Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin lok DB 234 artikel 36423

Gestart door teunistreinen vrijdag 05 augustus 2016, 10:41:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin lok DB 234 artikel 36423
Hallo

Deze märklin lok heeft een centraal geplaatste motor, met krukas (??) aandrijving naar de voorste en achterste draaistel.
De decoder bij deze motor wil ik vervangen door een ESU lokpilot of ESU geluidsdecoder.

Mijn vraag: kan deze decoder worden vervangen door ESU decoder?
Is daar ervaring mee? ik heb op de 3rail wiki gekeken, maar geen ombouw gevonden van dit type motor en decoder.

Groeten van teunis

Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
ombouwen met een set van schonwitz.Daar kan een Esu decoder op.Je kan gedeeltelijk ombouwen dan wordt enkel de middenplatine vervangen of volledig en dan vervang je ook de verlichting.Goed kijken welke je dus besteld want er zijn 2 versies.

Of google afbeeldingen umbau BR 234 MARKLIN

linkje via  PM
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Beste Teunis,

Die "krukassen" zijn kardanassen, dit zijn verbindingsassen die het mogelijk maken om "bewegende" apparaten met elkaar te verbinden, zitten ook in je auto.

Groet, Anne W
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Hallo Teunis,

Dat kan prima, heb ze zelf ook een paar keer omgebouwd (danwel met schonwitz printje incl verlichting, danwel eigen printje en standaard verlichting om de kosten te drukken).
Mocht je een loksound willen inbouwen, speaker van 20mm kan onderin het frame, en het houderbeugeltje is als los onderdeel beschikbaar bij de M* dealer onder 207649.
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Ombouwen met ESU-sound geen probleem.
Alles laten zitten motor, massa en sleper rechtstreeks aan de ESU en de verlichting aan het orginele printje solderen.
Of draden aan het orginele printje solderen en de voedings printsporen doorslijpen.
Zelf beugeltje gemaakt t.b.v. de luidspreker wel stukje vilt ertussen voor rotzooi van de rails.

groet
Harald
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Teunis,

Al gedacht aan de Marklin decoderset 60978 ?
De 60978 is juist speciaal bedoeld voor de locs uit het hobby assortiment.
De bestaande drager print vervangen door die uit de set, verlichting aansluiten en decoder erop prikken, klaar.

Bron http://modeltreinstore.nl/marklin-60978-marklin-sounddecoder-msd3-diesellocomotief-herkules/
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Voor de Ludmila is volgens mij een speciale msd decoder.
Echter je blijft met de gele lichten zitten.

Schönwitch levert je de juiste verlichtingsprinten met 21 polige drager voor ESU of Märklin. (ca ? 32,- ex verzenden)
http://modellbau-schoenwitz.de/de/Modelleisenbahn/Elektronik/Lok-Umbausets/Umbauset-H0-Br232-/-Ludmilla-Adapter-und-Beleuchtung
(kies juiste type => Version auswählen: )

M.v.g. Marcel
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Of degene van Rainer.

Jan-Peter
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Ik was al een tijdje op zoek naar de 60948, ook een speciale decoder voor hobby locomotieven. Die is niet meer leverbaar en kennelijk in 2015 vervangen voor deze 60978.
Laat die nu in de aanbieding zijn bij Conrad, ik heb mijn bestelling eruit gedaan! Want wie hoort nu dat die Ludmilla het geluid van een Hercules maakt?  ;)
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Hallo

Bij deze bedankt voor alle reacties.
Er zitten hele mooie oplossingen bij.
Uiteindelijk ga ik de ESU geluidsdecoder aanschaffen en combineren met de bestaande platine.

teunis
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Beste Teunis,

Als je toch naar Esu gaat, kijk dan eens op de Esu site of ze iets schrijven over de ombouw van deze lok.

Groet, Anne W
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Mijn Ludmilla is inmiddels voorzien van een 60978.



Decoderplaat, decoder, speaker en afdekplaatje, dat is alles!



Filmpje opzoeken over ombouw op Youtube en dan de Ludmilla open schroeven



De speaker in de daarvoor bedoelde plaats



Testen of alles het goed doet



Een filmpje voor de liefhebber, met de 6021, dus slechts een deel van de geluiden.

Bij mij werkt linken van het filmpje trouwens niet...   :-(
Hier 3 pogingen:

www.youtube.com/watch?v=oSoctqFZnk0


http://www.youtube.com/watch?v=oSoctqFZnk0


http://youtu.be/oSoctqFZnk0



Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Mooie ombouw Frank  :thumbup: Het filmpje is ook fraai, de 2CV bestuurder heeft blijkbaar al enige ervaring met de hachelijke overweg gezien zijn (schrik?)reactie  :D
Re: Märklin lok DB 234 artikel 36423
Dank je Dick, ja die bijna volautomatische handbediende overgang is zeer hachelijk, toen ik bij het monteren van het filmpje de schrikreactie zag kon ik dat stukje film niet weggooien!