Ik had even een deja-vu ervaring. Om precies te zijn: 1984.
In Eisenbahn Magazine 4/84, pp. 88-91, staat een stuk over de eerste toen verschenen Marklin (3323) en Roco locs (4178A-D en 14178 A-D) van de SBB Re 4/4-II.
Dat is heel oud, en gaat natuurlijk niet over de locs die nu op de markt zijn. Allereerst maakt een tabelletje duidelijk wat de 1:1 maten zijn, wat die zijn, omgerekend in 1:87,en wat die zijn bij Marklin en bij Roco.
Uit dat tabelletje blijkt al dat het Marklin- en het Roco-model beide op schaal zijn, maar allebei niet perfect op schaal, en niet uitwisselbaar qua kap.
De conclusie in dit artikel was toen dat pro Marklin geldt: goede rijeigenschappen, grote trekkracht.
Met als nadeel: minder details dak e.d. Prijs aan de hoge kant (30 dmark meer, oftewel 200 dm).
En pro Roco: superfijne detaillering (dak, wielstel, casco), en verwisselbare koeienvanger en zijspiegel, en ingebouwde lichtwisseling, en een aantrekkelijke prijs (170 dmark), maar met als nadeel geringere trekkracht.
Het Marklinmodel staat 0,2 mm hoger op de wielen, de batterijkast is iets te lomp. Die wielspaken zijn bij Marklin van metaal en bij Roco van plastic.
Ik zou zeggen, loop je tegen dit artikelnummer aan, kijk het eens door. Want het is interessant, ook al gaat het nu om aan alle kanten verbeterde modellen, door zowel Marklin als Roco. Het geeft een idee waarop je allemaal kunt letten. En dat is veel, en hoe je een objectieve vergelijking trekt.