Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mijn baantje, vooruitgang in 2024

Gestart door Barry1972 donderdag 04 augustus 2016, 20:53:59

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: We gaan weer opbouwen 😊🚂
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: We gaan weer opbouwen 😊🚂
Thx voor de isolatie-info, Barry.
Zo iets moet ik ook gaan doen om de toekomstige treinenbouwer wat warmer te maken.
Re: We gaan weer opbouwen 😊🚂
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: We gaan weer opbouwen 😊🚂
 @citaat Graag gedaan, succes met isoleren  :)

Een algemene vraag, ik heb van die zilveren folie over met een schuimlaagje (wat onder laminaat gebruikt wordt) , zou dat ook geschikt zijn qua geluidsdemping voor onder de rails? En dan met de schuimlaag naar boven, de zilveren kant is denk ik stroomgeleidend

Hoeft verder niks op gelijmd te worden ofzo, puur voor rails dat niet in het zichtbaar gedeelte komt.
Re: We gaan weer opbouwen 😊🚂
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: We gaan weer opbouwen 😊🚂
Isoleren moet nog gebeuren, maar wil ik wel doen vóórdat er aan de baan wordt gebouwd.
Die folie kun je mooi achter verwarmings-radiatoren plaatsen. Op de modelspoorbaan is t uitkijken met kortsluiting en alleen lijmen . Anders is het dempingseffect voor het rijgeluid weer weg.
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
De rails op Nivo 0 is gelegd.

Het is een plan uit het hoofd niet uit een boekje, uiteraard heel lang over nagedacht, en dan gewoon op een kladblok meerdere schetsen gemaakt en vervolgens neergelegd.
Gebruik al bijna 20 jaar C-rails, dus dan ben je wel een beetje bekend met wat de mogelijkheden zijn 😊

Bedoeling van mijn baantje is veel treinen zichtbaar te laten rijden. (Hoop 4 te halen) maar deze keer iets meer vrije ruimte over te houden voor landschap.

Wederom wel digitaal besturen,  maar zonder bezetmelders, digitaal schakelen of rijden via de computer.
Er zullen wel 2 stopsecties zijn, maar uit het zicht, deze worden ouderwets met een schakelaar zonder stroom gezet.

Voor de wissels van nivo 0 die later nog zichtbaar zijn heb ik deze keer slanke wisselsgebruikt, fraai spul 😀👍🏻
Genoeg getypt, de plaatjes 📸

Plaatje 1 is de rechterkant , met de slanke wissels
Plaatje 2 de linkerkant met de aansluiting naar nivo 1
Plaatje 3 is een panorama foto
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
En voor de duidelijkheid een plaatje met de rijrichting  :)
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Hoi Barry, wat zijn dat voor handige ladenkastjes op die zwenkwieltjes (waar zijn die te koop)?

gr. Gertjan
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
zijn van het merk Iris,

https://www.iriswebshop.eu/opbergen/ladekasten/

allemaal bij Blokker(.nl) gekocht.

Aanpassing,  tekst ingekort , stond wat veel onbruikbare info bij  :)
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Je gaat lekker Barry, 4 treinen met de hand besturen lijkt mij redelijk lastig want dan kom je ogen te kort  :)

Met de kerst kun jij de eerste treinen wel hebben rijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Citaat van: Gertjan H op donderdag 02 december 2021, 18:07:28
Hoi Barry, wat zijn dat voor handige ladenkastjes op die zwenkwieltjes (waar zijn die te koop)?

gr. Gertjan

Xenos (zowel 3 als 6 lades).

Groeten,
Wico
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
 @citaat @citaat

Gaat meevallen denk ik Peter, zolang er vaste rijpatronen gevolgd kunnen worden  :) zonder elkaar te kruisen kan er weinig misgaan.

Op nivo 0 kunnen er al 2 een vaste route volgen , dit is ook de bedoeling op nivo 1.

Extra wordt dan nog stoppen in bijvoorbeeld een station zodat een andere trein de route kan overnemen , of wisselen onderling..

Om het nog meer speelmogelijkheden te geven wil ik er ook nog een rangeerterrein of iets dergelijks aan toevoegen.
Dan heb je enkele treinen samengesteld die langzaam voorbijkomen, en kun je ondertussen een andere trein samenstellen op het rangeerterrein.
Maar zover zijn we nog niet hoor  :) :) dat plan van nivo 1 heb ik nog niet helemaal uitgewerkt  :P  :D
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Ik krijg de zenuwen als er tijdens het rangeren ergens anders nog een trein rijdt, Barry  :?
Zelfs dubbelspoor hoeft van mij niet (meer), één rijdende trein is genoeg.

Maarre, het begint er al op te lijken bij jou  ;)

Grtz Tony
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
 @citaat
Tony,
Misschien geeft mijn idee 💡 jou straks ook weer moed om het wel te doen  :)

Mijn idee/fantasie is eigenlijk een mengeling van old skool rijden waar je destijds bijna verplicht gescheiden banen moest hebben, met meerdere trafo's, en nu maak ik gebruik van de voordelen van digitaal rijden die er ondertussen zijn.

Een beetje terug naar mijn jonge jaren, met de voordelen van wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is... maar dan weer niet het uiterste van de mogelijkheden , vanwege misschien meer kansen op storingen en zelf aansluit fouten maken enz. voor mijzelf geeft het misschien ook minder plezier omdat je dan toch weer met een pc bezig bent, terwijl ik juist even iets anders wil doen dan naar een scherm kijken.

Ach het zit allemaal in mijn koppie, en denk dat het misschien voor sommige herinneringen oproept aan vroeger, en voor sommigen juist heel saai is. maar denk/hoop dat het ook zichtbaar maakt wat dan weer op een niet te ingewikkelde manier nu mogelijk is met de huidige techniek in een middelgrote ruimte..

Achterliggende gedachte is ook dat als straks een van mijn 2 kleinkinderen die ik ondertussen al heb, strakjes een locje kunnen uitkiezen om mee te rijden, dat ik deze op een plekje op de baan kan zetten, een ms3 in hun kleine handjes geef en rijden maar.. zonder dat er in principe rare dingen kunnen gebeuren 😊🚂

Het kan ook eeen fiasco worden hoor, maar niet geprobeerd 😊😂😂😂
Ik beleef de hobby op mijn manier, en dat maakt de hobby juist voor iedereen zo mooi, je kunt alle kanten op 😉
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Het wordt leuk, Barry. Het is inderdaad bouwen en rijden volgens de 'basis' principes.
Maar, met een pc rijden is toch geen kwestie van naar een scherm kijken?
Juist niet. Als het goed is, rijden de treinen automatisch waar het moet, en kun je er leuk naar kijken. En je kunt handmatig doen, wat je wilt!
Het hoeft niet, ieder zijn invulling van onze leuke hobby.

Groet,

Peter
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Barry,

Jouw plannen doen me denken aan mijn vorige baan "Donnerwetter Wald". Daar had ik met behulp van schakelrails en seinen (stopsecties) ook zes treinen met een vaste route rijden. Er reden drie treinen gelijktijdig, wisseling van treinen vond plaats in de tunnels/bergen. Helemaal niks mis mee, dus succes met de bouw en veel (speel)plezier :thumbup:.     

Groeten,
Wico
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Leuk om een overzicht te zien. Gemaakt met een fish-eye denk ik?

Wel grappig dat de klok vermoedelijk slechts 2x op een dag de juiste tijd aangeeft. Hij staat in de klokkenmakersstand (met een glimlach: op 10.10 of 01.50 uur). Waarom hangt die daar? Is het een bijzondere, of is toevallig gewoon de batterij leeg?
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
 @citaat
Het is een nieuwe marklin klok waar nog nooit de batterijen in hebben gezeten 😂
Zo uit de verpakking opgehangen in het voorjaar voordat ik aan de baan begon te bouwen, en niet veel op de kamer kwam.
Dat is het , zit verder niks speciaals achter  :) :). Ja dat er nu eigenlijk wel eens batterijen in kunnen 😂 hahaha


De brede Foto is een panorama foto, is een optie op mijn telefoon.
Voor plaatjes van maximaal 1 mb hier op het forum voldoen gemaakte foto's hiermee prima  :)
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤

De laatste aanwinsten

2 container wagens van bmodels
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Een opzet voor nivo 1

Ik had eerst iets geschetst, maar vond toevallig ook een bijna vergelijkbaar sporenplan op de Duitse marklin website.

Rood is wat vervalt, en geel is wat ik toevoeg.

Draaischijf komt in de toekomst op het linkerdeel, het station op het rechterdeel met de aansluiting naar nivo 0

Ik vind het wel altijd een uitdaging dat ik nu stroken moet gaan zagen en niet overal op een vlakke plaat kan werken..

Bron van 2 plaatjes is https://www.maerklin.de/fileadmin/media/erlebnis/magazin/Downloaddatei_Gleisplaene_MM_01-2021_011321_NEU_nt.pdf
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
De bocht gemarkeerd met blauw vind ik wel een vreemde vorm hebben, kijken of ik daar nog iets mee kan, vind bij vertrek uit het station gelijk de kleinste radius niet fraai t.o.v. De lengte van de baan..

Maar het is maar een opzet  :)
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Hoi Barry,

Met die baan-plannen ben ik nooit zo handig maar gelukkig zijn er hier zat mensen die dat wel hebben  :)

Prachtige wagons heb je weer toegevoegd aan je collectie, komen deze gelijk met AC assen binnen?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Barry,

Dat zijn hele mooie wagons die je daar laat zien. Die zouden ook zomaar op mijn baan kunnen passen :D.

Groeten,
Wico
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
 @citaat @citaat
Peter, ik heb ze bij van biervliet in hun webshop besteld https://digitalshop.be/nl/
Als je aangeeft dat je A-C Wielen gemonteerd wilt hebben wisselen ze die gratis om.

@citaat
Wico, bij bovenstaande site is de katoen natie versie helaas al uitverkocht  :)
Sommig zijn snel weg,er zijn gewilde modellen bij en ik denk in niet heel grote oplage.
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Vandaag binnengekomen een rgb ledstripje van 3 meter, deze komt achter de balk te zitten van het rechtergedeelte.
Morgen monteren  :)
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Zeer mooi om te zien de aanwinsten en de vraagstukken over uitbreiding van de baan. :thumbup:
Groetjes Eeg
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
 @citaat
Citaat van: Tony op zaterdag 04 december 2021, 00:24:30
Ik krijg de zenuwen als er tijdens het rangeren ergens anders nog een trein rijdt,

Je bent niet de enige Tony. Dacht altijd dat het aan de leeftijd lag, maar 15 jaar geleden werd ik al gek als er automatisch meerdere treinen reden en er gebeurde weer eens ergens iets dat niet had moeten gebeuren.

Hoop dat het straks op mijn nieuwe baan beter gaat.
Vreemd genoeg had ik in het analoge tijdperk toch meer overzicht (of mogelijk was het treinenverloop nog niet zo gecompliceerd, lees: "Old Skool").

gr. Gertjan
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Niets gedaan,  :) aan de baan dan toch.

Wel binnen gekregen wat elektra gerelateerd spul.

Ik ga weer een centrale aansluitdraad maken,zoals ik bij mijn vorige baan ook had.
Eentje voor de railsvoedingdraadjes aan te koppelen, en een voor andere stroomverbruikers.

Ik denk dat ik een vervanger heb gevonden voor alle draad strippen, kroonsteentjes, deels draad strippen en solderen enz..

Niet eerder gezien hier dus delen maar deze  :idea:  :)
Ze noemen het t-tap
Je klikt het over de draad (elke kleur is voor een andere diameter ) en nadat deze via het ingebouwde klemmetje de koperdraad heeft geraakt schuif je er opzij een stekkertje in met daar de andere draad die connectie moet maken ingeklemd.
Heb wel kwaliteits klemmetjes gekocht (hoop ik) omdat er ook een digitaal signaal overheen moet gaan.
Ter info, 240 stuks in een doosje dus moet wel even voldoende zijn  :)

Verder op foto 2,
draadclips om makkelijk de draad op zijn plaats te houden, voordeel is dat je ze weer open en dicht kunt doen zodat er later eventueel nog extra draad bij kan als de clip nog niet vol is.
Ik maak ze vast met een klein schroefje in de onderkant, plakband en hout is niet altijd een fijne (langdurige) combinatie.

Plaatjes zeggen meer  :) :)
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Interessant, Barry !
Dat spul had ik ook nog nooit gezien.
Hopelijk voldoet het aan je verwachtingen  ;)

Oja, fraaie containerwagens ook  :thumbup:

Grtz Tony

( die het nog steeds bij één rijdende trein tegelijk houdt  :D )
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Ah, een door-ontwikkeling van de bekende AMP klemmen. Deze dingen werken alleen met meeraderige litze dat weet je toch wel hé? Bij volkern draad zoals VD-draad krijg je de klemmen niet aangezet. Hou er wel rekening mee dat je de litze beschadigd bij het monteren van een klem. Je draad mag dus niet onder mechanische spanning staan (moet 'slap' hangen dus). Verder werkt het wel makkelijk, wordt in de automotive branch veel gebruikt.
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
 @citaat
Mee bekend, ik kende ook alleen de blauwe klemmen die altijd al gebruikt worden om de draden van de stekker voor de trekhaak van de auto aan te sluiten. Dit is een plus versie waarbij verschillende diktes van kabels gebruikt kunnen worden, ideaal voor de toepassing hoop ik  :)

Ik ga het aanleggen, doormeten en uiteraard bevindingen hier neerzetten  :thumbup:
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Ik ben ook heel benieuwd naar het resultaat. Kun je ook laten zien wat de bedoeling is van de 2 componenten uit de doos. Ik zie ook iets dat op een stekker lijkt. Hoe past dit straks aan elkaar?

gr. Gertjan
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
 @citaat
Komt helemaal goed, ik ben er zelf ook benieuwd naar haha

Wat ik meestal voor bij zie komen en ook zelf gebruikt heb is;

Ringleiding gespannen tussen kroonsteentjes met koperdraad.
Ringleiding waarvan het omhulsel van de koperdraad wordt afgeschraapt en dan de aftakking solderen.

Mijn bedoeling is gevlochten koperdraad gebruiken, klemmetje erover, en in het klemmetje komt een stekker.
Ik zal het delen, en hoop natuurlijk dat het een bruikbaar iets is, zou het voor ons (en toekomstige) modelspoorbouwers heel veel makkelijker maken  :) :)
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Hoi Barry dit soort klemmen heb ik in het verleden ook wel een gebruikt ( had niets met een modelbaan te maken ) en dat werkte ook goed.

Wel een tip, zorg ervoor dat het mesje wat je in de draad drukt recht naar beneden gaat, bij mij wilde ze in het begin nog wel eens schuin gaan en dat komt de werking niet ten goede.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: We gaan weer opbouwen 🚂 de eerste rails is gelegd 🛤
Iedereen alvast fijne feestdagen toe en terug gewenst 🎄

En weer een nieuw jaar genieten van de hobby en het forum    :)


We hebben trouwens ook weer een mooie 3railforum jaarkalender om heerlijk van te genieten 👍🏻👍🏻🤩
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Nieuw jaar en het gaat allemaal op het gemakje  :)

Frontlatjes geplaatst tegen de kopse kant van de plaat, en de rgb led strip gemonteerd.

Volgende stap is aansluiten van de rails, proefrondjes rijden en nog wat aanwinsten van vorig jaar uitpakken en op de plaat 📸 zetten  😊, dan op naar nivo 1 🛤

Daarvoor moet nog wat hout worden aangeschaft, gemeten gezaagd enz..
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Momenteel weinig vooruitgang,

Na wat vragen hier in het digitaal gedeelte van het forum toch besloten om de cs3 aan te schaffen , levertijd is helaas onbekend.
Verder veel ideeën, en plannen maar i.v.m. De welbekende Corona momenteel veel invallen en oplossen van de bezetting op mijn werk..

Ik hoop donderdag weer eens een keer een ietsje pietsje aan mijn baantje te kunnen doen  :)
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Omhoog met 2 graden  :thumbup: :)

Niet schrikken, dit is dus wat erachter komt dus de bocht komt niet tegen het plankje  :)
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
De waterpas staat toch niet op 2 graden, maar op 3%?
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Oh ja klopt  8o,
Had zelf berekend met tangens dat het 2 graden zou worden , 170cm op 7 cm geeft 2 graden  :)

Maar 3 graden moet ook wel kunnen toch?of is dat te stijl ??
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Niet te moeilijk maken, Barry! Gewoon de te bereiken hoogte delen door de te rijden afstand en vermenigvuldigen met 100 en je krijgt een percentage. Zolang dat niet hoger is dan 3% is er weinig of niets aan de hand. Die tangens kun je in de gereedschapskist laten zitten.

Groet,

Peter
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 11 februari 2022, 03:01:54
Niet te moeilijk maken, Barry! ....... Zolang dat niet hoger is dan 3% is er weinig of niets aan de hand.

Dit idd (en niet begrippen verwisselen):
- helling druk je uit in percentage (zie berekening Peter)
- een hoek druk je uit in graden, maar in de modelbouw gaat het vooral om de helling = stijgingspercentage

gr. Gertjan
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Citaat van: Barry1972 op donderdag 10 februari 2022, 23:37:47
170cm op 7 cm geeft 2 graden  :)

(7 / 170) * 100 = 4,11%

Dat lijkt me wat teveel van het goede eerlijk gezegd. Het wagentje kan kennelijk een flinke meetfout hebben. Ik zou eerder afgaan op je eigen meetwaarden en het wagentje zien als een leuk hebbedingetje.
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Citaat van: Barry1972 op donderdag 10 februari 2022, 23:37:47
Oh ja klopt  8o,
Had zelf berekend met tangens dat het 2 graden zou worden , 170cm op 7 cm geeft 2 graden  :)
Maar 3 graden moet ook wel kunnen toch?of is dat te stijl ??
tan(7/170)=6,5 graden op mijn rekenmachine. En dat komt weer overeen met 4,11% zoals 1200Blauw berekende.
Of dat te veel is hangt af van met wat voor materiaal je rijdt. Bij analoog rijden geen probleem, bij digitaal waarschijnlijk te steil zeker bij wat langere treinen.
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Kan het nog wel een cm of 30 verlengen aan het begin en nog 25 cm aan het eind van dit stukje helling. dan zou ik voor dit stukje op 225/8 x 100 ongeveer op 2,8% uitkomen. Dat is denk ik oké?
8cm omdat ik dan iets hoger al uitkom op de lengte. Exacte meting moet ik nog doen  :)

ik wil uiteindelijk op 10 cm uitkomen (nog niet in beeld komt nog een bocht en een recht stukje voor de laatste 2 cm)
10 cm heb ik gekozen omdat ik een diorama wat ik ooit eens heb gemaakt dat die hoogte heeft en ik erin wil verwerken. Ook is het denk ik een geschikte hoogte om tussen 2 lagen te hebben.

Peter, Bedankt voor de formule trouwens 👍🏻🙂
Hans, Ik rijd digitaal met (denk ik) niet overdreven lange slepen, alles met antislip bandjes.
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
De deling moet andersom: 8/225 x 100% = 3,56%

Je kunt ook berekenen hoe lang een traject moet zijn als je een bepaald hoogteverschil wilt bereiken bij een gegeven maximum percentage:

     trajectlengte = hoogte / stijgingspercentage

Voor 8 cm hoogte bij een stijging van hooguit 3% komt dat uit op een trajectlengte van 8 cm / 3% = 267 cm.
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
anders dit toestelletje kopen, geeft direct procenten aan  :arrow:
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Ja, die heb ik ook. Geeft procenten of hellingshoek aan en is behoorlijk nauwkeurig. Gebruik het ding niet alleen voor de modelbouw maar ook in de 1:1 bouw. Heb er oa mijn dak mee uitgelijnd.
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Ik moet maar 1 keer omhoog, dus wordt het rekenen en een beetje vertrouwen op de marklin wagon.
€35 uitgeven voor de digitale meter vind ik wat veel van het goeie hahaha

Maar bedankt voor de tip 👍🏻👍🏻
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
@rob, dan wordt het dus voor 10 cm hoogte verschil en 3% een afstand van  3,3 meter klopt dat?

Kijken of ik dat red dat is al een behoorlijke lengte aan rail  :)
Anders wordt het eerst een rondje maken om zo hoog te komen.
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Bijna. Bij 3% heb je 3,33 m nodig voor 10 cm, maar die paar cm doen er niet veel toe.

Als ik naar jouw baanplan kijk, zie ik daar nog geen al te lange treinen rijden. Je kunt eerst eens testen wat voor stijging jouw treinen aankunnen; misschien hebben ze met iets meer dan 3% nog niet al te veel moeite.
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn baantje, vooruitgang in 2022
 @citaat
Ga ik doen, eerstvolgende test wordt dus vanaf het schaduwstation naar boven rijden 😊

Allemaal bedankt voor het meedenken, en delen van formules enz..

Nu eerst maar eens stroom op de baan zetten, er ligt nog geen draadje   :o) :idea:
Ben ook nog bezig met het maken van een nette hoek plank om strakjes de CS en de rest te plaatsen.
(Trafo's, wissel schakel paneeltjes, licht schakelaars enz..)

En dan eerst maar eens wat rondjes draaien op nivo 0