Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ecos 2 max treinen en info

Gestart door pukkie zondag 17 juli 2016, 14:51:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ecos 2 max treinen en info
Hoeveel treine kun je op een ecos 2 gebruiken.
Is het een makkelijk systeem in gebruik.
Re: Ecos 2 max treinen en info
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ecos 2 max treinen en info
Michael,

Je kunt er honderen locs op aanmelden, maar die allemaal tegelijkertijd laten rijden kan niet.
Het maximale aantal treinen hangt af van de stroomopname van de loc en decodertype en eventueel wagons met binnen verlichting.
En wagons met oudewetse lampjes trekken nog veel meer stroom.
De ECOS2 kan volgens mij 4 Ampère leveren.
Je kunt het stroom verbruik van elke trein afzonderlijk meten, via het menu van de ECOS2.
Dan is het een simpel reken sommetje.
Reken ongeveer 0,5 tot 1 Ampère per trein en neem ook andere stroomverbruiker in acht, zoals wissels, seinen en verlichting etc.
Re: Ecos 2 max treinen en info
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ecos 2 max treinen en info
Op mijn huidige baan rijden zo,n 7 treinen en staan er 6 opgesteld in het schaduwstation.
Als de baan in bedrijf is brand alle verlichting staat het geluid en soms de rook generatoren aan en dan heb ik nog stroom over.

Voor een niet al te grote baan dus voldoende stroom.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ecos 2 max treinen en info
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Ecos 2 max treinen en info
Citaat van: Kappa op zondag 17 juli 2016, 15:16:13
Reken ongeveer 0,5 tot 1 Ampère per trein en neem ook andere stroomverbruiker in acht, zoals wissels, seinen en verlichting etc.
Als je de andere stroomverbruikers op een of meerdere aparte trafo's aansluit hou je het volle vermogen van de ECOS2 voor het rijden over.
Hoeveel treinen heb je, of wil je laten rijden?
Op de beurs in Houten liggen alle soorten en maten trafo's en vaak kun je dar voor weinig veel scoren.

Henk
Re: Ecos 2 max treinen en info
oke.
De wissels en seinen staan apart van de besturing.
Hoe is de bediening van de ecos 2.
Hoe zal het de ecos vergaan als ik ongeveer 65 treinen heb
Re: Ecos 2 max treinen en info
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ecos 2 max treinen en info
Met 65 treinen heb je wel extra vermogen nodig. Dat red geen enkele centrale.

Mvg,

Peter degeluidsman
Re: Ecos 2 max treinen en info
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Ecos 2 max treinen en info
Rijden die 65 treinen tegelijkertijd? Dan zal je inderdaad een aantal boosters erbij nodig hebben.
Als je er 10 tegelijk actief wilt bedienen, is het scherm van de Ecos daarvoor prima geschikt, eventueel nog meer op de achtergrond (dus niet actief in het scherm, maar wel in het geheugen ingesteld).
Als je er meer tegelijk wilt bedienen, dan kan je met 2 MS1's  er nog twee extra actief bedienen (plus nog elk negen in elke MS1 op de achtergrond).
Als je Ecos in je thuisnetwerk hangt, kan je met een tablet en/of telefoon via een app er nog extra bedienen.
Ook een oude Märklin 6021 met extra regelunits control 80f kunnen nog weer extra actieve locs regelen, maar dan heb je maar 4 functies ter beschikking.

Kortom, naast de 10 actieve locs in het scherm kan je het nog iets uitbreiden met actieve regelaars en de rest kan je instellen en dat werkt dan op de achtergrond (totdat je ze weer oproept en actief maakt).

Groet, Paul
Re: Ecos 2 max treinen en info
Nee er rijdt steeds 1 trein.
Hoe kan je meer vermogen op de ecos 2 krijgen
Re: Ecos 2 max treinen en info
Lees eens goed de eerdere reacties door: als er maar één trein tegelijk rijdt heb je geen extra vermogen (boosters) nodig.
Wanneer er slechts één trein tegelijk rijdt is een Ecos een dure investering; een MS is dan genoeg.
De centen die je daardoor bespaart kun je dan besteden aan het kopen van treinen.
Per slot van rekening wil je er 65 en gezien je eerdere berichten heb op dit moment 12 locs dus nog 53 te gaan.

Cees
Re: Ecos 2 max treinen en info
Ik kom al uit op meer treinen.
Ongeveer rond de 80 85 stuks
Re: Ecos 2 max treinen en info
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ecos 2 max treinen en info
Op zich maakt het iet zoveel uit hoeveel loc,s je hebt tenzij ze allemaal tegelijk op je baan staan.
Iedere loc trekt ( ook al staat hij stil en is het licht, geluid en rook uit ) een beetje stroom.

Geef nu eens duidelijk aan wat jou bedoeling is, kijk rij je met een loc tegelijk maar wil je alle loc,s in je centrale op kunnen roepen dan zou ik voor een ECoS of CS gaan.
Wil je de loc,s niet allemaal in je centrale dan zou in principe een MS ook kunnen, maar zoals ik al aangaf trekken stilstaande loc,s op de baan een beetje stroom en alle kleine beetjes zou voor de MS wel een te veel kunnen zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ecos 2 max treinen en info
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ecos 2 max treinen en info
Michael,

Zoals Peter en anderen al aangeven, wil je al die 80-85 treinen echt tegelijk laten rijden? (Dan moet je wel een behoorlijk grote baan hebben.)
En met rijden bedoel ik ook daadwerkelijk dat er 80-85 loc's zich in actie zijn (voort bewegen) en niet stil staan in een (schaduw)station.
Als dat je doel is dan is het antwoord eenduidig nee.
Ik gaf je eerder al een hulpmiddel om te berekenen hoeveel stroom een trein (Loc + wagons, of treinstel) verbruikt, heb je hier al iets mee gedaan?
Re: Ecos 2 max treinen en info
Het zijn 80 treinen op een ovaal.
Als er 1 rijdt is de rest spanningsloos.
Wissels zitten op een aparte trafo.
Wordt het verhaal dan anders
Re: Ecos 2 max treinen en info
Da's een flink ovaal Pukkie. Woon je in een sporthal?

Maar een MS2 volstaat om 1 treintje te laten rijden.

Gr, Ben.
Re: Ecos 2 max treinen en info
Nee Haha
Was dat maar zo.
Ik ben bezig met meer opslag dat rijbaan te creeeren.
Een ovaal is voor mij al genoeg.
Re: Ecos 2 max treinen en info
Citaat van: pukkie op maandag 25 juli 2016, 19:23:27
Het zijn 80 treinen op een ovaal. Als er 1 rijdt is de rest spanningsloos.

Dan is een eenvoudige MS II meer als voldoende. Je rijdt toch maar met één trein. In een MS II kan je 40 treinen opslaan en dan geloof ik ook nog eens met extra kaarten aan de gang....  :?

Citaat van: pukkie op donderdag 28 april 2016, 21:20:59
Citaat van: pukkie op vrijdag 18 maart 2016, 10:45:45
Heb er de laatste tijd weer wat bij gekocht.
Heb nu deze treinen.

Husa 6500
Husa 189000
Husa 1600
NS 1252
NS DHG 600
NS 186000
NS 1100 grijs/geel
NS 1100 blauw/geel
Captrain class 66 zwart
Captrain class 66 grijs
Captrain 186000
Captrain 185000
Ludmilla BR 232 van DB

V200 DB
Rode Fyra locomotief
Lint 41
Bovenstaande 3 zijn er de laatste tijd bij gekomen

Ik tel 16 treinen die je nu hebt. Dus nog genoeg ruimte voor extra treinen in de toekomst. Ik zou pas naar een ander systeem kijken als het zover is. Je wil nu een dure centrale kopen en gebruik maar 10% van de mogelijkheden als het niet minder is. Een beetje zonde of niet? Voor dat geld kan je naast een MS II of MS III beter een nieuwe lok / trein bijkopen. Overstappen op een duurdere en grotere centrale kan altijd nog...

Groeten Ronald.
Re: Ecos 2 max treinen en info
Dat is wel zo.
Ik rij nu met de Marklin 6021.
Re: Ecos 2 max treinen en info
ronald je kan toch maar 11 loks in de MS II en daarvan een in het apparaat en 10 op lokkaart en dan kan je op elke lokkaart nog 10 extra loks toevoegen heb ik begrepen. kan het ook mis hebben.

jurgen
Re: Ecos 2 max treinen en info
Sinds een update kan je 40 loks volgens mij opslaan en 11 zijn er direct bereikbaar, zie ook MS1 vs MS2 voor een overzichtje...

Groeten Ronald.