Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Workshop Arduino

Gestart door Yeoman vrijdag 22 juli 2016, 19:13:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Workshop Arduino
Lid sinds: 2008

offline
Workshop Arduino
Hallo allemaal,

Wij als modulebaangroep horen steeds meer van toepassingen met de Arduino en zien daarvan ook toepassingen op enkele van onze modules verschijnen.
Wij als groep wilden wel eens weten hoe e.e.a. in elkaar zit. Gelukkig hebben wij iemand in de gelederen die dit goed beheerst en welke bereid is ons wegwijs te maken in de beginselen ervan.

Vandaar dat wij een workshop hierover hebben georganiseerd.
Deze workshop wordt gegeven door ons modulebaan lid René Nijhuis (Lokkie).

Omdat we nog niet het maximum aantal personen hebben bereikt, zijn er nog 5 plaatsen beschikbaar.
De workshop wordt gehouden op zondag 9 oktober 2016 in Raamsdonksveer (iets boven Breda).

Deelnamekosten zijn 34 euro per persoon.

Dit is inclusief koffie, thee, fris, lunch en een Arduino Starterskit.
Deze starterskit bestaat uit:

  • Arduino
  • USB-kabeltje
  • Ledjes
  • Weerstanden
  • Servo
  • Breadbord
  • Snoertjes
Na de workshop wordt ook nog documentatie meegegeven.

Zelf meebrengen: Laptop met USB-poort en een goed humeur.

Wil je bij aanmelden ook onderstaande vragen beantwoorden:

  • Ik weet iets van programmeren? Ja/Nee (Maakt niet uit welke taal, gaat meer om de principes),
  • Ik weet iets van elektra/elektronica? Ja/Nee (Weet hoe ik een schema moet lezen, kan een ledje aansluiten etc.).

Als je ook wilt deelnemen aan deze workhop, stuur dan even een PB (persoonlijk bericht) naar mij.
De eerste 5 die reageren via PB kunnen deelnemen, eventuele andere aanmeldingen komen op de reservelijst.
Er wordt geen tweede workshop met dit onderwerp door ons georganiseerd.

Mocht je nog vragen hebben n.a.v. dit bericht, dan kun je me ook een PB sturen.

Groeten,
Ton.
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Workshop Arduino
Ik wil graag meedoen.

Veel geprogrammeerd in verschillende talen, van Basic en Fortran tot Java en C.
Veel gebouwd met electronica.

Groetjes,
Bert
Re: Workshop Arduino
Roberd
gast

Re: Workshop Arduino
Hoe laat is dat ongeveer? Lijkt me wel leuk
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2008

offline
Re: Workshop Arduino
Hallo Roberd,

Start van de workshop zal zo rond 10.00u in de ochtend zijn.
Stuur maar even een PB naar me als je je wilt aanmelden.

Groeten,
Ton.
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Workshop Arduino
Ton, Die Arduino starterskit, welke starterskit bedoel je ? Merk, of artikelnummer ? Mvg.
Re: Workshop Arduino
Lokkie
gast

Re: Workshop Arduino
Het is een zelf samengesteld kitje.
Arduino Uno, breadboard, kabeltjes, servo, leds e.d.

Gr.
René
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Workshop Arduino
Bedankt René.  :thumbup: Mvg.
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2008

offline
Re: Workshop Arduino
Goedemiddag allemaal,

Het gekozen onderwerp leeft blijkbaar onder meer forumleden, want op dit moment hebben we al 5 aanmeldingen binnengekregen.
Er is echter nog een extra plaats beschikbaar gekomen.

Daarna komen de aanmeldingen op de reservelijst te staan.
Mocht 1 van de deelnemers zich later nog afmelden, dan schuiven de personen op de reservelijst vanzelf een plekje op.

Groeten,
Ton.
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2006

offline
Re: Workshop Arduino
Net het verzoek voor de betaling binnen gekregen en meteen het geld overgemaakt.
Heb er zin in ook al duurt het nog even  :D
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Workshop Arduino
Is dat even jammer dat ik niet kan! Super initiatief overigens, ik zie het zelf ook niet zitten om te starten met Arduino, zonder hulp...
Veel plezier allen  :thumbup:
Re: Workshop Arduino
Roberd
gast

Re: Workshop Arduino
Het blijft een verassing want ik weet door mijn speciale baan tot de dag van tevoren niet zeker of dat ik er ben, ik hoop het beste.
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2006

offline
Re: Workshop Arduino
Dat is spannend voor je.
Werk zelf ook onregelmatig maar ben blij dat ik een rooster heb.
Nu gaan we duimen voor je zodat je er toch bij kan zijn Roberd  ;)
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2006

offline
Re: Workshop Arduino
Misschien interessant voor degene die er meer over willen weten, nu een pakket te koop en als je bij de vouchercode ARDUINOIDEE invult, krijg je 10 euro korting en wordt het gratis opgestuurd.

http://www.hubbit.nl/arduino-pakket.html?utm_source=copernica&utm_medium=email&utm_campaign=CID_Nieuwsbrief_20160916
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Workshop Arduino
Jippie... Mag misschien toch nog meedoen aan de workshop  :D (Sorry voor diegene die afvalt :-( )
Voor diegene die (net als ik) thuis alvast wat wil oefenen of niet deel kunnen nemen aan de workshop

http://s.aliexpress.com/aauAfeMj
Setje kost nog geen ?20,-. Is voorzien van een arduino cloon, werkt hetzelfde, mits je een extra driver installeert.
En een leuke workshop voor beginners:
http://jrl-technasium.nl/files/arduino_cursus%20beginners.pdf

Er is legio te vinden over arduino, ook met modelbaantoepassingen....
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2008

offline
Re: Workshop Arduino
Vandaag is een PB verstuurd naar alle deelnemers aan de Workshop Arduino.
Ben je deelnemer en heb je geen PB ontvangen?
Laat mij dat dan even via PB weten.
En anders tot 9 oktober.

Groeten,
Ton.
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Workshop Arduino
Klopt, lag zojuist in de bus!
Een aantal bekenden, maar ook onbekenden...
Wordt vast en zeker erg gezellig!

@Ronald (m-user) zullen we samen rijden?
Anderen uit omgeving BoZ/Roosendaal kunnen ook meerijden als dat gewenst is....
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2006

offline
Re: Workshop Arduino
Voor mij allemaal onbekend haha.
Kom zelf uit Nieuwegein dus als er iemand wil meerijden, ik heb nog wel een plaatsje vrij  :D
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Workshop Arduino
Ik heb ook nog drie plekjes in de auto vanaf Den Haag.

Groet,
Bert
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2008

offline
Re: Workshop Arduino
Zojuist heb ik gehoord dat er komend weekend werkzaamheden zijn op de A59 zo ongeveer tussen Waalwijk en Drunen.
Mocht dat op je route liggen, check dan even de website VanAnaarBeter.nl.

Groeten,
Ton.
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Workshop Arduino
Citaat van: treinbert op maandag 26 september 2016, 09:34:35
Ik heb ook nog drie plekjes in de auto vanaf Den Haag.

Groet,
Bert
Ik doe niet meer mee met de workshop, dus ik kan ook geen lift geven.

Groetjes,
Bert
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Workshop Arduino
Helaas door een blessure moet ik ook afzeggen, en ik heb inmiddels Ton al een PB gestuurd, dus mijn plaatsje kwam vrij.

Baal er wel stevig van, want dit weekend was Houten en een uitstapje naar Ekerencity op het programma gekomen, maar ook dat gaat niet door.

Wens een ieder die eraan meedoet, heel veel succes en veel plezier toe, en dan ook voor de gever en de organisatie van deze workshop :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Workshop Arduino
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 04 oktober 2016, 23:03:25
Helaas door een blessure moet ik ook afzeggen
Ik had me nog niet aangemeld, ook door blessure geveld. Jammer, want de opzet klinkt goed. En het boeit me wel. Ik hoop op de gastendag weer helemaal hersteld te zijn.
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2023

offline
Re: Workshop Arduino
Vandaag de workshop Arduino gevolgd. De workshop werd verzorgd door René.

De workshop begon met het uitleggen van wat theorie over de Arduino en wat je er mee kan.
Dit laatste is niet uitputtend gebracht uiteraard. Er zal wel veel meer mee kunnen dan dat wij vandaag behandeld hebben.
Bij de cursus hoorde :
-   Arduino Uno
-   Mini breadbord
-   Kabeltjes
-   Mini servo
-   6 leds met bijbehorende weerstanden
-   2 setje IR zender/ontvanger met bijbehorende weerstanden

Wat aan de orde is geweest :
-  downloaden en installeren Arduino programmatuur;
-  aansluiten Arduino ( en dan blijkt dat het maar goed is dat er meer mensen verstand van hebben, want dan blijken er weer drivers te ontbreken);
-  uitleg mogelijke commando's om sketches ( naam voor het bestand voor dat wat de Arduino moet gaan doen ) te maken;
-  zelf maken van een sketch met knipperende led;
-  zelf maken van een sketch om een servo te laten draaien;
-  zelf maken van een sketch om een " Duits stoplicht"  te maken ( 6 leds, stoplicht 1 : 3 leds lichtwissel   groen       oranje               rood          rood/oranje        groen
                                                                                                            stoplicht 2 : 3 leds lichtwissel   rood         rood/oranje       groen        oranje                rood
-  zelf maken van een sketch om de bovengenoemde schakeling te laten faden ( leds langzaam laten oplichten en doven )

Het programma werd onderbroken door een lunch en de hele dag was er koffie en .... de gelegenheid tot het stellen van vragen.

Na afloop zijn we in staat om een aantal dingen te doen en zeker zijn de ogen geopend om na te denken wat we nog meer met deze Arduino en de Arduino familie kunnen doen.
Wat mij in elk geval duidelijk is dat dit kleine dingetje veel kan, maar dat er enorm snel fouten gemaakt worden in het programmeren. En dan bedoel ik echt fouten in de zin van ; verwisselen door : of een ; vergeten. Een ( of ) niet goed plaatsen, typvauten, { of } niet goed tellen of niet goed zetten. Regeltje vergeten. En..... tevoren goed uitschrijven welke dingen de Arduino in welke volgorde moet uitvoeren, dat scheelt heel veel tijd.

René, bedankt voor de uitleg, we komen er beslist nog eens op terug. Ton, bedankt voor het verzorgen van de lunch. Marcel, de locatie was weer top !
Re: Workshop Arduino
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Workshop Arduino
Leuk dat jullie genoten hebben.
Driver probleem kan je ook ondervangen door arduino's te kopen die geen CHG340 hebben, maar die een FTDI hebben die wel compatible is met de originele arduino's. Al is het met 1x instaleren van de driver ook opgelost natuurlijk ;)
Enne, als je iemand helemaal gek wil maken, vervang dan even de ; door een Grieks vraagteken (some people will understand it :P)
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Workshop Arduino
Ook ik heb vandaag de workshop bijgewoond (voor het grootste gedeelte), Heb het laatste mailtje van zaterdagavond van Ton gemist met als gevolg dat ik en een ander lotgenoot op een verkeerde plek stonden te wachten.

Cursus was top, lunch goed oftewel een geslaagde dag, met dank aan Rene voor de hulp en geduldige uitleg, de basis is er en dadelijk in praktijk brengen.

Een   :thumbup: dag geweest.

Mvg
Koos
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Workshop Arduino
Het was vandaag inderdaad een leerzame dag. Het begon wat stroef, de leercurve was in het begin een beetje steil, maar uiteindelijk zijn we toch een eind gekomen.

Hier wat sfeerfoto's









De eerste opdracht die we kregen was een servo'tje aan te sturen. We moesten die 180 graden laten draaien en vervolgens netjes weer terug.


Servobesturing met de Arduino

Na de pauze gingen we verder met de 'grote' opdracht. Maak naar Duits voorbeeld 2 stoplichten die tegengesteld functioneren. Later moesten we de led'jes rustig uit laten doven. Met vereende kracht bedachten we daar als groep een mooie oplossing voor met onderstaand resultaat


Duitse stoplichten met de Arduino.

We hadden nog wel dagen met de Arduino's bezig kunnen zijn en aan het einde van de dag werd ook hevig gediscussieerd waarvoor de opgedane kennis gebruikt zou gaan worden. Van eenvoudige seinaansturing tot gecompliceerde lichtschakelingen met de nodige variabelen.

Het was een bijzonder geslaagde dag met een goede leraar. Mannen, bedankt!
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Workshop Arduino
Dat zondagsklasje ziet er best leuk uit zo :thumbup:

Had er graag bij willen zijn heren, maar die verdomde zenuw die mij parten speelt, verhinderde de tocht naar deze klas.
Wilde namelijk ook met arduino aan de gang en dit was een uitgelezen moment, om juist dat programmeren eens onder de knie te krijgen.

Wellicht krijg ik nog een kleine herkansing als ik bij Lokkie op bezoek ga, alleen zal ook dat even op zich laten wachten.

Hoop dat er veel geleerd is deze dag, en dat een ieder voor zich er leuke projecten mee kan doen op zijn module of baan.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2006

offline
Re: Workshop Arduino
Was er ook vandaag bij.
Heb er veel geleerd en nog meer gezien en gehoord wat je allemaal kan doen met dat kleine computertje!

Dit gaat een heerlijke speeledingetje worden voor de donkere winterdagen!
Bedankt Rene voor de presentie en de uitleg. Super goed uitgelegd.
Ook de lunch was heerlijk, bedankt Ton!

Raymond.
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Workshop Arduino
Ook ik was van de parij, ondanks het feit dat ik de arduino al kende, wist ik bij de 1e opdracht al dat ik ook nog maar een beginner ben.
Veel opgestoken en organisatie was top!
Chapeau voor de organisatie, zeker voor herhaling vatbaar :thumbup:
Bedankt mannen!
Re: Workshop Arduino
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Workshop Arduino
Raymond,

Ik weet niet wat Rene gezegd heeft, maar een arduino is nog geen computer hoor :P, maar een microcontroller. ;)

Klein nuance verschil, maar in de techniek maakt dat veel uit.  8)
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2006

offline
Re: Workshop Arduino
Klopt John, maar voor de leek kan je het wel zo noemen dacht ik  ;)
Re: Workshop Arduino
viking
gast

Re: Workshop Arduino
Ook hier nog eens,

hartelijk dank René om de beginnersangst weg te nemen en het Arduino gegeven uit te leggen en ons een inzicht te geven in de mogelijkheden van dit zeer gevarieerd stukje techniek.

Mooi dat ik de mogelijkheid kreeg om met de modulemannen weer een aangename en verzorgde WS te mogen beleven.

Grts enTks

Johan
Re: Workshop Arduino
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Workshop Arduino
Citaat van: MCN op zondag 09 oktober 2016, 22:36:13
Klopt John, maar voor de leek kan je het wel zo noemen dacht ik  ;)

Zo ongeveer  O:-D
Ik zou het zelf eerder omschrijven als een chipje/ICtje, dan een computertje.
Maja, ik zit waarschijnlijk te dicht bij het vuur :P B)
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2006

offline
Re: Workshop Arduino
 @citaat
LOL, maar je hebt wel gelijk. Als zie ik als leek wel wat vergelijken :D 


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd.
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2023

offline
Re: Workshop Arduino
Citaat van: MCN op zondag 09 oktober 2016, 22:36:13
Klopt John, maar voor de leek kan je het wel zo noemen dacht ik  ;)

Klop Raymond, ik denk dat iedereen ook heel goed begrijpt hoe het bedoeld wordt.
Re: Workshop Arduino
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Workshop Arduino
Daar hebben jullie beiden gelijk in, maar de correcte -technische- benaming moet ook wel gegeven mogen worden niet waar. ;)
En anders kan je het altijd op de platform naam Arduino houden, dan snappen de meeste -die er wel eens van gehoord hebben- het ook :P En anders kom je met wat googlen op Arduino ook een eind B)
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2023

offline
Re: Workshop Arduino
Tuurlijk.
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Workshop Arduino
Sfeervol klaslokaal, doet me denken aan mijn eerste stappen in Cobol en oracle, lang geleden.

Helaas houdt mijn gekneusde ribbenkast vol dat het terecht was er niet heen te gaan.
Nog maar 4 weken rust houden (valt me niet mee), en er zijn er gelukkig al 2 voorbij.

En voor de cursisten: Veel plezier met het geleerde. ik hoop er op het forum meer over te lezen.
Re: Workshop Arduino
Lokkie
gast

Re: Workshop Arduino
Hoi,

Ik vond het gisteren ook een geslaagde dag en heb met veel plezier de workshop gegeven. :)
Het was een gezellig groepje en volgens mij is iedereen wel enthousiast naar huis gegaan.
Ton bedankt voor de prima organisatie van de dag en Marcel voor de super locatie. :thumbup:

Gr.
René
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2008

offline
Re: Workshop Arduino
Hoi,

Leuk om te lezen dat iedereen enthousiast is over de workshop.
Zelf heb ik een groot deel van de organisatie gedaan voor wat betreft de uitnodiging en communicatie met de deelnemers.
Vond het leuk om te doen, waarbij ik zelfs last-minute nog op zoek moest naar een deelnemer ter vervanging van een afmelding.
Op de dag zelf de catering verzorgd en moest helaas eerder al weg, want er wachtte om 19.00u een vliegtuig op Schiphol mij op.

Ook weer wat zaken bemerkt die ik de volgende keer beter of anders zou moeten doen.

Groeten,
Ton.
Re: Workshop Arduino
viking
gast

Re: Workshop Arduino
Hey Ton,

jij moet een scherp oog hebben ik heb niets gezien dat verkeerd gelopen is 8o , voor mij was het perfect en zeer goed georganiseerd.

Hartelijk dank voor je inzet die ons de kans gaf om ons volledig toe te leggen op het Arduino gegeven.
Geen beslommeringen en perfect bediend tijdens de WS gaf ons de kans om bij de les te blijven.

Ik hoop dat je een prettig en vruchtbaar verblijf hebt daar in het Noorden.

Tks

SwissGruss

Johan





Re: Workshop Arduino Zijn sheets verkrijgbaar?
Graag zou ik de sheets van de cursus willen ontvangen. Zou dat kunnen`? Ik kan niet naar een bijeenkomst komen maar de informatie zou me een zetje kunnen geven om er mee aan de slag te kunnen.

Bij voorbaat dank.
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2006

offline
Re: Workshop Arduino
Citaat van: fredrans op woensdag 12 oktober 2016, 22:41:27
Graag zou ik de sheets van de cursus willen ontvangen. Zou dat kunnen`? Ik kan niet naar een bijeenkomst komen maar de informatie zou me een zetje kunnen geven om er mee aan de slag te kunnen.

Bij voorbaat dank.

Hoi Fredrans,

Zelf denk ik dat het met de sheets jouw niet verder helpt. Ik was erbij en dan weet je waar René erover hebt verteld als je de presentatie bekijk.

Als ik een tip mag geven, gaan dan deze set bestellen: http://www.hubbit.nl/arduino/ en met de code ARDUINOIDEE krijg je 10 euro korting en kost het setje nog maar 39 euro.
Heb het vandaag binnen gehad en het ziet er goed uit. Boekje is in gemakkelijke taal geschreven en je hebt hierbij alle onderdelen om ermee aan te slag te gaan.
Het enige nadeeltje is dat er een Andriuno Nano erbij geleverd wordt, maar om ermee te oefen is dit meer dan genoeg.
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Workshop Arduino
Misschien kan deze link, Klik,  je al wat verder helpen. Mvg.
Re: Workshop Arduino Zijn sheets verkrijgbaar?
Citaat van: fredrans op woensdag 12 oktober 2016, 22:41:27
Graag zou ik de sheets van de cursus willen ontvangen. Zou dat kunnen`?

Zoals Raymond al aangaf, heb je er weinig aan zonder de mondelinge toelichting.
Als je echt wil instappen bij Arduino, kun je hier eens kijken. : klik

Een kennismaking in Jip-en-Janneketaal, geschreven voor de jeugd, maar die iedereen begrijpt.
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2023

offline
Re: Workshop Arduino
Nou, ik heb de smaak te pakken.
Ik heb wat wilde plannetjes, ook voor in rijdende objecten.

Ik heb 5 stuks Mini Pro besteld bij onze Chinese vrienden voor ca. ? 2,06 per stuk.
Tevens heb ik besteld ( het moet in een trein nietwaar ) een printje wat van 19v Ac, 5v DC maakt.

Daarnaast nog wat stappenmotortjes en een paar lineaire servo's en....

Ik ben van de winter weer onder de pannen !
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2008

offline
Re: Workshop Arduino
Ik lees vele enthousiaste reacties en mensen die de presentaties zouden willen ontvangen.

Is er een kans dat deze workshop nog een keer wordt gegeven ?

Zoja meld ik me graag aan.

Groet, Erik
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2023

offline
Re: Workshop Arduino
In principe hebben we gezegd dat de workshop slechts eenmalig werd gegeven, mede omdat het bedoeld was voor de leden van de 3-rail Modulegroep, waarbij we een aanvulling hebben gedaan naar 12.


Maar ik zal het in de groep gooien en laten weten.
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Workshop Arduino
Hoi Alphons

printje wat van 19v Ac, 5v DC maakt
Waar heb jij die besteld, of heb een artnr. voor me
Alvast dank

Groet
Koos
Re: Workshop Arduino
Lid sinds: 2023

offline
Re: Workshop Arduino
Dat kan Koos,


KLikkerdeklik