

Walter Wissels
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: MFX PROBLEEM
Hallo Walter,
ik de ecos nog niet aan de pc hangen, daar zal ik ff naar kijken of ik dat snel kan fixen.
ik heb wel een dubbel tractie, met mijn 2 6400 in de loclijst staan (Beide delta decoder) kan dat invloed hebben ?
Groet Robert
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: MFX PROBLEEM
Alleen als je locomotieven in een dubbeltractie staan. Bij jouw is dat nu niet het geval.

Wel zit er zoon bruine (ont)stoorspoel in de rode leiding naar de sleper in de Koplopers. Demonteer die dingen eens. Als het goed is zitten er 2 in per treinstel.

En als MFX uitstaat inderdaad even juiste protocol selecteren en als de locomotief in de Ecos meer dan 4 functies gebruikt (f5 tm f8 dus) dan moet je zoals Sander zegt adres + 1 vrijhouden.
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: MFX PROBLEEM
He Wijbe,
het vreemde is dat toen ik 1 koploper had, er geen problemen waren. nadat de schiphol koploper erbij kwam wel !! ik zal die spoeltjes er morgen ff uitbranden :D
groet Robert
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: MFX PROBLEEM
Zit de Schiphol koploper helemaal juist in elkaar? Geen andere vreemde defecten er meer aan? Je kan eens proberen daar een andere decoder in te plaatsen. Stiekem zegt mij dat er iets is met die koploper wat niet helemaal lekker is.
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: MFX PROBLEEM
heb ik al een andere decoder in gezet, zelfde resultaat  :(
Re: MFX PROBLEEM
Seinwezen
gast

Re: MFX PROBLEEM
Heb je via de webbrowser de loklijst uit de ecos bekeken?
Want daar kan je heel goed zien welke adressen in gebruik zijn.

Misschien kan je er ook een screenshot van posten?

Groeten Sander
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: MFX PROBLEEM
Citaat van: robert39 op maandag 22 augustus 2016, 22:10:24
het vreemde is dat toen ik 1 koploper had, er geen problemen waren.

Verwijder de Koploper waar geen problemen mee zijn uit de Ecos en verwijder deze van de baan.
Plaats dan Koploper Schiphol op de baan, wat gebeurt er dan?

Groet Koos
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2010

offline
Re: MFX PROBLEEM
Eh.  Robert,

We hadden de verlichting toch op een andere aux gezet?
M'n geheugen laat me in de steek wat we precies als eindresultaat hadden.
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: MFX PROBLEEM
late reactie :oops: ja Robin dat hebben we inderdaad gedaan , dat werkt overigens prima. alleen het rijden is een probleem ! ook mijn andere koploper waar niet aan geknutseld is, rijdt pas als je een tijdje wacht of op de functieknoppen gaat drukken.
groet Robert

p.s. heb al een nieuwe print van arend overgenomen, moet nog worden ingebouwd.
Re: MFX PROBLEEM
Spoorman
gast

Re: MFX PROBLEEM
Citaat van: Spoorman op maandag 22 augustus 2016, 20:21:50

Aan mij heb je NIX waar het gaat om MFX.


Nou vooruit dan maar, schot voor de boeg: baanspanning hoog genoeg? Kun je ergens uitlezen in je Ecos.

Gr, Ben.
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: MFX PROBLEEM
Jazeker Ben, staat netjes op 20 volt. maar ik gebruik ook  2 boosters van Albert Jan met 60 VA travo's van Marklin
groet Robert
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: MFX PROBLEEM
Robert,

Ook de boosters kun je volgens mij uitlezen in de ECOS

Henk
Re: MFX PROBLEEM
BR98-10
gast

Re: MFX PROBLEEM
Robert, Henk,

Boosters van Albert Jan kun je niet uitlezen in de Ecos (gebruik er zelf 3)
Ik neem aan dat de drie stroomkringen (Ecos + 2 Boosters) volledig van elkaar gescheiden (Bahn-aansluiting, rood dus)

Cees
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: MFX PROBLEEM
@ cees zeker !!! zowel massa als rijstroom, ik gebruik alleen de 2 boosters, de ecos voeding gebruik ik niet.
groet Robert
Re: MFX PROBLEEM
Spoorman
gast

Re: MFX PROBLEEM
Je rijdt niet op de Ecos voeding zeg je. Maar MFX loks kunnen zich toch helemaal niet aanmelden op de AJ boostersecties?

Gr, Ben.

Edit: lees dat MFX op de Ecos uit staat en dat je Motorola rijdt dus bovenstaand is wat onzinnig.
Ik zou het toch zoeken in de baanspanning of vuilighied in het boostersignaal. Mik die boosters er eens uit en ga eens op de Ecos rijden.
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: MFX PROBLEEM
ik meld ze aan op het programeerspoor, ik zal dat ff proberen Ben !! bedankt voor het meedenken Iedereen !!!! :thumbup: :thumbup:
groet Robert
Re: MFX PROBLEEM
BR98-10
gast

Re: MFX PROBLEEM
Ben,
Klopt; mfx locs aanmelden via programmeeraansluiting/spoor van de Ecos

Robert,
In de Ecos wel door aanvinken  M4  inschakelen bij instellingen besturingsprotocollen

Cees
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: MFX PROBLEEM
Robert,

Welke decoders heb je nu in de koplopers zitten? En welke heb je vervangen om te testen?
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: MFX PROBLEEM
Om MFX door te geven op de AJ en andere "gewone" boosters kan je ook van Tams de Booster Link plaatsen.
Daardoor werkt MFX ook op de gewone boosters.

Groeten
Koos
Re: MFX PROBLEEM
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: MFX PROBLEEM
Ik heb er 2 van (2 boosters), maar moet ze nog steeds aansluiten.

Gr. Dennis.
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: MFX PROBLEEM
Dennis

Bij mij werkt het naar wens met een Edits booster.
Re: MFX PROBLEEM
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: MFX PROBLEEM
Ik moet er nog mee aan de slag. Eerst eens zorgen dat de baan afgebouwd is, en de terugmelders etc aangesloten zijn.
De MFX terugmelding is voor een latere zorg voor mij.

Gr Dennis
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: MFX PROBLEEM
De Schiphol koploper Rijdt weer !!! Ik heb een printplaat van Arend(firstborneagle) overgenomen, deze heb ik vandaag ingebouwd. Ik hoopte dat hier het probleem in zat, helaas het zelfde probleem !! Een andere decoder geprobeerd, weer het zelfde probleem !! Het zal toch niet ?? weer een andere decoder deze zat bij de print van Arend, ja hij doet het !! Alleen ... 1 kant op , maar belangrijker geen conflict meer met mijn andere MFX locs, bij de andere 2 wel !! Toen maar mijn andere koploper opengemaakt en deze decoder in de schiphol koploper gezet. Yoehoe, hij rijdt beide kanten op en de verlichting wisselt weer mee met de rijrichting (dat lag aan de print).

Ik ga nu de 3 kapotte decoders maar opsturen naar esu, iemand een idee waar ik ze het beste heen kan sturen ?? Belgie of Duitsland ??

toch vreemd, dat 2 decoders voor dezelfde problemen zorgen namelijk, niet rijden en andere MFX locs weigeren prompt dienst.

Groet Robert
Re: MFX PROBLEEM
Spoorman
gast

Re: MFX PROBLEEM
Marklin decoders kun je beter niet opsturen naar Esu maar naar Marklin.

Gr, Ben.
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: MFX PROBLEEM
volgens mij zijn esu decoders Ben !!
Re: MFX PROBLEEM
Spoorman
gast

Re: MFX PROBLEEM
Zijn die er later ingezet dan?
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: MFX PROBLEEM
Nee, maar als ik ze uitlees komt er echt esu M4 te staan.
Groet Robert
Re: MFX PROBLEEM
Spoorman
gast

Re: MFX PROBLEEM
Ah, ik snap het. Vroeger betrok Marklin z'n decoders van Esu. Maar voor garantie of reparatie moet je echt bij Marklin zijn want Esu repareert geen OEM decoders.
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: MFX PROBLEEM
maak ik wel kans bij marklin ? bij esu is dat wel super !
Re: MFX PROBLEEM
Spoorman
gast

Re: MFX PROBLEEM
Als je nog garantie hebt moet je naar de winkel en dan zal Marklin het af moeten handelen. Buiten de garantie kun je naar Esu, je krijgt dan nieuwe decoders tegen betaling van ?20,23 per stuk.

http://www.esu.eu/support/garantiereparatur/reklamationen/servicepreise/decoder-programmer/

Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: MFX PROBLEEM
Hmm, dat is bijna dezelfde prijs als een nieuwe toch ?? we sturen ze maar es op, zien we wel wat voor antwoord we krijgen. ik heb maar 1 nieuwe nodig !!
Re: MFX PROBLEEM
Spoorman
gast

Re: MFX PROBLEEM
Een nieuwe 21 pins DCC kost ?23,50 maar de MFX'en zijn een stuk duurder.

Maar nee heb je, ja kun je krijgen.
Re: MFX PROBLEEM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: MFX PROBLEEM
niet dat je die mfx decoders graag hebben wilt natuurlijk ;)