Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

decoder uit 37030 faulhabermotor ook te gebruiken voor gewone marklin motoren?

Gestart door hondekoppie vrijdag 02 november 2007, 16:43:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
decoder uit 37030 faulhabermotor ook te gebruiken voor gewone marklin motoren?
Heren Techinici,

Een vraagje:

Ik heb ene decoder uit een 37030 BR 38 waarin een faulhabermotor zit.

Kan ik deze decoder ook voor de standaardmotoren van marklin gebruiken? Moet hij aangepast worden of kan hij er zo in?

Graag jullie mening!

bedankt!
Re: decoder uit 37030 faulhabermotor ook te gebruiken voor gewone marklin motoren?
dat week ik niet zeker

maar de motor is toch alen anders en de decoder niet :(

gr ronnie
Re: decoder uit 37030 faulhabermotor ook te gebruiken voor gewone marklin motore
Dat zal waarschijnlijk een 60905 decoder nog zijn geweest en die was er uitsluitend voor klokanker, faulhaber motoren dus niet geschikt voor de vijfpolige motor van Marklin.

Re: decoder uit 37030 faulhabermotor ook te gebruiken voor gewone marklin motoren?
Als je dit aanklikt zie je de decoder:

http://decoder.x-train.de/index.php?page=decoder/digi90/030325A.php

Wat is een klokankermotor>?
Re: decoder uit 37030 faulhabermotor ook te gebruiken voor gewone marklin motoren?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: decoder uit 37030 faulhabermotor ook te gebruiken voor gewone marklin motoren?
Een klokanker of Faulhabermotor is een gelijkstroommotor met een klokvormig gewikkeld, ijzerloos anker, zie foto hieronder:


Dus zodra de spanning wegvalt draait het anker als een vliegwiel door, omdat het niet door de permanentmagneten van de stator wordt aangetrokken.
En door het relatief lage gewicht kan de motor snel accelereren en afremmen.
De stator zit zowel in als om (vaak de behuizing) het anker.
Zie hieronder, de groene delen van het plaatje linksboven:


Zie op http://de.wikipedia.org/wiki/Glockenanker-Motor#Glockenanker-Maschinen voor meer info.
Re: decoder uit 37030 faulhabermotor ook te gebruiken voor gewone marklin motoren?
kan ik de decoder wel inbouwen in een loc van roco of fleischmann?

Wat gebeurt er als ik de decoder wel inbouw in ene marklin loc?

Re: decoder uit 37030 faulhabermotor ook te gebruiken voor gewone marklin motoren?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: decoder uit 37030 faulhabermotor ook te gebruiken voor gewone marklin motoren?
Citaat van: hondekoppie op vrijdag 02 november 2007, 18:29:29
kan ik de decoder wel inbouwen in een loc van roco of fleischmann?

Wat gebeurt er als ik de decoder wel inbouw in ene marklin loc?

De 60905 decoder zal een geheel andere karakteristiek hebben dan de 60901 decoder, daar de Faulhaber heel anders reageert op de decoder stuursignalen, dan een gewone 5 polige motor.

Ook zal de impedantie van een Faulhaber anders zijn dan een 5-poliger motor.

Bij de huidige mFx decoders kan deze karakteristiek met de I- en de K parameter worden aangepast.( Bij Kuehn is het I- en P parameter).
Deze parameters zorgen ervoor dat kleine en grote snelheidsvariaties van de motor desgewenst harder of subtieler worden gecorrigeerd.
Deze "correctiehardheid" hangt van het type motor af.

Als je een motor met een groot draaimoment hebt, dus met een relatief groot vliegwieleffect, moet je eventuele snelheidsafwijkingen 'harder" corrigeren, om de afwijking snel te corrigeren.

Een faulhaber heeft een vrij klein draaimoment en heeft dus een minder "harde" regeling nodig. Dus een 60905 op een gewone 5-polige motor kan resulteren in onrustige loop van de lok.