Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hoe herken ik EP I,II, & III rijtuigen

Gestart door Arnold zaterdag 18 juni 2016, 18:59:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe herken ik EP I,II, & III rijtuigen
Hallo allemaal,

Ik vindt het lastig om het verschil tussen EP I,II,&III rijtuigen te zien.
Zelf heb ik EP I,II,&III, en ben me soms suf aan het googlelen welke rijtuigen nou waar achter zaten.

Heeft iemand hier de gouwe tip voor, om dit makkelijk te zien.

Alvast bedankt
Re: Hoe herken ik EP I,II, & III rijtuigen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Hoe herken ik EP I,II, & III rijtuigen
vanaf EP III is het DB daarvoor Rheichsbahn e.d
Re: Hoe herken ik EP I,II, & III rijtuigen
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Hoe herken ik EP I,II, & III rijtuigen
Hola,

In het kort

Ep I : Länderbahnzeit bv KPEV, K.W.St.E., K.Bay.Sts.B, etc, rijtuigen dragen de wapenschilden en of afkortingen van de bereffende maatschappij, vaak voorzien van spaakwielen.
Ep Ii : DRG, vanaf 1920 zijn alle Ländebahnen opgegaan in de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, rijtuigen zijn voorzien van de DRG wapenschilden met de adelaar.
Ep III: tijdperk van na WO II, de tijd van de DB, rijtuigen dragen het DB logo.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Hasta la Pasta
Fred
Re: Hoe herken ik EP I,II, & III rijtuigen
Bedankt,

Hoe kan ik het herkennen als ik op de beurs, of als ik op MP aan het rond kijken ben.
Ik ga meestal op de informatie op de marklin doos af.
Maar vaak staat het wel bij de marklin locs, en goederen wagonnen, maar niet bij de rijtuigen.
Re: Hoe herken ik EP I,II, & III rijtuigen
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Hoe herken ik EP I,II, & III rijtuigen
Kijk naar de wapenschilden, afkortingen of logo's op de flanken van het rijtuig
Re: Hoe herken ik EP I,II, & III rijtuigen
Kijk ook eens hier
Re: Hoe herken ik EP I,II, & III rijtuigen
En in de wiki
Re: Hoe herken ik EP I,II, & III rijtuigen
Er is ook nog een (Duitse) website waar je alle modellen van Märklin en andere merken kunt terugvinden, gesorteerd op type (locomotief, wagon) en per land naar tijdperk en nummer van het model. Erg instructief, zeker als je wat gaat zoeken op beurs en websites.

klik hier

groeten,
Roel
Re: Hoe herken ik EP I,II, & III rijtuigen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Hoe herken ik EP I,II, & III rijtuigen
En dan is het misschien een idee  om al je eigen wagons een keer te documenteren. Een blik op papier/ pc is dan al genoeg.
Re: Hoe herken ik EP I,II, & III rijtuigen
Je kan op internet, de wiki hier en in boeken heel veel lezen over de geschiedenis van de locomotieven, rijtuigen en de maatschappijen. Begin een op de de site van Märklin, daar staan bij veel producten een stukje geschreven over hoe de inzet geweest is en een korte geschiedenis.

Zo leer je steeds meer over het materieel dat er gereden heeft en de modellen die gemaakt zijn.

Ook in de handleiding die je bij elke locomotief krijgt staat een kort stukje geschreven over het model.

Als je meer weet over het materieel dan herken je ze ook makkelijker als je op een beurs loopt.
Succes!
Re: Hoe herken ik EP I,II, & III rijtuigen
Op deze website vindt je foto's van nagenoeg alle wagons uit tijdperk I (Länderbahnzeit) van de gangbare merken (HO)
http://www.osterthun.com/0Laenderbahnen/

Er is ook een pagina met foto's met locs per bouwserie met daarbij ook de exclusieve modellen van o.a. Micro Metakit
http://www.osterthun.com/2.Static/0.PictureBook.htm

Cees