Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

baanplan wakkie

Gestart door wakkie vrijdag 02 november 2007, 17:32:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baanplan wakkie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
baanplan wakkie
Hoi allemaal,

Na de nodige tekenperikelen hier het baanplan zoals het eruitgekomen is.



Hieronder het niet zichtbare gedeelte:


En dit is het 3d beeld van het zichtbare gedeelte:



Linksonder verdwijnen de sporen in een tunnel, rechtsonder zit ik te denken om de sporen onder een viaduct te laten verdwijnen. Dat geeft ook nog wat mogelijkheden om er wat industriesporen bij te plaatsen.

Ik heb ook nog wensen die ik nog niet heb verwerkt in het baanplan. Een of twee keerlussen om een gevarieerder treinbedrijf te krijgen.

Groetjes

willie
Re: baanplan wakkie
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
Willie , heeft even geduurd , maar dan heb je ook iets goeds .
Hoop dat de bouw loopt zoals je wenst . Veel plezier met de opbouw ( en succes ) en daarna veel rijplezier .
vrgr Riender en Max
Re: baanplan wakkie
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
Ziet er TOP uit , veel suc6 verder met bouwen, blijf het met plezier volgen @

Mvg Gert
Re: baanplan wakkie
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re: baanplan wakkie
Dag Willie,

Ziet er mooi uit. Voldoende plaats voor de nodige scenery.
Eventueel zou je op de onderplaat meer opstelsporen kunnen opnemen, als je meer dan 6 combinaties van locs en rijtuigen hebt.

Groet, Paul
Re: baanplan wakkie
Hallo Willie,

ziet er imposant en leuk uit, dat wordt nog een heel project  :)

succes ermee.

groetjes Fulco
Re: baanplan wakkie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
Zo Willie.
Dat is een heel best baanplan.
Flink station, mooie rijlengte en flink wat opstelsporen.
Lekker ruim opgezet en daardoor veel plaats voor de scenery.
Mooie speelplaats met draaischijf en 2 kranen.
Ziet er heel goed uit.
Veel succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: baanplan wakkie
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
Sluit me geheel bij AlbertJan aan, erg doordacht sporenplan
Re: baanplan wakkie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
Hallo,

Inderdaad zijn 6 opstelsporen voor de toekomst niet genoeg. Vandaar mijn wens om nog een keerlus in te bouwen. Die kan dan op een nivo lager weer met wat opstelsporen gevoed worden. Daar ben ik echter nog niet uit en wil toch wel gaan beginnen met het framewerk. Ik zal dus proberen rekening te houden met een nivo lager.

Eventueel zat ik nog te denken om rechtsonder wat opstelsporen te plaatsen voor een klein goederenemplacementje, maar daar ben ik nog niet uit. Dat kan altijd nog later plaatsvinden.

Groetjes

willie
Re: baanplan wakkie
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: baanplan wakkie
Heey Willie,

Mooi baanplan zeg!
Ziet er erg goed uit en als ik het zo zie is het niet alleen maar spoor maar ook scenery!
I love that namelijk. :D
Ben benieuwd hoe het er in de praktijk uit gaat zien.

Groetjes Antal.
Re: baanplan wakkie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
Hallo Willie.
Citaat van: wakkie op vrijdag 02 november 2007, 18:54:31
Inderdaad zijn 6 opstelsporen voor de toekomst niet genoeg. Vandaar mijn wens om nog een keerlus in te bouwen. Die kan dan op een nivo lager weer met wat opstelsporen gevoed worden. Daar ben ik echter nog niet uit en wil toch wel gaan beginnen met het framewerk. Ik zal dus proberen rekening te houden met een nivo lager.

Ik heb dit eerder al een keer uitgevoerd zien worden, op zich heel goed gelukt maar verhoudingsgewijs kostte het aanleggen veel moeite en ook veel meer ruimte (voornamelijk hoogte) omdat je er toch niet zo makkelijk meer bij kan.

Mijn advies is dan ook om dit toch als eerste te realiseren en, indien dit niet kan, houdt er wel al rekening mee, zeker v.w.b. de aansluiting en de toegankelijkheid.

Veel succes,
AlbertJan.
Re: baanplan wakkie
Henk-Jan
gast

Re: baanplan wakkie
Citaat van: Riender op vrijdag 02 november 2007, 17:53:38
Willie , heeft even geduurd , maar dan heb je ook iets goeds .
Hoop dat de bouw loopt zoals je wenst . Veel plezier met de opbouw ( en succes ) en daarna veel rijplezier .
vrgr Riender en Max
Citaat van: v200marklin op vrijdag 02 november 2007, 17:59:55
Ziet er TOP uit , veel suc6 verder met bouwen, blijf het met plezier volgen @

Mvg Gert
Citaat van: p.ghijsen op vrijdag 02 november 2007, 18:01:41
Dag Willie,

Ziet er mooi uit. Voldoende plaats voor de nodige scenery.
Eventueel zou je op de onderplaat meer opstelsporen kunnen opnemen, als je meer dan 6 combinaties van locs en rijtuigen hebt.

Groet, Paul
Citaat van: FV op vrijdag 02 november 2007, 18:02:40
Hallo Willie,

ziet er imposant en leuk uit, dat wordt nog een heel project  :)

succes ermee.

groetjes Fulco
Citaat van: AlbertJan op vrijdag 02 november 2007, 18:17:10
Zo Willie.
Dat is een heel best baanplan.
Flink station, mooie rijlengte en flink wat opstelsporen.
Lekker ruim opgezet en daardoor veel plaats voor de scenery.
Mooie speelplaats met draaischijf en 2 kranen.
Ziet er heel goed uit.
Veel succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Citaat van: Janus op vrijdag 02 november 2007, 18:29:02
Sluit me geheel bij AlbertJan aan, erg doordacht sporenplan
Citaat van: kippenlijntje op vrijdag 02 november 2007, 18:57:24
Heey Willie,

Mooi baanplan zeg!
Ziet er erg goed uit en als ik het zo zie is het niet alleen maar spoor maar ook scenery!
I love that namelijk. :D
Ben benieuwd hoe het er in de praktijk uit gaat zien.

Groetjes Antal.
Ik kan niet achter blijven. :oops:
Ik vindt het echt perfect zeg,zou het bijna Kopieren zo mooi als het er uit ziet.
Heel veel succes met het bouwen.
Re: baanplan wakkie
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: baanplan wakkie
ziet er inderdaad erg goed uit
leuk banenplan hoor ben beniieuwd naar een bouwverslag
ssucces
groet robert
Re: baanplan wakkie
Hee,

Kvind de baan een beetje saai :lol:

Re: baanplan wakkie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
Hey Tim,

Kijk daar heb ik wat aan 8).

Vertel, wat zou je anders doen.

Ik ben overigens weer op de tekentafel bezig. Het schaduwstation gaat denk ik toch op de schop met de gedachte naar de toekomst.

Daarnaast zit ik nog te verzinnen wat ik met dit probleem doe:



Ik wil hem niet "veroordelen" tot de vitrine of een opstelspoor.

Groetjes

willie
Re: baanplan wakkie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
Hallo Willie.
Ja, dat is natuurlijk een GIGANTisch probleem! :shock:
Volgens mij onmogelijk om op een normale baan van gemiddelde grootte te laten rijden en/of functioneren.
Een oplossing, (lijkt mij dan hè?), is om een redelijk lang recht traject te maken met beide einden verstopt (berg/tunnel of i.d.) en dan met pendel deze laten rijden en, indien genoeg lengte, met slanke wissels nevenspoor om deze te kunnen "parkeren".
Op deze manier kun je dit spoor ook voor de "normale" treinen gebruiken.
Alleen zie ik in jouw huidige ontwerp niet echt een mooie plek om dit te realiseren.
Misschien rechts naast de locloods maar dit zal wel nodig zijn voor de stijging en anders niveautje er bij. :lol:
Maar ik denk met je mee!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: baanplan wakkie
roerijzer
gast

Re: baanplan wakkie
je moet 530 bochten gebruiken voor die wagen :shock:
Re: baanplan wakkie
CiteerDaarnaast zit ik nog te verzinnen wat ik met dit probleem doe:

Een heel goed verkeersgeleidings systeem/dienst  :mrgreen:

Ik doe nu maar even een gok hoor :?  rijden zulke apparaten in het echt niet in de nacht als het merendeel van het treinverkeer stillicht  :?:

dan is het gewoon een kwestie van midden in de nacht even opstaan en een rondje rijden  :mrgreen:

groetjes Fulco
Re: baanplan wakkie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
Hoi Fulco,

Probleem is dat de treindienstleider dan waarschijnlijk ook op 1 oor ligt 8)

Deels ben ik er al uit. De railspiraal gaat eruit en de tussenruimtes tussen de parallelsporen wordt in de bochten wat groter gemaakt.

Samen met een vaste treinroute die alle wisselstraten van het station bezet, zou het een aardig eind in de goede richting moeten komen. Ik zie het eigenlijk meer als een uitdaging om dat ding ook (automatisch) over de baan te kunnen laten rijden.

Groetjes

willie
Re: baanplan wakkie
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: baanplan wakkie
gewoon met 1 trein rijden of zorgen dat een andere trein niet langs die wagon komt  :D
groet robert
Re: baanplan wakkie
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
Hallo Willie,

Ik weet niet of je het idee van het schaduwstation definitief hebt laten varen, maar als je ttoch een schaduwstation wil houden zou ik wel zorgen dat er voor het station nog van spoor gewisseld kan worden. Nu verlies je per kant een opstelspoor een spoor waar een trein moet kunnen passeren. Als je voor het schaduwstation nog van spoor kan wisselen hoef je in totaal maar 1 spoor vrij te houden voor passerende treinen.
Re: baanplan wakkie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
Hallo Roger,

Een schaduwstation komt er sowieso.

Met jouw idee heb je me overigens ook weer op een idee gebracht. Op jouw manier kan ik op relatief simpele wijze een keerlus inbouwen. Die stond ook nog op het wensenlijstje.

Groetjes

willie
Re: baanplan wakkie
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
Willie , voor de dienstregelaar een wekker kopen ?? In het echt werkt men 's nachts ook .
Zonder gekheid , meer tussenruimte lost je probleem op , maar in eggie heeft men dat ook niet altijd . Dus ik zou meer gaan voor de optie baanvak ernaast geblokkeerd als de Gigant er rijdt ??
vrgr Riender en Max
Re: baanplan wakkie
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
Vrije baan is wel een optie , maar als je bovenleiding hebt staan geeft dat dan geen problemen
Re: baanplan wakkie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
Hallo Janus,

Als ik het goed heb, zou die lange wagon over de baan kunnen kachelen. Hij kan overal goed langsaf komen.

De twee kritieke punten zijn op dit moment:

Wisselstraat bovenaan het station. Waarschijnlijk wordt dit opgelost door bij binnenkomst naar spoor 4 te rijden en vandaaruit naar onderen via de kruising naar het buitenste spoor. Bij binnenkomst is de wisselstraat boven bezet. Een andere wagon kan hij dan niet raken. Uitrijden is geen probleem. Op die manier komt hij ook niet gevaarlijk langs seinpalen.

S-bocht aan rechterzijde van de baan. Dat moet ik nog eens uitleggen en bekijken hoe dat zal gaan lopen.

Bovenleiding is op zich wel een wens, maar die is nog heeeeeel ver weg. Vindt het eigenlijk wel jammer als de pantografen verslijten.

Groetjes

willie
Re: baanplan wakkie
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
Citaat van: wakkie op dinsdag 06 november 2007, 23:59:50

Bovenleiding is op zich wel een wens, maar die is nog heeeeeel ver weg. Vindt het eigenlijk wel jammer als de pantografen verslijten.

Hallo Willie,

Op een beurs in den Bosch heb ik ooit bovenleiding gezien waarop net "niet " gereden werdt de pantografen werden met veertjes net onder de rijdraad gehouden, misschien heb je er iets aan
Re: baanplan wakkie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
Hallo Willie.
Ook een keer gezien, bij een inmiddels gestopte modelspoorder, metalen hoesjes die over het rijdraad contactgedeelte van de pantograaf geklemd werden zodat de pantograaf niet sleet.
Heb ze verder nooit meer ergens gezien, maar misschien andere forummers?
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: baanplan wakkie
Voor het verlagen van de pantograaf, loopt verderop in dit forum een draadje klikkerdeklik volg de link

groetjes Fulco
Re: baanplan wakkie
joostboudewijns
gast

Re: baanplan wakkie
leuk banenplan laat AUB een paar fotos zien als je klaar bent
Re: baanplan wakkie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
Hallo,

Na weer de nodige tekenuurtjes, is het schaduwstation ingrijpend veranderd. Het aantal opstelsporen is uitgebreid en in beide richtingen is een keerlus ingebouwd.

Nivo -1, komend vanuit het station linksonder(of er naar toe natuurlijk) De eerste bocht is wat creatief neergelegd om het probleem van de lange wagon op te lossen. De railspiraal is wat uitgerekt, om een lager stijgingspercentage te krijgen en wat meer en wat langere opstelsporen te krijgen(8 stuks)



Nivo -2, linksonder komen ze uit het 1e schaduwstation en gaan dan of via de binnenste keerlus terug, of naar het 2e schaduwstation aan de rechterzijde, met 4 opstelsporen. Hierna gaan ze via de spiraal naar boven naar het paradebaanvak aan de linkerkant naar de achterkant rechtsachter, via de wisselstraat het station weer binnen.
Vanuit het station rechtsboven, kan de trein via het paradebaanvak en de spiraal naar het schaduwstation(3 sporen en 1 spoor van en naar de 1e keerlus aan de linkerbuitenkant. Van hieruit kunneen ze of naar het 1e schaduwstation aan de linkerkant(nivo -1) of via de keerlus uiterst links weer terug naar de spiraal en paradebaanvak.

In totaal dus 15 opstelsporen.



Nivo 0. Hier is eigenlijk weinig veranderd. De bocht linksonder is wat verlegd voor de lange wagon. Ik verwacht dus eigenlijk geen problemen meer met dat bakbeest. Via een vaste treinroute en opstelling in een schaduwstation kan hij af en toe boven water komen drijven.
Een van de twee kranen is overigens verkocht. De Roco kraan blijft staan.



Eventuele wijzigingen waar ik nu nog mee stoei zijn om de draaischijf linksonder te leggen ipv bovenin. Het andere idee is om op een van die twee (of rechtsonder is ook nog een optie) een aantal extra goederenopstelsporen te plaatsen.

Ik heb alleen nog de automatische dubbele overweg over, die ik nog niet ergens goed kan plaatsen.

Groetjes

willie

Re: baanplan wakkie
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
De opstel sporen is een echte verbetering, je overweg zou ik gewoon weglaten
Re: baanplan wakkie
Marklin-Tim
gast

Re: baanplan wakkie
Wakkie ik vind het wel een best mooi baanplan er kunnen wel wat dingen worden verbeterd.

Misschien een rangeer spoor (dan groter wat er is) erbij.

Of een regio baantje waar de trein stopt bij allerlei station?
Re: baanplan wakkie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: baanplan wakkie
Hallo,

Inmiddels begonnen met de bouw van de baan.

Foto's vind je in de gallery.

De wat meer luie mensen mogen hier klikken

Groetjes

willie
Re: baanplan wakkie
Netjes Ga zo door!

Bas
Re: baanplan wakkie
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: baanplan wakkie
ziet er goed uit
groet robert