Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ontstoorset 191724 nodig?

Gestart door gotischeboog donderdag 04 augustus 2016, 12:21:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ontstoorset 191724 nodig?
gotischeboog
gast

ontstoorset 191724 nodig?
Beste digitale forumleden,
Bij mijn Central Station II is geleverd een ontstoorset 191724. Mijn vraag is: Is het echt van belang deze ontstoorset aan te sluiten tussen de CS II en het hoofdspoor en het programmeerspoor. En als de ontstoorset er niet tussen is gezet wat is dan de storing die ik kan verwachten? Bij gebruik van de Mobile Station II wordt ook geen ontstoorset gebruikt waarom dan wel bij een CS II?
Kan iemand mij antwoord geven op deze vragen? Ik ben benieuwd. Hoe minder kastjes en kabels hoe beter zeg ik altijd maar.
Groet, Ad.
Re: ontstoorset 191724 nodig?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ontstoorset 191724 nodig?
bij digitaal wordt normaal nooit een ontstoorset tussen gezet.Die vormt een filter op je digitale signaal.
Ze moeten dit erbij leveren om aan de normen van europa te voldoen maar heeft op treinbanen geen enkel nut.
Re: ontstoorset 191724 nodig?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ontstoorset 191724 nodig?
Heb je problemen met je radio ontvangst ?
Zo nee dan niet gebruiken.

groet
Harald
Re: ontstoorset 191724 nodig?
gotischeboog
gast

Re: ontstoorset 191724 nodig?
Beste Harald, ik heb geen problemen met mijn radio-ontvangst en als het zo is dat deze "ontstoorset" pro forma wordt bijgeleverd omdat een"Europese" regels moet worden voldaan dan gaat het ding linea recta de prullenbak in. Zonde van het materiaal en de extra productiekosten die dan onnodig de aanschafprijs van dit artikel, de CS II, verhoogt. (wel soldeer ik eerst even de printconnectoren en de bijbehorende plugjes los natuurlijk).
Groet en dank voor de reacties, Ad.
Re: ontstoorset 191724 nodig?
Als het goed is zat er een instructie bij de CS beschrijft waarom deze nodig is.

Ik heb deze gemonteerd n.a.v. de strikte aanbeveling van deze info.

Baat t niet schaadt t niet.

Zal ik dat infoblad eens proberen te vinden?

Ronald



Re: ontstoorset 191724 nodig?
Lid sinds: 2015

offline
Re: ontstoorset 191724 nodig?
Ik heb een 2e hands CS2 (60214) gekocht en daar zat geen ontstoorset bij.
Ook geen infoblad o.i.d.
Dus niks toegepast en nog nooit problemen daarmee gehad.

Gr. Theo
Re: ontstoorset 191724 nodig?
gotischeboog
gast

Re: ontstoorset 191724 nodig?
Ronald, de enige info die erbij zat was A4'tje met de mededeling dat men moest opletten met aansluiten daar de aders "B" en "0" gekruist aangesloten zitten t.o.v. de CS II. Verder geen "stoortechnische" info!
Op dit moment rijden mijn treinen op een CS II zonder de ontstoorset en heb nergens problemen mee, net zoals Theo.
Het ding ligt al op de werkbank om ontmanteld  te worden.
Groeten, Ad.
Re: ontstoorset 191724 nodig?
Lid sinds: 2008

offline
Re: ontstoorset 191724 nodig?
Citaat van: bellejt op donderdag 04 augustus 2016, 12:26:17
Ze moeten dit erbij leveren om aan de normen van europa te voldoen maar heeft op treinbanen geen enkel nut.

Zoals Johnny al zegt, dient het filter (en ook de spoeltjes die direct aan het motorschild zitten) uitsluitend om het storingniveau terug te brengen tot beneden het hier voor gestelde maximum.
Het betreft hier storing in het RF-gebied, dus voor Radio- en TV-ontvangst.

Het heeft dus niks te maken met het al dan niet functioneren van de treinen.
Re: ontstoorset 191724 nodig?
gotischeboog
gast

Re: ontstoorset 191724 nodig?
Okay, dan soldeer ik hem uit elkaar. De connectoren en de bijbehorende printdelen kan ik goed gebruiken. Dank voor alle reacties. Groet Ad.
Re: ontstoorset 191724 nodig?
Omdat jullie zo aandringen...... LOL!
Re: ontstoorset 191724 nodig?
Ik zou toch maar voorzichtig zijn om die aansluitset niet te gebruiken. We hebben het wel over de invloed van het CS op de omgeving, maar hoe zit het met een baan met veel schakelspullen (wissels, seinen) die invloed kunnen hebben op het CS zelf? Dit is ook maar electronica.

Mijn mening: als M het aangeeft om het te gebruiken doe het dan. Men zegt dit niet voor niets.

Hoe M het heeft geregeld bij het nieuwe Cs3 weet ik niet; ik kan geen aansluitset ontdekken, wellicht opgenomen in het apparaat zelf.