Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Verkeerd bi-stabiel relais?

Gestart door Ludo1957 dinsdag 26 juli 2016, 17:54:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Verkeerd bi-stabiel relais?
Hallo forumgenoten  ;)
Graag jullie advies (ik ben een leek op dit vlak) voor volgend probleem:
Ik probeer zelf een lichtsein te bouwen (zonder treinbeïnvloeding) met gebruik van een als  "enkele bistabiele 5 VDC relaismodule" omschreven relais in combinatie met reed-contacten.
Het relais is aangesloten zoals op de foto in bijlage weergegeven MAAR...  B)... het relais heeft een ingebouwd drukschakelaartje dat je:
(1) moet indrukken om het relais aan te zetten (waardoor een controlelampje EN de rode of groene LED gaan branden)
(2)  telkens moet indrukken om de rode en groene LED afwisselend te laten branden.
Wat ik mij alvast afvraag:
- bieden de nog 2 ongebruikte aansluitklemmen van het relais een oplossing?
- kan het schakelaartje eventueel overbrugd worden?
Alvast bedankt  :D   
   
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Volgens mij is het een timer printje met een "enkel om" relais?
Geef eens een merk/nummer hiervan.

groet
Harald
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Hallo Harald
Zie PB'tje  :)
En bedankt!
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Dank je wel voor de info, Sander.
Dat schema voor de gelijkaardige 12 VDC-uitvoering was mij bekend.
Als die extra externe schakelaar ook een reed-contact kan zijn, dan is dat wat mij betreft ergens een meerwaarde.
Ik blijf duimen voor een mogelijke oplossing met de ingebouwde schakelaar.
Suggesties voor een ander bistabiel relais - bij voorkeur eentje van de betaalbare soort - zijn natuurlijk ook welkom :)
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
de externe schakelaar kan ook een reed contact zijn.

Groeten Sander
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Wat een verschrikkelijk onhandig ding. (als ik het zeggen mag...)

Ik neem een bistabiel relais van 12v.
Sluit 2 blauwe draden aan de spoeltjes, en aan de andere kant van de spoeltjes 2 weerstanden, en dan een gezamenlijke gele draad.
De blauwe draad bedien je net als bij een wissel. Echter het relais kan langer belast worden.
Verder kan je aan de wisselende geschakelde polen van het relais aansluiten wat je wilt.
je hebt uitvoeringen van 1, 2 en 4 polig. (wisselcontact)

Gr. Marcel
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Tja Marcel,
je mag best zeggen dat ik eigenlijk een bistabiel onding gekocht heb  8o.
Of beter (erger) : een lot van 5 stuks ( = 9,17 ? in 't water / de verzending was gratis).
Ik had moeten struikelen over de kramikkige Chinees-Vlaamse beschrijving, maar had toen blijkbaar mijn dag niet (ook al had ik mijn bril op).
Om alle toekomstige complicaties te vermijden: kan je mij een PB'tje sturen met merk, type en eventueel aansluitschema of link van het door jou gebruikt "simpel en degelijk" relais ? Bij voorbaat merci.
Groeten, Ludo

PS1 : Als er iemand een idee heeft waarvoor die ondingen wél kunnen gebruikt worden: ik ben benieuwd.
PS2 : Als de zelfbouwseinen af zijn (en behoorlijk werken), maak ik er wel een topic(je) van.
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
>>Of beter (erger) : een lot van 5 stuks ( = 9,17 ? in 't water / de verzending was gratis).<<

Als je dat hebt betaald voor de 5 tezamen, dan valt de schade best mee.
Bistabiele relais zijn niet zo goedkoop. Vaak ben je per stuk bij een 2-polige al ? 5 kwijt.

Omron G6AK-274P-ST-US 12 VDC Printrelais 12 V/DC 2 A 2x wisselaar 1 stuks: ? 6,52
https://www.conrad.nl/nl/omron-g6ak-274p-st-us-12-vdc-printrelais-12-vdc-2-a-2x-wisselaar-1-stuks-503689.html

Mvg. Marcel
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Bedankt Marcel !  :)

Als ik het goed heb, dan kan ik mij behelpen met volgend vergelijkbare Chinese variant ( 5V/DC 1X wisselaar ipv 2X) die maar 1,92 ? per stuk kost (lot van 10):
http://www.aliexpress.com/item-img/HOT-NEW-G5V-2-5VDC-G5V-2-5VDC-G5V-OMRON-DIP8/32579514065.html
... of zie ik dat verkeerd ?

** Bijkomende info: ampèrage = 2 A **

Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Het enige wat de in de opening getoonde print doet is, wanneer je op het knopje druk, het relais laten opkomen en weer laten afvallen als je wederom op het knopje drukt. Niet meer en niet minder. De extra aansluitklemmen zijn er voor om een externe knop aan te kunnen sluiten maar die zal exact hetzelfde doen als het knopje op de print zelf.

Wat jij wil (zo vermoed ik) is met knopje A het relais laten opkomen en met knopje B het relais weer laten afvallen. Voor die toepassing zul je een echt bistabiel relais moeten gebruiken en niet de schakeling zoals in de opening is getoond.
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Citaat van: loc1200 op woensdag 27 juli 2016, 01:20:36
Bistabiele relais zijn niet zo goedkoop. Vaak ben je per stuk bij een 2-polige al ? 5 kwijt.

Das inderdaad duur.
Ik haal ze hier. Kosten ? 1,50 in het geval van 5 V. Zijn er ook in 12 en 24 V.

Voor wat Ludo wil, het relais, paar diode's voor de schakelpieken, 2 weerstanden, 2 led's en een schakelaar (of drukknoppen of reed-contact, wat je wil) en klaar !
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Mooie site fonzo999.

dat bistabiel relais is een prima oplossing.

Ludo, dat relais van jou is volgens mij monostabiel.

Gr. Marcel
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Net 20 goeie bistabiele relais gesteld à 1,53 ? stuk.

Met dank aan Fonzo en iedereen die op deze topic gereageerd heeft.

Aan forumbeheer: hier mag een slotje op
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Citaat van: Ludo1957 op woensdag 27 juli 2016, 00:35:10
PS1 : Als er iemand een idee heeft waarvoor die ondingen wél kunnen gebruikt worden: ik ben benieuwd.
Voordat iemand dit draadje afsluit  :)
Monostabiele relais kun je o.a. gebruiken om een trein te laten rijden zolang het sein nog op groen staat.
Monostabiele relais gebruik je om meerdere wissels tegelijk aan te sturen.
Monostabiele relais gebruik je in zelfgemaakte ontkoppelrails
enz, enz.

De bij Reichelt getoonde bistabiele relais zijn van Hongfa. Ik heb er een stuk of 30 van in gebruik uit de tijd dat ze nog ? 1,- waren. (euro zakt in waarde).
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Citaat van: Ludo1957 op woensdag 27 juli 2016, 00:35:10


PS1 : Als er iemand een idee heeft waarvoor die ondingen wél kunnen gebruikt worden: ik ben benieuwd.


Dat het printje niet datgene doet wat jij had verwacht wil niet meteen zeggen dat het een onding is. Als je beter had gelezen in de advertentie dan had je ook kunnen zien dat het gewoon een soort flip flop schakeling was. Er zijn genoeg toepassingen te bedenken waar je met een enkele druktoets iets aan maar ook weer uit zou willen schakelen.

PS: ik vind de titelaanduiding van de advertentie overigens wel verkeerd dus dat kan mensen wel op het verkeerde been zetten.
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Hi

Het zijn leuke printjes waar je allerlei leuke toepassingen voor kunt bedenken.
Voor Ludo: Heb je wel eens aan een "diode matrix" gedacht om je wissels te bedienen ?

groet
Harald
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Danke Jan,
da's nuttig om weten  :)
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
@Janvis
Quote [...wil niet meteen zeggen dat het een onding is.]
Dat relais kan vast wel nuttig gebruikt worden, maar op het moment van schrijven vond ik het een onding en dat kan ik niet meer ongedaan maken, eh

Quote [Als je beter had gelezen in de advertentie...]
Ik ben een electronica-leek, de Chinees Nederlandse advertentietekst is niet bepaald duidelijk en... zoals ze hier te lande zeggen... het Chinees Engels trekt ook op geen fluit.

Quote [ ik vind de titelaanduiding van de advertentie overigens wel verkeerd]
Dat mag, maar als ik geweten had dat het een monostabiel relais was, dan had dat ook in de titel gestaan

@Haradigi
Quote [ ...wel eens aan een "diode matrix" gedacht om je wissels te bedienen?]
Ik heb het uit interesse ff opgezocht (ieder zijn vak he) en diagonaal gelezen.
De vraag is echter of  deze nostalgisch-analoge Märklin-rijder daar een boodschap aan heeft.
First things first: eerst maar 's werk maken van een nieuw sporenplan ipv een hoop dingen tegelijk te willen doen.
Het verloop volgt ten gepasten tijde als nieuwe topic met verwijzing naar een bijhorende website.

Suggesties en kritiek steeds welkom  :)
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Citaat van: Ludo1957 op donderdag 28 juli 2016, 14:05:48


Quote [ ik vind de titelaanduiding van de advertentie overigens wel verkeerd]
Dat mag, maar als ik geweten had dat het een monostabiel relais was, dan had dat ook in de titel gestaan

Ik bedoelde met die zin de titel van aliexpress, niet de titel van jouw topic. Was dus bedoeld om aan te geven dat ik me de verwarring van een leek ook wel weer kan voorstellen. Was dus om aan te geven dat ik daar begrip voor heb en was niet als afbrander ofzow bedoeld.
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Janvis,

Geen probleem hoor.
Ik brand trouwens sowieso niet  ;)
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Citaat van: Janvis op woensdag 27 juli 2016, 08:45:26
Het enige wat de in de opening getoonde print doet is, wanneer je op het knopje druk, het relais laten opkomen en weer laten afvallen als je wederom op het knopje drukt. Niet meer en niet minder.
Het is misschien wat gezoek, maar in de 3rail wiki staan relais hier uitgelegd:
http://wiki.3rail.nl/index.php/Relais

Zoals JanVis al schrijft: jouw Chinese printje is opgetuigd met een monostabiel relais, en daar kun je van alles mee: http://wiki.3rail.nl/index.php/Bezetmelding-met-monostabiel-relais

Dat printje heb je feitelijk niet nodig, want wat het kan, kun je ook zo bereiken (met 2 schakelaars):


of met 2 monostabiele relais zo (met 2 schakelaars):


In deze 2 schema's blijft een monostabiel relais net zo lang kleven tot je de tweede momentschakelaar in drukt. En die momentschakelaar kan ook een reedcontact zijn of een schakelrail.

Het bijzondere van jouw Chinese printje is, is dat je maar 1 enkel knopje nodig hebt voor aan en uit.

Overigens vind ik de tekst op die website koeterwaals, en zeker geen koetervlaams, m.a.w. ik kan er ook geen zinnig woord uit op maken, behalve dan dat ik uit het plaatje kon halen wat het nummer is van het relais, en met dat nummer vond ik de datasheet, en uit die datasheet maakte ik op dat het een monostabiel relais is, maar dat staat niet letterlijk zo in die tekst.

Ik denk dat het komt, omdat het monostabiele relais in de dc-wereld wordt gezien als het normale relais. Bistabiele relais zijn in die zin niet gangbaar. Bij Marklin juist wel, die noemt ze universeel, maar dat zijn ze wereldwijd zeker niet.

Persoonlijk heb ik liever  bistabiele relais dan bistabiel gebruikte monostabiele relais, omdat ze, ook als de stroom van de baan afgaat, hun laatste stand behouden. Ik heb graag dat een sein op rood blijft staan, ook als ik na drie dagen de stroom weer eens aan zet. Bij bistabiel gebruikte monostabiele relais kun je dat schudden.


Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Opent en sluit moeten even andersom in je eerste plaatje Jan ;)
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
bedankt voor de alertheid  :D
en aangepast ....
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Graag gedaan  :thumbup:
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Dank je wel, Janvis  :)
Dat geeft meteen een aardig idee over de mogelijkheden.
Uit de datasheet kon ik als leek niets relevants afleiden.
De wiki had ik - bij wijze van spreken - al van a tot z doorgenomen.
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Citaat van: Ludo1957 op donderdag 28 juli 2016, 14:05:48
De vraag is echter of  deze nostalgisch-analoge Märklin-rijder daar een boodschap aan heeft.

Een van de mooiste is deze nostalgisch-analoge Märklin-rijder Einte:
de Anton Pieck baan van Einte

Gek genoeg staat in zijn index niets over diodes en een dioden-matrix, maar ik weet dat hij dat wel ergens heeft staan. Inderdaad niet aan het begin, toen hij met bouwen begon. Maar in 2015 komt het wel degelijk ter sprake.
En ook hier.

Het zijn besturingstrucs die vaak pas bij je op komen, als je de baan al hebt liggen, en dan bedenkt: dit zou toch echt beter moeten kunnen.
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
De Anton Pieckbaan is één van mijn favorieten.
Einte heeft er een soort levenswerk van gemaakt (en doet dat nog, lijkt me).
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Citaat van: Jan22 op donderdag 28 juli 2016, 22:29:42
Een van de mooiste is deze nostalgisch-analoge Märklin-rijder Einte
Analoog??? ===> klik
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verkeerd bi-stabiel relais?
Citaat van: nobody op donderdag 28 juli 2016, 23:58:53
Analoog???
Tja, rare kastjes zijn dat voor een analoog-rijder.
Zeker niet old-scool !