Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Zolderbaan Philippe_007

Gestart door philippe_007 maandag 03 maart 2008, 21:14:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Zolderbaan Philippe_007
Lid sinds: 2009

offline
Re:Zolderbaan Philippe_007
Citaat van: philippe_007 op dinsdag 15 november 2011, 10:01:00
Pab,

Het havenspoor zal onder de paradespoor liggen (foutje in de tekening). Normaal zal de helling juist lukken.
Vanaf de wissel zal het paradespoor beginnen stijgen en de aftakking enkele cm'ers dalen.

Het linker paarse spoor dat na de keerdriehoek komt zal ook nog wat dalen om zo genoeg hoogteverschil te hebben met het dalende paradespoor.   

mvg,
Philippe

Ok, zou kunnen. Lukt het ook om op tijd onder de haven te komen. Komt het wateroppervlak nog ietsje onder het niveau van de plaat? Voor je schaduwstation moet je toch wel een cm of 15 onder de plaat er boven zitten om het een beetje bereikbaar te houden?
Re:Zolderbaan Philippe_007
Lid sinds: 2007

offline
Re:Zolderbaan Philippe_007
Citaat van: philippe_007 op dinsdag 15 november 2011, 09:18:34

inderdaad, zal dit deze avond aanpassen op t'plan en het spaart mij weer 2 wissels uit  ;)


Phillipe,

geen 2 maar zelfs vier wissels ;)

Groetjes, John
Re:Zolderbaan Philippe_007
philippe_007
gast

Re:Zolderbaan Philippe_007
@Pab,

schaduwstation zal minstens 30 lager staan dan de baan. En Tweede schaduwstation nog eens 30cm lager.
Dit zal lukken door voor elk schaduwstation een spiraal in te bouwen.

Mvg,
Philippe
Re:Zolderbaan Philippe_007
philippe_007
gast

Re:Zolderbaan Philippe_007
Citaat van: Tilly op dinsdag 15 november 2011, 23:28:57

Phillipe,

geen 2 maar zelfs vier wissels ;)

Groetjes, John

John,

als ik de 4 wissels weg doe dan geraak ik van mijn paradaspoor niet naar het kopstation of haven. Dit is nl de enigste plaats waar er een aftakking is van het hoofdspoor.

Er kunnen dus wel 2 wissels weg.

Mvg,
Philippe
Re:Zolderbaan Philippe_007
Lid sinds: 2007

offline
Re:Zolderbaan Philippe_007
Philippe,

als je van rechts komt(hoofdspoor) kun je naar de haven, kom je van links dan kun je naar het kopstation ;)

Groetjes, John
Re:Zolderbaan Philippe_007
philippe_007
gast

Re:Zolderbaan Philippe_007
John,

inderdaad, maar dan moet ik als ik een loc wil draaien dat in het kopstation staat steeds via het hoofdspoor naar de haven rijden.

Een trein dat van rechts (hoofdspoor) komt kan dan niet zonder op de hoofdlijn meneuvers uit te voeren naar het kopstation (idem voor de treinen die van links komen en naar de haven willen.

Maar ik zal toch eens moeten herbekijken hoe ik dit onders kan uitvoeren.

mvg,
Philippe
Re:Zolderbaan Philippe_007
Mooi plan!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Zolderbaan Philippe_007
Hoi Philippe,

Leuk baanplan heb je gemaakt, met niet te veel sporen. Die haven wordt denk ik wel leuk, ook die keerdriehoek is wel interessant. Ben benieuwd naar het vervolg.\

Groeten,
Daan
Re:Zolderbaan Philippe_007
philippe_007
gast

Re:Zolderbaan Philippe_007
Vrienden,
ondertussen nog enkele aanpassingen gedaan.
De 4 groene wissels zijn vervangen door 1 kruiswissel. Daardoor kan ik miog wat minder stijl maken.
Ook moet nu een tak van de keerdriehoek niet meer onder het paradespoor, ik kan dus direct na het kruisen van het spoor naar de haven.

Hier is de nieuwe tekening.

Laat de opmerkingen maar komen.



mvg,
Philippe
Re:Zolderbaan Philippe_007
philippe_007
gast

Re:Zolderbaan Philippe_007
De plannen nog eeens besproken in de club en daar enkele opmerkingen gekregen ivm de lengte van de opstelsporen in de haven...
Dus opnieuw beginnen sleutelen en een oplossing gevonden...

Re:Zolderbaan Philippe_007
Lid sinds: 2007

offline
Re:Zolderbaan Philippe_007
Hoi Phillipe,

sorry, maar ik blijf die aansluiting tussen hoofdspoor, kopstation en haven niet echt geslaagd vinden. Ik zie trouwens geen problemen als je ervoor zou kiezen om vanuit het hoofdspoor een aparte aftakking te hebben naar de haven en een aparte naar het kopstation. In zo'n situatie heb je ook veel meer lengte om hoogtes natuurgetrouw te overbruggen.

Over de haven zelf heb ik trouwens geen mening, geen idee hoe je deze in zou moeten richten :?

Groetjes en succes met verder plannen, John
Re:Zolderbaan Philippe_007
Hoi Philippe,

Moeilijk hè dat plannen, mij gaat dat ook niet makkelijk af. Persoonlijk vind ik het jammer dat je niet wat makkelijker vanuit je dubbelsporig hoofdspoor naar (dubbelsporig) je kopstation kan. Misschien nog een dubbele aftakking ter hoogte van je viaduct ?

De vorm en grootte van je baan benadert trouwens die van mij.

groet,
michiel
Re:Zolderbaan Philippe_007
philippe_007
gast

Re:Zolderbaan Philippe_007
John,
oorspronkelijk is dit gedaan zodat er op het paradespoor steeds treinen kunnen rijden en ondertussen er kan gereden worden (zonder paradespoor te hinderen) in haven en kopstation.

Ik ga aan de hand van uw opmerking toch nog eens wat zitten tekenen...

Voor ik aan dit verdiep begin te bouwen heb ik nog veel tijd om te wijzigen...
De K-sporen (voor het eerste schaduwstation) zijn ondertussen besteld, ik ga ze volgende week ophanlen.


Michiel,

daar het kopstation maar 2 sporen telt heb ik bewust gekozen om een enkelspoor te gebruiken van de hoofdlijn naar het station.

Maar aan de hand van John zijn opmerking heb ik daar wel een idee om zowel van links als van rechts rechtstreeks het kopstation binnen te kunnen rijden.

Deze avond ga ik nog wat tekenen....

Mvg,
Philippe
Re:Zolderbaan Philippe_007
Lid sinds: 2007

offline
Re:Zolderbaan Philippe_007
Hoi Philippe,

kwam dit toevallig tegen, misschien heb je er iets aan:

Klikklak

Groetjes, John
Re:Zolderbaan Philippe_007
philippe_007
gast

Re:Zolderbaan Philippe_007
John,

zeer nuttig, zal zeker van pas komen.
Ondertussen de plannen wat aangepast.

Morgen mijn bestelling K-rails ophalen en dan de basisplaat beginnen bouwen....

Re:Zolderbaan Philippe_007
philippe_007
gast

Re:Zolderbaan Philippe_007
Eerste deel K-rails zijn binnen... Ik kan starten met mijn schaduwstation...
Nu even de tijd vinden voor mijn houten structuur te maken.
Re:Zolderbaan Philippe_007
philippe_007
gast

Re:Zolderbaan Philippe_007
Eindelijk begonnen aan de bouw...

Zoehier enkele foto'
Re:Zolderbaan Philippe_007
Lid sinds: 2007

offline
Re:Zolderbaan Philippe_007
Ziet er zeer netjes uit.
Jullie, ik neem aan dat de kleine op foto 3 ook mee heeft geholpen :) schieten lekker op.

Groet,

Wilbert
Re:Zolderbaan Philippe_007
philippe_007
gast

Re:Zolderbaan Philippe_007
Vooral met de vraag 'is het bijna klaar, kunnen we nog niet rijden?' maar ondertussen een testbaan gemaakt voor hem, zijn baan in zijn kamer is hij wat beu gereden.
Re:Zolderbaan Philippe_007
Hoi Philippe,

Die tafel ziet er erg netjes en zeker ook degelijk uit. Een goede basis is een absolute must voor een succesvolle bouw :-)

Wel moet ik zeggen dat ik toch nog eens zou gaan knutselen met het baanplan. Ik vind die rare slinger met die  2 scherpe kruisingen erin eerlijkgezegd maar niks. Ook de aansluiting op de hoofdbaan met die 2 engelse wissels zou ik anders doen. Als je hetgeen je wil niet helemaal in je baanplan krijgt kun je m.i. beter iets schrappen en de rest perfect hebben.

Succes,

Daan
Re:Zolderbaan Philippe_007
philippe_007
gast

Re:Zolderbaan Philippe_007
Hi Daan,

eerst het schaduwstation afwerken en volledig automatiseren.
Na dat is het de beeurt van het 2de schaduwstaion (en automatisatie).

Pas als dit klaar is begin ik aan het bovenste (zichtbare) deel. Als eerste stap zal het de paradebaan worden en pas nadien de aftakkingen. Ik heb dus nog veel tijd om de plannen te wijzigen.

Wat zeker blijft zijn de 2 schaduwstations en de paradebaan.

mvg,
Philippe
Re:Zolderbaan Philippe_007
Ik zie dit draadje voor het eerst en ik ben echt onder de indruk van het "speelse karakter"van deze baan. waar ik mee poog te zeggen zelden zo'n mooi rangeer opject gezien waarin zoveel mogelijk is.

Nu las ik Philippe dat je bezig was  om de sugsesties van John ook nog te verwerken, daar  wacht ik even op, anders waren veel elementen al nagebouwd op mijn  toekomstige baan  :D :D :D.

Nee serieus  veel elementen die ik zoek in mijn baan vind ik in je ontwerp terug ik blijf het volgen.

groet erik
Re:Zolderbaan Philippe_007
Philippe, na meerder malen je baan te hebben doorlopen, vroeg ik me  af wat de reden was dat iedere keer de aansluitingen van neven sporen zo moeilijk in te rijden waren! >:-D

Maar in een keer valt hier in het hollandse Brabant het euro muntje. In belgie rijden de treinen links , dus op gelost  :D Ondanks alles blijf ik het een schitterend ontwerp vinden!  Helaas kan ik het niet copieeren daar ik de ruimte niet beschik.Echter dat haven gedeelte blijft me boeien en ik denk dat ik di weleens ga copieeren.

gr erik
Re:Zolderbaan Philippe_007
philippe_007
gast

Re:Zolderbaan Philippe_007
Erik,

inderdaad, wij rijden hier links in Belgie...

Tof te horen dat mijn ontwerp al door anderen wordt gebruikt als inspiratie.
Laat maar horen als je er aan begint, ik kan dan mss enkele ideeën van u overnemen.

mvg,
Philippe
Re:Zolderbaan Philippe_007
philippe_007
gast

Re:Zolderbaan Philippe_007
Dit weekend nog wat tijd gehad om wat verder aan de baan te werken...

Eerst wat aansluitdraden gesoldeerd op de K-rails, en nadien de eerste sporen gelegd...
Deze zijn reeds geplakt en liggen goed vast.

deze week proberen de andere sporen te leggen zodat ik de eerste rondjes kan rijden  :)
Re:Zolderbaan Philippe_007
philippe_007
gast

Re:Zolderbaan Philippe_007
Gisteren het eerste deel van de bekabeling gesoldeerd.
Straks naar de treinclub en als het kan morgen verder doen...
Met een beetje geluk kan ik na het weekend de eerste rondjes rijden  :)