Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

baanontwerp

Gestart door jarnedeclercq dinsdag 02 augustus 2016, 12:17:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baanontwerp
jarnedeclercq
gast

baanontwerp
ik heb enkele problemen met mijn baanontwerp;
ik heb al verschillende ontwerpen geprobeerd maar nog niets goeds bekomen
iemand tips? de afmmetingen van mijn tafel zijn 4.5m x 2m

alvast bedankt, Jarne
Re: baanontwerp
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: baanontwerp
Hi Jarne,

Wat wil je verder, alleen rijden met "paradestrecke"  station, rangeer-terrein, een bahnwerk met of zonder draaischijf ect.
Kijk eens bij baan ontwerpen hier op het forum, vele voorbeelden.

groet
Harald
Re: baanontwerp
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: baanontwerp
En kom nog eens met wat meer informatie, dat maakt het voor ons ook makkelijker. Welke railsoort, wat heb je tot nu toe zelf gevonden. Welk tijdperk, hoofdbaan of nevenspoorlijn, computergestuurd of zelf rangeren, veel spoor of veel omgeving. Een "rijdersbaan" of een realistische weergave van iets, meerdere niveau's of 1 niveau.

Laurent
Re: baanontwerp
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: baanontwerp
En is er nu of in de toekomst behoefte aan een Schaduwstation?

Groeten,

Jan
Re: baanontwerp
jarnedeclercq
gast

Re: baanontwerp
het tijdperk van mijn baan zal tijdperk 3 worden.
het word een baan met 2 verdiepingen
met nadruk op industrie en mijnbouw.
eerder een rijdersbaan en zelf rangeren
met marklin k rails
en geen behoefte voor een schaduwstation

mvg Jarne
Re: baanontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: baanontwerp
Juist met industrie en mijnbouw kunnen verborgen sporen het verkeer van volle en lege treinen aantrekkelijk maken!
Een schaduwstation kan het dan extra leuk maken.
Of je moet het zo organiseren dat bijvoorbeeld volle kolentreinen uit de mijn na een korte rit een elektriciteitscentrale in kunnen verdwijnen, waar de lege treinen in de andere richting uit kunnen komen op weg naar de mijn.
De noodzaak voor een schaduwstation is ook minder groot als je met gesloten goederenwagens rijdt. Te denken valt aan een olieraffinaderij waar aan de ketelwagens niet te zien is of ze vol of leeg zijn, of aan stukgoed dat buiten het zicht in een goederenloods of fabriek kan worden geladen of gelost.
Een andere optie is gebruik maken van echte lading die op ene plek geladen wordt en elders weer gelost. Ook dan is een schaduwstation niet nodig.
Afhankelijk van wat je wilt, kun je vervolgens een plan maken. Bedenk vooral een logische goederenstroom met aanvoer van grondstoffen, halffabrikaten en eindproduct met alle bij behorende wagons en fabrieksgebouwen.
Gooi dan maar eens een tekening 'in de groep' of een paar plannen uit bladen die je aanspreken, maar die aangepast zouden moeten worden aan de plaats die jij hebt. Er komt dan vast wel iets los, hier!

Groet,

Peter