Dag John,
Er zijn diverse manieren om rails in te korten.
Het allereenvoudigste is er letterlijk wat er teveel aan is tussenuit zagen. Dus ergens middenin 2 keer rats door plastiek bedding en railstaven zagen zodat de 2 overblijvende delen samen de lengte vormen die je wenst. Je moet dan enkel de puko's doorverbinden (draadje solderen onderaan) en je kunt de 2 delen weer aan elkaar vast zetten met 2 raillasjes (die Märklin daar speciaal voor in zijn programma heeft: 74994,
http://tinyurl.com/nzwjoj9).Als je netjes werkt kun je de delen ook wel met 2 componenten lijm langs de onderkant aan elkaar verlijmen zonder raillasjes te gebruiken.
Wat je ook kunt doen is enkel door de bedding en de puko's zagen, tot net onder de railstaven en de railstaven aan 1 kant losmaken van de onderliggende verbindingen, je kunt de bedding er dan afschuiven, het doorgezaagde stukje weghalen en de bedding er weer opschuiven. Het 'teveel' aan railstaaf zaag of knip je af (bestaat een speciaal tangetje voor:
http://www.conrad.be/ce/nl/product/813357/).Nu is het niet strikt nodig dat de rails eindigen op de 'standaard' aansluitingen van Märklin, je kunt voor een vaste baan ook een stukje rail (dat je al ergens hebt van tussen gezaagd) ergens tussenvoegen zonder meer en alles met draadjes verbinden. Dit zal sowiezo moeten voor stukjes die korter zijn dan de 'standaard' aansluitingen vereisen.
Verder moet op veel plaatsen wat 'plastiek' weggehaald worden dat in de weg zit om de standaard rails op elkaar te steken, zoals bij de slanke wissels, dat kan een stukje bedding zijn of de 'klik' verbindingen of zelfs het rechthoekig uitsteeksel van de wisselaandrijving (maar dat kun je echt allemaal 'missen'
)
Dat houdt allemaal echt niks in, veel makkelijker dan flex K-rail leggen
Overal waar het volgens jou niet stevig genoeg meer op elkaar zit lijmen langs onder of raillasjes steken.
Maar op een vaste baan lijkt alles vast lijmen op de ondergrond mij zelfs al voldoende.
Er stonden bij de introductie van de C-rails regelmatig artikels in tijdschriften en zelfs een paar keer in Märklin Magazin hoe C-rails en wissels ingekort moeten worden, dat is echt een noodzaak en een drempel die je moet overwinnen, anders valt er met C-rails echt niks aan te vangen
Om enkele voorbeelden te van bewerkte c-rails zien kun je eens kijken in volgende draadjes:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.0http://forum.3rail.nl/index.php?topic=43978.0