Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Uhlenbrock loconet track-control voor MFX en FX?

Gestart door Jurgie woensdag 27 juli 2016, 11:26:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Uhlenbrock loconet track-control voor MFX en FX?
Hallo forumgenoten

Ik als 13 bijna 14 jarige (nog 2 dagen ben vrijdag jarig!!) is een besturings systeem vaak erg duur. Dus wil ik er zeker van zijn dat ik een niet te ingewikkeld maar goed systeem heb. Ik ben geïnteresseerd in de uhlenbrock track-control maar ik vraag me af of ik niet er dan een intelbox voor nodig heb want dan word het te duur voor mij. Ik zou het later als nog kunnen uitbreiden met een intelbox maar ik zie ook dat ze een apparte rijregelaar aan kunt vast maken in het tableau. Het gaat trouwens boor de besturing van mijn marklin H0 modelbaan met meerdere fx en een mfx loc.

Hier de link: http://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/trackcon/index.htm

MVG
Jurgen
Re: Uhlenbrock loconet track-control voor MFX en FX?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Uhlenbrock loconet track-control voor MFX en FX?
Je koopt dan eigenlijk een (best wel duur) systeem om je wissels en seinen te bedienen.
De extra opties zoals aanduiding van trein-nummers en wissel/seinstanden lopen deels via aparte modules en/of de IB-/Loconet.

Als je een completer systeem wilt, zou je nog even verder moeten kijken.
Wissels en seinen simpel bedienen kan ook met een MS2 van Märklin.

Je kunt ook op zoek gaan naar opties om met een computer te gaan rijden.
Dan heb je een centrale nodig die kan communiceren met de PC en een programma op de computer.
Kijk voor de aardigheid eens op de rocrail-site, waar je zelfs al met een Delta-station en DDX een trein kunt besturen, maar ook nog met een "oude" 6021/6050-combinatie aan de slag kunt.

Ook het gratis programma Koploper wordt hier veel gebruikt, maar ook daarvoor heb je een centrale nodig.

Als je voorlopig alleen je wissels en seinen wilt bedienen, kun je slimmer een paar schakelaars/drukknoppen op een paneel monteren en zo de baan bedienen en nog even sparen voor een echter(e) centrale.

John


Re: Uhlenbrock loconet track-control voor MFX en FX?
Even snel gekeken.... Het is voornamelijk voor het schakelen van de wissels bedoeld als op een tableau. Ik weet niet of dat juist de bedoeling is. Daarnaast is het relatief duur: 269 euro voor een basisset, dan nog geen rijregelaar van 59,90 ...

Wat wil je precies? Wat bedoel je met een besturingssysteem? Je hebt nu mogelijk een digitaal systeem want je hebt een MXF-lok, Dat zal wel een Mobile Station versie 1 of 2 zijn. Of rijd je nog analoog?

Groeten Ronald.
Re: Uhlenbrock loconet track-control voor MFX en FX?
John het is inderdaad een duur systeem
Maar ok vraag me af of ik door een rijregelaar (deze: http://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/trackcon/I4B0481B-001.htm!ArcEntryInfo=0004.1.I4B0481B ) die bij het systeem hoort ook mijn treinen kan besturen of dat ik dat wel kan maar dat ik dan intelbox moet hebben want dan ga ik naar een ander systeem kijken.

Ronald ik bestuur nu nog met een ir controller van marklin my world (nu start up) dus daarom kijk ik nu voor een ander systeem want ik heb ns e186 van marklin waarvan ik niet alle functies kan gebruiken en dit vind ik toch jammer.

MVG
Jurgen
Re: Uhlenbrock loconet track-control voor MFX en FX?
Koop dan een MS II of in de nabije toekomst een MS III. Daar kan je alle functies van je lok wel gebruiken. Met dat systeem (MS II of MS III) kan je gewoon lekker voorruit. En dan kan je rustig sparen voor een hele grote dure centrale als je daar behoefte aan hebt.

Groeten Ronald.
Re: Uhlenbrock loconet track-control voor MFX en FX?
Ronald kan ik met de mobile station van marklin ook in de toekomst een bv roco of piko trein besturen?

Jurgen
Re: Uhlenbrock loconet track-control voor MFX en FX?
Citaat van: Jurgie op woensdag 27 juli 2016, 11:52:23
Maar ok vraag me af of ik door een rijregelaar (deze: http://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/trackcon/I4B0481B-001.htm!ArcEntryInfo=0004.1.I4B0481B ) die bij het systeem hoort ook mijn treinen kan besturen of dat ik dat wel kan maar dat ik dan intelbox moet hebben want dan ga ik naar een ander systeem kijken.

Jurgen,

Je hebt in je 1e post een link aangegeven. Daarin staat heel duidelijk dat het systeem bedoeld is voor aansluiting op
de loconetbus van een Digitaalcentrale. Zonder dit laatste werkt trackcontrol niet.

Het advies van Ronald om een MS2 aan te schaffen is zo slecht nog niet. Dan kun je in elk geval je locs besturen, wissels schakelen etc. En dat werkt ook met Roco en Piko treinen, mits geschikt voor 3 rail uiteraard.
Re: Uhlenbrock loconet track-control voor MFX en FX?
Ja, geen probleem. De MS II / III kan DCC-, Motorola- en MFX-protocol aan dat zijn alle gebruikte protocollen bij märklin. Koop geen MS I die is verouderd.

Groeten Ronald.
Re: Uhlenbrock loconet track-control voor MFX en FX?
Dank heren

Ik zit nog te twijfelen tussen een mobile station en voor een ecos te sparen en miss voor een zacht prijsje zoeken.

Jurgen
Re: Uhlenbrock loconet track-control voor MFX en FX?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Uhlenbrock loconet track-control voor MFX en FX?
Een MS2 koop je een beetje gunstig 2e hands vanaf zo'n 90 Euro.

De rijregelaar die je aangeeft werkt volgens mij ook via Loconet, dus heb je een IB-nodig (of een andere Loconet-centrale). Dus geen Central Station (van Märklin) of centrale van ESU, Tams of Viessmann.

John

Re: Uhlenbrock loconet track-control voor MFX en FX?
john tweedehands voor 90 maar voor 100 nieuw bij conrad bestellen maar ik ga in plaats van een los mobile station een nieuw startset erbij kopen heb nog een hoop rail nodig ik ga de 29479 mat uitbreidings set 78479 waarschijnlijk kopen

jurgen