Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Pagina's: 1 ... 19 20 [21]   Omlaag

Auteur Topic: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain  (gelezen 95675 keer)

Trainhenk

• Stamgast
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1000 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 21:50:02 »

Dag Peter,

Ik zie dat je op stap 14 125km pu rijd, dat is best hard op een modelbaan, als ik zelf ijk dan stel ik de maximale snelheid zo in dat op de hoogste stap er maximaal 100km. Gereden wordt, hierdoor zijn de verschillen tussen de stappen kleiner waardoor een mooier rijgedrag ontstaat.

En dat stel je dan in bij de lokeigenschappen?
Dus de maximale snelheid van de lok?

Je kunt het ook bij de blokeigenschappen namelijk instellen.

Henk

Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #1001 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 22:24:32 »

Dat stel je in bij de loc zelf, daarin de maximale snelheid naar beneden bijstellen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #1002 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 22:47:30 »

Hallo Henk,
Je kunt natuurlijk de optie van Peter volgen, want daar ontstaat inderdaad al een mooier rijgedrag door (omdat door het verlagen van de max snelheid van de loc door het instellen van de CV-waarde er tussen iedere stap een kleiner verschil in snelheid zit).

Een andere optie -die ik gebruik- is om de loc af te regelen naar het voorbeeld in het grootbedrijf. Ik zoek de max snelheid van het origineel op en doe daar 10 km/h bij. Als voorbeeld: de max snelheid van een V36 is 60 km/h. Dan stel ik de CV-waarde zo in dat de max snelheid van het model ongeveer 70 km/h is bij het ijken in iTrain. Voor m'n V320 wordt dat overigens 130 km/h... Met blokeigenschappen kun je de snelheid beperken daar waar dat 'nodig' is (bv. helling omhoog/omlaag etc.).

Mvrgr,
Rob.
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

Trainhenk

• Stamgast
« Reactie #1003 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 23:02:58 »

@citaat
Ik heb veel loks met een marklin-decoder dus daar kun je de maximale snelheid van de lok dmv het aanpassen van CV's niet doen.
Dus zal ik het in de lokeigenschappen in iTrain moeten doen.
Alleen de loks met een ESU-decoder kan ik de CV's aanpassen.

Ik ga ook nog wel eens kijken wat ik een mooie maximumsnelheid vindt.
Henk

[De baan van Trainhenk]

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #1004 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 23:07:15 »

Ik heb alleen maar locs van Märklin met de decoder van Märklin er in (uitzondering is mijn net omgebouwde BR 18  ;)) en ik kan bij iedere loc de max snelheid instellen door aanpassen van de CV waarde. Meestal kan ik het overigens ook doen met de MS2: via het menu loc instellingen / loc eigenschappen kan de max snelheid worden geprogrammeerd.

Gr,
Rob.
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #1005 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 23:53:38 »

Beste Henk,

De oude 6090X decoders heeft een potentiometer om de maximum snelheid aan te passen.

De MFX decoders kun je aanpassen met je ecos in M4 stand, andere niet-MFX decoders kun je aanpassen middels de "6021 methode", dan heet het geen CV maar "register", het staat in de handleiding van de locomotief.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Trainhenk

• Stamgast
« Reactie #1006 Gepost op: woensdag 27 mei 2020, 21:37:09 »

Rob,

Meestal kan ik het overigens ook doen met de MS2: via het menu loc instellingen / loc eigenschappen kan de max snelheid worden geprogrammeerd.

ik zit er wel eens aan te denken om voor deze doeleinden een Mobil Station aan te schaffen

Anne,

De oude 6090X decoders heeft een potentiometer om de maximum snelheid aan te passen.

De MFX decoders kun je aanpassen met je ecos in M4 stand, andere niet-MFX decoders kun je aanpassen middels de "6021 methode", dan heet het geen CV maar "register", het staat in de handleiding van de locomotief.

Met de potentiometer op de juiste snelheid instellen blijft een gok en is niet echt nauwkeurig denk ik.

Als het in de handleiding staat dan lukt het mij wel maar er is bij mij een selecte groep loks, de 2e handsjes, waar ik geen handleiding van heb.
Dus dat wordt dan uitzoeken.

Henk
Henk

[De baan van Trainhenk]

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #1007 Gepost op: woensdag 27 mei 2020, 22:17:46 »

Beste Henk,

Het instellen met de potmeter zal wat "moeilijk" zijn, maar als hij eenmaal staat dan is hij wel nauwkeurig, ik heb er nu nog één rijden met de 6090X decoder, de andere zijn "omgebouwd" om dat de minimum snelheid te hoog lag en dus niet instelbaar is.

Instellen kun je ook met de waarschijnlijk goedkopere MS1, maar dan heb je weer geen DCC, mocht je daar behoefte aan krijgen.

Je oude loks: je kunt er van uitgaan dat digitale loks met nog een elektrische veldmagneet geen instelmogelijkheden hebben.

Zit er een Märklin decoder in zonder dipswitches dan is de kans dat je hem met de universele "6021 methode" kan instellen, ik dacht dat de 6021 methode ook met de Ecos kan, maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen, want ik weet (lang) niet alles.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
« Reactie #1008 Gepost op: donderdag 28 mei 2020, 12:57:14 »

Als het in de handleiding staat dan lukt het mij wel maar er is bij mij een selecte groep loks, de 2e handsjes, waar ik geen handleiding van heb.
Dus dat wordt dan uitzoeken.

Als je er aan toe bent om zo'n oude loc onderhanden te nemen, kun je een zoekertje plaatsen voor de handleiding. Er staat verbazingwekkend veel op het internet. Iets speciaals vinden - zoals een oude handleiding - kan lastig zijn, maar als een paar forumleden meezoeken, komt er misschien wel iets uit.
Groeten, Rob                              Mijn baan

Trainhenk

• Stamgast
« Reactie #1009 Gepost op: vrijdag 29 mei 2020, 21:46:32 »

Dag Anne,

Instellen kun je ook met de waarschijnlijk goedkopere MS1, maar dan heb je weer geen DCC, mocht je daar behoefte aan krijgen.

Zit er een Märklin decoder in zonder dipswitches dan is de kans dat je hem met de universele "6021 methode" kan instellen, ik dacht dat de 6021 methode ook met de Ecos kan, maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen, want ik weet (lang) niet alles.

Voor DCC heb ik de Ecos2 en de lokprogrammer.
In principe kan ik hier ook de Marklin decoders mee programmeren maar je hebt totaal geen zicht wat er gebeurd en de werkwijze is ietsje anders maar is de "6021"-methode.
De "6021" heb ik hier ook nog liggen maar ik ben eigenlijk op zoek naar een apparaat waarmee je iets meer kunt (zien).

Dag Rob,

Als je er aan toe bent om zo'n oude loc onderhanden te nemen, kun je een zoekertje plaatsen voor de handleiding. Er staat verbazingwekkend veel op het internet. Iets speciaals vinden - zoals een oude handleiding - kan lastig zijn, maar als een paar forumleden meezoeken, komt er misschien wel iets uit.

Dank voor de tip.

Henk

PS: ik zou dit weekend naar mijn zoon gaan om te klussen maar gisteren belde mijn schoondochter op.
Ze was ziek geweest en haar baas (ziekenhuis) heeft geëist dat ze zich op Corona laat testen.
Vandaag is ze geprikt en morgen hopelijk de uitslag zodat ik mogelijk toch nog die kant op kan.
Henk

[De baan van Trainhenk]

Kelderspoorder

• Stamgast
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
« Reactie #1010 Gepost op: vrijdag 29 mei 2020, 21:52:10 »

PS: ik zou dit weekend naar mijn zoon gaan om te klussen maar gisteren belde mijn schoondochter op.
Ze was ziek geweest en haar baas (ziekenhuis) heeft geëist dat ze zich op Corona laat testen.
Vandaag is ze geprikt en morgen hopelijk de uitslag zodat ik mogelijk toch nog die kant op kan.

Henk,

Hopelijk morgen positief nieuws  ( in de goede zin natuurlijk) zodat je weer verder kan werken bij je zoon.
En anders kan je altijd nog naar de treinenkamer :-)

Grts Freddy
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Anne W

• Vaste Inboedel
« Reactie #1011 Gepost op: vrijdag 29 mei 2020, 22:07:10 »

Beste Henk,

Als je decoders hebt met alleen Motorola, dan ben je veroordeeld tot de 6021 methode, met al zijn handicaps, alternatief is het vervangen van de decoder door een MFX of DCC decoder.

Groet, Anne W

Trainhenk

• Stamgast
« Reactie #1012 Gepost op: maandag 22 juni 2020, 10:41:47 »

Mijn vaderdagkado.

Vorig jaar ben ik met mijn oudste zoon en vrouw en kleinkinderen in de Zaanse Schans geweest en deze molen bezocht.
Toen ik een paar weken geleden op de facebookpagina van mijn treinenwinkel zag dat Faller de molen weer in het programma had heb ik hem gelijk besteld.
Van de website van Faller heb ik de handleiding als PDF gedownload zodat ik op details kan inzoomen.

We worden er tenslotte niet jonger op.  >:-D
Henk

[De baan van Trainhenk]

Kelderspoorder

• Stamgast
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
« Reactie #1013 Gepost op: woensdag 24 juni 2020, 17:50:28 »

Henk,

Wow, wat een mooi cadeau voor Vaderdag,
Gelukkig hebben ze vele handleidingen in PDF vorm kan je ze lekker vergroten, want ja we worden allemaal wel een beetje ouder en het zicht gaat dan met de tijd ook wat verder achteruit en dan is het handig als je eens wat kan inzoomen op bepaalde delen van een handleiding.

Veel knutselplezier wens ik je toe.

Grts Freddy
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

WimFPU

• Toffe Gast
  • if we don't try we will never know
« Reactie #1014 Gepost op: zondag 28 juni 2020, 19:05:34 »

Mooie molen Henk.
Toevallig krijg ik net reclame binnen van PeArd dat zij hem ook nieuw in hun assortiment hebben.
In de tuin in elkaar zetten is er nu even niet bij. Dan raak je gegarandeerd onderdelen kwijt met die wind.

Groeten
Wim
Groet, Wim

Trainhenk

• Stamgast
« Reactie #1015 Gepost op: dinsdag 30 juni 2020, 21:50:20 »

Mijn vrouw doet aan Diamond Painting.
Dat is een schilderij maken van hele kleine steentjes.

Deze heeft ze voor mij gemaakt:

afmeting 50 bij 65 cm.
Er zitten ongeveer 52000 steentjes in.
Henk

[De baan van Trainhenk]

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #1016 Gepost op: dinsdag 30 juni 2020, 22:03:44 »

Prachtig Henk.

groet
Harald

Wimdouwe

• Vaste Gast
  • Bakkie koffie? Lekker!
« Reactie #1017 Gepost op: dinsdag 30 juni 2020, 22:27:04 »

Mooi  schilderij!  :thumbup:

iTom

• Vaste Inboedel
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen.
« Reactie #1018 Gepost op: dinsdag 30 juni 2020, 23:43:41 »

Mooi hoor, hangt zeker boven je bed  ;) en leuk dat je vrouw ook een hobby heeft.
Ik ken dat spul, heb het ooit eens gekocht voor de kleindochters maar kreeg toch de indruk dat ze er niet veel mee hebben gedaan.
Als wij in de stad gaan koffie drinken dan zit er vlak naast de Stadsbranderij een zaak die allemaal van dat spul verkoopt.
Zal morgen er nog eens langs lopen, misschien vind mijn vrouw het ook wel leuk, zal eerst dan even jouw schilderij laten zien en haar dan lief aankijken.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 30 juni 2020, 23:47:03 door iTom »
Met vriendelijke groet Tom
ROCO Proline: DR5000, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft: h0

hier gaat het over onze hobby en hebben we respect voor elkaar.