Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

marklin 3084

Gestart door Jasperkc maandag 25 juli 2016, 13:45:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin 3084
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
marklin 3084
Hallo allemaal,

Ik kom regelmatig ombouwverslagen tegen van de br 050 met kabinentender. Deze verslagen vind ik allemaal erg knullig. Ik heb ervoor gekozen om het anders te doen. Ik heb een tendergewicht besteld voor de inbouw van geluid en een speciale printplaat.

Op deze printplaat zit ook een lampuitgang. Ik heb toen in de tenderbehuizing een lichtgeleider geplaatst welke voor de br 050 te koop was. Deze lichtgeleider past precies.




Ik hoop dat iedereen het mooi vindt. In ieder geval heb ik een 50 die en kortgekoppelt is ook verlichting aan de achterzijde heeft.

Met vriendelijke groet,

Jasper

Het totaal ziet er als volgt uit.
Re: marklin 3084
nobody
gast

Re: marklin 3084
Citaat van: Jasperkc op maandag 25 juli 2016, 13:45:06
Deze verslagen vind ik allemaal erg knullig.
Bedankt hoor... 8o
'k Ben er zelf wél content mee... ===> klik
Re: marklin 3084
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: marklin 3084
Citaat van: Jasperkc op maandag 25 juli 2016, 13:45:06
Deze verslagen vind ik allemaal erg knullig.

Hi

Ook bedankt ....  8o
Zelf heb ik vele 50 ers voor mijzelf en anderen omgebouwd met licht en vaak met geluid. Zelf ben ik zeer tevreden. De "anderen" trouwens ook.
Een gewicht hoefde je niet te bestellen want een stukje lood doet wonderen.

groet
Harald
Re: marklin 3084
Lid sinds: 2008

offline
Re: marklin 3084
Heren heren, niet direct in de stress schieten. Jasper vindt de verslagen knullig, niet de ombouw. Meer vrouwelijke verslagen kunnen trouwens ook leuk zijn, hoewel ik die bij hoofdzakelijk zwarte stomers niet voor de hand vindt liggen. Of wellicht een discussie over de rood geschilderde details?

Heel hachelijk!   ;)
Re: marklin 3084
Lid sinds: 2014

offline
Re: marklin 3084
Ik ben zelf ook voor dragerprint inbouw geen geklooi met losse onderdelen in de behuizing en als je de juiste dragerprint kunt bemachtigen heb je ook nog is meer schakelfuncties door pic's op de dragerprint! Vind het daarom ook jammer dat marklin deze niet aanbied om oude loks uit bvb de 16/17/1800 serie om te bouwen zou dat de front en sluit seinen apart te kunnen schakelen zoals bij veel modellen vanaf 2013 mogelijk is :D
Re: marklin 3084
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: marklin 3084
Citaat van: Jasperkc op maandag 25 juli 2016, 13:45:06
Deze verslagen vind ik allemaal erg knullig. Ik heb ervoor gekozen om het anders te doen. Ik heb een tendergewicht besteld voor de inbouw van geluiden een speciale printplaat.

Hebben we het nou om de ombouwingen of om de verslagen? :D

Re: marklin 3084
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: marklin 3084
Hallo allemaal,

Ik bedoelde de ombouw. Bij een aantal ombouwverslagen zag ik prutswerk. Ik heb het zo opgelost dat het geluid goed te horen is, er telex op zit en er wisselende verlichting op de tender is. Bijkomend voordeel is ook dat het chassis van een nieuwe 50er kortgekoppelt is zodat de afstand tussen lok en tender mooier is dan het oude model. Ik wil niet de ombouw van andere mensen afkraken, maar ik denk dat als je een beetje moeite doet je een betere oplossing krijgt.

Groet, Jasper
Re: marklin 3084
Lid sinds: 2014

offline
Re: marklin 3084
Ik heb hier en op andere forum wel ombouw verslagen gezien waar heel uitgebreid word gesproken over de ombouw behalve over het stukje wat ik nou net wou weten.
5 plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden ;)
Re: marklin 3084
Spoorman
gast

Re: marklin 3084
Zo ingewikkeld is het niet Mark. En dragerprinten zijn eigenlijk armoede, nemen ruimte in beslag en hooguit zitten er transistoren op en geen PIC om en paar sluitseintjes aan te sturen. Handiger is een decoder met draadjes eraan voor dit soort lok's, net zoveel als je dat nodig hebt. Deze heeft tot 10 uitgangen maar er staat geen Marklin op.:D



@Jasper: nette ombouw. Kan de kortgekoppelde tender/lok nog door een boog?

Gr, Ben.
Re: marklin 3084
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: marklin 3084
@Ben, er zit een kortkoppeling op tussen Lok en tender die je korter en langer kan zetten, hiermee kan ik R1 en R2 bogen berijden.

Jasper
Re: marklin 3084
Bahn-AG
gast

Re: marklin 3084
Hallo

Volgens mij is alleen de kap van een 3084.  >:-D
Onderstellen zijn van een startset lok of in elk geval van een veel "modernere" 50. :roll:

Bart
Re: marklin 3084
Lid sinds: 2008

offline
Re: marklin 3084
Beetje knullig verslag dan... ;)

Groeten,
Ton.
Re: marklin 3084
Spoorman
gast

Re: marklin 3084
Och, nette ombouw toch? Wat boeit het welk onderstel er onder zit.
Re: marklin 3084
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 3084
Het is maar net wat je met je ombouw wilt bereiken.
De één wil z'n oude 3084 alleen maar digitaal bestuurbaar maken, met zo weinig mogelijk middelen.
En een ander wil graag de lok zelf ook "verbeteren", eventueel met onderdelen van recentere modellen.
Je keuze van ombouw maakt de ombouw op zich niet knullig, want dat is je keuze geweest.
Bij de Br50 van Jasper zijn volgens mij alleen de kappen nog origineel, omdat je in het onderstel van de tender en loc van de 3084 geen kortkoppel mechanisme kunt inbouwen.
Ik denk dat je voor het budget van de ombouw van Jasper ook goede gebruikte Br 50 kan kopen.
Zelf heb ik mijn 3084 alleen gedigitaliseerd (Lopi) en voorzien van nieuwe schuifstangen, omdat de oude nogal roestig waren geworden.
Re: marklin 3084
Bahn-AG
gast

Re: marklin 3084
Citaat van: Spoorman op dinsdag 26 juli 2016, 19:06:28
Och, nette ombouw toch? Wat boeit het welk onderstel er onder zit.

Hallo

Het boeit in zoverre dat de hier getoonde ombouw met geen mogelijkheid op een 3084 toegepast kan worden.
Iets dat de titel van het draadje wel suggereert.

Verder is het verslag tamelijk onduidelijk.
Van welke lok is het onderstel?
Van welke lok het ballastgewicht?
Welke lichtgeleider is er in de tender gebruikt?
Passen de kappen zonder aanpassingen op het nieuwe onderstel?
Welke decoder en luidspreker zitten er in?
Is de TELEX zelf erop gezet, of zat deze er op?
etc.

Bart
Re: marklin 3084
Lid sinds: 2014

offline
Re: marklin 3084
Je geeft aan dat het met geen mogelijkheid past maar kun je dan ook aangeven waarom het dan niet past?
Ik hoor wel vaker of lees dat iets niet gaat passen maar mijn eigen ervaring is dat het veel tijd en soms ook geld kost maar dat het wel mogelijk is ;)
Veel onderdelen van nieuwe model passen ook vaak in oudere modellen soms met kleine aanpassingen.
Ben wel van de mening dat het mooier was geweest als er afbeeldingen waren geweest van oude staat en aangepaste staat om het verschil te kunnen zien.
Re: marklin 3084
Spoorman
gast

Re: marklin 3084
Mee eens Bart. Maar het is een ombouw van Jasper en hij is er happy mee.

Gr, Ben.
Re: marklin 3084
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: marklin 3084
Ik dacht hier een duidelijk verslag te vinden over een ombouw. Helaas.
Die zogenaamde knullige verslagen had ik meer aan.
Re: marklin 3084
Lid sinds: 2014

offline
Re: marklin 3084
Als ik het goed begrijp is alleen het gewicht van de tender aangepast voor een exemplaar van een nieuwer model waar dan een dragerprint op zit met verlichting  en plaats voor een speaker en hij heeft een lichtgelijder geplaatst en tevens een telex koppeling ipv een haak ;)
Re: marklin 3084
nobody
gast

Re: marklin 3084
Citaat van: Spoorman op woensdag 27 juli 2016, 08:23:50
Maar het is een ombouw van Jasper en hij is er happy mee.
Fijn voor Jasper.
Doch hij schrijft misprijzend over, de pogingen/verslagen tot ombouw van een BR 50 van, andere forumleden.
En dat siert hem niet.
Re: marklin 3084
Spoorman
gast

Re: marklin 3084
Ik las het Wim. :)
Re: marklin 3084
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 3084
Citaat van: hmmglaser op woensdag 27 juli 2016, 17:06:21
Als ik het goed begrijp is alleen het gewicht van de tender aangepast voor een exemplaar van een nieuwer model waar dan een dragerprint op zit met verlichting  en plaats voor een speaker en hij heeft een lichtgelijder geplaatst en tevens een telex koppeling ipv een haak ;)
Het raadsel ontvouwt zich: ==> Klik <==  :o)
Re: marklin 3084
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: marklin 3084
Hallo allemaal.

Ik heb geprobeerd om met de originele middelen van een nieuwe br 050 de oude 050 082-7 te pimpen en dat is gelukt. Ik heb zoals te zien is er een nieuw chassis op gemonteerd en ik heb ook het chassis van de tender veranderd. Hierdoor is het mogelijk om er gemakkelijk geluid in aan te brengen (iets wat anderen ook probeerden maar wat in mijn ogen niet altijd erg mooi is weggewerkt). Ik weet wel dat ik niet de goedkoopste ombouw heb gedaan, maar ik ben er wel blij mee. De kosten die ik heb gemaakt zijn het volgende:

Onderstel van een Br 50 met kortkoppeling tussen lok en tender
Gewicht en onderstel voor de tender van een Br 003, 041, 043, 044, 050 met uitsparing van een 28mm luidspreker
Lichtgeleider van de Br 50 welke ook een lichtgeleider bezit.

Nogmaals, mijn bedoeling is niet om andermans projecten af te kraken. Maar in mijn geval heb ik gekeken wat Märklin kon bieden aan materialen en hoe het er ook nog mooi uit kan zien. Ik had ook ervoor kunnen kiezen om een nieuwe br 050 met kabinentender te kopen, maar daar had ik geen zin in daar ik al de 3084 bezit. Deze 3084 is nu een lok met MFX. geluid en telex koppeling.

Jasper