Hopelijk zit ik hier goed, met wat info over mijn meer recente pogingen om een baan aan de praat te krijgen....
Plannen of niet plannen, dat is de vraag. Zijn er dan teleurstellingen als iets niet loopt, zoals gepland, of omdat je niet(s) hebt gepland?
Hier is mijn ervaring:Mijn allereerste baan, na 40+ jaar te zijn ingepakt gelegen, was helemaal niet gepland. Hoe kon het ook? Ik had niet meer met mijn treintjes gespeeld sinds mensenheugenis...
- Zo lang was dat nu ook niet, maar ik wou dat woord wel eens gebruiken.
Zonder planning dus, rail na rail aan elkaar gekoppeld en toch een min of meer treffelijke baan uitgewerkt.
En uiteraard werkte wel één en ander, maar helemaal OK was het toch niet.
En dus -neen geen teleurstelling- alles afgebroken en ondertussen geinvesteerd in boards en een redelijk oppervlakte "trein klaar" gemaakt.
Alles bij elkaar 2.4m x 4.8m.
Pas daarna opgemerkt, dat ik best alles beter 90° kon omkeren. Planning nietwaar....
Eens dat voor mekaar, dan min of meer "gepland" twee ovalen opgebouwd. En omdat ik daar met meer dan één loc wou op rijden, verdeelde ik elke ovaal in 4 blokken.
En vond goedkope schakelaartjes om elk blok van stroom te kunnen voorzien.
En dan kreeg ik een hint van
@ns1200 om toch maar relais te gebruiken, om aanrijdingen te voorkomen. Wat ondertussen wel al eens gebeurd was...
En dus -gepland of niet- op de buitenste ovaal de vier blokken beveiligd met 4 bistabiele relais.
En video, die aantoont, dat het min of meer lukt. Als je al een lichtje ziet branden: dat was voor mij een check, om te zien of de relais netjes schakelde, of met andere woorden: ofwel stroom naar de stopsectie ofwel naar het licht.
En daarbovenop kan ik nog steeds manueel een blok stroomvrij maken - tot hiertoe is dat gelukt, zonder dat de achterop komende trein achteraan inrijdt...
Het enige probleem, dat ik zie, is dat een blok onbeveiligd wordt, als de trein, die het blok vrijmaakt langer is dan de trein, die het blok afsluit...
Opties?-indien nodig manueel ingrijpen...
-alle wielen van de wagons isoleren, als dat al mogelijk is?
-alle wielen van de wagons vervangen door geisoleerde 2rail wielen... en ook daar zijn de nodige problemen, heb ik menen te ontdekken
-een extra NC relais gebruiken
Op één of andere manier, loopt het goed fout met de binnenste ovaal, waardoor die half afgebroken er bij ligt. Deze keer moet ik echt wel plannen hoe ik die rails allemaal aan elkaar hang, er voor zorgend, dat de blokken zowel manueel als via de relais werken....
En bij mijn laatste aankoop, zat ook een transfo (op 110V), nummer 6114. Maar blijkbaar was het een doos van 6114, en zover ik het kan opzoeken, blijkt het meer een 6117 te zijn. Het maakt niet echt veel uit, want het is 30VA, en dat merk ik als ik even de 10VA vervang door deze 30VA, want plots houden die drie treinen beter hun snelheid.
Ondertussen had ik die dan ook opengepeuterd, want inderdaad de draden waren compleet verduurd. Hoe dan ook (buiten wat ik dan toch kapot heb gekregen) werkt de transfo..
En dan moet ik toch weer weten uit te fijnen of ik die 110V transfo, kan combineren met de 4x 220V, die ik nu gebruik. Ik vermoed van wel, want uiteindelijk komt dezelfde spanning op de secundaire circuits te staan. Wel moet ik ervoor zorgen dat ze allen in fase staan, toch?
En over planning gesproken?
Ik ben door een gelukkig toeval in het bezit gekomen van nog meer rails en daarbovenop van de mogelijkheid om zelfs bovenleiding te gebruiken.
Er zijn veertjes onderweg uit NL, om de pantografen van mijn 3054 omhoog te houden. Een andere loc, die ik onlangs op de kop kon tikken kan ook met bovenleiding worden gebruikt.
Geen geldig bijlage ID.Even een testbaantje gemaakt en ja hoor: allebei werken ze, met de bovenleiding.
En dat wil dus betekenen, dat ik nu wel echt moet plannen: eerst nagaan hoeveel spoor ik kan voorzien van bovenleiding, en dan zien hoe ik de diesel- en stoomlocomotieven samen kan laten rijden, met of zonder die relais-beveiliging.
Dus wel even bezig...