Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mijn baantje, vooruitgang in 2024

Gestart door Barry1972 donderdag 04 augustus 2016, 20:53:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
 @citaat @citaat
Met 4 man , bij het verhuizen, en toen koste het al heel veel moeite.
Is een draaitrap, we hebben volgens mij toen ook de trapleuning verwijderd.

Maar naar beneden is altijd makkelijker dan naar boven  :D :D
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Goed een plaatje van wat er als staat,

De knutseltafel staat, de vitrine hangt en de locs staan al weer veilig op hun plaats.

Nu begint het afbreken van de baan.

Ook een schetsje met wat maten van de nieuwe kamer bijgevoegd. (Zij en bovenaanzicht)
Het groen gekleurde wordt de nieuwe baan.

De dakkapel loopt niet helemaal door tot aan de andere achterwand, dat is het schuin gearceerde stuk.
En daarom kan ik 50 cm minder gebruiken van de breedte.

Ik had ook een u baan kunnen maken, maar vind het wel fijn om ook echt knutsel plek te hebben, de tafel kan altijd nog weg  :)
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Je hebt wel lekker veel licht !
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
En geluid; voor de stationsmeldingen :help: :P
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Tafel opzetstuk in de verf gezet, hier kan ik strakjes wat klein knutsel spul in/op kwijt  :)
En verder gegaan met afbreken van de baan ..
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Eerste idee voor het nieuwe baan plan  :)

Groen is in het zicht, geel is naar wat nog boven rood (schaduw station) moet komen

Zeg maar wat jullie ervan vinden?
Minimale boogstraal wil ik overal r2 (crail) aanhouden

Allemaal plannen voor komende herfst, dus hopelijk heb ik dan met jullie hulp een mooi baanplan...
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
lekker simpel, meer moet dat niet zijn, met veel scenery (hoop ik);


mvg,
Michel
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Hoi Barry,

Je hebt nog even de tijd om na te denken / dromen hoe jou toekomstige baan eruit gaat zien, let maar op de plannen gaan nog een paar keer wijzigen maar dat geeft niets uiteindelijk komt er iets uit de hoge hoed waarmee je zeer tevreden bent.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Heb daar enige ervaring mee, echt. In de fase waarin het sporenplan getekend cq bedacht moet worden moet je nadenken, creatief zijn, out of the box denken. Maar niet dromen! Dan wordt het al gauw een nachtmerrie. Dromen mag je alvast over de scenery die je gaat maken.
Veel succes Barry, dit gaat je lukken.
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Barry,

Ik ben anderhalf jaar bezig geweest om mijn baanplan, met behulp van het forum, goed te krijgen.
En tijdens de bouw verander ik toch nog wel wat.  B)

Probeer straks je plan in een tekenprogramma uit te werken.
Dan zie je of je een beetje goed uitkomt.
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
 @citaat
Tekenprogramma heb ik voor mijn eerdere banen vaak gebruikt, maar ben ondertussen redelijk bekend met het crail systeem dat het denk ik zo ook wel lukt  :)
En ik heb niet echt meer een geschikte pc voor het ontwerpen.. (of het moet ook op een iPad of Mac kunnen?)

@citaat @citaat @citaat
peter, ik ga misschien strakjes ook met bezetmelders/ blokken werken (digitaal) dus dan komen daarover zeker vragen.
Ik heb bij jouw uitleg destijds tijdens de 3railforum dag  in denbosch wel wat opgeschreven maar dat is weer al zo lang geleden, ook daarin zullen ondertussen wel ontwikkelingen zijn...

Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Verder met afbreken 😊
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Jouw plan / planning is zoals ik altijd begin. papier en potlood . prachtig!
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Met het afbreken weet je ook weer wat je allemaal hebt, allemaal ter beschikking voor een nieuwe baan die altijd weer mooier is!
Leuk matje heb je op de vloer liggen. Wat staat er op? Ich steh d...
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Weer een stukje afgebroken, en kan deels denk ik hergebruikt worden  :D
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Hallo Barry,

Wat een triest gezicht.

M.vr.gr. Erwin
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
 @citaat
Tja mooier kan ik het nu niet maken haha
Maar wilde het toch delen  :)
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
 @citaat @citaat
Eerlijk gezegd vind ik er niets triest aan. Een mooi stukje scenery wat je er netjes uit gehaald hebt. Kan zo opnieuw gebruikt worden. En als je de randjes netjes afwerkt kun je er ook een diorama van maken. Dus eigenlijk kun je er alle kanten mee op en daar mag je blij mee zijn..
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 18 maart 2021, 01:35:45

Kan zo opnieuw gebruikt worden.


Denk het niet, je weet niet of het past op een nieuw baantje. Uit elkaar halen en alle losse delen hergebruiken geeft nieuw bouwplezier.

Gr, Ben.
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
 @citaat
Ik houd beide opties open met deze manier van afbreken  :D
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Nou het laatste stuk, En dit is ook gelukt  :)
Destijds tijdens het bouwen heb ik voor 1 plaat gekozen en deze gelukkig vanuit de kasten naar boven toe vastgeschroefd,(was ik zelf vergeten :P vooruitstrevend inzicht?)  dus de schroeven terug los en zo ging de plaat er bijna heelhuids af, enkel de rechter berg heb ik in 2en moeten zagen.

In dit deel zit voor een klein kapitaal materiaal , dus dit stuk wilde ik wel graag houden voor hergebruik.
Slopen en losse onderdelen hergebruiken was hierbij geen optie.
Alleen al het water, de berg, het perron, de kano"s enz waren niet meer heelhuids eraf te halen.

1 van de boompjes is helaas afgebroken bij het omhoog gaan de trap op, net die waar de micro aandrijving op zit (noch vallende omgezaagde boom) ik hoop dat ik deze kan repareren met seconde lijm of zo...

Dit zijn de laatste plaatjes van het afbreken , op naar een nieuw spoorbaantje  :D
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Applaus voor jezelf.
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Zo, knap gedaan.
Een goed gevoel hierover of toch een beetje anders nu.
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
 @citaat Nee hoor,,het is goed zo 😊

Nu uiteindelijk wel een heel goed gevoel, ik krijg gelukkig toch wel een mooie ruimte op zolder.  :)
En niet onbelangrijk, moeders wilde het dus als het straks wat meer kost vanwege extra rail enz... ja had ik toch van te voren gezegd hahaha  :D😜

We hebben nu ook een hele mooie logeerkamer.  :) :thumbup: waar zowel onze dochter(s) met aanhang als onze kleindochter   :) kunnen slapen.

Gisteren en vandaag het bed naar beneden, de afvalberg die was ontstaan in de tuin van het afbreken van de baan naar de milieustraat gebracht, en de "vervuilde" muren geverfd...
Ik had nog een blik histor parelmoer muurverf staan, en alleen een klein rollertje, nu de bouwmarkt moeilijk bereikbaar zijn was dit even de enige oplossing. Wat en werk met een rollertje van 10 cm ☺️
Parelmoer blijkt zacht roze te zijn? Terwijl de restanten op de buitenkant van blik toch vrij beige was...
Nou ja ik was gestart dus ben maar doorgegaan haha, beter dan die groene vlekken, en de zwarte spuitnevel op de muren  :P :D :D en ik ben wel heel tevreden over het resultaat.
Nog te doen, kinderledikantje in elkaar zetten , stopcontact beveiliging en beveiligingshekje plaatsen  :)
(Lade kastje gaat nog weg en daar komt het kinder ledikant te staan.)

Dit is het qua update wel even voorlopig  :) :)
Het is een treinen forum  en geen slaapkamer forum haha 😂😂😂
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Langzaam aan het denken aan de toekomstige baan, ik zou graag meer digitaal gaan schakelen en rijden.
Ik weet dat ik dan strakjes de baan moet opdelen in blokken.
Dat is een vraag voor later haha

Maar hoe maak ik de wissels digitaal?
1 optie die ik heb gevonden is deze; de marklin 24802, is dit interessant? ik heb namelijk ook nog wissels en aandrijving nodig, en die zitten ook in deze set.

Ik wil zo ie zo weer met marklin wissel aandrijving voor crail werken want daar heb ik er al meer van, maar zit je dan ook vast aan de marklin decoders voor wissels of is er nog een andere optie?

Alvast bedankt ☺️
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Heb mijzelf via onderstaande link al wat ingelezen over dit onderwerp trouwens  :)

https://www.marklin.nl/producten/productinformatie/modelbaanbesturing/central-station-3/
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Citaat van: Barry1972 op maandag 22 maart 2021, 16:20:21
Ik wil zo ie zo weer met marklin wissel aandrijving voor crail werken want daar heb ik er al meer van, maar zit je dan ook vast aan de marklin decoders voor wissels of is er nog een andere optie?
Als je de m 83 bedoelt is het antwoord: nee, daar zit je niet aan vast. Je kan namelijk je wissels ook laten besturen door de WDD van Rosoft of een equivalent van DigiKeijs. Deze zijn goedkoper en je kunt er 8 wissels op aansluiten (Rosoft dan, DigiKeijs weet ik niet).
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Duidelijk,
Ik ga dan in de toekomst, 2 van de bovenstaande setjes voor mijn schaduw station nemen, en voor de wissels waar ik al aandrijving voor heb aan de slag met rosoft of digikeijs.

Ik heb nog rail, wissels en aandrijving nodig dus dan leek mij het setje van marklin de beste koop zeg maar.
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Toen ik drie jaar geleden voor het eerst met digitale wissels aan de slag wilde, heb ik om te beginnen zo'n set 24802 gekocht. Later nog een paar. Voor mijn vloerbaan vond ik die inbouwdecoders handig - geen gedoe met draadjes als ik wat wilde veranderen - en dan is die set een voordelige koop. Andere wissels heb ik zelf voorzien van aandrijving en inbouwdecoder.

Voor een vaste baan ligt dat anders, daarvoor hoef je de draadjes maar één keer aan te sluiten. Bij mijn vloerbaan ben ik op een gegeven moment ook verder gegaan met externe decoders, ondanks het extra werk bij het veranderen. Eén van de nadelen van die inbouwdecoders is trouwens dat ze een wat grotere ruststroom hebben dan mijn externe decoders (dat zijn toevallig m 83's, maar hetzelfde zou best kunnen gelden voor andere merken). Als het niet om veel wissels gaat, maakt dat weinig uit, voor een grote baan wel. Externe decoders kun je ook gemakkelijk(er) met een eigen voeding van stroom voorzien.


Toevallig had ik net iets gepost over een schaduwstation waarbij de helft van de wissels geen aandrijvingen nodig heeft. Misschien brengt dat je nog op ideeën.
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Barry, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten wat je doet maar mijn advies is niet die set te gebruiken. Is niks makkelijker maar wel veel duurder. Bijkomend nadeel is dat je alles s.chakelt met je "dure" digitaalspanning. Je centrale zal veel eerder aan het maximaal te leveren vermogen zitten en dan moet je weer boosters aanschaffen. Externe decoders van bv Rosoft en/of Digikeys zijn niet alleen goedkoper in aanschaf maar werken en schakelen met gewone 16V AC. Misschien heb je een 32VA trafo over die je daarvoor kunt gebruiken.
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Extra trafo heb ik, dus dan is dat inderdaad de beste oplossing  :)
Bedankt voor de tips  :) :thumbup:

Zal mij eens gaan verdiepen in het aansluiten van deze "kastjes", keuze van welk merk moet ik nog maken , maar tijd genoeg  :)
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Nog een vraag, als ik aan de slag ga met de m83 , rosoft of digikeijs dan kan dat alleen met een cs of andere centrale?
Ik kan deze dan niet eerst aansluiten op mijn mobile station 3?

Ben hier aan het inlezen, de andere fabrikanten moet ik nog doen

https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/PDF_documents/CS3_Praktisch_toepassen_deel_3_4.pdf
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Ik ben echt beginnende hierin, is er een draadje of een duidelijke handleiding?

Ik begrijp dat de wissels aangesloten worden op een kastje waarin 4? Decoderadressen kunnen worden toegewezen?
Hoewordt het kastje dan verbonden met bijvoorbeeld een ms of cs, en wat als er meer kastjes zijn?

Nou ja, ik zoek dus eigenlijk een duidelijke handleiding  :)
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Met ms2 grijs of zwart kun je de wissels ook schakelen. Misschien niet zo gemakkelijk omdat je door een paar menu's heen moet, maar het kan zeker.

Groet,

Peter

Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Alle 'kastjes' worden verbonden met de rode en de bruine draad die op de rails zijn aangesloten. Daar gaat het digitale signaal doorheen.
Elke module krijgt vier, of soms acht, adressen. Steeds stel je het eerste in: die norm je bijvoorbeeld 1. De decoder nummert de rest van de aansluitingen door, dus 2, 3 en 4.
De volgende module geef je dan nummer 5. Die weet dan dat de andere aansluitingen 6, 7 en 8 zijn.

Pak eens de handleiding van je MS2, en Google ook eens op de handleidingen van de M83 en de alternatieven van Digikeijs en Rosoft. Het is niet heel moeilijk, hoor.

Groet,

Peter
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Welke rosoft moet ik dan hebben? Op de website zie ik zoveel artikelen?
Producten s88 4 stuks, xpressnet, 4 producten loconet, product Motorola wisseldecoder,2 producten dcc waaronder ook een wisseldecoder.....


En komen er dan 2 rood zwarte draden op het kastje?
Een voor de voeding, en een voor het digitale signaal naar de centrale? Want ik kreeg juist de tip om hiervoor een extra trafo te gebruiken???

Het zou niet moeilijk moeten zijn, maar de nieuwe Nederlandse marklin website geeft geen een link naar hun m83??
Ze verwijzen qua handleiding naar de Duitse site, en daar kan ik hem ook niet vinden?

Ik zoek me rot 😂 haha
En zoek ik op m83 handleiding in Google wordt ik ook niet wijzer
https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/PDF_documents/Mobile_Station_2_Deel_5.pdf


Het zou heel simpel moeten zijn inderdaad, en ik ben vind ik zelf geen dummy met zoeken in Google, maar een echt fatsoenlijk aansluitschema hmmmm  :) :)
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Op de Märklin.nl- site staat de m83 gewoon beschreven met links naar de handleiding.
En zolang je met de MS2 werkt, kun je loconet beter 'vergeten'. Märklin doet daar niet aan mee, dus als je decoders van andere fabrikanten kiest, is loconet voor jouw plannen niet handig.
Dan hou je MM2 en DCC over voor de protocollen.
Verder ga je nu alleen kijken naar wisseldecoders. Niet naar S-88 terugmeldmodules. Laat ook die maar staan onder de rubriek 'vergeten'. Tenzij je automatisch wilt rijden. Dan moet je iets met terugmelding. Maar dan heb je nog huiswerk; inlezen in deze materie is dan echt nodig. Want als je daar nog niets van weet, is het lastig wat te adviseren, anders dan een proefbaantje te maken. Maar ook dan moet je eerst wat zelfstudie doen.

Groet,

Peter


Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Citaat van: Barry1972 op dinsdag 23 maart 2021, 17:36:32
Welke rosoft moet ik dan hebben? Op de website zie ik zoveel artikelen?
Producten s88 4 stuks, xpressnet, 4 producten loconet, product Motorola wisseldecoder,2 producten dcc waaronder ook een wisseldecoder.....

En komen er dan 2 rood zwarte draden op het kastje?
Een voor de voeding, en een voor het digitale signaal naar de centrale? Want ik kreeg juist de tip om hiervoor een extra trafo te gebruiken???
De Rosoft wisseldecoder

Wat de draden betreft klopt het inderdaad dat er twee rode en twee bruine/zwarte draden aangesloten moeten worden. Op de decoder staat aangegeven welke waar moet komen. Dat is niet zo moeilijk.
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Citaat van: Barry1972 op dinsdag 23 maart 2021, 17:36:32En komen er dan 2 rood zwarte draden op het kastje?
Een voor de voeding, en een voor het digitale signaal naar de centrale? Want ik kreeg juist de tip om hiervoor een extra trafo te gebruiken???

Ten eerste moet een wisseldecoder altijd het schakelsignaal ontvangen. Daarvoor moet hij verbonden worden met rood en bruin volgens het Märklin kleurenschema, van de centrale of van een booster.

Ten tweede moet een wisseldecoder ergens stroom vandaan krijgen om de wissels om te zetten, en ook nog een heel klein beetje om zélf te kunnen werken. Bijna alle decoders hebben dan ook een aparte plaats om een externe voeding aan te sluiten om die stroom te leveren.

De m 83 van Märklin is de grote uitzondering. Die werkt nameljk al als je alléén de rode en bruine draad aansluit maar géén externe voeding. De decoder krijgt dan zowel het schakelsignaal als de stroom voor het schakelen van de centrale. Er is wel een manier om toch een externe voeding aan te sluiten, maar dat is nogal omslachtig en ook niet echt goedkoop want daarvoor moet je er een '60822' bij kopen, ééntje per 10 m 83's. Of je moet de m 83 open maken en zelf aanpassen.
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Barry,

Op KLIK: deze website vindt je voor bijna alle artikelen aansluitvoorbeelden.
De voorbeelden kun je als PDF downloaden.
Let wel, de hier getoonde voorbeelden gelden voor alle merken wisseldecoders en andere apparatuur.
Mogelijk zitten de aansluitpunten dan net op een ander plekje.
Zelf heb ik ook twee wisseldecoders van Littfinski onder mijn baan hangen

Henk
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Beste Barry,

Rosoft is één van de vele hobbyisten die zelf is gaan produceren, Wim Ros, ik heb geen spullen van hem, maar ik weet dat zijn spullen prima in orde zijn en ook niet al te duur, overigens is hij een "hork" als jij bijvoorbeeld de gebruiksaanwijzing niet gelezen hebt, maar ik weet ook uit mijn arbeidzame leven dat "horken" heel erg veel weten en goede spullen leveren.

Ik heb zelf een aantal zelfbouw Edits wisseldecoders op Motorola(sinds 1990), een aantal Viessmann 52111 wisseldecoders op Motorola en een aantal LDT seindecoders op DCC.

Groet, Anne W
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Barry, probeer het niet moeilijker te maken dan het is. Als je een MS2 hebt kun je met 'standaard' wisseldecoders werken met MM of DCC protocol. Bijna alle decoders tegenwoordig kunne beide protocollen verstaan. Jij kiest op je centrale welke je wilt gebruiken, simpel.
Even een paar decoders op een rij:
Märklin M83. 4 wissels aansluitbaar, externe spanning alleen met een dure aanpassing. Geen aanrader.
Rosoft WDD4 of WDD8. Eigenlijk tweemaal hetzelfde,  De WDD8 is niet meer dan 2 maal de WDD4 in één kastje.  Per WDD4 4 wissels aansluitbaar. Externe voeding te gebruiken 16VAC geel/bruin op de power aansluiting. Decoder instelbaar op 3 pulslengtes, zie handleiding op de site van Rosoft. Klein nadeel, de pulstijd is te kort voor een ontkoppelrail. Verder een prima decoder om wissels of andere magneetspoelen (armseinen) mee te bedienen.
Digikeijs DR4018. 8 wissels aansluitbaar en vele andere mogelijkheden programmeerbaar, zie handleiding op site Digikeijs. Externe voeding (geel/bruin 16VAC) te gebruiken. Standaard is deze decoder ingesteld voor gebruik van 8 magneetspoel artikelen maar zoals reeds gezegd zijn vele andere functies programmeerbaar, zoals lichtseinen van DB, NS en SNCB, lichteffecten, AHOB, pulstijden tot 2 seconden voor ontkoppelrail en nog veel meer. Leuk voor de gevorderde maar in eerste instantie moet dat niet. Goede decoder met veel mogelijkheden, klein nadeeltje is dat de schroefklemmetjes erg klein zijn waardoor je deze voorzichtig moet behandelen.
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Helemaal duidelijk, bedankt voor alle reacties  :thumbup:
Marklin trafo's heb ik voldoende voor de voeding 😊

Nu alleen de keuze nog maken, gaat of rosoft of digikeijs worden.
Ik moet even zien hoe ik mijn schaduwstation strakjes ga inrichten, 4 of meer opstelsporen of misschien wel 2 schaduw stations.
Afhankelijk daarvan zal ik de 4 of 8 aansluiting decoder(s) gaan kiezen.

Nogmaals bedankt voor de moeite 👍🏻👍🏻😀
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Beste Barry,

Als je Digikeijs decoders gaat gebruiken dan geen gebruikte/oude kopen, daar zit een ontwerpfout in en ze alleen gebruiken op DCC, de combinatie Motorola een DCC gaat soms niet goed.

Groet, Anne W
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
De keuze is gemaakt, gaat de Rosoft WDD4 of WDD8 worden.

Nu een baanplan maken, en dan starten met het frame.
Maar dat zal waarschijnlijk voor komend najaar zijn  :)

Ik houd jullie op de hoogte, en zal af en toe om advies vragen 🧐

Allemaal bedankt voor jullie reacties   :thumbup:
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Prima keus, Barry
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Prima keuze. Heb zelf de Digikeijs maar deze is ook prima.

Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baantje afbreken om strakjes weer opnieuw te starten 😀
Hoi Barry,

Ik liep effe vet achter hier, maar je hebt zo te zien een geslaagde verhuizing achter de rug !
Mooie logeerkamer geworden en een treinkamer met potentie zoals makelaars dat zo mooi kunnen zeggen  ;)
Fijne werkplek ook, zo bij het raam ! Je zou zelfs eventueel een aftakkend spoortje langs de muur tot boven je tafel kunnen maken.
Mijn ervaring met hergebruik van stukken scenery is dat ze soms steeds kleiner worden, maar bovenal het vrije denken/plannen van je nieuwe baan in de weg kunnen staan.
Tenzij je een verbeterde versie van je vorige baan voor ogen hebt.
Daarom deze tip; leg straks eerst je rails volgens je plan en kijk dan pas waar je bewaarde stukken scenery zouden kunnen passen.

Hoe dan ook, succes en veel bouwplezier gewenst !

Grtz Tony