Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Mijn baantje, vooruitgang in 2024

Gestart door Barry1972 donderdag 04 augustus 2016, 20:53:59

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Frituurtje is af, rest van de camping heb ik ook begrast.
Zelf van ?afval? stukjes een Constructie gemaakt waar straks het zijl over moet komen.

Gelijk het 2e karretje van de set ook maar in elkaar gezet  :)

De plaatjes
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Vandaag de led lantaarns geplaatst , blij mee  O:-D

Maar hopelijk kan iemand mij helpen want ik heb wat vraagjes  :o)

Ik wil alle draadjes (stangetjes) van de lampjes aan elkaar verbinden en dan in 1 keer aansluiten op de ringleiding.

Hiervoor heb ik zo iets als een doorlopende kroonsteen of draad verbinden nodig, weet iemand de naam hiervoor?. Ik kan er nu niet opkomen en kan hem dus ook niet vinden  :?

Verder is er het advies (zie plaatje) hoe alles op + en - moet worden aangesloten, echter mijn marklin trafo werkt met fase en 0 (geel /bruin) wat is hier de plus en de min?.

En als laatste , nog Iemand een tip voor aankoop van goede tuimelschakelaars??
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Märklin werkt met wisselspanning en dan is er geen sprake van plus en min. Maar, geen paniek, volgens de beschrijving kunnen de lantaarnpaaltjes ook op 10-16V wisselspanning worden aangesloten. Er is al een diode en een weerstand aan de aansluitingen opgenomen waardoor dit gewoon goed moet gaan. Diode aansluiten op massa (bruin) en weerstand op 16Vac (geel); of omgekeerd, maakt niet uit.

Tuimelschakelaars heb je in vele soorten, afmetingen en prijzen. Echt slechte ben ik nog niet tegen gekomen voor ons hobbymatige gebruik. Ik koop de mini-uitvoering bij de plaatselijke electronicaboer voor een paar dubbeltjes per stuk.
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Super bedankt alvast voor je antwoord Hans    :thumbup:
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Barry

Als ik ooit aan mijn grote baan begin, ja dan komen hier ook tuimelschakelaars voor mijn station bv apart te verlichten.

Ben erg benieuwd hoe het bij jou gaat zijn met die tuimelschakelaars
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Dank voor je reactie Peter.

De bedoeling is om een hoekje te maken waar lichtjes en acties doormiddel van druk knopjes en schakelaartjes bedient gaan worden.
Ook leuk namelijk als mijn kleinkind op visite komt, kan ze een knopje indrukken en kijken wat er gebeurt :idea:

Het plankje en de eerste druk knop zijn er al (voor de vallende boom) de rest van de schakelaars wordt later bijgevoegd.

Ik heb hier in de buurt helaas geen elektronica winkel, de tuimelschakelaars zullen dus online besteld worden.

Wel bij de bouwmarkt een aardblokje gevonden om de lampjes mee aan te sluiten.
Ik moet alles dan wel goed vastzetten en scheiden, als deze elkaar raken heb ik vol sluiting   :warning:

Dus wordt vastschroeven en dan isolatie tape erover  :)
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Barry, ik gebruik lasdozen.

Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
@citaat dit zijn lasklemmen en die plaats je normaliter in een lasdoos. Niet om betweterig te zijn, maar met de juiste benaming zoekt het wat makkelijker als je ze ergens wil kopen.
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
 @citaat
Klopt wat je meld. Zou ik zeker deze adviseren.

Tevens bij de aardrail is het de bedoeling dat elke draad met elkaar verbinding maakt. Tevens is het de bedoeling dat daar een aard leiding aankomt. Dus dat blokje komt vol met spanning te staan. 1 verkeerde draad er tegen aan en het begint te knitteren met gevolg tot uitval van baan en mogelijk erger.
gebruik het ding waar het nodig voor is en zoek een andere idee. Mits je natuurlijk wilt dat alles wordt gekoppeld qua stroom, maar zo lees ik het niet.

En als je toch een aardklem wil hebben zoek eens op

Aardklem PE7-F2

Wordt van oorsprong geplaatst in een kast, maar bied wel enige bescherming aan de buiten zijde.
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Citaat van: Württembergse K op donderdag 13 juni 2019, 18:25:56
Barry, ik gebruik lasdozen.

Deze lasklemmen zijn van Wago, in de installatie wereld noemen we dit dan ook wago-klemmen.

Het voordeel van deze klemmen is dat je de draden alleen maar hoeft aan te strippen in de klem doen dichtklikken en klaar.

Mijn hele baan hangt er mee aan elkaar.
Ik gebruik obo A8 doosjes om de wago-klemmen in af te monteren, in mijn topic zijn meerdere voorbeelden hiervan te zien.

Tot slot, de aardklemmen kun je natuurlijk ook gebruiken, je dient dan wel aderendhulsjes te gebruiken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Wago klem, badkamer aardrail voor blank 6 kwadraat, obo A8 doosje, aardklem PE7-F2, adereindhuls....? Mijn god en dat voor een paar lantaarnpaaltjes, gaat het wel goed met jullie. :D

Vroeger toen er nog geen internet was deed je alle plussen bij elkaar draaien, alle minnen bij elkaar draaien, kroonsteentje eraan en klaar. Aansluiten aan een trafootje met als je wilt een schakelaartje er tussen.

Gr, Ben.
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
 @citaat
Klopt helemaal.

Echter was het ook storings gevoelig en de veiligheid liet te wensen over. Er zijn zoveel dingen gebeurd en fout gegaan dat ze dingen op de markt hebben gebracht zodat het niet fout kan gaan bij jouw, mits je het gebruikt natuurlijk.

Zelfde reden waarom Marklin de oude transformator niet gaat gebruiken en waarom ze het afraden.
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 14 juni 2019, 08:51:33
kroonsteentje eraan en klaar
Dat leer je wel af als je een keer een storing hebt moeten zoeken in vele tientallen verbindingen, zeker als die verspreid liggen over een paar vierkante meter.
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
 @citaat
Maar nu is er wel internet en weten we dus beter, met gevolg dat we proberen veiliger te werken.
Ik ben blij dat anderen mij deze goede ideeën aan leveren, waarvoor dank

Luc
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Citaat van: Erik Baas op vrijdag 14 juni 2019, 10:59:12
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 14 juni 2019, 08:51:33

kroonsteentje eraan en klaar


Dat leer je wel af als je een keer een storing hebt moeten zoeken in vele tientallen verbindingen, zeker als die verspreid liggen over een paar vierkante meter.


Welnee joh, een beetje systematiek aanbrengen en het is allemaal niet zo'n probleem. Ik zie hier 2,5 kwadraat ringleidingen langs komen op baantjes van 3 vierkante meter alsof er 16 ampère doorgejaagd moet worden. En elkaar lekker na-apen zonder enig benul, waanzinnig. :D
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
En dan vanaf die ringleiding lekker aftakken naar 0,00niks kwadraat van die Chinese lantaarnpaaltjes (niet alleen bij Chinese lantaarnpaaltjes overigens), zonder voor te zekeren natuurlijk en op een voeding van een Ampère of wat. Succes én oververhitting gegarandeerd bij kortsluiting in bv het fittinkje.
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
 @citaat de fitting zal er wel niet uitbranden want volgens mij zijn het led lantaarns ;)
Maar voor de rest is het idd een beetje overkill en als je iets gaat schakelen begin dan bij de voeding van de trafo en gebruik dan een fatsoenlijke schakelaar niet zo'n tafel doos met schakelaar daar heb ik er ook al genoeg van weg zien branden.
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
@citaat oké, klopt, een led zit -meestal- niet in een fitting. Ik doel er meer op dat ook het laatste stukje bedrading naar een verbruiker een diameter zou moeten hebben die geschikt is voor de maximum stroom van de gebruikte voeding. Iets met ketting en zwakste schakel zeg maar.
Dit wordt vaak vergeten, ook uit praktisch oogpunt: een 1,5mm2 past nou eenmaal niet door een mooi fragiel lantaarnpaaltje. En om nou iedere dunne aftakking te voorzien van een zekering vinden de meesten van ons niet nodig (inclusief ikzelf).
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Nu zit er gelukkig een weerstand voor dat dunne draadje van je lantaarnpaal dat de stroom begrenst.
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Ik heb de lasklemmen zo in de dozen gezet.
De draden 0,14 bruin/rood van de baan komen daar samen, en gaan met 0,25 naar de centrale.

Gr,
Arnold
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Dat ziet er keurig uit Arnold.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
De schakelaars zijn binnen, ik kan weer verder als het weer het toe laat  :)
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Dat zijn prima schakelaars Barry  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Barry

Ik ben benieuwd hoe je die gaat aansluiten en voor welke doelen, wil dit later op mijn ooit grotere baan gebruiken schakelaars  ;)
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
 @citaat voor alles wat stroom verbruikt en schakelbaar moet zijn haha  >:-D

Grapje, het zal zijn voor verlichting, maar ook voor bijvoorbeeld de kermis als deze terugkomt  :) :)
Aansluiten is gewoon schakelaar tussen de ringleiding (een van de 2 draden) en de stroomverbruiker.

Twijfel alleen nog of ik de draad ga solderen aan de schakelaar of een schuifstekker ga gebruiken, denk het laatste  :)

Ik heb trouwens ook geen grote (wat is groot?) baan (meer) hoor, maar vind deze schakelaars gewoon mooier/netter  dan de marklin kastjes  :D en voor de prijs hoef je het niet te laten...
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Stekkertjes gekocht voor de schakelaars, en koeken (roze waren op  :?) :P :D

De koeken moeten opgegeten worden want de verpakking ga ik gebruiken  >:-D
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lekkere cakejes Barry. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Ik had gedacht dat ik het plastic (van de koekjes) nodig had om de kroonsteentjes te beschermen tegen ongewenst contact.. (eroverzetten)

Maar alles zit netjes vast met schroefjes en dubbelzijdige plakband  :)

Blij mee, lampjes branden ook precies zoals ik wilde met een beetje geel / oranje gloed   :thumbup:

De plaatjes  :)
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Geweldig Barry, laat nu die kampeerders maar komen. Dat wordt een kampeerfeestje.
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Na het dure water in de rivier is besloten om de prijs per overnachting met 0,02 eurocent te verhogen   B)
Hopelijk jaag ik de toekomstige kampeerders hier niet mee weg haha

Ik moet wel nog om een 12mm houtboor om de schakelaars te monteren. Degene die ik heb is echt aan vervanging toe..

Heb ook nog wat nieuwe wagentjes binnen vanwege vaderdag en verjaardag, maar die moeten nog worden uitgepakt. Wordt vervolgd als de temperatuur op de hobbykamer weer wat gezakt is   :) :)
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Ach, 0,02 eurocent is maar 0,0002 euro, dat is toch niet veel?
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Houtboortje aangeschaft  :) .

Citaat van: Lobomotion69 op maandag 24 juni 2019, 05:31:21
Geweldig Barry, laat nu die kampeerders maar komen. Dat wordt een kampeerfeestje.

Ik heb veel kant en klaar modellen van mijn vorige baan (busch,wiking enz..) nog liggen maar wilde ook wat variatie t.o.v. De vorige baan.(lekker zelf bezig zijn i.p.v kopen neerzetten klaar zeg maar)

Dus een faller setje aangeschaft, eens kijken of het wat is  :)

Uiteraard komen de ?mooie? modellen ook terug, zeker het model van artitec wat ik voor mijn verjaardag heb gekregen, maar ik vindt het gewoon fijn om ook lekker bezig te zijn, het hoeft niet snel en altijd perfect als ik maar lekker bezig kan zijn.  :P :D
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Hey Barry,

Dat camping setje komt mij bekend voor, op mijn oude baan stond hij ook  >:-D

Het geheel hadden we toen op een dun plaatje hout gebouwd en dat is in zijn geheel van de baan gehaald en staat nu te wachten op een nieuwe locatie.

Ik had in de caravans en tentjes led verlichting ingebouwd, dat kan ik je aanraden om te doen ( erg leuk ) en ik had er een kampvuur bijgezet.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Bedankt voor de tip Peter  :thumbup:

Heb je alles eerst geverfd voor je het in elkaar hebt gezet? Of is de set ook netjes zonder te verven (heb de doos nog niet opengemaakt)

Welk kampvuur heb je gebruikt? En misschien is er ook wel al een BBQ met verlichting haha
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
 @citaat

Eerlijk gezegd weet ik dat niet, Saskia heeft ze gebouwd.
Het kampvuur is van Viessmann, die bleek helaas op mijn oude baan niet te passen maar ligt ook nog ergens in een doos te wachten op betere tijden.


https://www.etsemmen.nl/VIESSMANN-Kampvuur


Mvg,

Peter Degeluidsman


Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Barry

Ik schilder graag alles of beter gezegd ik ga er met de airbrush verf even over.
Vooral omdat ik de glans van de huisjes en of in mijn geval marktkraampjes wil huisjes en of loodsen.


Als tip moet niet doe ik wel is het doen als alles nog in de gietraampjes zit is wel makkelijker.
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Een ?snel? plaatje van een deel mijn nieuwe aanwinsten,

De laatste keer in den bosch bij onze 3 rail forum dag zag ik deze wagons (plaatje 1), ik vond het toen al echt fraaie modellen en heb ze nu  :P :D  super blij mee ,het filmpje houden jullie tegoed  :)

Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Barry

Heel mooie wagons heb je daar gekocht gescoord, heb ook nog mooie wagons liggen die ik eens moet laten zien.
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Barry,

Prachtige aanwinsten die blauwe NME wagons. :) :thumbup:
Kom maar op met dat filmpje. :D

Groet Michel
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Zeer mooie aankopen Barry, ik kijk uit naar de bewegende beelden.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Filmpje komt hoor  :)

Maar even druk hier, vorige week terug gekomen van vakantie in Spanje, en vandaag heeft mijn jongste dochter haar hbo (verpleegkunde) diploma uitreiking gehad, dus hele dag in Breda geweest..

Dat is even belangrijker dan de treintjes haha, super trots dat ze dit heeft gehaald.  :D

De buiten en binnen temperatuur is ondertussen weer ?lekker? dus hopelijk een dezer dagen ook weer even lekker met de hobby bezig zijn  B) :D :D




Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
De plaatjes en het filmpje,

De dc wagon is voorzien van ac wielen  :)

Het kabaal In het begin , dat is mijn krukje met wieltjes op de laminaat vloer  O:-D

Filmpje,


En de plaatjes  :)
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Fraai sleepje van de mooie NME wagons Barry. :) :thumbup:
Ook de vorderingen aan de baan mogen er zijn. :)

Groet Michel
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Vandaag allen maar plaatjes  :)

En ik zie dat ik nog wat lijmdraad moet verwijderen  B) :)
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Fraaie karren en een leuk fillumpie, Barry  :thumbup:

De baanbouw-vorderingen mogen er ook zijn  :P
Vraagje; ga je dat campingstraatje nog bestrooien of zo ?

Grtz Tony
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Barry

Mooi gedaan allemaal, het komt helemaal goed bij jou.

Gewoon lekker je gevoel volgen hoe jij het wil en de rest in de praktijk omzetten doe ik ook.
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
 @citaat @citaat weg blijft zo, ik heb hier noch asfalt verf voor gebruikt, ziet er goed uit zo al zie je het niet heel duidelijk op de foto.

https://www.noch.de/de/produkt-kategorien/modell-landschaftsgestaltung-dioramen-und-modelleisenbahn-anlagen/strassen-wege/strassen-wege-selbstbau/boden-strukturpaste-industrie-gewerbe.html

Misschien alleen de drempels (sateprikkers) nog wat afvlakken met gips en dan opnieuw verven.

De aanwinst van de buren is trouwens ook binnen  :thumbup:
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Vandaag de picknick bankjes voor onder het luifel in elkaar gezet.
Zijn houten modelletjes van Busch, en zeer fraai  :)
Maar ook heel klein voor mijn grote handen, was wel even zuchten maar ze staan te drogen  :D

Volgende is zittende preisser er op en plaatsen, dan ga ik denk ik ook nog wat ledjes plaatsen en dan kan het ?zeil? erop.
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
 :) :)
Hard gewerkt, en nu kunnen jullie met mij mee genieten  :P
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Barry1972. De opbouw van mijn baan.
Mooi gedaan, priegel werk. Al eens gevloekt???