Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuwe poging voor een baan

Gestart door DjoserBR63 zaterdag 22 juni 2013, 19:01:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe poging voor een baan
DjoserBR63
gast

Nieuwe poging voor een baan
Beste Spoorders,

Heb al eens eerder 2 plannen opgezet, maar was er niet geheel tevreden over. Ben er ook nog niet zo lang meer bezig en twijfel nog, gezien de mooie dingen die hier vaak getoond worden.

Het frame voor mijn baan staat en daar zit ik nu min on meer aan vast (zou er nog een stuk vanaf kunnen zagen en dan wordt het een L-baan :D). Welnu: het is een soort verschoven U geworden met een korte zijde aan één kant voor een landelijk stationnetje met wat goederenoverslag. Het hoofdstation is diagonaal gelegd om langere sporen te krijgen. Hier bevindt zich ook een kleine werkplaats voor de stoomtreinen. Mijn eisen als een paradestuk heb er uiteindelijk ook in kunnen verwerken evenals 2 schaduwstations. Hierdoor kunnen er voldoende treinen gewisseld worden en ontstaat er wat meer afwisseling. Het principe van de trein verlaat het station en komt er ook weer terug heb ik hiermee vastgehouden. In het eindstationnetje kan b.v. geen loc worden omgezet. Er kan wel een schienenbus pendelen tussen dit station en het hoofdstation (hetgeen de bedoeling is). De stijgingen overschrijden hier en daar wel de 3% (een keer in een daling naar schaduwstation 2 zelfs de 4%; lijkt me echter niet zo erg). Heb nog geprobeerd om met een klimspiraal hier iets aan te doen, maar dit lukte niet omdat de hoogte tussen de spiraal dan een probleem werd.

Vraag: Hebben jullie nog tips om e.e.a. te verbeteren? Ik kom er niet meer verder mee om op de U iets anders te bedenken dan wat er nu ligt. Nieuwe of andere ideeën?
Re: Nieuwe poging voor een baan
Ziet er goed uit, en veel rijmogelijkheden ook :thumbup:.
Ik vind het geheel er alleen wat rommelig uitzien met de krappe bogen e.d. Ik denk dat slankere bogen in het zicht veel beter zullen staan.

Heb je misschien een .tra bestand?
Re: Nieuwe poging voor een baan
Ook heb je aardig korte stationssporen.. De opzet is goed, maar ik denk dat er nog wel wat meer in zit.
Re: Nieuwe poging voor een baan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuwe poging voor een baan
Het station bestaat uit twee gescheiden delen, zonder in de aanlopende wisselstraten ergens een verbinding te hebben. Je kunt dan nooit van het linkerdeel van het station naar het rechterdeel komen, zo te zien daar het verzorgingsdepot.

Wat C-Brian zegt: veel rijmogelijkheden, maar op het eerste gezicht misschien wat krap allemaal.
Re: Nieuwe poging voor een baan
Mooi dit keer in ieder geval al wat feedback.

Ja het tra bestand wil ik wel plaatsen. De vorige keer werd het alleen maar gedownload zonder er commentaar op te leveren. Dat was een beetje frusterend vandaar dat ik nu deze weg gekozen heb. Als jullie er eens mee willen spelen, zou ik het zeer op prijs stellen. Bij deze:
Re: Nieuwe poging voor een baan
Hallo Mon,

Ziet er gaaf uit. Zou het gehele plan eens moeten zien, maar die fly-over naar het nevenstation vindt ik echt cool. Liggen de stationssporen niet wat dicht tegen elkaar?
Re: Nieuwe poging voor een baan
Hoi Franky,

Wat een fantastisch werk. Ik ga er verder mee aan de slag. Hardstikke bedankt.
Re: Nieuwe poging voor een baan
Hoi Franky,

Ik begrijp wat je wil zeggen, maar ik wil het toch iets verder uitwerken. Probeerde je .tra te openen maar Wintrack 8 loopt vast. Is het soms in een hogere versie gemaakt?
Re: Nieuwe poging voor een baan
Hey Franky,

Jij weet toch wel hoe je een bestand naar een andere versie wegschrijft?
Dan ga je een versie 9 neerzetten terwijl je weet dat Djoser versie 8 gebruikt.

Wel even afstemmen op elkaar!!!! Verdorie  :-(
Dus bij deze zet ik ook maar weer even het bestandje neer voor versie 8.


Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Nieuwe poging voor een baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuwe poging voor een baan
Hallo John. (en Franky)
Vond ik jouw eerste ontwerp al erg leuk maar dat van Franky maakt het ontwerp helemaal af! :thumbup:
Prachtig zoals de beschikbare ruimte benut wordt en het lijkt mij een feest om de treinen te laten rijden.

Veel plezier en succes met ontwerpen, plannen en bouwen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Nieuwe poging voor een baan
@ Pjedro, bedankt voor V8.

@ AlbertJan: ik ga proberen om het schaduwstation 1 uit mijn ontwerp in dat van Franky op te nemen. Kijken hoe er dan gereden kan worden, wellicht vanuit de parade zodat er een keermogelijkheid ontstaat. Vanavond eens proberen en een werkplaats erin verwerken.

Dit is zoveel beter dan het eerste ontwerp door de goede reacties van Franky en de rest. Puik werk allemaal O:-D Helemaal tevreden!

Re: Nieuwe poging voor een baan
De versie van Pjedro kan ik ook niet openen 8o Unexpected file format.
Re: Nieuwe poging voor een baan
Nog maar een keer proberen. Deze files zijn opgeslagen vanaf wintrack11, maar met de verschillende file formaten.
voor versie 7, 8 en 9.

Ik hoop dat een van deze files lukt.
Wat een geklooi toch elke keer.

Met vriendelijke groet,
Peter.

Re: Nieuwe poging voor een baan
Thanks, het werkt nu.
Re: Nieuwe poging voor een baan
Hee John,

Fijn dat het werkt!
Welk versie-bestand heb je nu gebruikt? Dan weten we dat vast voor de volgende keer.
Veel plezier bij het plannen.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Nieuwe poging voor een baan
@ Peter: versie V8 werkte uiteindelijk.

@ Franky: slaap jij wel eens B)? Man wat ga jij snel. Ik houdt het niet bij met eigen (amateur) probeersels. Wordt wel zo wel erg gaaf zo, wat jij maakt :-) :thumbup:

Ik heb het oude schaduwstation 1 aan de korte parade gekoppeld. Bevalt me eigenlijk ook wel met die opstelsporen. Waar ik nog een beetje mee zit is de pendel van het doorgangsstation naar het kopstation? Je kan nl niet rechtstreeks op de lange parade aan de linkerkant komen. Dit gaat alleen via het schaduwstation en de klimspiraal. Moet ik nog eens over nadenken :?
Re: Nieuwe poging voor een baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nieuwe poging voor een baan
Ik zou alleen kijken of je die kruising in je station aan de linkerkant anders kan doen. Dit kan je een lock in opleveren.
Re: Nieuwe poging voor een baan
Hallo meelezers en criticasters,

Het ontwerp wordt steeds mooier en uitdagender, prachtig werk heb je hier verricht, Franky.

Ik zou de kruising laten zitten.
Het station ligt tussen de bergen en door "ruimtegebrek" is dit de enige oplossing om alle aansluitingen te bereiken.
Hierdoor komt er meer variatie, omdat je de kruising niet mag blokkeren. Dus er wordt meer verwacht van het oplossend vermogen van de treindienstleider en rangeerders.

Ik zou alleen een klein kopspoortje creëren bij het kopstation voor een klein rangeerlocje of zo.
Parallel aan de uitrij sporen, zodat er eventueel met wat goederen wagens gerangeerd kan worden, want de lok van de goederentrein staat ingesloten.
Ik heb geprobeerd om dat spoortje tussen de wissels bij de hösenträger te plaatsen maar dat was dus net te kort of je moet daar een klein stukje van de wissel afhalen.

Met vriendelijke groet,
Peter,
Re: Nieuwe poging voor een baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nieuwe poging voor een baan
Probleem is dat je aan beide kanten zult moeten gaan rangeren via de hoofdbaan, direct de tunnel in, en je totaal geen ruimte voor locomlopen en dergelijke hebt.
Re: Nieuwe poging voor een baan
Mooi die rangeersporen. Ik heb mijn eerste schaduwstation erin verwerkt en ben begonnen de hoogten aan te passen om te kijken of alles passend te krijgen is (min 80-90 mm doorgang).

Schaduw station op 0 mm= frame hoogte gelegd en doorgangsstation op 250 en geprobeerd het kopstation op 350 mm te leggen. Is nu een puinhoop in 3 D 8o, maar stap voor stap verder. Komt goed ;)
Re: Nieuwe poging voor een baan
Citaat van: DjoserBR63 op dinsdag 25 juni 2013, 19:29:28
puinhoop in 3 D 8o
Ik vind het er anders prachtig uitzien, weer eens wat anders..

:-)
Re: Nieuwe poging voor een baan
Je moet ff naar de hoogte van je rails kijken dan ben je die punten kwijt:D
Re: Nieuwe poging voor een baan
Citaat van: DjoserBR63 op dinsdag 25 juni 2013, 19:29:28
Is nu een puinhoop in 3 D

Je ziet het niet vaak, een complete rollercoaster op een modelbaan  :D :D :D :mrgreen:
Maar het is inderdaad even stoeien met de railhoogtes. Had ik ook in het begin, van die springschansen  >:-D
Uiteindelijk kom je vanzelf wel op een acceptabel niveau  ;)
Re: Nieuwe poging voor een baan
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Nieuwe poging voor een baan
Vermoed het wel,  :D dat vind ik nog stees een crime in Wintrack (of ik doe iets fout).
Automatisch hoogte bepalen van een railstuk gaat steeds tot een wissel goed, daarna fout....
En als er dan iets niet klopt ben je een eeuwigheid bezig om het te herstellen....
Vind het wel aardige rangeerhellinkjes. :D
Re: Nieuwe poging voor een baan
Hee Leo,

De wissels in Wintrack moet je vlak aangeven. Dus als je laatste helling op bv 196 ligt dan is de hele wissel automatisch op hoogte 196, mits die aan gesloten lag aan het voorgaande railstuk.
Na de wissel begint het volgende railstuk dus op 196 en kun je het andere eind in hoogte verhogen of verlagen. Als je de wissel op een heling wil liggen kan je het railstuk dat niet aansluit op het  wissel hoger of lager leggen dan normaal. Op de 3D tekening zal er een iets steiler stuk te zien zijn maar met bouwen hou je de vloeiende lijn dan.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Nieuwe poging voor een baan
Je kunt zelfs de wissel nog laten stijgen. Klik op de wissel, dan op eigenschappen, en in tabblad 3D kun je dan in procenten de stijging aangeven. De hoogtematen zie je dan verspringen. Is FF zoeken, maar dan lukt het prima (althans bij mij in WT 11)
Re: Nieuwe poging voor een baan
De Canyons en de vliegende wagons zijn nu verdwenen :). Ga het denk ik niet redden met overal voldoende doorrijhoogte :(, zeker niet in het ondergrondse gedeelte vanaf uitrijden bovenkant doorrijstation? Misschien toch een eenvoudigere spoorvoering kiezen?
Re: Nieuwe poging voor een baan
Hoi Franky,

Ik heb dat inmiddels opgepikt v.w.b. begin bij het zichtbare deel en werk daarna de onzichtbare delen af  :idea:. Ik begon altijd van onderop en zie nu dat dat niet zo slim was :D

Het 3e stationnetje is erg creatief :thumbup:, maar misschien iets te veel van het goede :O. Ik laat hem voorlopig echter erin. Verder helemaal mee eens ook wat betreft die langere sporen in het doorgangsstation. Het kopstation is nu echt top geworden. Zelf was ik nooit zover gekomen. Mijn dank hiervoor :thumbup:.

Ik ben momenteel onderweg in het buitenland en zal dit weekend naar het laatste ontwerp in WT kijken. Blijf vanavond nog maar even naar de tekeningen kijken ;) V.w.b. de doorrijhoogtes, dat komt wel goed, zeker als het schaduwstation en de afdaling rechtsboven elkaar verder niet in de weg zitten. En ik denk dat dit niet zo is, bedacht ik mij vandaag tijdens de autorit :idea: Even checken in WT.
Re: Nieuwe poging voor een baan
Ik heb de onderkant wat verder uitgewerkt.

Doorrijhoogtes van meer dan 80mm zijn niet haalbaar aangezien de klimspiralen allemaal R2 zijn, en R2 aan 3% geeft 81 mm doorrijhoogte.
't Is dus ofwel grotere bogen, maar daar is geen plaats voor of meer dan 3% stijgingspercentages en dat zou ik niet aanraden.

Ik heb uiteindelijk om het railverloop nog een beetje in de hand te houden gekozen voor 1 groot schaduwstation in een lus die aansluit op alle 4 de baanvakken boven.
Het voordeel is dat elke trein overal direct naar toe kan.
Het nadeel, als dat op een baan van deze omvang een nadeel is, is dat alle treinen dan ook over 1 punt moeten passeren.
Maar dat kan opgevangen worden door 2 extra kop/schaduwstations: onder het rechtse kopstation is een schaduwstation voorzien voor keertreinen/treinstellen en railbussen en halverwege de lange paradebaan is en aansluiting naar een klein bergstation. Op die manier kunnen er treinen tussengevoegd worden die niet van of naar het grote schaduwstation komen of gaan.

De beide schaduwstations liggen 15cm onder het doorgangsstation en het kopstation.

Het grote schaduwstation heb ik niet ingevuld met opstelsporen, enkel met een lichtblauw kleurtje, de rest laat ik aan de bouwheer over :-)
Maar probeer meegebogen wissels te vermijden...Dat zijn R1 bogen en voor de rest is de baan volledig R1-vrij, op het klimmend spoortje naar het bergstationnetje na, maar dat zal uiteraard enkel bereden worden door heel korte treinen.

Zo, ik denk dat het er voor mij zo ongeveer op zit. Ik zou in ieder geval kunnen leven met wat er nu 'op papier' staat :-)
Re: Nieuwe poging voor een baan
Plaatjes
Re: Nieuwe poging voor een baan
Plaatjes
Re: Nieuwe poging voor een baan
Hoi Franky,

Wat ziet het er geweldig uit!! Ik zou zeggen niks meer aan doen. Hardstikke bedankt voor je hulp :thumbup:
Re: Nieuwe poging voor een baan
Toch nog even een voorstel voor de schaduwstations: zoveel mogelijk R2 en korte rechte wissels, enkel de binnenste lus heeft 4x R1 maar wel met overgangsbogen R2, maar je moet je korte getrokken treinen toch ergens kwijt :-) Met R1 is niks mis, nagenoeg alles rijdt er door, maar gebruik dat nooit waar alle treinen door moeten, vroeg of laat heb je iets dat er niet door geraakt...
Voorzie voldoende sporen voor keertreinen, treinstellen en railbussen, dat mogen best kopsporen zijn, dat spaart je wissels en aandrijvingen. En binnen een lus zoals het nu aangelegd is maakt het niks uit dat het kopsporen zijn, aankomst en vertrek gaat toch via hetzelfde spoor.
Binnen het grote schaduwstation moet je zeker een mangat voorzien: aan de ene kant is er 15 cm hoogte beschikbaar, maar aan de kant van de parallelsporen die een stuk lager liggen heb je die hoogte niet meer!
Er zijn vast nog plaatsjes te vinden waar opstelsporen kunnen gelegd worden en er zijn ontelbare mogelijkheden om het schaduwstation op te bouwen, maar met deze opstelling lijkt alles mij goed bereikbaar en heb je in totaal al 26 meter opstelspoor. Daar moet je in combinatie met de station sporen en de baanvakken toch al heel wat treinen op kwijt kunnen :-)
Re: Nieuwe poging voor een baan
En omdat ik het puzzelen niet kan laten, nog een mogelijke uitbreiding van het kopstation waardoor een loc van een getrokken trein zou kunnen om rijden:
- een personentrein van om het even welk baanvak rijdt het kopspoor op tot het einde, er passen dan 3 lange rijtuigen aan het perron
- na het uitstappen van de passagiers duwt de loc de wagons een eindje terug richting 'paradebaanbak'
- de loc kan nu omrijden via het tankstation met wat zigzag bewegingen
- de loc duwt de wagons weer tot ze allemaal aan het perron staan en de volledige trein voorbij het wissel staat
- na instappen van de passagiers kan de trein naar beide baanvakken vertrekken
Er enkel voor zorgen dat het inrijsein van de paradebaan ver genoeg staat om de loc toe te laten te rangeren.
Kost een handjevol extra wissels maar je krijgt er veel voor terug: elk soort trein kan nu naar het kopstation.

Je zou het natuurlijk ook zonder extra wissels kunnen klaren door een Köff de 3 wagons volledig de paradebaan op te laten trekken om de loc te bevrijden en ze dan terug te plaatsen op het kopspoor, maar dan heb je 2 locs nodig om de klus te klaren; 't is maar wat je het liefste doet :-)
Re: Nieuwe poging voor een baan
Plaatjes
Re: Nieuwe poging voor een baan
En zo kan het kopstation ook, met eenvoudiger omrijden (wel wagons even terugduwen, maar minder zig-zag rijden) en minder wissels; het ontvangstgebouw krijgt er zelfs een beetje meer plaats door; de kostprijs is het aparte spoortje voor de elementaire loc verzorging dat weg valt. Maar dat kan op andere plaatsen ook gebeuren.
Zo zijn er ongetwijfeld nog oneindig veel varianten te bedenken elk met hun voor en nadelen...
Re: Nieuwe poging voor een baan
Citaat van: DjoserBR63 op zaterdag 22 juni 2013, 19:01:02
Vraag: Hebben jullie nog tips om e.e.a. te verbeteren? Ik kom er niet meer verder mee om op de U iets anders te bedenken dan wat er nu ligt. Nieuwe of andere ideeën?
Ik hoop dat je vraag ondertussen voldoende beantwoord is :-) Ik heb natuurlijk nog ontelbare andere ideeën, dat is zowat onbegrensd, maar met wat we nu hebben en waar we van komen moet wel al iets te doen zijn hé :-)
Ik laat het hierbij, mijn oude buizen radio's en versterkers staan te wachten...

En nog dit als afsluiter: vergeet al die praatjes over ruime bogen en slanke wissels die niet zouden passen op banen die zelfs 4 keer groter zijn dan die van jou; het gebrek aan plaats is nooit een probleem, het gebrek aan fantasie heel dikwijls wel :-)
En, hier was je zelf al achter gekomen: bouwen doe je van onder naar boven, dat kan niet anders, maar ontwerpen doe je van boven naar onder!
Re: Nieuwe poging voor een baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Nieuwe poging voor een baan
Razend knap bedacht. En je hebt gelijk. Heel vaak is het de fantasie die ontbreekt. Maar ja gelukkig zijn er enkelen onder ons die dat wel hebben. En dit topic bewijs dat dan maar weer eens :thumbup:

vr.gr.
Jurrien
Re: Nieuwe poging voor een baan
Nu het ontwerp staat, dan toch nog even een uitvoerende vraag aan Franky: ergens heb je het in het begin van dit draadje gehad over het verknippen van spoor stukken om zaken passend te maken i.c.m. de slanke wissels. Ik zie er inderdaad een paar. Stukjes van 41 mm en 179 mm (bij de kruising in het kopstation). Je maakt deze stukken denk ik zelf door er een segment tussenuit te zagen. Kun je nog aangeven hoe dit werkt? Misschien heb je er wel foto's van?
Re: Nieuwe poging voor een baan
Dag John,

Er zijn diverse manieren om rails in te korten.

Het allereenvoudigste is er letterlijk wat er teveel aan is tussenuit zagen. Dus ergens middenin 2 keer rats door plastiek bedding en railstaven zagen zodat de 2 overblijvende delen samen de lengte vormen die je wenst. Je moet dan enkel de puko's doorverbinden (draadje solderen onderaan) en je kunt de 2 delen weer aan elkaar vast zetten met 2 raillasjes (die Märklin daar speciaal voor in zijn programma heeft: 74994, http://tinyurl.com/nzwjoj9).
Als je netjes werkt kun je de delen ook wel met 2 componenten lijm langs de onderkant aan elkaar verlijmen zonder raillasjes te gebruiken.

Wat je ook kunt doen is enkel door de bedding en de puko's zagen, tot net onder de railstaven en de railstaven aan 1 kant losmaken van de onderliggende verbindingen, je kunt de bedding er dan afschuiven, het doorgezaagde stukje weghalen en de bedding er weer opschuiven. Het 'teveel' aan railstaaf zaag of knip je af (bestaat een speciaal tangetje voor: http://www.conrad.be/ce/nl/product/813357/).

Nu is het niet strikt nodig dat de rails eindigen op de 'standaard' aansluitingen van Märklin, je kunt voor een vaste baan ook een stukje rail (dat je al ergens hebt van tussen gezaagd) ergens tussenvoegen zonder meer en alles met draadjes verbinden. Dit zal sowiezo moeten voor stukjes die korter zijn dan de 'standaard' aansluitingen vereisen.

Verder moet op veel plaatsen wat 'plastiek' weggehaald worden dat in de weg zit om de standaard rails op elkaar te steken, zoals bij de slanke wissels, dat kan een stukje bedding zijn of de 'klik' verbindingen of zelfs het rechthoekig uitsteeksel van de wisselaandrijving (maar dat kun je echt allemaal 'missen' :-) )
Dat houdt allemaal echt niks in, veel makkelijker dan flex K-rail leggen :-)
Overal waar het volgens jou niet stevig genoeg meer op elkaar zit lijmen langs onder of raillasjes steken.
Maar op een vaste baan lijkt alles vast lijmen op de ondergrond mij zelfs al voldoende.

Er stonden bij de introductie van de C-rails regelmatig artikels in tijdschriften en zelfs een paar keer in Märklin Magazin hoe C-rails en wissels ingekort moeten worden, dat is echt een noodzaak en een drempel die je moet overwinnen, anders valt er met C-rails echt niks aan te vangen :-(

Om enkele voorbeelden te van bewerkte c-rails zien kun je eens kijken in volgende draadjes:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=43978.0

Re: Nieuwe poging voor een baan
Okay, bedankt voor het antwoord. Komt mijn 🎄kado (Dremel) toch nog goed van pas😉.
Re: Nieuwe poging voor een baan
Dit document (het gedeelte over inkorten van C-rail) van Noch is een kopie uit Märklin Magazin: http://www.noch.de/pictures/PDFs/alte_Gleisplaene/81950_970_980_Anbauteile.pdf
Maar het kan best een stuk eenvoudiger op een vaste baan, ze tonen hier hoe je een railstuk inkort opdat het als een 'standaard' railstuk bruikbaar zou blijven.
Re: Nieuwe poging voor een baan
Mooie handleiding :thumbup:. Ook nog aardig om C-spoor om te bouwen voor een inspectieput in een werkplaats (maar dan de spoorstaven intakt laten natuurlijk ;)).
Re: Nieuwe poging voor een baan
Ik ben idd deze baan nu aan het bouwen en houdt op facebook een verslag (in het Engels) bij (https://www.facebook.com/Die-Steinerbahn-252376104919861/?ref=aymt_homepage_panel). Helaas gaat het traag i.v.m. werk en meestal doe ik alleen in de winter er iets aan. Er komt nu wel langzaam schot in, maar er rijden nog geen treinen. Eerst wilde ik het schaduw station op orde hebben (i.v.m. de besturing via iTrain, moet dit goed lopen). Als dit dicht ligt kan ik het hoofd station aanleggen en de eerste rondjes rijden.

Ik beraad me momenteel erop welk station ik wil kiezen. Schwarzburg is erg mooi maar is me te groot. Trossingen zou kunnen, maar een kleiner station vindt ik ook al prima. De meeste stations zijn namelijk niet zo groot in zuid Duitsland aan de nevenlijnen in tijdperk III. Als iemand tips heeft?