Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

nieuw-zaendorf

Gestart door leonardus maandag 08 augustus 2016, 01:54:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuw-zaendorf
leonardus
gast

nieuw-zaendorf
ja ...... daar ben ik dan weer en met de mogelijkheid om in de nabije toekomst een andere baan te mogen maken. dus ben ik aan het ontwerpen geslagen op een oude eettafel met een geringe maat van 90 x 180 maar is uit te breiden naar 150 x 270 cm dus komt er toch nog een leuke maat . tot nu vindt ik  dit ontwerp het leukst misschien komt er nog verandering in maar dat is voor laterzorg.
nieuw-zaendorf
leonardus
gast

nieuw-zaendorf
ja ...... daar ben ik dan weer en met de mogelijkheid om in de nabije toekomst een andere baan te mogen maken. dus ben ik aan het ontwerpen geslagen op een oude eettafel met een geringe maat van 90 x 180 maar is uit te breiden naar 150 x 270 cm dus komt er toch nog een leuke maat . tot nu vindt ik  dit ontwerp het leukst misschien komt er nog verandering in maar dat is voor laterzorg.
nieuw-zaendorf
leonardus
gast

nieuw-zaendorf
ja ...... daar ben ik dan weer en met de mogelijkheid om in de nabije toekomst een andere baan te mogen maken. dus ben ik aan het ontwerpen geslagen op een oude eettafel met een geringe maat van 90 x 180 maar is uit te breiden naar 150 x 270 cm dus komt er toch nog een leuke maat . tot nu vindt ik  dit ontwerp het leukst misschien komt er nog verandering in maar dat is voor laterzorg.
Re: nieuw-zaendorf
FIREMaster
gast

Re: nieuw-zaendorf
ziet er netjes uit hoor :-)
Re: nieuw-zaendorf
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuw-zaendorf
Maar wat heb je tot nu toe nou precies getekend? Alleen het schaduwstation?
Re: nieuw-zaendorf
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw-zaendorf
Ik rijd niet in C-rails, en heb de catalogusnummers van die rails niet paraat in mijn hoofd zitten


  • Ik maak eruit op: schaduwstation+helix, poging 2
  • Zo te zien geheel enkelsporig
  • schaduwstation met 4 maximaal lange opstelsporen
  • 150x170 (max 270)  buitenmaat

Ik zou de inrijwissel(uitrijwissel) van het schaduwstation (24011 ?) vervangen door een (slanke) meegebogen wissel, waardoor de opstelsporen ook meer naar de zijkant teruglopen om zo iets meer ruimte te krijgen voor de helix, want die ziet er wel heel erg klein uit.

Je zou de bestaande wissel 2x24172 kunnen opschuiven naar de rand, om een soortgelijke winst te behalen. Ik zou die helix niet met 24130 radius maken; dan liever geen helix en een lange(re) (dubbelsporige) helling. Mijn insteek: Liever een ruimere boogstraal (dan 24130) bij het klimmen.



Ik weet dat er ongeveer evenveel mensen rondlopen op dit forum die gestoelde bezwaren hebben tegen meegebogen wissels, als mensen die absoluut positief zijn over meegebogen wissels, ook in C-rail uitvoering.
Zelf heb ik nogal wat gestoeid met meegebogen wissels in M- en K-, en met andere merken zoals roco, peco en piko.  Mits je niet te hard rijdt, en de wissel goed vlak legt,  dan komt het allemaal goed. Bij enkele exemplaren (bij zowel M-, C- en K-) moet je van 1 puko iets afslijpen voor optimaal resultaat.
Re: nieuw-zaendorf
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuw-zaendorf
Jan, ik denk dat wat jij voorstelt niet zondermeer gaat redden, de gebruikte bochtrails (24130 en 24230) zijn R1 en R2. Kleiner is er niet in C rails. Het zou eventueel op te lossen zijn door de keerlus nog 7,5 of 15 graden door te trekken waardoor je de hoek naar het onderspoor groter maakt. Wisselnummer dat je zoekt is trouwens 24611.

Overigens ben ik het wel eens met je voorstel. Ervaring leert dat een S bocht die, al dan niet deels, bestaat uit R1, zorgt voor ontsporingen, ook bij Märklin materieel. Met de R1 boogwissels heb ik geen problemen, Märklin, Roco en Piko materieel ramt er zelfs op volle snelheid probleemloos doorheen, zowel in trek als in duw bedrijf. Ik leg tegenwoordig, ook in vloerbanen, geen 2 boogstukken contra van elkaar zonder er rechte stukken rails tussen te leggen.
Re: nieuw-zaendorf
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw-zaendorf
In ander draadje voegt Ronald dit toe: hoogteverschillen met 3% helling met een boog van 180 graden


Dat is voor Nieuw-Zaendorf ook relevant. Wat wil je met een spiraal, en kan dat dan ook?

Even aangenomen dat treinen voorzien zijn van een pantograaf (E-locs), dan zou je op C-rails uitgaan van circa 8,5 cm stijging minimaal per 360 graden, oftewel 4,25 stijging per 180 graden. Met enige handigheid in de materiaalkeuze voor de spiraal zou dat moeten lukken bij minimaal R2. Bij R1 gaat je dat nooit lukken.

Qua trekkracht betekent dit dat als je meer dan 3% moet stijgen, lange opstelsporen in een schaduwstation geen zin hebben, omdat een loc niet in staat is meer dan 5-6 wagons de helling op te trekken.
Bij sommige merken (roco-locs)geldt zelfs: bij 8 wagons lukt het een loc niet om een 2,5% helling op te klimmen.
Kengetallen zou je moeten opnemen in de 3-rail wiki, als je besluit hellingspercentages op te nemen als zijnde gerelateerd aan de boogstraal. Want dan besef je pas wat dat in feite betekent.

Treinlengte=Boogstraal~Hellingspercentage

En nu naar RonaldK voor de nuancering (want ik stel te graag op scherp)?  8)
Re: nieuw-zaendorf
Lid sinds: 2010

offline
Re: nieuw-zaendorf
@Jan:
Citaat van: Jan22 op maandag 08 augustus 2016, 22:00:40
En nu naar RonaldK voor de nuancering (want ik stel te graag op scherp)?  8)

Je hebt het heel netjes verwoord  :D Even een paar schetsen erbij om het visueel wat aantrekkelijker te maken ;)

Citaat van: Jan22 op maandag 08 augustus 2016, 22:00:40
Even aangenomen dat treinen voorzien zijn van een pantograaf (E-locs), dan zou je op C-rails uitgaan van circa 8,5 cm stijging minimaal per 360 graden, oftewel 4,25 stijging per 180 graden. Met enige handigheid in de materiaalkeuze voor de spiraal zou dat moeten lukken bij minimaal R2. Bij R1 gaat je dat nooit lukken.

Minimale hoogte bij een materiaaldikte van 6mm is ongeveer 80mm minimaal. Dan heb je met de pantograaf op tegen het hout aanzitten. Bij 85mm heb je ze los van het hout volgens de NEM-normen. Dan is het natuurlijk gunstiger als je K-rails gebruikt dan C- of M-rails.

Groeten Ronald.
Re: nieuw-zaendorf
leonardus
gast

Re: nieuw-zaendorf
ok.  ik begrijp dat bochten te krap zijn en het klimspiraal ook .....  ik ga het opnieuw proberen met wat ruimere bochten in elkgeval bedankt voor positieve kritiek daar leren we van Groetjes ven Leo oftewel opa tjoetjoek zoals mijn kleindochter zegt
Re: nieuw-zaendorf II
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw-zaendorf II
Citaat van: Jan22 op maandag 08 augustus 2016, 22:00:40
Qua trekkracht betekent dit dat als je meer dan 3% moet stijgen, lange opstelsporen in een schaduwstation geen zin hebben, omdat (...)
En dan pak ik nog even terug naar deze opmerking van mezelf, want die is te ongenuanceerd  :D

Lange opstelsporen in een schaduwstation hebben wel degelijk zin
MITS hun lengte een veelvoud is van de maximale treinlengte.
Lange opstelsporen zijn goedkoper per stopplaats, omdat je minder wissels nodig hebt.

En omdat je minder wissels nodig hebt, verspil je minder opstelruimte aan de wisselboog plus tegenboog per opstelspoor.
Als je minder wissels gebruikt (en dus minder tegenbogen nodig hebt), loop je minder kans op ontsporingen, want die vinden vooral plaats op de S (boog-tegenboog).
En je hebt minder kans op treinen die stoppen (en niet verder willen rijden) op wissels (meestal vanwege kortdurende kortsluiting of gebrek aan massa ter hoogte van het puntstuk).

Het enige wat nu nog nuancering verdient is de relatie treinlengte ~ trekkracht ~ radius ~ hellingspercentage,
maar ik denk dat die theorie hier te ver voert.

Even een hatseflatsje in k-rail:


Wat ik probeer duidelijk te maken met dit schetsje:
Je idee kan wel, maar de helling is krap; met een iets ruimere bocht is dat nog steeds krap, maar kiele-kiele.
Om die ruimere bocht te kunnen maken moet alles wat opschuiven, en doet kiezen voor andere wissels.
Ik heb het in k-rails getekend omdat ik die beter ken (makkelijker voor mezelf).

En toen ontdekte ik de Piko-A boogwissels, juist voor dit soort gevallen:
Re: nieuw-zaendorf III (met K-rail en Piko-A)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw-zaendorf III (met K-rail en Piko-A)
De vragensteller gebruikt C-rails, ikzelf gebruik K-rails en o.a. Piko-A.
Onderstaande schetsen zijn in K-rails en Piko-A.
Het is aan de C-rail gebruikers om een mooi vergelijkbaar plan in C op te stellen.

Wat ik zelf heb gedaan:
- basisprincipe aangehouden:
  d.w.z. 4 sporen in het schaduwstation, en enkelsporige helling
- helling van minimaal 3 meter lang
- geprobeerd de lengte van de opstelsporen te maximaliseren



en het wisselstraat detail:


en de vraag is dan: hoe doe je dit nou in C-rails?
Re: nieuw-zaendorf
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuw-zaendorf
Ik wil wel even gaan spelen Jan, maar ik moet straks wel werken. Dus of het vandaag nog af komt weet ik niet. Even zoeken met de nieuwe slanke C rail meegebogen wissels.
Re: nieuw-zaendorf
leonardus
gast

Re: nieuw-zaendorf
OK IK HEB WAT AAN HET STOEIEN GEWEEST IK HOOP DAT HET WIL LUKKEN DE AFBEELDING TE PLAATSEN
Re: nieuw-zaendorf
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuw-zaendorf
Dit gaat niet passen, je hebt te weinig hoogte waar de sporen kruisen.
Re: nieuw-zaendorf
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw-zaendorf
Het idee is nog steeds goed maar ik teken de helix  net andersom (dus binnen in plaats van buiten het achterom spoor) om meer hoogte te kunnen winnen. In je tekening ligt de spoorovergang te vroeg in de helix om voldoende hoogte te winnen. Daarom moet de wissel dichter tegen de zijrand, en het spoor naar de helix meer tegen de achterrand opdat de helix erbinnen vrij rond kan draaien tot er minimaal 3 meter helling  is afgelegd.



Als je eenmaal veilig over het andere spoor heen kunt, dan kun je ook over de opstelsporen heen, dus de bocht daarvan hoef je niet te beperken vanwege de rechte (helling die je nu achterlangs tekent). De bogen van de opstelsporen liggen dan qua hoogte al onder je stijgende spoor naar de eerste verdieping.

Ik weet niet wat voor tekenprogramma jij gebruikt (ik gebruikte de demo van wintrack 10.0), maar als ik daarin meerdere rails aanklik, dan lees ik op de statuslijn hoeveel meter lengte dat bij elkaar is. Het kan zijn dat jouw stukje wel ruim 3 meter is, maar dat kan ik aan de hand van de tekening eigenlijk niet goed beoordelen. Ik zie dat je nu wel 24230 gebruikt (dus R2, radius 437,5 mm, en dat is meer dan mijn 2231, ook R2 in mijn ogen, maar radius 424,6 mm), dus het zou goed moeten kunnen gaan  bij 10-12x 24230, wat je dan eigenlijk moet weten, is hoe lang een stuk 24230 is, en dat kan ik niet vinden onder http://wiki.3rail.nl/index.php/C-Rail_Geometrie . En gek genoeg staat het ook niet hier: http://wiki.3rail.nl/index.php/C-Rail_Componenten .

Daarom vind ik dat plaatje van RonaldK ook zo handig:

12 stukken R2 =2x1374 mm= 2748 mm.
is dus 2.74 meter,
en geeft een maximale stijging (bij 3%) van 8,2 cm.

Maar je gebruikt  9x24230 en geen 12, met 1,5 stukje standaard rechte rails ertussen.
En dat moet bij elkaar  te weinig zijn, lijkt mij.
Re: nieuw-zaendorf
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuw-zaendorf
Ik heb de grote bogen vastgehouden. In mijn stijgboog, gemarkeerd met lichtgrijs kom ik tot 10 centimeter als ik uit blijf gaan van 3% helling met R2. De donkergrijze stukken liggen 10 cm hoger dan de rest.



Geel en aqua zijn ruim 4,60 meter lang.
Violet is 5,15m lang
Groen is 4,36m lang.
Lichtgrijze helling is 3,298 meter lang. Eventueel is die nog 77 tot 94mm te verlengen door niet meteen naar zo'n lang ding te gaan, maar aan het einde van de helling nog een 24094 of 24077 toe te passen. Dat zou betekenen dat je hoogte tot 102 of 103mm kan gaan op 3% helling, maar effect van de stijging in de lange dingen doorzetten is natuurlijk hetzelfde. ;)

Zoals je ziet komt het volgens het tekenprogramma net niet lekker uit, in het echt zit er enige speling in C rails en is op dit soort lengtes een verschil van 10 cm zelfs weg te werken, al doe je dat natuurlijk liever niet. Die paar mm ga je niet merken. ;) Wat je in C rails heel erg mist, zijn millimeter compensatiestukjes e.d. En hoe ik weet dat je dat soort verschillen kan wegwerken? Ik ben als tapijtrijder begonnen met mijn banen in te tekenen en dan komt het soms totaal niet uit, terwijl de treintjes probleemloos hun rondjes rijden. EDIT: Verder ben ik uit gegaan van niet snijden/zagen aan sporen, dus waar nodig, de bestaande passtukken (24315 en 24071) toegepast.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Laurent
Re: nieuw-zaendorf
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw-zaendorf
 :thumbup: :thumbup:  :thumbup:

Nu nog even de tracklist erbij voor de benodigde railstukken,
en opa Leo kan aan de slag, bestellen en leggen !
Re: nieuw-zaendorf
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuw-zaendorf
Als hij SCARM even download, dan stuur ik gewoon het hele plan even op.
Re: nieuw-zaendorf
leonardus
gast

Re: nieuw-zaendorf
ok nu begrijp ik pas wat jullie bedoelen, ik heb de meegebogen wissels vervangen voor slanke rechte wissels, ik ga nu kijken of ik die kruising later kan plaatsen alvast bedankt voor de opbouwende kritiek.

Groetjes Leo
Re: nieuw-zaendorf
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw-zaendorf
Als je toch nog bezig bent, nog eentje

Nu eentje met 5 opstelsporen:
Re: nieuw-zaendorf
leonardus
gast

Re: nieuw-zaendorf
ok mensen hier dan een heel andere klimspiraal
Re: nieuw-zaendorf
leonardus
gast

Re: nieuw-zaendorf
het downloaden gaat weer eens goed mis dan maar als bijlagen, ik  hoop dat jullie het kunnen openen
Re: nieuw-zaendorf
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw-zaendorf
Citaat van: leonardus op vrijdag 12 augustus 2016, 17:16:37
het downloaden gaat weer eens goed mis
uploaden, mag ik aannemen.

Ik geef het hier op: anyrail staat hier niet geïnstalleerd, drail wel.

Maar er zijn genoeg anyrail gebruikers op het forum.
Re: nieuw-zaendorf
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuw-zaendorf
Ik kan ook niets met anyrail. Gewoon een screenshotje is makkelijker, dan kan iedereen meekijken.
Re: nieuw-zaendorf
leonardus
gast

Re: nieuw-zaendorf
sorry mannen het uploaden van screenshots stagneerd hier waardoor ik niet verder kom
+ jan22
anyrail staat hier niet geïnstalleerd, drail wel.+DRAIL  IS LATER ANYRAIL GEWORDEN
Re: nieuw-zaendorf
Spoorman
gast

Re: nieuw-zaendorf
Nou vooruit dan maar, voor de mee-gluurdertjes...... ;)

Re: nieuw-zaendorf
leonardus
gast

Re: nieuw-zaendorf
bedankt spoorman
Re: nieuw-zaendorf
leonardus
gast

Re: nieuw-zaendorf
ok, ..... en hier komt dan het lang verwacht plan voor de bovenplaat........ brand maar los!!
Re: nieuw-zaendorf
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw-zaendorf
Citaat van: leonardus op zaterdag 13 augustus 2016, 17:11:44
DRAIL  IS LATER ANYRAIL GEWORDEN
Na raily 3.0 en drail2.0 voor mij geen anyrail meer. Wintrack is minder intuïtief maar biedt me meer.
O.a. profiel vrije ruimte (in bogen) is instelbaar. Je kunt dus al tekenend de vrije profielruimte van een trein automatisch mee laten tekenen.

Stel je wilt een spiraal maken op deze wijze:


Dan lijkt de tekening prima uitvoerbaar in het platte vlak, tot je op de lijntjes van het vrije profiel gaat letten. Je ziet dan direct dat je je nooit gaat lukken om zoiets met hoogteverschillen tussen de sporen te realiseren, omdat de zijkanten van de rijtuigen aan zullen schuren tegen de zijkanten van het vlak waarop het erboven liggende spoor rust. Vooral als je 31,3 rijtuigen hebt (type C in NEM-tabel 302) krijg je een groter probleem bij een kleinere straal.

Gelukkig is er geen enkele reden om zo'n saucijs-vormige spiraal aan te leggen. Het is toereikend om 8 cm te stijgen, dan het spoor te kruisen, en daarna naar hartelust te stijgen over een groter traject (dan alleen het oppervlak van deze helix.
Re: nieuw-zaendorf
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw-zaendorf
Citaat van: leonardus op zondag 14 augustus 2016, 19:05:10
ok, ..... en hier komt dan het lang verwacht plan voor de bovenplaat........ brand maar los!!
Juist, dat ga ik eens rustig bekijken. Je tafelmaat is inmiddels weer wat groter, 160x280.



Ik heb er even wat ovaaltjes in gezet. De groene herinner ik me van drail, als je stukjes over hebt, en ze ehhh niet wist, dan blijven ze rondslingeren.

Het gaat me natuurlijk om de rode en blauwe keuze die gemaakt is.

De rode:
Waarom teken je de helling naast de baan eronder in plaats van overlappend?
Is dat opdat je de artikelnummers kunt lezen, en is dus de bedoeling dat de bouw straks gaat afwijken van het bestek? Of ga het als getekend ook zo uitvoeren ruimte voor een eenvoudiger constructie van de helling?

De blauwe:
In de voorgaande berichtjes in dit draadje bleek al dat je tamelijk lange opstelsporen kunt maken in het schaduwstation, zo lang dat elk schaduwopstelspoor uit meerdere  stopblokken (of digitaal: dynamische blokken) kan bestaan. Dat is in zekere zin een luxe, en een gevolg van de filosofie om sporen parallel de bocht om te leggen, minder wissels, meer treinen, bij wijze van spreken.
Het nadeel van die aanpak is ook duidelijk: je verliest een stuk vrije keuze in het laten vertrekken van treinen, want als trein C achter trein Z staat, kun je hem niet zonder meer laten vertrekken.

In de blauwe ovaal valt me op dat je de opstelspoor-lengte  niet maximaliseert.
Kennelijk vind je ze zo al lang genoeg?
Maar als ik naar de  baan op het bovenniveau bekijk, dan is de langste trein daar net zo groot als een opstelspoor beneden; oftewel: het kortste opstelspoor in je schaduwstation is ongeveer net zo lang als de maximale treinlengte op de baan ?

Bij je bovenbouw heb ik ook een vraagje, over dat viaduct (de oranje ovaal):



  • Als je de bocht van de lus uit laat komen op een viaduct (of zelf ook al op een brug legt) dan kijk je dus omlaag de helix (klimboog) in. Ga je daar iets mee doen in je landschap?
  • In de linker bovenhoek plan je een overweg, van niets naar nergens?
    Hoe loopt de weg, naar de toeschouwer toe? Een kuil in? Of langs een ronde helling? Of gewoon horizontaal  naar de rijtuig opstelsporen toe? Je zet daar neer ruimte voor weg en huizen, is dat de weg langs de overweg? En verdwijnt die dan rechts onder het viaduct door?
  • Het station, de kleine stad, zijn onder het viaduct door, verbonden met de overweg (links) en het andere viaduct (rechts) ?

Het zijn zo maar wat vragen. Het plan voor de bovenbouw is treintechnisch okee. Treinen kunnen in beide richtingen rijden, er is een lus om te keren, er is voorzien in rangeer- en opstel-mogelijkheden. De beperkingen zijn duidelijk. In een volgende versie staan er wellicht ook al ontkopperrails in getekend?


Re: nieuw-zaendorf
leonardus
gast

Re: nieuw-zaendorf
 :offtopic:
Re: nieuw-zaendorf
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuw-zaendorf
Ik zie telkens nieuwe maten verschijnen. Daarop is het moeilijk anticiperen. Hoe groot is het oppervlak voor de baan die je wilt gaan bouwen nou? Want we begonnen met 150x170 en inmiddels is het 170x290. En dat is nogal een verschil.

Met het laatste formaat is veel meer mogelijk, bijvoorbeeld dubbelsporige in/uitgang, waardoor je de ruimte efficiënter kan benutten/berijden.
Re: nieuw-zaendorf
leonardus
gast

Re: nieuw-zaendorf
ik heb voor een maat gekozen in het begin maar in de kan wijzigen om dat ik nog geen vaste plaat heb


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd.
Re: nieuw-zaendorf
Lid sinds: 2006

offline
Re: nieuw-zaendorf
"begin maar in de kan wijzigen om dat ik nog geen vaste plaat heb" en toen begreep ik niks meer.
Re: nieuw-zaendorf
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: nieuw-zaendorf
Je snapt natuurlijk wel dat het op deze manier erg moeilijk is om je te helpen met een baanplan hè? Kan ik niet beter meteen iets van 5 bij 2 ontwerpen, als de maten toch nog kunnen veranderen?
Re: nieuw-zaendorf
leonardus
gast

Re: nieuw-zaendorf
Citaat van: Laurent op woensdag 17 augustus 2016, 15:42:07
Je snapt natuurlijk wel dat het op deze manier erg moeilijk is om je te helpen met een baanplan hè? Kan ik niet beter meteen iets van 5 bij 2 ontwerpen, als de maten toch nog kunnen veranderen?
???

sorry lieve mensen.  ik heb het ontwerp niet in de eerste plaats geplaatst om hulp te vragen maar om de vorderingen te kunnen volgen het spijt mij erg dat dit niet goed is gevallen en het niet mijn bedoeling geweest om het voor jullie te moeilijk te maken jullie kwamen met goede tips, daar ben je nog steeds dankbaar voor.

maar als je het te lastig vindt dat ik zelf ook nog aan het plannen ben, voel je dan vrij.

ik ben niet boos of iets van die aard, maar ik ben wel nu zo ver dat ik mij terug trek. ik plan wel zonder.
Re: nieuw-zaendorf
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw-zaendorf

Ook een goede aanpak, zij het klassieker dan de vorige.

O:-D Ik blijf buiten de discussie over de zin om plannen te willen delen.
Re: nieuw-zaendorf
Der Rheingold
gast

Re: nieuw-zaendorf
Hm, weide bogen. Het ziet er naar uit dat dat dit bogen zijn met koeien erop! Of bedoelen ze misschien wijde bogen?

mvg Henk
Re: nieuw-zaendorf
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw-zaendorf
Van mij mogen bogen weid zijn, weids of zelfs wierd, weird, weard, zijwaards, of waarts,  of noem maar wat.
Wijd zijn ze in ieder geval ook, binnen Marklin-perspectief. Ik vind ook dat diezel en diesel beide hun bestaansrecht moeten hebben: taalkeuze schept sfeer.

Het is dat de bovenbouw bij de huidige stand van zaken geen dubbelsporige helling toestaat, want anders heeft Laurent zeker een punt. Bij een tafel van 1,70 m diepte zou je dubbelsporig het schaduwstation in en uit kunnen rijden, en dat haalt een bottleneck uit het eerdere ontwerp.

Maar ja, dan zul je het spoor op het bovendek ook anders moeten inrichten.


Ik herken in de eerdere discussie ook een bekende trend in dit topic: de tafel wordt groter naarmate het ontwerp groeit.

Ik herken dat, bij mezelf gebeurde het zelfde. Aanvankelijk was mijn tafeldiepte in de U-boog 61 cm, inmiddels is dat uitgegroeid tot 130, met momenten waarop ik 150 ook nog reëel vind.
Het scheelt vooral dat ik het ontwerp niet teken in de ruimte zelf maar op een PC die ergens anders staat.
Iedere keer als ik dan weer in de treinruimte ben, schrik ik me rot van de consequenties van eerdere keuzes.
Ehhh, toch maar een maatje kleiner?

Op de PC houd ik mezelf steeds voor dat het geen vaste tafel is, en dat bogen verwijderbaar moeten zijn, zo'n beetje op de manier van Huib Maaskant ( http://www.floodland.nl/aim/info_uitneembare_sectie_1.htm ),
want als je stukken van een baan eruit kunt lichten, dan kun je bij calamiteiten er toch bij.

In dit draadje van Leonardus hebben we het nog niet gehad over de invalshoek van "hoe kom je erbij" ?

In het schaduwstation-ontwerp zie je twee mogelijke holtes (helix, en de draaiende opstelsporen), en daardoor kun je van onderen af overal bij. Maar de bovenverdieping biedt die mogelijkheden niet, en sterker nog het ontwerp houdt geen rekening met die onderliggende holtes. Op de ene holte staat een kleine stad gepland op een aparte plaat (en als die plaat als luik kan dienen, prima. Maar op de andere holte zijn opstelsporen getekend, en om die nou op een scharnierend luik te bevestigen, dat is een probleem apart.

Dat betekent dat een tafel van 170x290 plotseling een stuk lastiger bereikbare plekken heeft.
En natuurlijk, als die tafel vrij staat in de ruimte, en je kunt er overal omheen dansen dan is dat verder geen punt.
Maar in mijn geval met een baan onder het dakbeschot, kun je erom heen dansen wel schudden, en dat is een diepte van 150 of 170 cm op een massieve plaat, vragen om moeilijkheden.

Maar goed, die gedachtengang laat ik aan Opa Tjoektjoek!
Want ik weet niet hoe zijn treinruimte eruit ziet.

Dus om nog een keertje terug te gaan naar het laatste ontwerp van de onderbouw:

De stad staat links gepland, en de opstelsporen (zittend aan de diagonaal) rechts.

En de vraag is dan: hoe zorg je voor een luik op de rechter-holte, eventueel inclusief de hele (dubbelsporige)
diagonaal? Opdat je van onderaf erbij kunt ....
En, geen idee hoe je verdiepingen over elkaar heen tekent in AnyRail, maar het gemak van Wintrack bestaat er voor mij uit dat ik exact kan zien hoe lagen elkaar overlappen, en dus welke constructie zich het beste leent om uitneembare baandelen te maken.
Re: nieuw-zaendorf
leonardus
gast

Re: nieuw-zaendorf
beste jan22, de kamer waar het straks allemaal gaat spelen,heeft een afmeting 350 X 300 CM dus daar maak ik me niet druk om.
maar om bij het schaduwstation te kunnen komen met name waar de boog naar het midden van de tafel gaat word toch wel moeilijker daarom heb ik het helemaal omgegooid zie volgende prent

wel is het zo dat er weer meegebogen wissels zijn .  in mijn huidige baan heb ik er totaal geen last mee.
Re: nieuw-zaendorf
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw-zaendorf
Met een klein rood stippellijntje erin, getrokken met paint.net


Bij grotere tafels ben ik altijd geneigd om te kijken of je ze op kunt delen in hanteerbare segmenten die langs deur en trap passen. Een stuk hout van meer dan 85 cm breedte loopt bij mij vast, en in de lengte geldt bij platen tot 50 cm breedte 2 meter lengte, en bij platen van 85 1,3 meter lengte. Als de "platen"ook nog enkele niveaus dik zijn, loopt het nog eerder vast.
Re: nieuw-zaendorf
leonardus
gast

Re: nieuw-zaendorf
hallo jan22, ja de tafel is een oude eettafel van 90 x 180 cm en dan komen zowel links als rechts nog 50 cm bij dus totaal 1 meter. en dan hebben we in de diepte ook weer voor de plaat als achter 40 cm in te schuiven een totale maat van 170 x 290 cm. het bovenblad komt ook in delen er bovenop. hier komt dan een afbeelding van de totale baan.
Re: nieuw-zaendorf
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw-zaendorf
Kijk, met die extra info is meteen duidelijk dat:

  • er grenzen zijn aan de tafelgroei
  • er nooit sprake zal zijn van kruipruimtes (vast blad)
  • bereikbaarheid uitsluitend geldt vanaf de buitenranden
  • het schaduwstation bereikbaar moet zijn vanaf de tafelrand
  • treinen op de diagonaal bereikbaar moeten zijn van bovenaf
  • scenery (zoals stad) afneembaar zal zijn (opzetstukken)
  • je met anyrail ook meerlaags kunt tekenen

Die meerlaagse tekening zelf geeft ook nog wat aanknopingspunten.

  • je wilt minimaal 16-25 cm ruimte winnen door te klimmen
  • je helling loopt daartoe de tafel rond
  • op kelderniveau ligt het schaduwstation en het bovenstation aan de linkerkant ver binnen die helling
  • de helling kan op die plek ook boven het schaduwstation lopen (keuze)
  • die keuze heb je niet bij het bovenstation in verband met de boog linksachter
  • een andere keuze die je niet maakt, is dubbelsporige helling op plekken waar dat qua hoogte kan

Ik zie dat je 2 keuzes niet maakt, waarschijnlijk omdat je geen behoefte hebt aan langere opstelsporen en omdat je geen behoefte hebt aan snellere uitwisseling van treinen beneden en boven.
Re: nieuw-zaendorf
leonardus
gast

Re: nieuw-zaendorf
tja Jan ik begrijp wat je bedoeld wat betreft de bereikbaarheid, hier komt een afb, van de tafeldelen. de oranje lijnen geven aan dat er een plankje tussn de inschuif bladen licht.