Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Roco versus Märklin Re420/Re460

Gestart door Swiss-fan dinsdag 19 juli 2016, 17:13:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco versus Märklin Re420/Re460
Beste
Kan/wil iemand mij het verschil laten zien tussen de Re420 en/of Re460 van beide fabrikanten.
Heb zelf namelijk geen Locs van Roco.
Verschillen de maten en details erg ?
Best nieuwsgierig.
Lees graag weer.
Groet
Dolf
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Hoi Dolf,

Ik heb geen foto's om het je te laten zien, maar ik kan je wel zeggen, dat ik van beide merken lokomotieven heb gehad, ook van dezelfde series.
Qua maten weet ik het niet zo, maar Roco loks zijn wel gedetailleerder dan de Märklin versie. Heeft wel tot gevolg, dat je voorzichtiger met de Roco's moet omgaan.
Roco-loks hebben vaak ook items, die je zelf nog moet aanbrengen, zoals handgrepen e.d. Een Roco lok kun je dus bijvoorbeeld aan 1 kant volledig uitrusten met remslangen en imitatie-schroefkoppeling.
Ik reed het Märklin-systeem, maar op een gegeven moment nog maar een paar Märklin loks, de rest was allemaal Roco, omdat ik veel meer belang hechtte aan detaillering.

Groetjes

Harry
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Klik op de plaatjes en zie de verschillen:





Gr, Ben.
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Da's alvast één overeenkomst met het grote voorbeeld..... ;)
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Ik had even een deja-vu ervaring. Om precies te zijn: 1984.

In Eisenbahn Magazine 4/84, pp. 88-91, staat een stuk over de eerste toen verschenen Marklin (3323) en Roco locs (4178A-D en 14178 A-D) van de SBB Re 4/4-II.

Dat is heel oud, en gaat natuurlijk niet over de locs die nu op de markt zijn. Allereerst maakt een tabelletje duidelijk wat de 1:1 maten zijn, wat die zijn, omgerekend in 1:87,en wat die zijn bij Marklin en bij Roco.
Uit dat tabelletje blijkt al dat het Marklin- en het Roco-model beide op schaal zijn, maar allebei niet perfect op schaal, en niet uitwisselbaar qua kap.

De conclusie in dit artikel was toen dat pro Marklin geldt: goede rijeigenschappen, grote trekkracht.
Met als nadeel: minder details dak e.d. Prijs aan de hoge kant (30 dmark meer, oftewel 200 dm).
En pro Roco: superfijne detaillering (dak, wielstel, casco), en verwisselbare koeienvanger en zijspiegel, en ingebouwde lichtwisseling, en een aantrekkelijke prijs (170 dmark), maar met als nadeel geringere trekkracht.
Het Marklinmodel staat 0,2 mm hoger op de wielen, de batterijkast is iets te lomp. Die wielspaken zijn bij Marklin van metaal en bij Roco van plastic.

Ik zou zeggen, loop je tegen dit artikelnummer aan, kijk het eens door. Want het is interessant, ook al gaat het nu om aan alle kanten verbeterde modellen, door zowel Marklin als Roco. Het geeft een idee waarop je allemaal kunt letten. En dat is veel, en hoe je een objectieve vergelijking trekt.
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Beste Heren.
Dank voor alle inbreng.

Ben.
Is het te doen de Locs direkt naast elkaar met een frontfoto ?
Dat ik een mogelijk verschil indruk krijg van de breedte/hoogte ..

Bvd.
Dolf
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Bron afbeelding ===> klik
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Wim.
Dank voor de link/foto, dit wilde ik zien.

Ls
Hoe heet het witte ding bij Märklin tussen de voorramen eigenlijk ?
Is bij Roco een los onderdeel neem ik aan ?

Groet
Dolf

Ps, nu de Re460 nog
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Ik denk dat je af moet vragen wat je belangrijker vind solide constructie(op de Chinese marklin na dan)of details ik denk dat een combinatie van beide te duur word onverkoopbaar aan de gemiddelde modelspoor liefhebber ;)
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Inderdaad, ik zou ook voor de Marklin versie gaan. :thumbup:
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Citaat van: Swiss-fan op woensdag 20 juli 2016, 16:52:59Hoe heet het witte ding bij Märklin tussen de voorramen eigenlijk ?

Stuurstroomcontactdoos of iets dergelijks? Net als bij de Nederlandse 1600 / 1800 / 1700. Dient als verbinding tussen lok via aanwezige (daarvoor geschikte) rijtuigen om in het stuurstandrijtuig de dan duwende lok te kunnen bedienen.
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Citaat van: Jan22 op woensdag 20 juli 2016, 14:05:42
Ik had even een deja-vu ervaring. Om precies te zijn: 1984.

In Eisenbahn Magazine 4/84, pp. 88-91, staat een stuk over de eerste toen verschenen Marklin (3323) en Roco locs (4178A-D en 14178 A-D) van de SBB Re 4/4-II.


Jan22:

Het voorbeeld van genoemde modellen is een Re 4/4 IV, geen Re 4/4 II. Wilde dit wel even corrigeren.

groetjes

Harry
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Citaat van: Hans Biere op woensdag 20 juli 2016, 18:03:51
Citaat van: Swiss-fan op woensdag 20 juli 2016, 16:52:59Hoe heet het witte ding bij Märklin tussen de voorramen eigenlijk ?

Stuurstroomcontactdoos of iets dergelijks? Net als bij de Nederlandse 1600 / 1800 / 1700. Dient als verbinding tussen lok via aanwezige (daarvoor geschikte) rijtuigen om in het stuurstandrijtuig de dan duwende lok te kunnen bedienen.
UIC Stekkerdoos. Kan inderdaad ook stuurstroom doorheen gaan, maar heel veel materieel werkt, ook in Duitsland, nog gewoon met aparte stuurstroomkabels. Er zijn inderdaad wel toepassingen waabij de UIC (mag je ook niet zeggen, je hebt bus bijvoorbeeld 568 en 558 en 556, etc) kabel wordt gebruikt voor stuurstroom, maar dat is niet gestandariseerd.

Zo gebruikt men in Oostenrijk een ander systeem dan in Duitsland. Uit mijn hoofd betekent dat dus ook dat een DB Taurus niet in trekduwdienst met een railjet stam kan worden ingezet. Nou zijn er een aantal ÖBB Taurus die, als ik mij niet vergis, wel weer met een DB stuurstand kunnen rijden (en tijdens het WK 2006 aan DB verhuurd waren, of dat ook in T/D dienst is geweest weet ik niet).
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Beste
Vindt ik zojuist een afbeelding van de Re460.
Van links naar rechts:  HAG-ROCO-Märklin
Bron: www.märklin-users.net
Lijkt de Roco nu kleiner/smaller of is dit gezichtsbedrog, door de donkere kleur ?
Groet
Dolf
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Op de foto staat de meest linkse lager op de wielen dan de beide andere locs.
Is dat wat je bedoelt?
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Beste
Ik was niet volledig in mijn (laatste) bijdrage, zojuist aangepast.
Groet
Dolf
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Citaat van: Jan22 op vrijdag 22 juli 2016, 11:45:09

Op de foto staat de meest linkse lager op de wielen dan de beide andere locs.


Ook dat is gezichtsbedrog, de foto is scheef.
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
 @citaat Rechtgezet:
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco versus Märklin Re420/Re460
Bedankt voor alle moeite, maar zo op een rijtje, met de adviesprijzen erbij, zal de knoop snel zijn doorgehakt.
'T is dat het mijn tijdperk niet is (dus voor mij geen van de drie), maar voor anderen ligt het anders ...