Hallo allemaal,
mag ik me even kort voorstellen ? Ik ben Patrick, 49 jaar, en woonachtig in Mechelen (je weet wel, daar waar de allereerste trein op het europese vasteland gereden heeft).
Samen met mijn vriendin Carine speel ik al jaren met het idee om toch maar eens aan een "vaste" treinopstelling te beginnen. We hebben een mooie droge en verwarmde ruimte, die we vroeger als fotostudio gebruikten, en willen hier nu ons eigen miniatuurwereldje gaan bouwen.
Het "thema" van onze toekomstige baan wordt het het Alpengebied tussen Oostenrijk,Duitsland en Zwitserland, omdat we beiden ook bergliefhebbers zijn (we komen er meermaals per jaar).
Als bron van inspiratie hebben we deze baan genomen :
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=49874 . Uiteraard is het niet de bedoeling om deze baan letterlijk te gaan overnemen, om te beginnen zal ze een Oostenrijks tintje krijgen.
Uiteraard gaan we met Marklin-materiaal rijden, omdat dit naar onze mening de hoogste bedrijfszekerheid biedt. Als rail-systeem gaan we K-rails gebruiken. Het is ook de bedoeling om digitaal te gaan rijden, onze rijdend materiaal is al van decoder voorzien. Welke automatiseringssoftware we gaan gebruiken staat nog niet vast, die knoop hakken we de komende weken door.
Het is zo dat ik (Patrick) me vooral bezig houd met het spoor en technische gedeelte van de baan, Carine is verantwoordelijk voor de scenery en de landschappen.
Ondertussen is onze fotostudio helemaal ontruimd en staat er al een onderstel waar de baan gaat opkomen. De eerste stap is het ontwerpen en bouwen van het schaduwstation en alle bijhorende "verborgen rails". Ik ben al wat aan het tekenen gegaan met Wintrack en wil jullie graag mijn hersenspinsel laten zien. Het is de bedoeling om 4 lange opstelsporen te hebben, waar als het moet twee treinsamenstellingen achter elkaar kunnen in "geparkeerd" worden. Op de baan zelf gaan geen superlange treinen rondtoeren, daarvoor is onze beschikbare oppervlakte te klein en het past ook niet in het ontwerp dat we voor ogen hebben.
Aan beide uiteinden van het schaduwgedeelte komt er een klimspiraal waarmee de treinen naar de hogere, zichtbare niveaus kunnen klimmen. Die spiraal staat er deels op aan de rechterkant, aan de linkerzijde is er enkel een wissel voorzien voor de aftakking.
Graag jullie opmerkingen, suggesties, en geen angst, we kunnen heel goed om met kritiek, als hij maar opbouwend is.
Groetjes,
Patrick & Carine