Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)

Gestart door frenkievee maandag 25 juli 2016, 20:51:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Donderdag 21 juli zijn we naar Freilassing gereden om te kijken bij het spoorwegmuseum Lokwelt. Het museum is vanuit de richting Bad Reichenhall en Salzburg prima bewegwijzerd, dus het was niet moeilijk om te vinden.
Het museum zelf is gelegen buiten het centrum van de stad. De entree en het parkeerterrein oogt in eerste instantie wat gedateerd aan.
Het is even zoeken naar de ingang en vooral naar de kassa, maar die blijkt (niet aangeduid) in het winkeltje zich te bevinden. Dit winkeltje zit in een aanbouw van de halfronde lokloods schuin tegenover de ingang. Een en ander blijkt niet altijd even rolstoelvriendelijk te zijn gebouwd, dus mocht dat je aangaan, hou daar dan rekening mee. Er zijn wel twee parkeerplaatsen voor invaliden, maar die zijn wat "verstopt" aangelegd, omdat je ze niet direct ziet als je aan komt rijden.

Op het terrein staat buiten een Köf die geheel zwart is gespoten en geen verdere kenmerken heeft. Deze komt aan het einde nog een keertje terug.


Na betaling kun je naar de grote ruimte in, waar het spoorse spul staat opgesteld. Het eerste wat opvalt is rechts een speelruimte voor de kleintjes (waarvan geen foto). Dan het eerste wat je ziet is een grote modelspoorbaan, waarvan duidelijk is dat deze nog niet klaar is. Deze was (helaas) niet in bedrijf.


Het grote station op de baan.


Aan de hele andere kant van de baan deze tunnelingang van (zo te zien) een lokaalspoorbaan.


Een stuwdam.


Uiteraard mag blijkbaar een ongeval op een dergelijke baan niet ontbreken.




Wel staan er een paar mensen te kijken op het boven het liggende terras, maar toch zijn er die het eten blijkbaar belangrijker vinden.


Naast de modelbaan staat een lok met het nummer 1000. Van deze lok ben ik vergeten het informatiebord te fotograferen.


Een stap naar de andere kant van deze lok leerde mij dat zo ongeveer de helft ontbreekt.




Indachtig de problemen met het uitje naar Bochum: van deze pomp weten we 100% zeker dat deze niet meer functioneert :D


De werkplek van de machinist en stoker.


Ook de tender is deels gehalveerd.


Naast deze lok staan van twee wagons een paar compartimenten als een soort mock-up. Je kunt hier niet in, maar uiteraard is het niet verboden om over het kettinkje te hangen en even de camera een coupé in te houden om een foto te maken.



Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (2/5)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (2/5)
Tja, foto gemaakt, nooit meer kunnen herinneren wat dit nou precies ook weer is......


Van diverse tandradsystemen staan er voorbeelden van treinen en locomotieven, zoals deze.








Het systeem van de Zugspitsbahn.




Sneltreinlok 18 427 van de Deutschen Reichsbahn


Machinistenhuis met een kaartje met uitleg.




De electrische lokomotief LAG 1. Deze ziet er wel redelijk bekend uit :D






Voor de LAG 1 staat een exemplaar van de DE 2/2.



Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (3/5)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (3/5)
Van elok serie E 16 of 116 staat het exemplaar 116 007-6 hier te pronken.




Door het raam heen de stuurtafel van deze lok.


En ook deze blijkt ook opengewerkt, zodat je de binnenkant kunt bewonderen. De twee grote grijze ronde blokken zijn de elektromotoren, die twee van de vier aangedreven assen aandrijven. Hoe dit gebeurt staat verderop beschreven.




Een kaartje met de uitleg van de aandrijving. De lok is a-symmetrisch, waarbij de aandrijving van de assen aan één kant van de lok te vinden is.     


Aan de aandrijfkant van de lok zit aan de aangedreven wielen een groot tandwiel ....


.... welke aan de binnenzijde van de lok is verbonden met een kleiner tandwiel die vast zit aan de motor.


De volgende lok is er eentje van de E 44, echter met het nummer 244 051-9.




Lokomotief 44 508 staat als volgende in de rij.




Een blik in cabine 2 van deze lok.


En een blik in cabine 1.

Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (4/5)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (4/5)
Voor velen het paradepaard van de DB: de BR 103. De lok 103 167-3 staat hier te glimmen!


Een blik in de cabine van deze machtige machine met een iets hinderlijke flits ....


... en eentje zonder.


Van deze lok zijn de roosters aan de zijkant verwijderd, zodat je ook hier het binnenwerk kunt zien.


En toen kwam één van de vrijwilligers van het museum aanzetten, die mij toegang verleende tot de cabine van deze lok! En mij een heel verhaal begon te vertellen, maar dat deed in het Bayerisch in plaats van Duits, zodat ik de helft niet heb kunnen begrijpen. Wel dat deze lok op een traject bij Frankfurt 200 km/h gereden zou hebben.




Ja, en toen moest er een foto van mij gemaakt worden achter de knoppen van de BR 103 :D . Of ik dat nou echt zo leuk vind...  :? ;) :P


En een laatste blik op het binnenwerk. Het interieur van deze lok blijkt vrij krapjes, zeker als je een wat groter postuur hebt.


Op naar de volgende: de V16 of lok 140 001.




Met ook hier weer een opengewerkte zijkant. Deze lok heeft aandrijfstangen, die volgens de gids niet handig waren in het gebruik ervan. Naar wat ik begreep omdat deze lok gebaseerd was op technieken van stoomloks en niet per as aangedreven werden.


De schilden op de lok.


Er staat ook een aandrijfas van een stoomlok S 3/6. De wielen van deze lok hebben een doorsnede van 2 meter en het gehele gebeuren weegt een kleine 4 ton.  8o



Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (5/5)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (5/5)
Aan het einde van de lokloods staan nog wat railonderhoudsmaterieel opgesteld. En aan de muur hangen een aantal seinbeelden. In de bruine kasten aan het eind staat de nodige H0 modellen tentoongesteld.


En voila: weer de mascotte in het klein: de E69 02!


Uiteraard mag het bedieningswerk niet ontbreken, dus ook dat staat opgesteld, alsmede een tafel met papieren en stempels.






Geen foto van gemaakt, maar er staat ook een LGB baan in western style. Deze rijdt per uur maximaal 15 minuten  8o . Ik vond persoonlijk deze baan een beetje een vreemde eend in de bijt, omdat het geheel niet aansluit bij de collectie van het museum.

Nog even de mascotte :D


Een smalspoorlokje van een veldbaan met lorrie.






Na het relatief korte bezoek aan dit museum weer naar buiten. Op het voorterrein staan nog wat spoorse zaken opgesteld, naast de Köf van de eerste foto. Zoals deze blauwe vertrekpaal waarop vermeld staat dat je "Herzlich Wilkommen" bent bij het Lokwelt, wat "Geöffnet" is.


Het interieur van de Köf ...


... met het informatiebordje in meer detail.


Een wel heel kort stukje van een wissel waarbij de wisselsteller en wissellantaarn te zien zijn, net als echt het laatste stukje van de wisseltongen.




Voorsein met hoofdsein. Het toeval wil, dat op de terugreis van de vakantie wij genoodzaakt door files een stukje om hebben gereden (stukje door Karlsruhe, omdat vanaf de A8 naar de A5 het meer dan stil stond....., de omrijroute scheelde ons zeker 8 km file), ik twee exemplaren van deze voorseinen "in het wild" ben tegengekomen langs een in gebruik zijnde spoorlijn.




Twee afsluiters als sfeerbeeldjes.



Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Samenvatting:
Mijn vrouw en zoon vonden er niet zo heel veel aan. Ondanks dat zoonlief best in treinen geinteresseerd is. Ik vond het zelf wel leuk om even zo rond te dwalen, maar er is (veel) te weinig interactiviteit te bespeuren. Je kunt, als je wilt er in een uurtje wel doorheen zijn.....
In het winkeltje zijn veel verschillende soorten t-shirts, mokken en dergelijk te koop met logo's van Lokwelt. Er is ook een wagonnetje, maar dat was ook niet echt heel bijzonder. En veel Duitstalige boeken over treinen.

Ik zou dit museum een mager zesje geven.
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Een museum zoals er velen zijn in Duitsland. Materieel bewaren voor het nageslacht. Alle kleine DB museumpjes zijn van hetzelfde laken een pak. Leuk om een keer gekeken te hebben en ook om op die manier je kleine bijdrage aan het instand houden van de collectie geleverd te hebben, maar that's it. Dankje voor de serie. Zie ik in de laatste foto's nou nog een stuk van de LGB baan liggen?

Je hebt trouwens 2x de cabinefoto van de 103 staan en niet, zoals je bedoelt, een foto van de buitenkant van de 103.
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
-Frank:
Het is niet het van het, maar toch wel de moeite om te bezoeken, ik vind die opengewerkte loc's super, dank voor de uitgebreidde reportage met uitleg,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Dank voor de opmerkzaamheid Laurent  :thumbup:. Foto is aangepast en nu dus wel goed.
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Frank,
Het museum een mager zesje de foto's met uitleg een dikke tien. :thumbup: :thumbup:
Bedankt voor het delen van al dit moois. :) :)
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Als je toch zo dichtbij was had je naar Hans peter Porsche kunnen gaan. Daar had je in ieder geval een modelbaan in bedrijf gezien.  :)

Mijn zwager meldde al dat het niet bijzonder was. Dank voor de foto's en uitleg.  :)
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Dank je voor de foto's. Toegevoegd aan mijn lijstje: ooit nog te bezoeken!
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Hoi Frank,

Voor de liefhebber is zo'n museum goed de moeite waard, je moet alleen geen "ballast" bij je hebben, die aan het wachten is, tot je uit gekeken bent  :P
Je hebt er een erg mooie en informatieve reportage van gemaakt  :thumbup:

De foto met de onwennige "Lokführer" is een smullerd !

Grtz Tony
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Dank voor de foto's MCN Frank :D

Wel leuk dat ze bij bepaalde locs de zijkanten eruit gehaald hebben, zo kan je ook eens goed naar de techniek binnenin kijken. Is tenslotte ook leuk om te zien :)
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Dank voor het delen!

Frans
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
 :) Bedankt voor het plaatsen van de mooie foto's  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Toch mooi om de opengewerkte loks te zien, dat maakt het weer wat leuker om een stukje techniek te zien.

Dirk-Jan
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Hoi Frank.
Bijzonder leuk om jouw museum bezoek even in sneltrein vaart mee te kunnen maken! :thumbup:
Normaal best een leuk uitje om op vakantie er even tussendoor bij te doen maar met minder geïnteresseerden er bij, natuurlijk wel erg snel afgewerkt! 8o

Vooral de opengewerkte locs is erg leuk om te zien en ook de stuwdam op de modelbaan in aanbouw zijn toch wel echte hoogtepunten! :D

Bedankt voor het bezoek en de mooie reportage.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Hoi Frank,

Leuk dat je dit verslagje hebt gemaakt,zo kunnen wij van dit museum meegenieten, al heb je het maar een zes gegeven. :thumbup:
Ze zouden misschien het NSM eens moeten bezoeken, om te kijken hoe het wel kan.
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Ziet er mooi uit!
Re: Museum "Lokwelt" in Freilassing, Duitsland (1/5)
Leuk verslag met mooie foto's!
Twee weken geleden ben ik toevallig nog in de buurt van Salzburg geweest. Als ik het had geweten was ik wel even bij dit museum langsgegaan. Als was het maar voor een uurtje...  :D

Groet, Marc